- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Tak za prvé; Melvin a Blue Notes jsou sakra to nejlepší želízko v soulovém ohni tzv. „Philly Soulu“, to nejvíce "hot" želízko které se ve Philadelphii v 70. letech minulého století, kdy ukulo. Provedl jsem důkladnou poslechovou rešerši a snažil se zjistit, jestli i další významní představitelé „Philly Soulu“ mají tak velké koule jako „Melvinovic Modré Notky“.
My Brother and Sister? Nechytáte se? Nezoufejte, protože jsem se rozhodl udělat přítrž (jak epické, že .-) ne-informovanosti českého hudebního posluchače, co se týče Soulové hudby 20. století. Zůstaňte se mnou! Popularizační i edukativně laděné články o Soulu na mém blogu .-) Whau… Soulová cesta do hlubin študákovy duše.
A výsledek? Jako někteří (např. The O'Jays – palec nahoru, The Spinners na mě už zase byli moc rozcajdaný a u The Manhattans to u mě bylo tak nerozhodně, a The Delfonics jsou trochu sladší „The Temptations“, což ale vůbec není urážka .-) koule mají taky, ale ne tak hustě naplněné střelným soulovým prachem jako Melvin a Blue Notes.
1. Bohatě vrstvené harmonie neboli kvalitní práce především tandemu Gamble/Huff
Kenny Gamble a Leon A. Huff jsou hlavními kreativci, na jejichž bedrech stojí 50 % úspěchu Melvina a Blue Notes. Tento skladatelský tandem chrlil hity pro Philadelphia International Records label v tempu jako Lennon/McCartney v půlce 60. let pro své Beatles - tedy jak na běžícím pásu, aniž by kvantita ovládla kvalitu.
Když Gamble a Huff seděli ve dne a v noci nad skladatelskou partiturou s myšlenkou - vystřelit Harolda Melvina na špici (to byl rok 1972), tak jim bylo čerstvě kolem třicítky, tedy již trochu vyzrálejší věk. Proč to zmiňuji? Protože zvuk „Philly Soulu“ je v hudebním světě kritiků a publicistů „legendární“ právě do tak zhruba první poloviny 70. let. Pak to jde už z kopce (Philadelphia International Records měla i skandálek s „kapříky“, ale to je zase jiný příběh, milé děti).
Ale abychom byli poctiví, tak třeba za ohromnou sílou zvuku čtvrtého alba Wake Up Everybody, Harolda Melvina a Blue Notes, stálo další vysoce kreativní skladatelské trio - John Whitehad, Gene McFadden a Victor Carstarphen.
2. Pekelně nakřaply bas Teddyho Pendergrasse
Z ničeho něco. To je vlastně o Teddy Pendergrassovi. Byl původně bubeník, ale nakonec zjistil, že za mikrofonem mu to jde až nadmíru dobře. Jeho bohatý a silný basový „křaplák“ způsoboval mnoha chlapcům v 70. let velké problémy – protože tajně po něm toužila každá druhá (a asi někdy i ta první).
Po natočení čtvrtého alba Wake Up Everybody se Teddy vydává na sólovou dráhu. A tím pro mě osobně končí ta nejsilnější éra Harolda Melvina a Blue Notes. O tom, jaké měl Teddy velké postavení v kapele, svědčí i to, že např. na třetím album Melvina a Blue Note, To Be True stojí; featuring Theodore Pendergrass.
Bohužel jeho život má i stinné stránky – roku 1982 při autonehodě ve Philadelphii utrpěl těžké poškození míchy a zůstal od pasu dolů ochrnutý.
3. Hitovka „The Love I Lost“ neboli první proto-disco song všech dob
Uf! K něčemu se vám přiznám. Nikdy by mě v životě nenapadlo, že napíšu ve zkratce oslavný hymnus na soulový song s disco duší, ale což. Když trochu fušujete do hudby a snažíte se udělat u téhle skladby tzv. „uzavorkování“ dle E. Husserla (chápu, že použít vlivného filosofa 20. století a zakladatele fenomenologické intelektuální bouře a jeho metodu na opsání afro-amerického songu je poněkud bizarní, ale což), tak vám prostě musí vyjít, jediné – Uf! A ani jsem ten hymnus psát nemusel, paráda!
4. Protože jejich „kvádrový outfit“ byl (je a i vždy bude) prostě boží!
No to je další věc, kterou na Haroldovi a jeho notách vážně žeru. Ty obleky! To snad není možný. Chápete? Kochejte se, tohle nedokážu popsat (nejsem módní guru), ale vážně mě to bere. Musím mít taky takové.
Další články autora |
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha