Úkol roku 2015: Odlišovat balast a priority
Dvacet let víme v podstatě s naprostou jistotou, že dříve nebo později vytěžíme i ty zásoby hnědého uhlí, na kterých nyní stojí některé vesnice v severních Čechách. Jak to víme? Je to ekonomická logika, před kterou nikdy nikdo neuteče. I když nynější obnovitelné zdroje (alespoň částečně) začínají být opravdu konkurenceschopné vůči klasickým postupům, i když postavíme nějaké jaderné bloky nad rámec těch současných, i když uskutečníme za rekordních nákladů značné úspory, nakonec to uhlí v zemi nezůstane. Potřebují ho elektrárny, potřebují ho teplárny, potřebuje ho chemický průmysl. Není myslitelné, že v příštích dvaceti nebo čtyřiceti letech dosáhneme takového technologického pokroku, že by se tato surovina stala přebytečným zdrojem. Minimálně na to nemůžeme spoléhat.
A přesto stále znovu odsouváme diskusi o tak zvaném „prolomení limitů“ na nějakou pozdější mytickou dobu, ve které bychom snad měli být „chytřejší“ (ve smyslu, že budeme mít více informací). Popravdě nebudeme ani chytřejší (intelektuálně) a nikdy nebudeme mít dost informací (dokud nezhasnou žárovku, to pak budeme mít informací až dost). Samozřejmě se může stát, že výsledkem té diskuse bude jakési politické rozhodnutí „ani metr za limity“, ale pak je třeba také veřejnosti sdělit náklady takového rozhodnutí, cenu, kterou za toto rozhodnutí každý z nás v této zemi zaplatí a cenu, kterou zaplatí horníci, energetici a chemici zánikem svých pracovních míst.
Osobně si stejně myslím, že i při takovém případném konci diskuse půjde o „pevné politické stanovisko“ na několik let a realita zaklepe hned v příštím desetiletí na naše dveře způsobem, který nepůjde přeslechnout, ale může se přihodit. Nebylo by to první iracionální politické rozhodnutí ani u nás a již vůbec ne ve světě.
Druhý příklad. Až na pouze částečně myslící aktivisty a ekoteroristy a další podobné nešťastníky všichni víme, že infrastruktura je klíč k ekonomické stabilitě a k růstu – dokonce i k trvale udržitelnému růstu. Základním stavebním kamenem jsou pak dálniční síť a kvalitní dopravní systém obecně. Přesto je výstavba dálnic v této zemi něčím tak neuvěřitelně zmateným, tak pomalým, a navíc podle seriózních kritiků a znalců situace předraženým, že to až bere dech. Dálnice D11 se stala symbolem státního zmaru a D47 je stigmatem neschopnosti. Opravdu se dá pouze velmi obtížně pochopit, jak je to vlastně možné.
Ale všimněme si jednoho. Jakou pozornost těm dvěma opravdu rozhodujícím oblastem tento (náš) stát věnuje? Kromě těch okamžiků, kdy se zvlněná dálnice stane nepřehlédnutelným faktem, kdy dostavba D11 stojí před Hradcem celé roky bez pohnutí kvůli neschopnosti státu dohodnout se s jednou jedinou farmářkou, kdy obchvat Náchoda stavíme dvacet let a ještě se nekoplo do země, kdy ve vesnicích na severu za peníze EU a státu budujeme nové kanalizace, kdy zastavíme soutěž na jaderné bloky, protože vlastně nevíme, co s tou naší energetikou dál…
Pro rok 2015 se nabízí jedna opravdová a skutečná priorita. Začít odlišovat balast od podstatných věcí a na ty podstatné se soustředit se vší vážností. Už totiž opravdu začíná být na čase.
Jaroslav Veverka
Čínský kapitál? Jednou, někdy…
Snaha o rozvíjení obchodních vztahů s Čínou je skvělá. Je to potřeba, Čína je ekonomická velmoc. Ale bylo by naivní předpokládat, že se současný stav změní během krátké doby. A současný stav je, že Čína je perspektivní partner.
Jaroslav Veverka
Česko nemá vlastní dynamiku
Údaj o růstu či poklesu hrubého domácího produktu je tak trochu fetišismem ekonomie. Jeho schopnost opsat realitu dané země je ve skutečnosti dosti omezená. Tak bychom se měli dívat i na poslední odhady ČNB.
Jaroslav Veverka
Jednoho dne limity padnou
Žijeme ve světě levných surovin. Není to ale „navždy“, není to „napořád“. Ekonomika má věčnou tendenci vytvářet rovnováhu. Dynamickou, stále se měnící, ale v podstatě rovnováhu. A proto suroviny nebudou levné věčně.
Jaroslav Veverka
Nad ČEZ již slunce zapadá
„Vizí Skupiny ČEZ je stát se jedničkou na trzích s elektrickou energií střední a jihovýchodní Evropy.“ To napsala elektrárenská společnost ČEZ v prosinci roku 2005. A opravdu se zdálo, že nad Říší ČEZ slunce nezapadá.
Jaroslav Veverka
Čínskou ocel opravdu ne
Obecně jsem proti obchodním kvótám, proti restrikcím, regulacím a omezování ekonomiky. Ale představa, že Evropská unie udělí Číně statut „tržní ekonomiky“, a tím otevře (nejen) trh s ocelí, mi připadá nepřijatelná.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica
Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...
Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel
Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...
Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král
Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...
Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen
Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 103
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1163x