Další bruselský nápad za několik miliard ročně z našich peněženek
Jde o klasické byrokratické nařízení, které znamená jediné – další zatížení občanů značnými náklady. Nejhorší je, že se evropská exekutiva zaštiťuje „humánními“ argumenty. Podle úředníků komise totiž špatný technický stav vozidel může každý rok za dva tisíce lidských životů, tedy dva tisíce lidí zahynou za jediný rok kvůli tomu, že sami jeli v technicky nedostatečných autech nebo že se stali obětí během nehod zaviněných takovými vozy. I kdybychom tuto statistiku nezpochybnili a vzali ji jako fakt, zkusme si to přebrat i finančně.
Takže v rámci České republiky (budeme počítat jenom osobní automobily) máme registrovaných asi 4,7 milionu aut, z toho je dejme tomu 3,5 milionu vorů starších šesti let nebo takových, kterým bude šest v blízké době (aut starších deseti let je 2,9 milionu). Průměrná cena státní technické kontroly je (dejme tomu) 900 korun, pokud bychom požadovali také kontrolu emisí, dostaneme se asi na 1400 korun.
Kolik by to stálo majitele těchto vozů? Pakatel – 4,9 miliardy korun navíc. Zjednodušeně řečeno totiž nyní majitelé aut starších šesti let utratí za prohlídky (STK) asi 4,9 miliardy během dvou let, čili 2,45 miliardy ročně. Pokud Brusel svoji bitvu za „bezpečnost“ vyhraje, zůstane sice suma 4,9 miliardy, ale každoročně. Když připočteme motorky a další vozidla, můžeme s klidem tvrdit, že tento skvělý nápad vytáhne občanům a podnikům z kapsy navíc hodně přes pět miliard korun za pouhopouhé dva roky. Řekněme, že tak 2,7 miliardy ročně.
I kdyby všechny ty dva tisíce údajných mrtvých, jejichž smrt má podle komise na svědomí špatný technický stav vozidel, zabila česká auta, byl by náklad na jeden takto zmařený život 1,35 milionu korun. Přitom je to nesmyslná úvaha. Za prvé ani každoroční technická kontrola sama o sobě prostě nemůže zabránit poruše. Takže vize, že pravidelnější kontroly by zachránily všechny ony mrtvé, je absurdní.
Za druhé je pitomost si představit, že dva tisíce mrtvých Evropanů bylo zabito českými auty. Tedy k onomu 1,35 milionu korun je nutné připočítat další miliardy utracené v ostatních zemích Evropské unie. Nemám ponětí, na kolik by se suma za jeden život dostala (znovu si nemůžeme myslet, že i kdyby byly kontroly častější, mělo by to zásadní vliv na počet údajných obětí), ale vzhledem k velikosti České republiky a zbytku Evropy by muselo jít o stovky milionů nebo rovnou o miliardy v korunách.
Avšak především – za prvních deset měsíců tohoto roku není v České republice evidován žádný případ, kdy by při nehodě zaviněné technickým stavem vozidla někdo zahynul a i v předchozích letech bylo těchto obětí v podstatě málo. Pokud se vyskytují, jde navíc většinou o selhání brzd nákladních automobilů nebo o technické problémy autobusů a to je poněkud jiný problém.
Tato připravovaná evropská direktiva je hloupá už z principu a může být obalena jakýmikoliv slovy, stejně ji to k rozumu nepomůže. Tentokrát Bruselu zřejmě Evropský parlament zkazí radost a bylo by dobré, kdybychom se přesně dozvěděli, jak budou jednotliví poslanci za ČR o této věci hlasovat.
Jaroslav Veverka
Čínský kapitál? Jednou, někdy…
Snaha o rozvíjení obchodních vztahů s Čínou je skvělá. Je to potřeba, Čína je ekonomická velmoc. Ale bylo by naivní předpokládat, že se současný stav změní během krátké doby. A současný stav je, že Čína je perspektivní partner.
Jaroslav Veverka
Česko nemá vlastní dynamiku
Údaj o růstu či poklesu hrubého domácího produktu je tak trochu fetišismem ekonomie. Jeho schopnost opsat realitu dané země je ve skutečnosti dosti omezená. Tak bychom se měli dívat i na poslední odhady ČNB.
Jaroslav Veverka
Jednoho dne limity padnou
Žijeme ve světě levných surovin. Není to ale „navždy“, není to „napořád“. Ekonomika má věčnou tendenci vytvářet rovnováhu. Dynamickou, stále se měnící, ale v podstatě rovnováhu. A proto suroviny nebudou levné věčně.
Jaroslav Veverka
Nad ČEZ již slunce zapadá
„Vizí Skupiny ČEZ je stát se jedničkou na trzích s elektrickou energií střední a jihovýchodní Evropy.“ To napsala elektrárenská společnost ČEZ v prosinci roku 2005. A opravdu se zdálo, že nad Říší ČEZ slunce nezapadá.
Jaroslav Veverka
Čínskou ocel opravdu ne
Obecně jsem proti obchodním kvótám, proti restrikcím, regulacím a omezování ekonomiky. Ale představa, že Evropská unie udělí Číně statut „tržní ekonomiky“, a tím otevře (nejen) trh s ocelí, mi připadá nepřijatelná.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Absurdní! Nehorázné! Izrael a USA odmítají zatykač z Haagu na Netanjahua
Izraelský premiér Netanjahu prohlásil, že žádost hlavního prokurátora Mezinárodního trestního soudu...
„Z platu za práci pro stát nevyžiju.“ Soudní zaměstnanci míří do stávky
Premium Vláda má další problém. Po učitelích a zemědělcích budou stávkovat i zaměstnanci soudů....
Prokurátor soudu v Haagu požádal o zatykače na Netanjahua a lídry Hamásu
Hlavní prokurátor Mezinárodního trestního soudu (ICC) Karim Khan v pondělí požádal o vydání...
Slovenská koalice po atentátu brojí proti satiře na Zomri, prý šíří nenávist
Od chvíle, kdy útočník v Handlové postřelil slovenského premiéra Roberta Fica, se jeho koaliční...
- Počet článků 103
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1163x