The Road (2009) a Stake Land (2010) –recenze/srovnání postapo filmů
V minulém roce jsem shlédl dva zajímavé „postapo filmy“ a rád bych se se čtenáři podělil o své dojmy.
The Road australského režiséra a původně výtvarníka Johna Hillcoata je adaptací Pulitzerovou cenou ověnčené stejnojmenné knihy (jíž jsem nečetl, ale asi si ji přečtu) Cormaca McCarthyho. Námět je jednoduchý: Před přibližně deseti lety došlo k jakési nespecifikované katastrofě – nikdo doopravdy neví, co se vlastně stalo. Miliony lidí zemřely, ať už přímo v důsledku katastrofy, nebo vyhladověním, vraždou (obvykle z kanibalistických důvodů) či sebevraždou. Otec a jeho desetiletý syn, který se narodil krátce po katastrofě, jsou na cestě za nadějí, kterou očekávají na jihu, na pobřeží. Veškerý svůj skromný majetek si vezou v nákupním košíku, vybaveným zpětným zrcátkem, aby viděli, zda je někdo nesleduje. Jediným zdrojem radosti jsou pro ně občasné nálezy jídla či pití. Na své pouti se setkávají s loupeživými gangy, kanibaly či zloději. V průběhu filmu také sledujeme retrospektivní náhledy do mužovy šťastnější minulosti spojené s jeho ženou, jež tíhu zkázy neunesla a rozhodla se pro dobrovolnou smrt. To je rozhodně dobré téma a nyní se podíváme, jak je John Hillcoat uchopil. Nejprve přednosti: Film má úžasnou atmosféru a nabízí vizuální i hudební (autorem hudby je Nick Cave) orgie. Šedivá krajina, šedivé nebe, šedivé moře, lesy suchých stromů, pustiny, opuštěná a občas hořící města, vraky všeho možného – prostě nádhera! Depresivní, to dá rozum, ale nádhera. Reminiscence na minulý život jsou pochopitelně v jasných barvách, přičemž vzpomínky na události po katastrofě postupně mění barevnost směrem k té šedi – dobrý nápad. Vše podbarveno Caveovou atmosférickou hudbou. Vlastně si říkám, že by to bylo mnohem lepší jako dlouhý videoklip, než jako film s dějem, možná je to právě doslovnost, která film zabíjí.
A zde se dostáváme k těm slabým stránkám. Děj působí dosti nevěrohodně a hlavně zde nacházíme závažné logické lapsy: Ve filmu je řečeno, že vše, kromě lidí, zemřelo – zvířata i rostliny. Přesto se ve filmu setkáváme s pláněmi plnými suché trávy (po deseti letech už by z ní byl jen prach!), občas se objeví hmyz, který hrdinové jedí – čím se tento hmyz proboha živí? No, a nakonec se ve filmu objeví i pes, takže jak to vlastně bylo s těmi zvířaty? Za poněkud nevěrohodnou pokládám i výdrž obou hlavních hrdinů, kteří jsou schopni překonávat dlouhé vzdálenosti a občas i vyvíjet velkou fyzickou aktivitu i přesto, že už celé týdny hladoví. Když už jsme u hrdinů: Nevím, kde přesně se stala chyba, ale prostě jsem se do nich nedokázal vcítit a prožívat s nimi jejich zoufalé putování. Celou dobu u mě převažoval takový odtažitý pocit, kdy jsem se buď nudil, nebo žasl nad zmíněnými skvělými záběry. Nic víc. Možná by k vyvolání stejného dojmu stačilo pustit si trailery (mimochodem: popis katastrofy, který je v trailerech naznačen, ve filmu není).
V oficiálním textu distributora se píše: “Cesta je dobrodružný a hororový příběh. Je to road movie, stejně jako příběh o lásce mezi otcem a synem. Jde o napínavé vyprávění o největších lidských ctnostech i hříších.“ Ano, skutečně tomu tak je. Jenže právě ten lidský rozměr, jenž byste tam očekávali, jsem ve filmu bohužel nenašel.
Stake Land kanadského režiséra Jima Micklea bývá k filmu The Road přirovnáván, i když, řekl bych, ne zcela právem. Z mého pohledu je svým způsobem protikladem Cesty. Základní téma je podobné: Došlo k celosvětové katastrofě, jež tentokrát spočívala v tom, že se na světě objevili upíři, přičemž se ovšem nejedná o blazeované upíry, jak je známe z většiny filmů, o jistém mezi mládeží oblíbeném seriálu ani nemluvě, ale krvelačné a nepříliš inteligentní bestie podobné spíše živým mrtvým v podání Snyderova remaku Úsvitu mrtvých – jsou pekelně rychlí. Hlavními hrdiny jsou, stejně jako v případě Cesty, muž a chlapec, i když v tomto případě nejde o otce a syna, ale o lovce upírů a kluka, jehož hlavní hrdina zachránil a nyní jej učí umění bojovat a přežít. Zatímco v Cestě putují hrdinové na jih, zde se vydávají na sever, kde je na upíry příliš chladno. Na rozdíl od Cesty hlavní hrdina není paranoidní, je ochoten přibrat další lidi, svět také není tak pustý, jsou v něm různé enklávy, kde se žije víceméně normálně, pokud ovšem, pravda, nedojde k útoku ze strany nějaké jiné enklávy – jako obvykle se ukazuje, že nejhorší bestií není krvelačný dravec, ale člověk sám. Jenže člověk dokáže být také soucitný a laskavý; tak, jako je schopen vraždit a prahnout po moci, je schopen i pomáhat, podělit se a projevovat lidskost v tom nejlepším smyslu slova. A zde nacházím největší přednost filmu Stake Land – člověčinu. Už dlouho jsem ve filmu nenarazil na tak bytostně lidské postavy. Navíc mě zcela dostával kontrast mezi civilním hraním herců a nenormálním světem. Každá postava je výborně vytvořená, skvěle zahraná, člověk se s ní dokáže ztotožnit a když pak některý z hrdinů zemře, je mu z toho fakt smutno! Jedinou výjimkou je hlavní záporák, psychopatický vůdce náboženské sekty, který je značně šablonovitý, nicméně to vnímám jako autorský záměr: Zobrazit dobro jako přirozené, normální a načichlé člověčinou a zlo jako šablonovité, nepřirozené, okázalé a nabubřelé.
Děj filmu sám o sobě ničím výjimečný není, je to prostě příběh o putování skupiny lidí, vlastně to ani není moc horor (i když pár působivých hororových scén tam najdeme), spíše postapokalyptický “survival“. Vizuálně, hudebně i co se atmosféry týče snímek rozhodně nekulhá, i když není ani zdaleka tak vypiplaný jako The Road.
Jeden z přispěvatelů na ČSFD napsal: “Vynikající. To, co na mě nefungovalo v The Road, mě tady válcovalo bez jediného klopýtnutí. Atmosférické, bez zbytečných keců a CGI. A hlavně fungují vztahy mezi postavami a to spolu skoro nemusí mluvit.“ Výstižněji to už snad ani napsat nejde. Stake Land je film, který vám svou neokázalostí zůstane pod kůží a budete mít chuť shlédnout jej znovu.
Shrnuto: Přestože je The Road film jednoznačně ambicióznější, Stake Land je z mého pohledu mnohem lepší. Potřebujete-li vidět úchvatné postapokalyptické scenérie, Cesta vás vrchovatou měrou uspokojí, ale jestli toužíte po příběhu s postavami, za něž budete dýchat, volte Stake Land.
V minulém roce jsem shlédl dva zajímavé „postapo filmy“ a rád bych se se čtenáři podělil o své dojmy.
The Road australského režiséra a původně výtvarníka Johna Hillcoata je adaptací Pulitzerovou cenou ověnčené stejnojmenné knihy (jíž jsem nečetl, ale asi si ji přečtu) Cormaca McCarthyho. Námět je jednoduchý: Před přibližně deseti lety došlo k jakési nespecifikované katastrofě – nikdo doopravdy neví, co se vlastně stalo. Miliony lidí zemřely, ať už přímo v důsledku katastrofy, nebo vyhladověním, vraždou (obvykle z kanibalistických důvodů) či sebevraždou. Otec a jeho desetiletý syn, který se narodil krátce po katastrofě, jsou na cestě za nadějí, kterou očekávají na jihu, na pobřeží. Veškerý svůj skromný majetek si vezou v nákupním košíku, vybaveným zpětným zrcátkem, aby viděli, zda je někdo nesleduje. Jediným zdrojem radosti jsou pro ně občasné nálezy jídla či pití. Na své pouti se setkávají s loupeživými gangy, kanibaly či zloději. V průběhu filmu také sledujeme retrospektivní náhledy do mužovy šťastnější minulosti spojené s jeho ženou, jež tíhu zkázy neunesla a rozhodla se pro dobrovolnou smrt. To je rozhodně dobré téma a nyní se podíváme, jak je John Hillcoat uchopil. Nejprve přednosti: Film má úžasnou atmosféru a nabízí vizuální i hudební (autorem hudby je Nick Cave) orgie. Šedivá krajina, šedivé nebe, šedivé moře, lesy suchých stromů, pustiny, opuštěná a občas hořící města, vraky všeho možného – prostě nádhera! Depresivní, to dá rozum, ale nádhera. Reminiscence na minulý život jsou pochopitelně v jasných barvách, přičemž vzpomínky na události po katastrofě postupně mění barevnost směrem k té šedi – dobrý nápad. Vše podbarveno Caveovou atmosférickou hudbou. Vlastně si říkám, že by to bylo mnohem lepší jako dlouhý videoklip, než jako film s dějem, možná je to právě doslovnost, která film zabíjí.
A zde se dostáváme k těm slabým stránkám. Děj působí dosti nevěrohodně a hlavně zde nacházíme závažné logické lapsy: Ve filmu je řečeno, že vše, kromě lidí, zemřelo – zvířata i rostliny. Přesto se ve filmu setkáváme s pláněmi plnými suché trávy (po deseti letech už by z ní byl jen prach!), občas se objeví hmyz, který hrdinové jedí – čím se tento hmyz proboha živí? No, a nakonec se ve filmu objeví i pes, takže jak to vlastně bylo s těmi zvířaty? Za poněkud nevěrohodnou pokládám i výdrž obou hlavních hrdinů, kteří jsou schopni překonávat dlouhé vzdálenosti a občas i vyvíjet velkou fyzickou aktivitu i přesto, že už celé týdny hladoví. Když už jsme u hrdinů: Nevím, kde přesně se stala chyba, ale prostě jsem se do nich nedokázal vcítit a prožívat s nimi jejich zoufalé putování. Celou dobu u mě převažoval takový odtažitý pocit, kdy jsem se buď nudil, nebo žasl nad zmíněnými skvělými záběry. Nic víc. Možná by k vyvolání stejného dojmu stačilo pustit si trailery (mimochodem: popis katastrofy, který je v trailerech naznačen, ve filmu není).
V oficiálním textu distributora se píše: “Cesta je dobrodružný a hororový příběh. Je to road movie, stejně jako příběh o lásce mezi otcem a synem. Jde o napínavé vyprávění o největších lidských ctnostech i hříších.“ Ano, skutečně tomu tak je. Jenže právě ten lidský rozměr, jenž byste tam očekávali, jsem ve filmu bohužel nenašel.
Stake Land kanadského režiséra Jima Micklea bývá k filmu The Road přirovnáván, i když, řekl bych, ne zcela právem. Z mého pohledu je svým způsobem protikladem Cesty. Základní téma je podobné: Došlo k celosvětové katastrofě, jež tentokrát spočívala v tom, že se na světě objevili upíři, přičemž se ovšem nejedná o blazeované upíry, jak je známe z většiny filmů, o jistém mezi mládeží oblíbeném seriálu ani nemluvě, ale krvelačné a nepříliš inteligentní bestie podobné spíše živým mrtvým v podání Snyderova remaku Úsvitu mrtvých – jsou pekelně rychlí. Hlavními hrdiny jsou, stejně jako v případě The Road, muž a chlapec, i když v tomto případě nejde o otce a syna, ale o lovce upírů a kluka, jehož hlavní hrdina zachránil a nyní jej učí umění bojovat a přežít. Zatímco v Cestě putují hrdinové na jih, zde se vydávají na sever, kde je na upíry příliš chladno. Na rozdíl od Cesty hlavní hrdina není paranoidní, je ochoten přibrat další lidi, svět také není tak pustý, jsou v něm různé enklávy, kde se žije víceméně normálně, pokud ovšem, pravda, nedojde k útoku ze strany nějaké jiné enklávy – jako obvykle se ukazuje, že nejhorší bestií není krvelačný dravec, ale člověk sám. Jenže člověk dokáže být také soucitný a laskavý; tak, jako je schopen vraždit a prahnout po moci, je schopen i pomáhat, podělit se a projevovat lidskost v tom nejlepším smyslu slova. A zde nacházím největší přednost filmu Stake Land – člověčinu. Už dlouho jsem ve filmu nenarazil na tak bytostně lidské postavy. Navíc mě zcela dostával kontrast mezi civilním hraním herců a nenormálním světem. Každá postava je výborně vytvořená, skvěle zahraná, člověk se s ní dokáže ztotožnit a když pak některý z hrdinů zemře, je mu z toho fakt smutno! Jedinou výjimkou je hlavní "záporák", psychopatický vůdce náboženské sekty, který je značně šablonovitý, nicméně to vnímám jako autorský záměr: Zobrazit dobro jako přirozené, normální a načichlé člověčinou a zlo jako šablonovité, nepřirozené, okázalé a nabubřelé.
Děj filmu sám o sobě ničím výjimečný není, je to prostě příběh o putování skupiny lidí, vlastně to ani není moc horor (i když pár působivých hororových scén tam najdeme), spíše postapokalyptický “survival“. Vizuálně, hudebně i co se atmosféry týče snímek rozhodně nekulhá, i když není ani zdaleka tak vypiplaný jako The Road.
Jeden z přispěvatelů na ČSFD napsal: “Vynikající. To, co na mě nefungovalo v Cestě, mě tady válcovalo bez jediného klopýtnutí. Atmosférické, bez zbytečných keců a CGI. A hlavně fungují vztahy mezi postavami a to spolu skoro nemusí mluvit.“ Výstižněji to už snad ani napsat nejde. Stake Land je film, který vám svou neokázalostí zůstane pod kůží a budete mít chuť shlédnout jej znovu.
Shrnuto: Přestože je The Road film jednoznačně ambicióznější, Stake Land je z mého pohledu mnohem lepší. Potřebujete-li vidět úchvatné postapokalyptické scenérie, Cesta vás vrchovatou měrou uspokojí, ale jestli toužíte po příběhu s postavami, za něž budete dýchat, volte Stake Land.
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média
Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...
S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti
Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“
Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...
Fiala nedodržel slovo, že podepíše abolici pro Mynáře, tvrdí Zeman
Bývalý prezident Miloš Zeman obvinil premiéra Petra Fialu (ODS), že nedodržel slovo, že podepíše...
Válka bude vleklá, Putinův věrný bude jejím manažerem, naznačuje rošáda
Výměna ruského ministra obrany Sergeje Šojgua za ekonoma a vicepremiéra Andreje Belousova podle...
Nevidomá žena zavřela do trouby utěrku, od plamene popraskalo sklo dvířek
Dvě jednotky hasičů vyjížděly v pondělí dopoledne do Nýřan na Plzeňsku na pomoc nevidomé ženě,...
Češi souloží méně často. Každou šestou ženu donutili k sexu násilím, zjistil průzkum
Češi mají sex méně často než v roce 2013, většina je se svým sexuálním životem spokojena. Vyplývá...
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot