Poznámka k "necronomiconské gnózi"
Nyarlathotep. http://corwin-cross.deviantart.com/art/Nyarlathotep-without-filters-330657929Corwin-Cross
Kromě křesťanství právě zde více než kdekoli jinde platí Tertullianova myšlenka víry založené na absurditě, přičemž jeho slova bychom v této souvislosti mohli parafrázovat třeba takto:
Velký Cthulhu byl poražen; není to hanba, protože to je hanebné. Velký Cthulhu zemřel; je to hodno víry, protože to je pošetilé. Velký Cthulhu byl pohřben v hlubinách, ale vstane z mrtvých; je to jisté, protože to je nemožné.
Čteme-li Lovecraftovy povídky a novely, kdesi v koutku své duše cítíme, že to, o čem čteme, je určitým fascinujícím a současně děsivým způsobem skutečné. Je to tentýž pocit, který nás zvláštním způsobem zneklidňuje i při četbě jiných inspirovaných textů, jako jsou mýtická vyprávění, Védy, Zarathuštovy Gáthy, biblické knihy, Korán nebo třeba Liber AL vel Legis, jež byla zjevena Aleistru Crowleymu; ba dokonce i v LaVeyových knihách Satanská bible a Satanské rituály je „to“ jistým způsobem přítomno.
Narážím zde přirozeně na postřeh, jímž se proslavil německý teolog a religionista Rudolf Otto, že podstatu náboženství charakterizuje mysterium tremendum et fascinans – něco co nás láká, přitahuje, ale zároveň nás to děsí a probouzí to v nás pocit strachu. To je mimochodem důvod, proč nejsou příliš populární věrouky, jež neobsahují tremendum – bez prvku děsu získáváme pouze cosi na způsob humanistické filosofie, přičemž lidé cítí (i když to třeba nejsou schopni verbalizovat), že zde něco podstatného prostě chybí.
Fascinans Lovecraftových příběhů je přízračné a nesmírně silné. Je stejně hypnotizující, jako evangelijní příběh smrti a vzkříšení Ježíše či jako Crowleyho „Rovnodennost bohů“, jež v roce 1904 odstartovala Nový Aeon. Není tedy divu, že si Lovecraftovo dílo získalo vášnivé obdivovatele a že se objevily pokusy využít je v magické či kultické praxi.
Nicméně se zdá, že lovecraftovské, či – chcete-li – necronomiconské entity mlčí, že jsou vůči snažení nadšených smrtelníků zcela lhostejné. Zde může někdo namítnout, že se setkal s Nyarlathotepem (a byl to takový „prima chlapík“) a podobně, nicméně já jsem hluboce přesvědčen o tom, že člověka, který by skutečně úspěšné navázal kontakt s tím, co popisuje H. P. Lovecraft, bychom poznali především podle toho, že zešílel, jeho život je v troskách, případně podle toho, že ztrácí svoji lidskost. Nic takového jsem však u nikoho, kdo se těmito věcmi zabýval, nezaznamenal. Netvrdím, že lidé, kteří o takových kontaktech referují, lžou, pokládám za docela dobře možné, že se s čímsi setkali, myslím ale, že to byl v nejlepším případě vzdálený odraz stínů těchto entit, v horším případě jen setkání s entitami, které si mágové sami vytvarovali podle některých atributů necronomiconských entit.
Je třeba si uvědomit skutečnost, že základním atributem bytostí, o nichž v Lovecraftových povídkách čteme, je jejich radikální cizost;aje to právě tato cizost, co jim dodává jejich přízračné kouzlo. Nejsou spřízněné nejen s lidmi, ale ani s životem na naší planetě vůbec, předcházely jej, pocházejí „od Tamtud“ (from Beyond). Pokud jde o možnost vzájemného dorozumění, jsme si blíže s hmyzem než s nimi! I jejich svět je odlišný, Lovecraft píše o „divných úhlech“, o neeuklidovské geometrii, z kantovského pohledu bychom řekli, že jejich „nazírací formy“ jsou zcela odlišné od našich.
Zamysleme se nyní nad možnými důsledky setkání s něčím radikálně cizím. Už jen střet kultur dokáže mít zcela ničivé důsledky, a to stále ještě mluvíme o lidských kulturách. Setkání s něčím tak odlišným, jako jsou Lovecraftovi Prastaří, další entity „mýtu Cthulhu“ či třeba Barva z kosmu, musí mít naprosto zásadní důsledky pro toho, kdo s nimi vejde ve skutečný kontakt. Biblický hořící keř a další v Bibli popisované kontakty s Hospodinem jsou proti tomu jen setkání na úrovni rozhovoru žáka s učitelem!
V případě snah o magické uchopení Lovecraftovy mytologie se setkáváme hned zpočátku s jednou zásadní chybou v přístupu – snahou o její systematizaci. A tak se dočtu, kterak ten či onen myslitel přiřazuje jednotlivé entity k sefirot kabalistického stromu života, případně ke klifot jeho odvrácené strany, vytváří nějakou síť vztahů mezi nimi, sepisuje jejich katalog a dokonce i celý mýtus upravuje tak, aby odstranil některé jeho nelogičnosti a prázdná místa. Výsledkem jsou mimo jiné i všemožné „Necronomicony“ a příručky, které jsou leckdy krásně smysluplné a vnášejí řád do Lovecraftova chaosu, nicméně právě proto jsou bezcenné. Několikrát jsem se setkal se snahami „vyvrátit pravdivost“ křesťanské Bible pomocí poukazů na ty její pasáže, které si vzájemně odporují. Tito kritikové si neuvědomují, že právě tyto rozpory ji činí z duchovního hlediska pravdivou.
Podobně je to s Lovecraftem: Pokud se na základě jeho díla vytvoří nějaký bezrozporný a racionálně strukturovaný systém, výsledek je bezduchý. Snaha vnášet do tohoto díla lidskou logiku a systematizaci je obzvláště absurdní, neboť neexistuje žádný dobrý důvod, proč by se měly entity tohoto druhu řídit naším způsobem myšlení, naší logikou.
Nicméně právě tyto způsoby uchopení Lovecraftovy mytologie mají jednu vynikající vlastnost – nefungují; a mohou tudíž sloužit jako v podstatě bezpečná magická kratochvíle.
Lze si ale položit jinou zajímavou otázku – co kdybychom přítomnost radikálně cizích entit v případě, že by se o nás v danou chvíli nezajímaly, vůbec nepostřehli? Od malička jsme učeni lidskému způsobu nazírání světa a posléze i učeni tomu způsobu nazírání světa, který je důležitý z hlediska našich zájmů a profese. Chirurg vidí v otevřeném lidském těle mnohem více než laik, amazonský Indián je schopen se orientovat ve světě, který by pro Evropana byl děsivý a nepochopitelný (a naopak), člověk závislý na drogách vidí dealery tam, kde je ostatní ani nepostřehnou.
Byli bychom vůbec schopni registrovat něco, co se zcela vymyká našim konceptům? Myslím, že nikoli. Nevěděli bychom, na co se to vlastně díváme a patrně bychom ani netušili, že se vůbec na něco díváme. Jiné by to bylo, kdyby nám něco takového do života aktivně vstoupilo. Lze doufat, že bychom z takového setkání vyšli nezměněni? Vždyť by to otřáslo úplně vším, co pro nás znamená svět.
Proto jsem, co se „necronomiconské gnóze“ týče, velmi skeptický. Pokud by fungovala, podobalo by se to snaze nahého městského Evropana pohovořit si v amazonském pralese s hladovým jaguárem, jen by to bylo ještě mnohem nebezpečnější. Vhodnou paralelou jsou noční můry a noční děsy. V noční můře spáč nevládne sebemenší kontrolou nad situací, je situací kontrolován. Představa, že by člověk mohl nějak lucidně řídit kontakt s něčím tak mocným a ne-lidským, jako jsou necronomiconské entity, mi připadá naivní. Patrně ještě lepší je příměr k nočnímu děsu (pavor nocturnus), což je krátký extrémně děsivý sen, spojený s panikou, křikem, neklidem a je provázený vegetativními příznaky (pocení, zrychlené dýchání, bušení srdce aj.). Spící se často posadí nebo vstane s panickým křikem, může také například běžet ke dveřím. Dotyčného nelze probudit a snahy o probuzení mohou vést k ještě intenzivnější panické reakci. Člověka postihuje během NREM spánku, nejedná se tedy o normální druh snu. Spáč se jen málokdy probudí a po probuzení upadá ihned zpět do spánku, následně si pak ráno po probuzení sen nepamatuje. Pokud nějaká vzpomínka zbyla, je velmi omezená. Zde je vskutku namístě podezření, že během těchto stavů dochází ke kontaktů s něčím radikálně cizím a děsivým, dost možná i s necronomiconskými bytostmi.
Jsem rovněž skeptický vůči snaze lovecraftovský mýtus konceptualizovat v jakémkoli lidském smyslu a využívat jej v rámci běžných úvah o duchovních záležitostech. Jakékoli směšování lidských bohů a démonů s „mýtem Cthulhu“ pokládám za nepatřičné. Jistě, necronomiconské entity lze použít jako metafory pro různé procesy v nevědomí atp., můžeme z nich vytvořit pratchettovské „malé bohy“ a takto s nimi pracovat, nicméně soudím, že by bylo lepší hledat takové metafory jinde.
Čím však pro nás tyto entity být mohou, v čem je přínosné se jimi vůbec zabývat? Myslím, že prožitek setkání s nimi na stránkách Lovecraftova díla nám umožňuje pracovat s horizontem lidského světa a s jeho nevyhnutelnou konečností, umožňuje nám existenciální prožitek naší vlastní nepatrnosti, křehkosti stavby vybudované našimi pojmy a naším viděním světa. Čteme-li Lovecrafta takto, tušíme, že přijde den, kdy bude vše jinak, den, kdy nás jednou provždy pohltí noční děs, den, který když skončí, nebudeme již více lidmi. Je to jisté, protože to je nemožné!
(článek byl zveřejněn v časopisu Živel)
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média
Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...
S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti
Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...
Experta Antoše srazilo auto. Je mimo ohrožení života, MS komentovat nebude
Hokejový expert České televize Milan Antoš už na domácím světovém šampionátu komentovat nebude. V...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Co si to dovoluješ, hádal se senior se strážníkem. Přímo před ním šel na červenou
Vyhrocenou situaci řešil v minulém týdnu strážník městské policie v Praze 4. Upozornil seniora,...
Za ubodání otce a zranění matky dostal cizinec osm let, k činu se přiznal
Za usmrcení otce a bodnořezné zranění matky v bytovém domě v Tovačově na Přerovsku potrestal dnes...
Ukrajinské zajatce je třeba rovnou zabíjet, vyzval šéf neonacistické Rusiče
Ukrajinské válečné zajatce je potřeba bez milosti zabíjet, vyzval v neděli Alexej Milčakov, šéf...
Vojenská pomoc USA už přijíždí na Ukrajinu, ujistil Blinken v Kyjevě
Vojenská pomoc z nedávno schváleného amerického balíku pomoci už začala přijíždět na Ukrajinu a...
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot