Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Něžná v brněnském Divadle U stolu (recenze)

Pakliže se zajímáte o divadla malých forem, neměli byste si nechat uniknout dramatizaci Dostojevského povídky Něžná v brněnském Divadle U stolu, jejímž scénáristou a režisérem v jedné osobě je hostující Ivo Krobot, který hru napsal přímo pro Petru Bučkovou a Jana Kolaříka.

 


Nejprve stručně k příběhu. Inscenace, stejně jako Dostojevského povídka, je příběhem muže, jehož žena před několika hodinami spáchala sebevraždu skokem z okna, a který se v rámci emotivního monologu snaží rekapitulovat to, co bylo, a pochopit, jak mohl jejich společný život v tuto tragédii vyústit. Na rozdíl od povídky se neobrací jen sám k sobě a k neviditelnému posluchači, ale i ke své ženě, jež v jeho vzpomínkách – a na jevišti – ožívá. Během devadesátiminutové inscenace (bez přestávky) je divák vtahován do tragédie dvou lidí, kteří spolu prostě nemohli a neměli žít. Zastavárníka, jenž využil příležitosti a oženil se s mladou chudou dívkou v nesnázích, a této dívky, která je příliš mladá na vztah, zvláště pak se starším a občas dost podivínským mužem, dívky, jež žije ve svém vlastním vnitřním světě a jež se najednou ocitá v kleci. Tento protiklad je velmi zajímavě vystižen použitím odlišných narativních postupů: Zatímco part Jana Kolaříka je realistický a zemitý, stojící na konkrétních promluvách a činech, part Petry Bučkové je z velké části postaven na velmi stylizované symbolické, a někdy po pravdě řečeno poněkud obtížně čitelné formě vyjádření, včetně rafinované a pohybově velmi náročné choreografie. Je to dle mého názoru výborný nápad jak zobrazit dva bohaté, ale zcela rozdílné vnitřní světy. A je třeba říci, že oba tyto světy dokáží vzbudit silný pocit účasti a smutku z celé této tragédie. Na tomto místě je třeba se pokusit o srovnání hry a literární předlohy. Přestože se scénárista Dostojevského povídky drží místy i zcela doslovně, je zde patrný výrazný posun co se týče psychologie hlavního hrdiny. Původní Dostojevského hrdina působí povětšinou příliš sebelítostivě a slabošsky na to, aby v čtenáři vyvolal pocit účasti či soucitu, zastavárník v podání Jana Kolaříka je však mnohem rozporuplnější – i on se místy lituje, ale působí povětšinou mužněji a divák se s jeho utrpením dokáže mnohem lépe identifikovat. Když zastavárník v Kolaříkově podání říká: “Muži je třeba lásky!“, vyznívá to úplně jinak, než když totéž říká Dostojevského hrdina plazící se u hrdinčiných nohou. Osobně v tom vidím velký tvůrčí přínos – jedná se sice o posun oproti originálu, ale o posun směrem k intenzivnějšímu emočnímu zapojení diváka; a o nálož emocí jde v této hře především. Jak Petra Bučková, tak Jan Kolařík hrají výborně a velmi přesvědčivě, způsob, jakým ztělesňují dva míjející se světy, jejichž násilné setkání ústí v tragédii, má v sobě obrovskou sílu.
Celý dojem ze hry pak dokresluje minimalistická scéna, jíž dominuje dlouhý variabilní stůl s odnímatelnými deskami a několik rekvizit. Stůl tak slouží i jako důležitý výrazový prostředek. Dostojevského text je doplněn písňovými texty, jež jsou variacemi na básně Sergeje Jesenina. Původní hudbu k nim složil Zdeněk Kluka a zazní také motivy z hudby Igora Stravinského nebo Sergeje Rachmaninova.
Krobotova dramatizace Něžné v atmosférickém prostoru brněnské Sklepní scény experimentující s dialogem protikladů v podobě precizního mluveného slova a stylizovaného pohybu rozhodně stojí za vidění a – a to především! – za procítění.

Inscenace, stejně jako Dostojevského povídka, je příběhem muže, jehož žena před několika hodinami spáchala sebevraždu skokem z okna, a který se v rámci emotivního monologu snaží rekapitulovat to, co bylo, a pochopit, jak mohl jejich společný život v tuto tragédii vyústit. Na rozdíl od povídky se neobrací jen sám k sobě a k neviditelnému posluchači, ale i ke své ženě, jež v jeho vzpomínkách – a na jevišti – ožívá. Během devadesátiminutové inscenace (bez přestávky) je divák vtahován do tragédie dvou lidí, kteří spolu prostě nemohli a neměli žít. Zastavárníka, jenž využil příležitosti a oženil se s mladou chudou dívkou v nesnázích, a této dívky, která je příliš mladá na vztah, zvláště pak se starším a občas dost podivínským mužem, dívky, jež žije ve svém vlastním vnitřním světě a jež se najednou ocitá v kleci. Tento protiklad je velmi zajímavě vystižen použitím odlišných narativních postupů: Zatímco part Jana Kolaříka je realistický a zemitý, stojící na konkrétních promluvách a činech, part Petry Bučkové je z velké části postaven na velmi stylizované symbolické, a někdy po pravdě řečeno poněkud obtížně čitelné formě vyjádření, včetně rafinované a pohybově velmi náročné choreografie. Je to dle mého názoru výborný nápad jak zobrazit dva bohaté, ale zcela rozdílné vnitřní světy. A je třeba říci, že oba tyto světy dokáží vzbudit silný pocit účasti a smutku z celé této tragédie. Na tomto místě je třeba se pokusit o srovnání hry a literární předlohy. Přestože se scénárista Dostojevského povídky drží místy i zcela doslovně, je zde patrný výrazný posun co se týče psychologie hlavního hrdiny. Původní Dostojevského hrdina působí povětšinou příliš sebelítostivě a slabošsky na to, aby v čtenáři vyvolal pocit účasti či soucitu, zastavárník v podání Jana Kolaříka je však mnohem rozporuplnější – i on se místy lituje, ale působí povětšinou mužněji a divák se s jeho utrpením dokáže mnohem lépe identifikovat. Když zastavárník v Kolaříkově podání říká: “Muži je třeba lásky!“, vyznívá to úplně jinak, než když totéž říká Dostojevského hrdina plazící se u hrdinčiných nohou. Osobně v tom vidím velký tvůrčí přínos – jedná se sice o posun oproti originálu, ale o posun směrem k intenzivnějšímu emočnímu zapojení diváka; a o nálož emocí jde v této hře především. Jak Petra Bučková, tak Jan Kolařík hrají výborně a velmi přesvědčivě, způsob, jakým ztělesňují dva míjející se světy, jejichž násilné setkání ústí v tragédii, má v sobě obrovskou sílu.

Celý dojem ze hry pak dokresluje minimalistická scéna, jíž dominuje dlouhý variabilní stůl s odnímatelnými deskami a několik rekvizit. Stůl tak slouží i jako důležitý výrazový prostředek. Dostojevského text je doplněn písňovými texty, jež jsou variacemi na básně Sergeje Jesenina. Původní hudbu k nim složil Zdeněk Kluka a zazní také motivy z hudby Igora Stravinského nebo Sergeje Rachmaninova.

Krobotova dramatizace Něžné v atmosférickém prostoru brněnské Sklepní scény experimentující s dialogem protikladů v podobě precizního mluveného slova a stylizovaného pohybu rozhodně stojí za vidění a – a to především! – za procítění.

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jaroslav POLÁK | úterý 17.1.2012 14:11 | karma článku: 6,99 | přečteno: 806x
  • Další články autora

Jaroslav POLÁK

Horizonty událostí (skica)

„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.

6.4.2022 v 11:11 | Karma: 7,75 | Přečteno: 421x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Její krásný oči (skica)

„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.

4.4.2022 v 21:58 | Karma: 13,27 | Přečteno: 396x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Zamyšlení nad celníkem a farizejem

Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.

13.2.2022 v 15:38 | Karma: 10,20 | Přečteno: 396x | Diskuse| Společnost

Jaroslav POLÁK

Názorové bujení

Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.

9.2.2022 v 10:00 | Karma: 6,73 | Přečteno: 152x | Diskuse| Miniblogy

Jaroslav POLÁK

Kratochvilné vyprávění

„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.

7.2.2022 v 18:56 | Karma: 10,62 | Přečteno: 304x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci

18. května 2024  17:57

Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...

Prezident Pavel se zranil na motorce. Skončil na pozorování v nemocnici

23. května 2024  20:03,  aktualizováno  20:37

Prezident Petr Pavel se zranil při jízdě na motorce. Zranění nejsou vážná, ale vyžádají si krátké...

Auta kradená v Česku končí na Ukrajině. V poslední době odhalení přibývá

23. května 2024

Premium Na konci března ukrajinští pohraničníci na přechodu Tisa mezi Maďarskem a Ukrajinou narazili na...

OSN schválila den památky obětí genocidy v Srebrenici. Srbové protestovali

23. května 2024  17:58,  aktualizováno  19:37

Valné shromáždění OSN schválilo návrh, aby si svět každý rok připomínal genocidu v bosenské...

Na grilovačku Spolu v Brně dohlíželo víc ochránců. Pak se spěchalo na hokej

23. května 2024  19:36

Nejspíš poprvé napřímo mezi lidmi po atentátu na Slovensku se objevil premiér a ministři. Ve...

  • Počet článků 606
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1346x
Narodil jsem se 5. března 1975 v Brně, kde také žiji. Zajímám se o pravoslaví, filosofii, religionistiku, fotografování a literaturu. Politicky jsem demokratický levičák. Nenápadně jurodivý.

Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Twitter
- Facebook
- Flickr (fotografie)

Seznam rubrik

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

Oblíbené stránky

Oblíbené články