Něžná v brněnském Divadle U stolu (recenze)
Nejprve stručně k příběhu. Inscenace, stejně jako Dostojevského povídka, je příběhem muže, jehož žena před několika hodinami spáchala sebevraždu skokem z okna, a který se v rámci emotivního monologu snaží rekapitulovat to, co bylo, a pochopit, jak mohl jejich společný život v tuto tragédii vyústit. Na rozdíl od povídky se neobrací jen sám k sobě a k neviditelnému posluchači, ale i ke své ženě, jež v jeho vzpomínkách – a na jevišti – ožívá. Během devadesátiminutové inscenace (bez přestávky) je divák vtahován do tragédie dvou lidí, kteří spolu prostě nemohli a neměli žít. Zastavárníka, jenž využil příležitosti a oženil se s mladou chudou dívkou v nesnázích, a této dívky, která je příliš mladá na vztah, zvláště pak se starším a občas dost podivínským mužem, dívky, jež žije ve svém vlastním vnitřním světě a jež se najednou ocitá v kleci. Tento protiklad je velmi zajímavě vystižen použitím odlišných narativních postupů: Zatímco part Jana Kolaříka je realistický a zemitý, stojící na konkrétních promluvách a činech, part Petry Bučkové je z velké části postaven na velmi stylizované symbolické, a někdy po pravdě řečeno poněkud obtížně čitelné formě vyjádření, včetně rafinované a pohybově velmi náročné choreografie. Je to dle mého názoru výborný nápad jak zobrazit dva bohaté, ale zcela rozdílné vnitřní světy. A je třeba říci, že oba tyto světy dokáží vzbudit silný pocit účasti a smutku z celé této tragédie. Na tomto místě je třeba se pokusit o srovnání hry a literární předlohy. Přestože se scénárista Dostojevského povídky drží místy i zcela doslovně, je zde patrný výrazný posun co se týče psychologie hlavního hrdiny. Původní Dostojevského hrdina působí povětšinou příliš sebelítostivě a slabošsky na to, aby v čtenáři vyvolal pocit účasti či soucitu, zastavárník v podání Jana Kolaříka je však mnohem rozporuplnější – i on se místy lituje, ale působí povětšinou mužněji a divák se s jeho utrpením dokáže mnohem lépe identifikovat. Když zastavárník v Kolaříkově podání říká: “Muži je třeba lásky!“, vyznívá to úplně jinak, než když totéž říká Dostojevského hrdina plazící se u hrdinčiných nohou. Osobně v tom vidím velký tvůrčí přínos – jedná se sice o posun oproti originálu, ale o posun směrem k intenzivnějšímu emočnímu zapojení diváka; a o nálož emocí jde v této hře především. Jak Petra Bučková, tak Jan Kolařík hrají výborně a velmi přesvědčivě, způsob, jakým ztělesňují dva míjející se světy, jejichž násilné setkání ústí v tragédii, má v sobě obrovskou sílu.
Celý dojem ze hry pak dokresluje minimalistická scéna, jíž dominuje dlouhý variabilní stůl s odnímatelnými deskami a několik rekvizit. Stůl tak slouží i jako důležitý výrazový prostředek. Dostojevského text je doplněn písňovými texty, jež jsou variacemi na básně Sergeje Jesenina. Původní hudbu k nim složil Zdeněk Kluka a zazní také motivy z hudby Igora Stravinského nebo Sergeje Rachmaninova.
Krobotova dramatizace Něžné v atmosférickém prostoru brněnské Sklepní scény experimentující s dialogem protikladů v podobě precizního mluveného slova a stylizovaného pohybu rozhodně stojí za vidění a – a to především! – za procítění.
Inscenace, stejně jako Dostojevského povídka, je příběhem muže, jehož žena před několika hodinami spáchala sebevraždu skokem z okna, a který se v rámci emotivního monologu snaží rekapitulovat to, co bylo, a pochopit, jak mohl jejich společný život v tuto tragédii vyústit. Na rozdíl od povídky se neobrací jen sám k sobě a k neviditelnému posluchači, ale i ke své ženě, jež v jeho vzpomínkách – a na jevišti – ožívá. Během devadesátiminutové inscenace (bez přestávky) je divák vtahován do tragédie dvou lidí, kteří spolu prostě nemohli a neměli žít. Zastavárníka, jenž využil příležitosti a oženil se s mladou chudou dívkou v nesnázích, a této dívky, která je příliš mladá na vztah, zvláště pak se starším a občas dost podivínským mužem, dívky, jež žije ve svém vlastním vnitřním světě a jež se najednou ocitá v kleci. Tento protiklad je velmi zajímavě vystižen použitím odlišných narativních postupů: Zatímco part Jana Kolaříka je realistický a zemitý, stojící na konkrétních promluvách a činech, part Petry Bučkové je z velké části postaven na velmi stylizované symbolické, a někdy po pravdě řečeno poněkud obtížně čitelné formě vyjádření, včetně rafinované a pohybově velmi náročné choreografie. Je to dle mého názoru výborný nápad jak zobrazit dva bohaté, ale zcela rozdílné vnitřní světy. A je třeba říci, že oba tyto světy dokáží vzbudit silný pocit účasti a smutku z celé této tragédie. Na tomto místě je třeba se pokusit o srovnání hry a literární předlohy. Přestože se scénárista Dostojevského povídky drží místy i zcela doslovně, je zde patrný výrazný posun co se týče psychologie hlavního hrdiny. Původní Dostojevského hrdina působí povětšinou příliš sebelítostivě a slabošsky na to, aby v čtenáři vyvolal pocit účasti či soucitu, zastavárník v podání Jana Kolaříka je však mnohem rozporuplnější – i on se místy lituje, ale působí povětšinou mužněji a divák se s jeho utrpením dokáže mnohem lépe identifikovat. Když zastavárník v Kolaříkově podání říká: “Muži je třeba lásky!“, vyznívá to úplně jinak, než když totéž říká Dostojevského hrdina plazící se u hrdinčiných nohou. Osobně v tom vidím velký tvůrčí přínos – jedná se sice o posun oproti originálu, ale o posun směrem k intenzivnějšímu emočnímu zapojení diváka; a o nálož emocí jde v této hře především. Jak Petra Bučková, tak Jan Kolařík hrají výborně a velmi přesvědčivě, způsob, jakým ztělesňují dva míjející se světy, jejichž násilné setkání ústí v tragédii, má v sobě obrovskou sílu.
Celý dojem ze hry pak dokresluje minimalistická scéna, jíž dominuje dlouhý variabilní stůl s odnímatelnými deskami a několik rekvizit. Stůl tak slouží i jako důležitý výrazový prostředek. Dostojevského text je doplněn písňovými texty, jež jsou variacemi na básně Sergeje Jesenina. Původní hudbu k nim složil Zdeněk Kluka a zazní také motivy z hudby Igora Stravinského nebo Sergeje Rachmaninova.
Krobotova dramatizace Něžné v atmosférickém prostoru brněnské Sklepní scény experimentující s dialogem protikladů v podobě precizního mluveného slova a stylizovaného pohybu rozhodně stojí za vidění a – a to především! – za procítění.
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Další články autora |
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci
Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...
Prezident Pavel se zranil na motorce. Skončil na pozorování v nemocnici
Prezident Petr Pavel se zranil při jízdě na motorce. Zranění nejsou vážná, ale vyžádají si krátké...
Auta kradená v Česku končí na Ukrajině. V poslední době odhalení přibývá
Premium Na konci března ukrajinští pohraničníci na přechodu Tisa mezi Maďarskem a Ukrajinou narazili na...
OSN schválila den památky obětí genocidy v Srebrenici. Srbové protestovali
Valné shromáždění OSN schválilo návrh, aby si svět každý rok připomínal genocidu v bosenské...
Na grilovačku Spolu v Brně dohlíželo víc ochránců. Pak se spěchalo na hokej
Nejspíš poprvé napřímo mezi lidmi po atentátu na Slovensku se objevil premiér a ministři. Ve...
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1346x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot