Mýtus a realita - Jan Hus
CHLAPEC Z CHUDÉ RODINY ?
Ještě dnes, projíždíme-li Husincem, nelze přehlédnout kostel, dominující obci z nevelkého návrší. Není původní, ale jeho základy, spodní část a některé stavební prvky jsou gotické a pocházejí z předcházející stavby přibližně stejné velikosti. V době Husova mládí ovšem tento kostel nebyl farní, nýbrž filiální, tedy podřízený jiné farnosti, snad sousednímu Lazišti. Právě jeho existence a také rozložení původní vísky podél hlavní komunikace, jsou připomínkou explozivního rozvoje obce v polovině 14. století.
Když v roce 1323 bylo Prachaticím uděleno právo výběru mýta na Zlaté stezce, nastaly zlaté časy nejen městu a jeho obyvatelům, ale i dříve nenápadné obci v jejich předpolí. V sezóně někdy až stovky vozů, putující denně z Rakouska, ale také z dalekých středomořských přístavů Benátek a Janova do vnitrozemí, měly povinnost zaplatit v Prachaticích mýta a cla, které proudily do pokladny vyšehradské kapituly. Jen málo cestujících si ale mohlo dovolit jídlo a nocleh ve věčně přeplněném, bohatém a patřičně drahém městě a proto většina poutníků po zaplacení povinných poplatků pokračovala dále do ani ne hodinku vzdáleného Husince, kde nalezli vše potřebné za nižší ceny. Lze říci, že Husinec byl jakousi depandancí Prachatic a nepřeženeme, odhadneme-li, že ubytovacím a stravovacím byznysem se přímo či nepřímo živilo 90% obyvatel obce. A bylo by s podivem, kdyby se na rostoucím boomu nepodíleli i rodiče a prarodiče Jana, později zvaného Hus.
Tato skutečnost nám mnohem snáze vysvětlí záhadu, jak se chlapec z pošumavské vísky dostal ke studiu na univerzitě. Právě v rušném prostředí zájezdního hostince si tu a tam někteří hosté mohli povšimnout bystrého chlapce, který z hosty komunikoval několika jazyky a kladl jim zvídavé otázky.
A právě zde si také rodiče mohli uvědomit, k o kolik lepšímu životu otevírá přístup vzdělání.
Rozhodnutí studovat nemohlo být rozhodnutím Husovým - o životním zaměření svých dětí rozhodovali tehdy rodiče absolutně a neodvolatelně. Ale je pravděpodobné, že malý Jan s jejich rozhodnutím souzněl a jako každý mladý člověk se na nový život v Praze těšil.
Hus zkrátka velmi pravděpodobně nebyl z chudé rodiny, ale spíše z rodiny, dnes bychom řekli, středostavovské. A je pro to i další indicie. Ke konci Husova života se na kazatele obrací jeho bratr o radu, zda má dát některého ze svých synů, Husových synovců, na studia. A Hus mu radí.....dát raději syna na řemeslo. Ale skutečnost, že další blízký člen rodiny vážně uvažuje o univerzitním studiu, by nás měla varovat - takhle chudá rodina ve středověku opravdu neuvažovala.
V PRAZE.
Dodnes nevíme, kdy a jak přišel Hus do Prahy. Podle vlastních vzpomínek se v Praze zúčastnil bujných maškarních taškařic, odehrávajících se na svátek Mláďátek vždy koncem ledna. Tyto veselice ovšem zakázala synoda v r. 1386, historik František Šmahel z toho vyvozuje, že Hus musel přijít do Prahy v r. 1385 nebo dříve.
Na studentský život vzpomínal Hus často, ale vynikajícím studentem nebyl. Při mistrovském tentamentu v lednu 1396 se umístil na desátém místě z dvaadvaceti bakalářů. Mnohem později lituje svých mladických nerozvážností, her a lenošení. Ale jak dodává Fr. Šmahel:".....proč ne, tehdy ho ještě nesvazovaly závazky kněžského svěcení a nemusel tak jít věřícím příkladem".
Po absolvování univerzity se Hus věnuje akademické kariéře. Jeho tehdejší práce jsou i pro filozofa zoufale suchopárné, pro laika nestravitelně nudné a i historici nalézají z té doby zajímavými nanejvýš Husovy české poznámky k vlastnoručně opisovaným Wycliffovým traktátům - "za zlatý stojí, cos slyšál", "tuto dadie Aryštotylešovi v roh" apod.
Samotná rezonance s Wycliffovým dílem je ovšem nulová. K Wycliffově nauce o univerzáliích Fr. Šmahel dodává:" Hus jako by vystihl, že v tomto ohledu nebude stačit.....Stanislavovi ze Znojma a Pálčovi, kteří se v subtilní a přeformalizované teorii cítili jako ryby ve vodě."
Belgický znalec dějin reformace Paul de Voogt je názoru, že Hus se jen nepatrně podílel na filozofickém myšlení své doby a jeho pojetí obecné církve nemělo nic společného Wycliffovým realizmem. Hus se nejevil ničím zajímavý ani svým současníkům a se svými studenty řešil hlubokomyslné problémy jako "Zda se naprosto nezbytně vyžaduje množství idejí pro množství stvořených věcí ?". František Šmahel s gustem líčí de Voogtovu interpretaci typického Husova "problému" té doby:" Hus nehledal univerzálie, tj. rody a druhy, ani po věci, ani před věcí, nýbrž ve věci. Proto nutně byl jen umírněným realistou, neboť univerzálie "před věcí"/ ante rem/ hájili tzv. výstřední realisté a univerzálie "po věci" / post rem / zase nominalisté. Zdání však klame: v pražském sporu o univerzálie na přelomu 14. a 15. století určující odlišnost mezi umírněnými a tzv. výstředními realisty nespočívala v tom, že by jedni zastávali univerzálie "in re" a druzí univerzálie "ante rem", nýbrž v rozdílném pojetí univerzálií "in re"."
Uf ! Omlouvám se laskavému čtenáři, ale myslím, že alespoň takové letmé nahlédnutí do Husova duchovního světa nám umožní pochopit odtrženost "mistra Jana" i jeho kolegů od praktického světa mimo univerzitní gheto.
Dokončení příště
Jaroslav Konáš
Irán ve válce ? Ale no tak....!
Už se perou? Už se perou? Dychtivě se tázající babku z Troškovy komedie připomínají někteří komentátoři u nás i v zahraničí. Nuže, neperou babičko, neperou. A ani nebudou.
Jaroslav Konáš
Milion chvilek s Minářem a dalších dvacet let s Babišem
Příští parlamentní volby jsou jen zdánlivě vzdálené a premíér Babiš už dávno není politickým jelimánkem z časů Sobotkovy vlády. A "demokratická" opozice ? Třikrát běda !
Jaroslav Konáš
Normalizační resentimenty a pádná ruka Petry P.
Málokoho nenávidí ruská věrchuška tak, jako českou novinářku Petru Procházkovou. Pokud by se naplnily nejtajnější tužby pánů z Lubjanky a do Čech se vrátily zlaté gottwaldovské časy, přišla by na řadu jako jedna z prvních.
Jaroslav Konáš
Velká vlastenecká aneb kolik soch má Koněv v Rusku ?
Při známém patolízalství českých komunistů asi nikoho nepřekvapí, že dejvická socha maršála Koněva byla v roce 1980 první a na dlouho i jediná na světě.
Jaroslav Konáš
Vrtěti Babišem
Je to pořád dokola ! Premiér tvrdí, že prezident "rozhodne o návrhu ČSSD" ve věci jmenování ministra kultury. A protože se proti tomuto prohlášení dosud nikdo z politiků neohradil, učiňme tak my.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
iDNES Premium jen za 49 Kč na 3 měsíce. Získejte i vstupenky na MS v hokeji
Před blížícím se mistrovstvím světa v hokeji přichází iDNES Premium s mimořádnou akční nabídkou....
Poslanci omezí prodej půdy cizincům, změní zákon po havárii na Bečvě
Sněmovna má v pátek na programu vyšší ochranu nejlepší zemědělské půdy, novelu vodního zákona...
Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát
Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...
Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků
Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...
- Počet článků 96
- Celková karma 26,17
- Průměrná čtenost 1980x