- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Komunikace
S neslyšícím se má v zásadě komunikovat pokud možno co nejnormálněji. Neotevírat přehnaně ústa a "neřvat". Nejdůležitější je, aby Vás neslyšící člověk viděl, resp. mohl odezírat z Vašich rtů. Určitě pomůže zachovat klid, i když se napoprvé "nedomluvíte".
Pocit slyšícího
Při setkání a komunikaci s neslyšícím se pocity slyšícího dají shrnout takto: nejistota, stud, mít to rychle za sebou, shovívavost, ale i posměch. Z vlastní zkušenosti znám nejen nadávky, ale i "tiše" pronesené nevhodné poznámky či rovnou mávnutí rukou, že to stejně nemá smysl.
Pocit neslyšícího
Naproti tomu jsou pocity neslyšících tyto: nejistota, méněcennost, strach, ale i trpělivost. Vše vyplývá z pocitu "cizince ve městě". Nikoho neznám, nikomu nerozumím, proto se musím více snažit. Zkuste si to sami představit. Dejte si do uší dva špuntíky a vyražte do města...
Co s tím?
Nic světaborného. Stačí jen trocha tolerance. Když potkám neslyšícího člověka, který potřebuje pomoc, stačí se držet zásad výše popsané komunikace mezi slyšícím a neslyšícím. Brát ho jako sobě rovného, který má úplně stejné starosti a radosti jako ostatní. Když vidím nevidomého na přechodu, automaticky mu pomůžu přejít silnici. U neslyšícího by to mělo být stejné. Při sdělování zásadních informací mu být nápomocen - třeba na nádraží, kde je velký hluk či na úřadech.
Ticho. Plus nebo mínus?
Jak kdy. Říká se, že ticho léčí. V tomto případě je okolní ticho nebo "skoro ticho" komunikační bariérou a silně znevýhodňuje neslyšící vůči okolní většinové společnosti. Toto mínus se však dá vcelku snadno eliminovat díky vstřícnjšímu přístupu a toleranci ze strany slyšících.
Jak na Vás působí neslyšící lidé, když je potkáte například v MHD? Jaké pocity ve Vás vzbuzují? Co byste neslyšícím doporučili? Děkuji za vaše názory a postřehy!
Další články autora |
Radonice, okres Chomutov
3 599 900 Kč