11 Utěk: Alacan, přehrada a Zelení

Příští den jsme odlétávali do Kemana. Děti jsme nechali u známých a brzy ráno jsme nasedli do helikoptéry.....

Pilot byl asi v dobré náladě: “Dneska poletíme podle fjordu. Je to delší cesta, ale daleko hezčí. Normálně letím přes hory a kontrolujeme stožáry vysokého napětí, “ ozval se jeho hlas ve sluchátkách. Letěli jsme nízko nad vodou a kolem nás se tyčily vysoké hory, na některých se třpytily ledovce, ze kterých kaskádovitě stékaly do fjordu bílé vodopády.

Cesta helikoptérou do Kemana byla nezapomenutelná. Hory, ledovce, lesy, dlouhý fjord…. Bylo tam všechno

Najednou jsme zahnuli do údolí, kterým protékala řeka a brzy jsme uviděli malebnou vesnici na úpatí vysoké hory. “Tak jsme v Kemanu,” ozval se pilot. “Ta budova s červenou střechou je škola, vedle je tělocvična a krytý bazén. Za nimi je rekreační středisko, ubytovna pro návštěvníky a závodní kuchyně”.
“Máme tady 70 domků, bydlí zde kolem 300 lidí,” pokračoval pilot. “Na druhé straně vidíte dílny, sklady, obchod a vchod do elektrárny.”
Krátká silnice vedla do portálu, postaveného v úbočí skály. “Elektrárna je vybudována uvnitř hory. Na té vysoké plošině, kam vede kabelová dráha, končí tunel, který přivádí vodu od přehrady.” Vzdušná prohlídka skončila a přistáli jsme vedle větrného pytle.
Odpoledne mě vzal ředitel elektrárny na prohlídku. Prošli jsme portálem a 300 metrů dlouhý tunel nás zavedl do obrovské, jasně ozářené jeskyně. Na vyleštěné podlaze hučelo v řadě 8 generátorů.
“Do téhle jeskyně by se klidně vešel slavný Titanic. Výstavba začala během Korejské války, kdy si velmoci vyhrožovaly atomovými bombami.  Hliník je strategický materiál, a tak elektrárna byla postavena v podzemí,” vysvětloval ředitel.
“Tunel, který sem přivádí vodu, je 20 km dlouhý. Na druhé straně pohoří je velké údolí ve tvaru 'V', kterým protékala řeka Nechako. Na jednom konci toho 'V' byla postavena  přehrada, která v té době držela světový rekord co do výše stavby. Zaplavené údolí je přes sto kilometrů dlouhé a hladina jezera je 800 metrů nad elektrárnou. Voda proudí k turbínám pod vysokým tlakem a vyrábíme 850 megawattů elektřiny.”

Ptačí pohled na Kemano.

20 km dlouhý tunel byl vyvrtán skrz horu Mt Dubose  do vodní nádrže vysoko v horách. Přehrada zaplavila oblast 500km čtverečných, velká část patřila indiánům..

Elektrárna  je půl kilometru uvnitř hory. Vchod do elektrárny je označen  ‘X’

“V přehradě je zadrženo dost vody na dalších 650 megawattů. Ta voda nyní není využitá a přetéká přes přehradu.”
“ALCAN má do roku 2000 nárok na využití této vody. Do té doby musíme zde postavit další elektrárnu. Jinak ten nárok ztratíme. Do minulého roku Kitimat nebyl zapojen do elektrické sítě Britské Kolumbie a ta elektřina by nebyla využita. Nyní přebytečnou elektřinu můžeme prodávat do severoamerické sítě. Jenže když ALCAN podepsal smlouvu s vládou Britské Kolumbie, bylo to s podmínkou, že se v Kitimatu postaví další hliníkový smelter. Nyní je ve světě nadbytek hliníku, a naše společnost by radši prodávala elektřinu, než hliník. Je to politicky velice delikátní situace.

Vchod do podzemní elektrárny. Ten je na předchozím obrázku  označen ‘X’.                                    Velká vrata prý měla odolat výbuchu atomové bomby. Naštěstí to nebylo nutné vyzkoušet.

Jeden konec jeskyně nebyl ozářen a za plotem jsem viděl dvě obrovské díry. “Stavitelé se obávali, že v případě rozšíření elektrárny budou se uvnitř odstřelovat skály a otřesy země by mohly poškodit ložiska generátoru. Proto vyhloubili základy pro dva generátory.”
Do té díry by se vešel tak pětiposchoďový barák, odhadoval jsem. Dalších šest poschodí, možná víc, do stropu od naší podlahy, tak do té jeskyně by se klidně vešla 12ti poschoďová budova.
“Plány na stavbu nové elektrárny a tunelu probíhají naplno. Výstavba začne příští rok. Proto tady potřebujeme dalšího inženýra,” vysvětloval mi ředitel. “Nedej se ale zlákat hezkou přírodou. Není to tady pro každého. Mnoho lidí sem naláká příroda, dobré bydlení, výborný plat a dovolená. Líbí se jim tady dva měsíce a pak si uvědomí, že silnice je pouze 15 km dlouhá, že tady není restaurace či hospoda, obchod dostane zásoby jednou za týden, že mají zvědavé sousedy a že jsou izolováni od světa, na který jsou zvyklí. Vydrží tady možná rok. Nejhorší jsou ale ti nespokojenci, co tady zůstanou. Pořád si na něco stěžují a není je možno uspokojit."

Údržba generátoru.  Rotor váží 40 tun,  dva jeřáby byly spojeny v jeden technologický celek, aby sloužily jako zdviž.  Obrázek dole ukazuje  velikost jeskyně. Oba jeřáby jsou tam vidět.

"Kdybych mohl vybrat příštího ředitele pro naši elektrárnu, byl by to psycholog, který pracoval jako diplomat v nějaké zaostalé zemi a má zkušenosti,  jak řešit neobvyklé lidské problémy." Pokračoval ředitel. Pro nás to varování ale bylo zbytečné a příští měsíc jsme se stěhovali.

Netrvalo dlouho a ALCAN oznámil s velkými fanfárami  “Projekt KEMANO II”- výstavbu nové elektrárny. Nevím, jaký ohlas od veřejnosti páni ředitelé očekávali. Co dostali, se dalo porovnat k šlápnutí do sršního hnízda. Rybáři začali ječet, že v řece Nechako nebude dost vody pro lososy, až budou putovat proti proudu se třít. Že voda bude příliš teplá a malí lososové to nepřežijou. Farmáři si stěžovali, že nebudou mít vodu na zavlažování  polí. Města a vesnice se obávaly, že budou muset v létě dávkovat vodu pro své obyvatele. Vodáci křičeli, že hladina vody bude příliš nízká na splavení řeky.

Nejvíce ale ječeli “zelení”. “ALCAN se zajímá pouze o zisk, je mu fuk, co se stane s přírodou. Když postavili přehradu, zaplavili obrovskou zalesněnou oblast a nechali všechny stromy shnít.” A ukazovali obrázky pobřeží olemované suchými stromy trčícími z vody.

Pobřeží přehrady je lemované uschlýmy stromy. Je to past´na losy kteří se pokoušejí přeplavat na druhou a do stromů se zapletou s parohy.

ALCAN mi začal připomínat obra, který sedí na obří židli a na stole si hraje s modelem elektrárny. Pod židlí tancují zelení čertíci s pochodněmi a snaží se mu židli podpálit. Obr je ignoruje, ale po chvíli ho začne pálit zadek a počíná se vrtět.
“Je to pravda, zaplavili jsme údolí se stromy. V té době ale nebylo pro stromy upotřebení. V  oblasti nebyly žádné cesty, žádné pily či papírny na zpracování dřeva. Začínáme nyní všechny ty shnilé stromy sklízet a budeme je spalovat. Nemají žadné využití,” oznámil mluvčí ALCANu.
Za to sklidil pouze opovržení od zelených. “Napřed znečistili celé pobřeží, nyní budou znečišťovat ovzduší. Ten projekt nesmí pokračovat dál!!”
Delegace ALCANu cestovala po celé oblasti ovlivněné výstavbou a současně poskytovala osvětu. Vezli s sebou výstavu, která vysvětlovala, jak příroda bude chráněna a že bude dost vody pro všechny. Všude je ale vítaly demonstrace zelených, kteří mávali  obrazy zaplavených oblastí.

V Kemanu zatím přípravy na konstrukci pokračovaly. Projektanti, geologové, inženýři a stavitelé přijížděli a odjížděli. Ekologové studovali okolní přírodu od kytek až po medvědy. Poté, co jednou strávili nepohodlnou noc na stromě, kam je zahnal zvědavý grizzly, je doprovázel strážný s velkorážnou puškou.

Na podzim jsem převezl naši placetnici k baráku. Plánoval jsem, že na ní budu v zimě pracovat. Nepočítal jsem ale se zimou v Kemanu.

Nám se v Kemanu moc líbilo. Bydleli jsme v rodinném  domku, přes ulici byla školka pro kluky. Na podzim byla řeka plná lososů, a tak jsem chodil na ryby. V přístavu byla malá loděnice, kam jsem si přivezl naši loď. Byl to ráj pro kutily, protože v dílnách se dalo vyrobit všechno možné, většinou zadarmo.
Osobní loď MV Nechako jezdila do Kitimatu dvakrát týdně. Byla to ale dvoudenní cesta, jeden den tam a druhý den zpátky, což znamenalo přenocovat v Kitimatu. ALCAN platil za nocleh jen, když cesta byla nutná ze zdravotních důvodů, jako návštěva lékaře či zubaře. Z tohoto důvodu v Kemanu žila spousta “hypochondrů”, kteří vždycky onemocněli, když bylo potřeba jít nakupovat, zvláště před Vánocemi.
Žili jsme v Kemanu asi rok, když jsem se rozhodl pozvat moji matku na návštěvu.  Od  doby, co jsem odešel z Československa, uplynulo 18 roků. Byl čas, aby naši kluci potkali svou babičku. Česky neuměli ani slovo, tak jsem je rychle naučil česky nadávat, což jim šlo dost dobře. Vzal jsem si dovolenou, v Kitimatu jsme si najmuli auto a jeli do Vancouveru a čekali, až máma přiletí.

Pohled do jeskyně elektrárny během konstrukce. Jeřáby na zdvih generátoru jsou vidět v pozadí.

Autor: Jaroslav Bazant | čtvrtek 27.5.2010 3:13 | karma článku: 20,16 | přečteno: 2070x

Útěk 15- Cesty končí zpátky v Čechách

Když jsme plánovali útěk za hranice, lákalo nás především cestování a dobrodružství....

23.7.2010 v 18:45 | Karma: 38,15 | Přečteno: 4972x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Bazant

Utěk 15 – Podivná cesta do nového zaměstnání .

Můj andělíček strážný se o mě staral a zbytek cesty do Vancouveru jsme dojeli bez nehody....

16.7.2010 v 20:34 | Karma: 21,78 | Přečteno: 1797x | Diskuse| Cestování

Útěk 13-Horké prameny a jak se opili nezletilé mažoretky z Texasu

Můj nový zaměstnavatel měl zajímavou historii. Továrna na výrobu celulózy byla postavena v roce 1905 v severozápadním konci ostrova Vancouver.

25.6.2010 v 2:32 | Karma: 27,03 | Přečteno: 3780x | Diskuse| Cestování

Útěk 12- Medvědi, houby a návštěva z Čech

Matka přiletěla v pořádku do Vancouveru. Neviděli jsme se 19 roků, vypadala trochu starší, trochu menší, ale netrvalo to dlouho a všechno bylo jako dříve, jako kdyby jsme se naposled viděli pouze nedávno.......

4.6.2010 v 14:09 | Karma: 21,81 | Přečteno: 1989x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Bazant

Cestovní střípky: Nikaragua- země sopek a kávy

Sopka Masaya leží v národním parku Volcano Masaya, nedaleko města Granada, ve středoamerickém státě Nikaragua. Španělští Conquistadoři tuto sopku nazvali "Boca del infierno" - Tlama pekla....

9.5.2010 v 6:27 | Karma: 19,11 | Přečteno: 1706x | Diskuse| Cestování

Al-Džazíra končí v Izraeli, rozhodla vláda. Televize se chce bránit

5. května 2024  13:28,  aktualizováno  15:25

Izraelská vláda jednomyslně schválila ukončení činnosti katarské televizní sítě Al-Džazíra v zemi....

Evropa potřebuje migrační pakt, míní Jourová. Je špatný, reagovala Pošarová

5. května 2024  14:47

Místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová uvedla, že Evropa nezvládá migraci a proto potřebuje...

Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí

5. května 2024  14:36

Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...

Nemít nohu nevadí. Hendikepovaní soutěží s „normály“, občas je i drtí

5. května 2024  14:05

Ty příběhy přináší téměř každý podobný závod a dá se očekávat, že je bude mít i právě skončený...

Pensista v Kanade ktery ma mezi cestovanim dost volneho casu. Není dobrodruh ale zazil dobrodruzne a zajimave prihody.
Vzpominky trvaji jeden lidsky vek. Co s nima delat? Nejlepsi je se o ne podelit.....