Zkouška dospělosti

Náš Mikeš šel dnes na šestou do práce. Na zkušenou. Držíme mu všichni palce, aby byl spokojený. Je mu 20 let a dostudoval průmyslovku, obor elektro.

Od dveří mi poslal pusu a s kšiltovkou s logem Rádia beat se vydal na svou první cestu do skutečné práce.

Původně si myslel, že už touto dobou bude procházet kursem na mašinfíru. Odmala si přál řídit vlaky, nebo být cukrářem či kuchařem v ponorce. Láska k dopravním prostředkům a k jídlu ho provází celý život. Snad se mu to oboje alespoň zčásti splní v nové práci.

U strojvůdce by bylo žádoucí vzdělání v elektrikářském oboru. Proto šel studovat na průmyslovou školu.

Jenomže ani na podruhé neudělal státní "cermatovskou" maturitu, i když ústní má s vyznamenáním.

Unikla mu o bod. Vím, že vždy bude po ruce argument, že se mohl lépe a více učit.

Ano, také vím, že není žádný intelektuál, na rozdíl od Johanky, která studuje úspěšně tři náročné obory zároveň (psychologii, dějiny umění, estetiku).     

Nerad píše a nerad čte. Na rozdíl od Johanky, která moc ráda píše i čte (nejen emaily a sms od svého milého).

Je manuální praktik. Chlap jak hora. I když nespočítal správně příklady, má cit pro pravdivost a čestnost. Umí krásně zpívat a hraje na hudební nástroje. Umí spolehlivě řídit auto. Umí fotit. Unese mě.

Občas se vztekne, hádá se se sestrou, nechce se mu vyklízet myčku, je ale vždy na blízku, aby mi pomohl. Za poslední rok, když se o mě starali asistenti z hospicu a z Portima, toho musel zvládnout po lidské stránce hodně. Vyzrál.

Stejně tak i Johanka. "Bez maturity nejste nic! Jste nuly!", ječela na bigy, kde J. studovala, učitelka ing. Burešová.               

Chudák, úplně se jí to v hlavě popletlo. 

Ať to rozebírám z jakéhokoli úhlu, nemohu se dopočítat nuly. Z filosofického a psychologického hlediska, z genetické či teologické perspektivy, z teorie fraktálů... co je nula? Kdo je nula a co to pro něj znamená? Jestli jsou lidé bez vzdělání nuly, tak kdo bude odvážet smetí? Utírat stařečkům sliny? Vařit pro děti? Uklízet na operačním sále?

Co je a jaký smysl má vzdělání? Proč a k čemu je cermat? Možná v jisté nestrannosti? Výhodou je určitě nepřítomnost "Burešek a Burešů". Ale to je zase špatně... 

A tak ti, Miki, i vám tzv. neúspěšným, vlastně i celé společnosti, přeji, abyste jako tzv. nuly byli naplněni lidským a duchovním obsahem. Vírou v naději a lásku, hodnotami nevyčíslitelnými. Jste jedineční jedinci. A jako takoví, máte svoji užitečnost a místo na světě. I když je člověk na dně, vždy se může modlit, doufat a milovat. Může být perličkou na dně. Jak o těchto lidech psal třeba K. Čapek a B. Hrabal.

mamka :-)

 

1, https://video.aktualne.cz/dvtv/komenskeho-opevujeme-ale-jeho-koncept-celistvosti-nam-unika/r~b0e8ac58c38411ea80e60cc47ab5f122/

 

2,

 

 

3, https://vehvezdach.cz/jaroslav-dusek-o-zazitcich-ze-skoly-vychove-vzdelavani/

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=DIHSIux6lzI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Jarmila Horáková | úterý 15.9.2020 14:08 | karma článku: 19,12 | přečteno: 486x
  • Další články autora

Jarmila Horáková

jak kvete červen

15.6.2023 v 15:07 | Karma: 14,05

Jarmila Horáková

Tati, prosím, nevol Babiše

9.1.2023 v 14:28 | Karma: 17,14

Jarmila Horáková

padesátka z jiného světa

13.7.2022 v 13:50 | Karma: 14,13

Jarmila Horáková

každý den korálek

22.6.2022 v 13:17 | Karma: 14,89