Kosovo - 3. díl: Na skok do Albánie
Chcete-li se podívat do odříznutého údolí Valbona na cestě po Albánii, máte 3 možnosti:
- Můžete jet po zemi autem - z nejbližšího velkoměsta Škodry to není vzdušnou čarou ani 100 km, ale po silnici cesta vezme dobrých 5 hodin.
- Můžete využít trajektu - několikahodinová cesta trajektem po řece Drin sice není rychlá, ale jde o jeden z největších taháků v zemi. Nevýhodou je, že funguje jen v létě a s využitím trajektu cesta trvá také alespoň 5 hodin.
- Zhruba 5 hodin svižné chůze vezme i trek z Thethu, kdy na 12 kilometrů dlouhé trase překonáváte průsmyk ve výšce 1850 metrů. I to je jeden z největších taháků v zemi, když vyjde počasí.
Nebo můžete jet z Kosova, což je (nejen) v zimě s přehledem ta nejsnazší varianta - z Prizrenu trvá cesta 2 hodiny, z Prištiny méně než 3 hodiny, dokonce i ze Skopje budete v údolí Valbona rychleji než z Škodry nebo Tirany.
Existuje lepší doba na návštěvu než listopad? Určitě. Ale když vyjde počasí, je to skoro jedno.
Nevýhodou je, že rána tu umí být studená a v pozdním podzimu už není pohled na sešlé stromy tak půvabný, jako by byl třeba v říjnu.
Asfaltka končí u hotelu s velkým parkovištěm. Chvíli zkoušíme jet dál, ale po pár metrech je cesta příliš drsná na naše Sandero. Přesto se prý dá dostat bez problému autem s vyšším podvozkem až do vesnice Rragam, která je od konce asfaltky 4 km. My to raději otáčíme. Přeci jen den je v listopadu krátký a my se máme opět vracet do Kosova.
Silnice z Bajram Curri do Kukës je takřka řidičskou nirvánou. Hluboce tady zalituji toho, že nemám lepší auto. Na stech kilometrech prakticky nového asfaltu za krásného slunného dne nepotkáme téměř žádné auto.
Město Kukës, kam mimochodem létá přímý let z Vídně, obepíná velká přehrada, která je v listopadu částečně vypuštěná. Hned u ní, na příjezdu od Bajram Curri, je restaurace Kulla e Lumës. Předností této restaurace je spíše než nabídka ryb, v našem případě okoun, právě její poloha.
Tentokrát máme nocleh domluvený v kosovských horách kousek od Prevallë. Zkoušíme hraniční přechod u Krushevë, protože dostávám tip, že hory v jihozápadním Kosovu jsou ty nejdivočejší. Bohužel celník nás nechce pustit na horském hraničním přechodu s tím, že přechod je jen pro místní. Zkouším ho překacat, ale nedá se. Proto se vracíme zpátky k dálnici do Kosova.
Den končí v Hotelu Bora Prevallë. Domácí vypadají, že jsou z našeho příjezdu překvapení. Hotel je rozdělen na dvě části silnicí. Část napravo po směru jízdy do hor je úplně opuštěná (bazén vypuštěný, do sebe složené židle) a funguje jen hlavní budova na levé straně. Je tu klid, ticho a pocitově naprosto šílená zima. Booking nebooking, i tak to občas dopadá. Aspoň že mají v zásobě přímotopy.
Příště o cestě přes Kosovské Alpy a o Prištině
Jan Vaverka
Chile - 2. díl: Pan-American Highway
Nejdelší silnice světa vede z Patagonie až na Aljašku a je zároveň páteřní silnicí Chile. Vydáváme se ji blíže prozkoumat na naší cestě z Antofagasty na ESO Paranal. Alespoň z části.
Jan Vaverka
Chile - 1. díl: Na cestě na chilskou Atacamu
Stačilo pět hodin v letadle a jsme ze zelené Kolumbie na jednom z nejsušších míst planety. Přilétáme do chilské Antofagasty, která je ve srovnání s Kolumbií dost jiným světem.
Jan Vaverka
Kolumbie - 4. díl: Fine dining a káva
Kolumbie je 3. největším exportérem kávy na světě. A právě na druhé straně Nevado del Ruz je tzv. Zona Cafetera, odkud pochází ta nejkvalitnější. A taky je tu Manizales.
Jan Vaverka
Kolumbie - 3. díl: Přes kolumbijské hory
Autem do čtyř tisíc. A tam do termálů. U toho všude kolem zeleň. Počasí se mění lusknutím prstu. Silnice je ve výstavbě. Bude to dobrodružných 80 kilometrů.
Jan Vaverka
Kolumbie - 2. díl: Napříč Kolumbií
Vydáváme se na třídenní cestu směrem do Cali, kolem nejvyšších vrcholů Kolumbie. Bude to rozmanité, protože se budeme pohybovat rozmezí 4000 výškových metrů.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky
Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...
Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu
Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....
Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...
V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel
V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 137
- Celková karma 15,05
- Průměrná čtenost 648x
Vystudoval jsem Fyzikální inženýrství a nanotechnologie a později i Učitelství fyziky a matematiky pro střední školy. To se naopak projevuje v obsahové strnáce, zvláště tam kde jsem tématicky blízko astronomie.
Vždy jsem rád cestoval. Neprve prstem po mapě, později na vlastní pěst. První větší sólo cestou byl Kazachstán. A tam jsem začal psát cestovatelské blogy. Dnes píši hlavně o místech, o nichž není snadné získavat informace, nebo se tam najezdí v době, kdy cestuju já.
Dříve jsem byl více shromažďovatelem dat a mé blogy připomínaly turistické průvodce, dnes už píši spíše cestopisy.
Jsem subjektivní a mám své favority. Ale i o tom to je. Hlavní je nebýt předpojatý, protože svět je barevný a o překvapení není nouze.