Dva dny v Saudské Arábii
WizzAir expanduje na Arabský poloostrov. Začalo to s Abú Zabí a dnes se dají krom toho koupit letenky z Vídně do Dammamu, Jeddahu, Rijádu a čerstvě i do Kuwaitu. My jsme se vypravili do Dammamu vidět finále Rally Dakar, o čemž byl předchozí blog. Jen o tom to ale nebylo.
O Saudské Arábii se říká leccos. Někdy v dobrém, někdy méně. Někde na půli cesty je tvrzení, že je tu přezaměstnanost ve státním sektoru. První dojem to rozhodně podporuje. Na letišti v Dammamu je asi tak 8 různých koridorů na pasovou kontrolu. To máte pro domácí, pro cizince bez víza, pro cizince s vízem, co vstupují poprvé, pro cizince s vízem s opakovaným vstupem, pro diplomatické pasy atd. V našem hloučku jde jen hrstka pasažérů z letadla, protože od letadla k terminálu nás vezl autobus a mnoho z těch, co s námi jeli, zamířili do tranzitní zóny. Možná mířili dál do Indie, na Filipíny nebo do Pákistánu. Přece jen je to velké letiště.
Přesto na rozřazení jsou potřeba hned dva kolící v hábitech. Pasová kontrola trvá asi tak 3 minuty. Jeden papír, druhý papír, otisky všech prstů a razítko jebnuté přes jiné a přes něj nějaký klikyhák, o kterém se později dozvím, že je datum (nemám rád, když se říká, že nám Arabové dali číslice, jednak byste to na první dobrou neřekli, druhak je měli od Indů). Borec na kontrole u toho kouká na fotbal na mobilu pod lavicí. Ten pravý adrenalin nastane až u posledního z nás. Borec z kontroly se škaredě dívá, dá sice razítko, ale zvedne se a řekne: pojď se mnou. Před budkou podá pas a řekne něco ve stylu, že tam je eskalátor. Pak zmizí do boudy, asi aby tam měl klid na fotbal.
Následuje rentgen a první setkání s dámou, ze které jsou vidět jen oči. Ukáže, kam dát batoh. Začnu vyprazdňovat kapsy, když poví, že to není třeba. Poprvé se setkávám s tím, že místní raději něco odkejvou, než aby se o tom bavili.
Přes Booking jsme si domluvili odvoz z letiště rovnou na ubytování. Booking chtěl za čtyřiceti kilometrový odvoz taxíkem víc než 1000 CZK. Ale tak proč ne. Jsme tři, v cizí zemi poprvé a venku je tma jak v pytli. Později se při cestě zpět ukáže, že autobus na letiště jede za 3,50 SAR na osobu, což je asi tak 21 CZK. Takto nás ale čeká chlápek s cedulkou, který se později představí jako Ahmed Ilias z Indie. Žije v Saúdské Arábii už 25 let a má Toyotu Sequoia, vozidlo tak velké, že ho v Evropě prakticky nepotkáte. Auto, co má defaultně osmiválec a protože má asi tak 2,5 tuny, žere i trávu kolem silnice. Teda žralo by, kdyby tu nějaká rostla. Trochu překvápkem je, že Ahmed neví, kam má jet. Naštěstí máme v mobilu offline mapy.
V Saudské Arábii je turismus nový fenomén. Proto je tu ubytování buď levné, nebo drahé, nic moc mezi tím. Volíme Holiday Furnished Units, které ze všech levných má to nejmíň tragické hodnocení. Velkou výhodou je, že je hned vedle autobusáku v samém centru. To se nám bude ještě hodit. Jinak je to ale docela solidní špeluňka. Je tu kuchyňka na pokoji, ale žádné nádobí. Pokoj je na pohled čistý, ale někdo rozstříkal lacinou voňku v množství takovém, že z toho bolí hlava. Dá se sice větrat, ale vedle je restaurace a brzy zjistíme, že saudská kuchyně jsou hlavně tuky a sacharidy, což je dle odéru z ventliačky dosti znát. Dlužno ale dodat, že personál je fajn a recepce jede non-stop.
Ve venkovním výběhu je dojem z Dammamu takový, řekněme, ambivalentní. Saudi jsou bohatým národem. Všichni jezdí autem, obvykle alespoň se šestiválcem, nákupní centra jsou nablýskaná, se spoustou luxusních obchodů, vše je pompézní a obrovské a proto ani nepřekvapí, když v nákupním centru je lunapark o velikosti Matějské jen tak vedle obchodů s bižu. Inženýrsky i urbanisticky je to úchvatná podívaná. Nadto lidé jsou vstřícní a umí anglicky.
A pak tu další rovina. Co chvíli vidíte, jak někdo jen tak odhodí vajgl nebo petku z jedoucího auta. Jako chodec jste tu vyloženě kuriozita - protože jsou páteřní silnice běžně desetiproudé, může být výzva se přes ně dostat. Ukazuje se, že dobrou příležitostí jsou semafory, které jsou ale jen pro auta, takže jako chodec musíte vytipovat ten správný moment, kdy přejít křižovatku, nebo naopak přecházet co nejdál od semaforů. Občas se vynoří nadchod, ale opravdu jen občas.
A v neposlední řadě je tu sociální rovina. Ženy potkáváte běžně jako chodící oči v hábitech a když vidíte něco navíc (třeba celou tvář) obvykle nevypadá zrovna arabsky ale spíš pákistánsky. Nadto segregace je i na úrovni dělení front ve fastfoodech (tady frčí Albaik) nebo rozdělení restaurace na část mužskou, ženskou a rodinnou. Prý se jejich postavení dlouhodobě lepší. Nechci moc přemýšlet nad tím, oproti čemu.
Nabízí se otázka: Stojí to vůbec za to? Stojí za to sem jet? Pokud se omezíme na Dammam, na první dobrou jsou jen 3 dobré důvody se specificky sem vydat: Rally Dakar 2023, přestup (protože za pár eur jste na dostřel zajímavých destinací) a blízkost Bahrajnu, který je trochu jiným světem, a o něm příště.
Na druhou stranu asi není úplně fair zlomit nad Dammamem hůl jen proto, že tu není žádná historická ani přírodní památka, mrakodrap nebo pěkná pláž. Možná je to to správné místo, kde Saudskou Arábii poprvé poznat, kde zkusit, jak tu jedí v sedě na zemi, kde zjistit, že existuje jedna barbeque omáčka, co se dá použít na krevety, mušle, mečouna, kuřecí i jehněčí, nebo kde si můžete dát brisket vychucený skoro jako v Netts’ BBQ v Brně na Kollárové.
Nadto tu můžete procházet nočními ulicemi beze strachu, protože přece jen je to jedna z nejbezpečnějších zemí na světě, s pocitem, že je to možná o něco autentičtější, než mezi mrakodrapy v Rijádu, a lidé jsou tu ochotni se s vámi jen tak dát do řeči.
Vedle toho hodnotit Saudskou Arábii na základě Dammamu by bylo vyloženě nefair. Podívejte se na Al-'Ula, Al Naslaa nebo Abha. To je zase trochu jinej svět.
Na to ale tato cesta nestačí. My míříme na skok do Bahrajnu. O něm příště.
Jan Vaverka
Bolívie - 1. díl: Vysokohorská pustina
Vysokohorská poušť, žádná civilizace, žádný asfalt, jen prázdnota. A v ní vulkány, jezera všech barev, gejzíry a bublající bahno. Co víc si přát?
Jan Vaverka
Chile - 6. díl: Na cestě do Bolívie
Je 7. listopadu ráno. Na druhý den máme vyrazit přes kopce do Bolívie. Než ale překročíme hranice, bude to ještě dobrodružství.
Jan Vaverka
Chile - 5. díl: Vysoko do hor
Na závěr našeho pobytu v Chile je potřeba otestovat, co s námi udělá nadmořská výška. A tak vyrážíme k Argentinským hranicím. Tentokrát už budou jezírka a vulkány.
Jan Vaverka
Chile - 4. díl: Do San Pedro de Atacama
San Pedro je oázou uprostřed pouště, která je turistickým centrem Atacamy. Odtud jsou na dostřel kaňony, jezírka, gejzíry i vulkány. My sem míříme i proto, že je branou do Bolívie.
Jan Vaverka
Chile - 3. díl: Astronomická observatoř Paranal
Uprostřed Atacamy, jednoho z nejsušších míst na planetě, je areál se čtyřmi obrovskými teleskopy, které jsou každou sobotu otevřeny veřejnosti. A taky se tu točila bondovka.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Americký podmořský dron inspirovaný rejnokem už není jen vize, prošel testy
Americká společnost Northrop Grumman dokončila testy podvodního plavidla bez posádky (UUV) s...
Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou
Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...
Jako v komunistickém Československu. Britský novinář obviňuje vlast z cenzury
Velká Británie má problémy se svobodou slova, lidé se bojí říkat nahlas názory o kontroverzních...
Škodlivé ruské aktivity mimo jiné v Česku nás znepokojují, uvedlo NATO
Severoatlantickou alianci znepokojují nedávné škodlivé aktivity na území členských států bloku,...
Ärztin/Arzt für Innere Medizin
Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau
nabízený plat:
172 000 - 273 000 Kč
- Počet článků 137
- Celková karma 14,98
- Průměrná čtenost 648x
Vystudoval jsem Fyzikální inženýrství a nanotechnologie a později i Učitelství fyziky a matematiky pro střední školy. To se naopak projevuje v obsahové strnáce, zvláště tam kde jsem tématicky blízko astronomie.
Vždy jsem rád cestoval. Neprve prstem po mapě, později na vlastní pěst. První větší sólo cestou byl Kazachstán. A tam jsem začal psát cestovatelské blogy. Dnes píši hlavně o místech, o nichž není snadné získavat informace, nebo se tam najezdí v době, kdy cestuju já.
Dříve jsem byl více shromažďovatelem dat a mé blogy připomínaly turistické průvodce, dnes už píši spíše cestopisy.
Jsem subjektivní a mám své favority. Ale i o tom to je. Hlavní je nebýt předpojatý, protože svět je barevný a o překvapení není nouze.