- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
SPECIÁLNÍ ŽELEZNIČNÍ STROJE A VOZIDLA
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy - Blog iDNES.cz (rozcestník užitková železniční vozidla)
Podbíjecí železniční stroje (tento příspěvek)
vozidlo pro elektrifikaci železnic MV 100 Elektřina na železnici 1 - vlakem znovu do Židlochovic a o elektrické trakci jako takové - Blog iDNES.cz
PODBÍJEČKA - stroj pro úpravu železničního svršku
1. práce s podbíječkou - převzato z tisku
Během čtyř dnů od středy do soboty opraví speciální strojní linka přes 50 kilometrů trati, zároveň ale můžou vlaky na vedlejší koleji jezdit bez omezení rychlosti. V našem regionu byl tento stroj k vidění poprvé. “Tady ta vysokovýkonostní strojní linka je pro úpravu geometrické polohy koleje a využívá se především na koridorových tratích nebo hlavních tratích, kde je rozdělení pražců minimálně 60 centimetrů. A strojní linka tak může využít svůj potenciál toho výkonu až 2 kilometry za hodinu,” popsal Lukáš Vostrý, specialista přípravy a železniční mechanizace z firmy Swietelsky Rail CZ.
Opravou geometrické polohy prochází v pravidelných intervalech všechny tratě u nás, většinou se o nápravu stará několik strojů a běžná podbíječka zvládne naráz opravit jeden nebo dva pražce. Ta, která byla k vidění mezi Olomoucí a Zábřehem zvládá naráz 4. “Výjimečná je především tím výkonem, dále tím, že obsahuje i dynamický stabilizátor, což vlastně v českých podmínkách nám odbourává potřebu samostatného stoje navíc, protože takové strojní linky tady nejsou. Dále je jednou z velkých výhod také to, že na koridorových tratích, když pracuje ta linka, tak na vedlejší koleji mohou vlaky projíždět obvyklou rychlostí – není nutné, aby zpomalovaly,” doplnil Vostrý (převzato s tisku).
2. funkce podbíječky
Podbíječka má dva základní úkoly - jednak úpravu štěrku - či štěrkového lože a jednak upevňování pražců.
2.1 k úpravě štěrku slouží rameno - či ramena z hrablem.
2.2 k přibíjení pražců podbíjecí jednotka jejímž základem jsou mechanická kladiva která vykonávají vertikální posuvný pohyb (posuvný ráz) ve spojení s rotačním pohybem.
Pobíječku lze využít k novostavbám, rekonstrukcím, ale třeba jenom k místním opravám - kdy je například zjištěno narušení rovnoměrnosti pražců.
3-.pohon
Původní podbíječky byly bez vlastního pohonu, aktuálně převládá vznětový motorový pohon, některé stroje možno připojit k elektrické síti.
4. a něco navíc
Podbíječka zmechanizovala původní fyzicky náročnou práci podbíjení při zpevňování štěrkového lože a prakticky nahradila ruční podbiják.
Podbíječka je obvykle buď umístěna na samostatném podvozku nebo je součástí automatizované linky pro údržbu trati. Podbíječky existují v mnoha velikostech – od v podstatě ručních zařízení (první podbíječky byly skutečně přepravovány ručně), až po mohutné elektronicky naváděné stroje.
Další články autora |
Arcon Personalservice GmbH
nabízený plat:
75 260 - 90 320 Kč