Podbíjecí železniční stroje

Další pokračování volného cyklu na téma železnice - tentokrát zaměřeno na kategorii možná méně v centru pozornosti nežli například běžné lokomotivy - a to speciální železniční vozidla. Příspěvek  spíš jen informativní.

SPECIÁLNÍ ŽELEZNIČNÍ STROJE A VOZIDLA

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy - Blog iDNES.cz (rozcestník užitková železniční vozidla)

Podbíjecí železniční stroje (tento příspěvek)

vozidlo pro elektrifikaci železnic  MV 100 Elektřina na železnici 1 - vlakem znovu do Židlochovic a o elektrické trakci jako takové - Blog iDNES.cz

PODBÍJEČKA - stroj pro úpravu železničního svršku

1. práce s podbíječkou - převzato z tisku

Během čtyř dnů od středy do soboty opraví speciální strojní linka přes 50 kilometrů trati, zároveň ale můžou vlaky na vedlejší koleji jezdit bez omezení rychlosti. V našem regionu byl tento stroj k vidění poprvé. “Tady ta vysokovýkonostní strojní linka je pro úpravu geometrické polohy koleje a využívá se především na koridorových tratích nebo hlavních tratích, kde je rozdělení pražců minimálně 60 centimetrů. A strojní linka tak může využít svůj potenciál toho výkonu až 2 kilometry za hodinu,” popsal Lukáš Vostrý, specialista přípravy a železniční mechanizace z firmy Swietelsky Rail CZ.

Opravou geometrické polohy prochází v pravidelných intervalech všechny tratě u nás, většinou se o nápravu stará několik strojů a běžná podbíječka zvládne naráz opravit jeden nebo dva pražce. Ta, která byla k vidění mezi Olomoucí a Zábřehem zvládá naráz 4. “Výjimečná je především tím výkonem, dále tím, že obsahuje i dynamický stabilizátor, což vlastně v českých podmínkách nám odbourává potřebu samostatného stoje navíc, protože takové strojní linky tady nejsou. Dále je jednou z velkých výhod také to, že na koridorových tratích, když pracuje ta linka, tak na vedlejší koleji mohou vlaky projíždět obvyklou rychlostí – není nutné, aby zpomalovaly,” doplnil Vostrý (převzato s tisku).

2. funkce podbíječky

Podbíječka má dva základní úkoly - jednak úpravu štěrku - či štěrkového lože a jednak upevňování pražců.

2.1 k úpravě štěrku slouží rameno - či ramena z hrablem.

2.2 k přibíjení pražců podbíjecí jednotka  jejímž základem jsou mechanická kladiva která vykonávají vertikální posuvný pohyb (posuvný ráz) ve spojení s rotačním pohybem.

Pobíječku lze využít k novostavbám, rekonstrukcím, ale třeba jenom k místním opravám - kdy je například zjištěno narušení rovnoměrnosti pražců. 

3-.pohon

Původní podbíječky byly bez vlastního pohonu, aktuálně převládá vznětový motorový pohon, některé stroje možno připojit k elektrické síti.

 

 4. a něco navíc

 

Podbíječka zmechanizovala původní fyzicky náročnou práci podbíjení při zpevňování štěrkového lože a prakticky nahradila ruční podbiják.

Podbíječka je obvykle buď umístěna na samostatném podvozku nebo je součástí automatizované linky pro údržbu trati. Podbíječky existují v mnoha velikostech – od v podstatě ručních zařízení (první podbíječky byly skutečně přepravovány ručně), až po mohutné elektronicky naváděné stroje.

 

Autor: Jan Tomášek | středa 25.8.2021 9:23 | karma článku: 7,26 | přečteno: 428x