Mosty od klenbových po vysuté (statika 2) - soustava staticky (ne, pře) určitá
obsah
Kolik je v Českých zemích mostů? Obloukové mosty
ABC ročník 28 (1983) č. 4
Naše vlast je velmi členitá, protkaná sítí řek, říček a potoků. Na našem území je 26 000 mostů, jejichž celková délka činí přes 236 km, K těm velmi malým klenbovým mostům patří můstek u Opavy - je úměrně klenutý z kamene a byl postaven neznámým řemeslníkem v 19. století.
Naopak mostem který svým rozpětím patří mezi světovou špičku, patří naopak most přes přehradní nádrž Orlík, který překonává jediným ocelovým obloukem vzdálenost 330m a nese silnici o celkové délce přes 500m.
rozcestník mechanika
rozdělení momentů v mechanice
vlastní příspěvek
předčást / cvičení z goniometrie a geometrie
statika 2 / část 1
mosty se sdruženou zátěží mostovky (zejména ohyb) a podpor (zejména tlak) - tedy mosty klenbové, vysuté, dálniční mosty šikmými podporami realizované v sedmdesátých letech - pokračování statiky 1
statika 2 / část 2
soustava staticky přeurčitá, určitá a neurčitá
statika 2 / část 3
základní druhy namáhání ve statice mostů
statika 2 / část 4
klenbové, visuté a další mosty - se se sdruženou (sjednocenou zátěží)
statika 2 - mosty 1 / část 5
příhradové mosty které zahrnují mostovku i podpory (mosty kde příhradová konstrukce zahrnuje jen mostovku jsou námětem mostů - statiky 1)
ROZCESTNÍK STAVBA a STAVEBNÍ MECHNIKA
Administrativa a výkres
Cesty elektrické energie 10/ stavba 3 - rozvody a stavba - administrativa a výkres - Blog iDNES.cz
malé stavby
Toulky se skicákem - obchod s výtvarnými potřebami, skici malých staveb - Blog iDNES.cz
stany, polní stavby
V cirkuse, Brněnský Prátr, jak vypočítat a postavit stan - Blog iDNES.cz
Nejúžasnější mosty na světě (msn.com) odkaz vně
ROZCESTNÍK MECHANIKA
Mechanika silnic a stavebních strojů
rozcestník silnice, dálnice, mosty, stavební stroje
"mosty 1+1" - a vojenské ženijní a železniční stavby - také statika 1
mosty typu "Nuselský most" - tedy mosty s rozdělenou zátěží mostovky (ohyb) a zátěží podpor (tlak) - Statika 1 - mosty 2 (oddělený ohyb mostovky a tlak podpory) - rozcestník pro mechaniku - Blog iDNES.cz , tedy například mosty podle původního projektu dálnice Praha - Brno z roku 1939 + a vojenské ženijní a železniční stavby
"mosty 2 v jednom" - také statika 2
mosty se sdruženou zátěží mostovky a podpor - tedy mosty nejrůznějších typů od klenbových, visutých nebo třeba dálniční mosty budované na dálnici D1 zejména v 70tých letech - tedy s šikmými podpěrami - které přenáší část ohybových momentů podobně jako například klenbové nebo visuté mosty - tento příspěvek
"mosty a stroje 3" - Dálniční most přes Křešické údolí 3 ( neboli kinematika mostů a mechanismů 3)
Kinematika - doplňková disciplína dalších oborů mechaniky což je statika a dynamika (ačkoli mosty jsou zdánlivě bez pohybu - obvykle je pevně ukotvená pouze jedna podpěra - a druhá je často situována na nějakém pohybujícím se elementu)
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz
rozdělení momentů v mechanice
otázka může znít - co je to vlastně moment v mechanice? mohlo by se říct moment síly\- ale to je možná příliš zúžený pojem - ale proč ne ...
moment síly je vlastně záběr síly - síla, či tíha působící na nějaký předmět - nejnázorněji automobil projíždějí po mostě by přímo a stoprocentně patrně zabírala jen v místě, když automobil přejíždí právě přes podpěru - pokud síla nezabírá přímo proti sobě - ale záběr se děje s nějakým posunem - vytváří se moment - který lze s jistým zjednodušením označit jako moment síly
momenty v mechanice by bylo možno rozdělit
na momenty zcela bez času - což jsou zejména momenty ve statice - neboli momenty 0tého stupně - důležité zejména u konstrukcí mostů
a pak by následovaly momenty u pohybujících se mechanizmů - které lze rozdělit zda je zde veličina čas zastoupena pouze jednou na momenty 1.stupně - neboli kinematické momenty
jistou zajímavostí jemoment setrvačnosti - podobně jako statické momenty zcela bez času - platný zejména pro rozjezd strojů u strojů v provozů pak platí již moment otáčení - což je standartní moment v kinematice, kde veličina čas figuruje jednou
a momenty 2. stupně - výkony - které by bylo možno zařadit jako momenty v dynamice, u kterých veličina čas figuruje dvakrát
již vlastní příspěvek
statika 2 -předčást
goniometrické funkce: sinus, cosinus, tangens, kotangens - a jejich odlišné uplatnění při aritmetických a geometrických výpočtech
tedy funkce sinus, cosinus ... tangens, kotangens
alespoň stručně...
sinus je protilehlá ku přeponě
cosinus je přilehlá k přeponě
tangens je protilehlá ku přilehlé
cotangens pak přilehlá ku protilehlé
při některých výpočtech je potřeba rozdělit trojúhelník na dva, nebo nahradit sečnu tečnou, zkrátka je na místě určité zjednodušování výpočtů
využití trojúhelníků při konstrukci mostů
k obrázku níže - výpočet vycházel z rovnoměrné zátěže silou G (např. zde na příkladu kbelíku)
kuriozita: co je v aritmetice sinus, takovou funkci má v geometrii cosinus
...a
statika 2 - mosty 2(1) / část 1
mosty se sdruženou zátěží mostovky (ohyb) a podpor (tlak) - dálniční mosty realizované v sedmdesátých letech - pokračování statiky 1
nad ohybovými momenty u jednoduchých mostů a statickou určitostí
Základním rozdílem mezi mosty z roku 1939 a mosty budované na dálnicích v sedmdesátých letech byl
sklon podpor.
Předchozí příspěvek se zabývá především mosty s oddělenou zátěží mostovky a podpor - tedy mosty typu "Nuselský most" - tento příspěvek by se tedy měl zabývat mosty se sdruženou zátěží mostovky a podpor, což jsou například historické klenbové mosty - nebo naopak třeba mosty vysuté.
Výsledkem bylo, že ohybový moment má vlastně dvě složky - a to jednak ve vztahu k podpoře č.1 a jednak podpoře č.2 - tedy na nosník by měly působit dva ohybové momenty - které - i když působí proti sobě - tak se vzájemně neruší - ale působí současně.
Ohybové momenty momenty vlastně vytváří dvě smykové síly - které mají tendenci předmět na který působí přetvářet - například průhybem.
Síly - které vytváří přímo ohybový moment - jsem si zcela soukromě nazval náhradní síla za ohybový moment - která by měla být kolmá ke křivce průběhu ohybového momentu (přesněji k její tečně).
Teprve její průmět do osy nosníku by měla být vlastní tangenciální - či smyková síla. A protože tyto síly vždy vytváří dvojice - jde vlastně o čtyři různé síly.
statika 2 - mosty 2 v jednom / část 2
soustava staticky přeurčitá, určitá a neurčitá
Tolik tedy k úvaze o ohybových momentech - a nyní k jiné záležitosti z oboru statiky - což může být třeba statická určitost a neurčitost.
Tři různé pojmy - statická neurčitost, statická určitost a statická přeurčitost - a co že vlastně znamenají.
Zda je soustava staticky určitá či nikoli vlastně stanoví trojic rovnic - přesněji podmínek rovnováhy.
1. podmínka či rovnice rovnováhy v ose X
2. podmínka rovnováhy v ose Y
3. momentová podmínka rovnováhy
V tomto případě je nosník brán jako celek a podmínky v rovnováhy vlastně stanoví zda je v souladu akce a reakce - tedy zátěž mostu a odpor který konstrukce mostu klade.
Problematická je vlastně jen zátěž v ose X - neboť je několik způsobů upevnění podpor mostu k terénu - od zcela pevných po pohyblivé. Jinak různým podporám náleží různé stupně volnosti.
Dvěma pevným podporám odpovídá soustava staticky neurčitá.
Staticky určitá soustava to je jedna pevná a jedna posuvná podpora.
A konečně staticky přeurčitou soustavu tvoří dvě posuvné podpory.
/ono je to přesně naopak než jsem si myslel - ale což už/
Ještě kresba pro názornost...
a přehled nosníků...
různé průběhy ohybových momentů
statika 2 - mosty 2 v jednom / část 3
základní namáhání ve statice mostů
namáhání v ose x
tah/tlak -> který mezi podporami vytváří ohyb
tah/tlak -> mohou vytvářet ovšem i kroucení (při přesahu - spíše vyjímečně)
název "kroucení" se v mechanice ovšem používá pro povícero (trochu odlišných) jevů
namáhání v ploše xz
- "smyk" - dvojice sil působících posunutě proti sobě jako by měla tendenci vozovku přesmýknout
namáhání v ploše "yz"
- "krut" - vozovka jako by měla tendenci se proti sobě pootáčet - krut lze považovat za vzdálreného příbuzného smyku
odkazy:
statika 1
Nad ohybovými momenty u jednoduchých mostů - Blog iDNES.cz
statika na stránce Zaniklé obce (při dálniční most přes Křešické údolí)
statika na FCB
ještě odkaz na více podobných malůvek ze statiky na FCBhttps://www.facebook.com/media/set/?vanity=101341581569399&set=a.166338245069732
statika 2 - mosty 2 v jednom / část 4
Mosty se sdruženou zátěži mostovky a podpor? Po staletí, alespoň co se týče větších mostů - byl typickým představitelem této kategorie kamenný klenbový most, jako například Starý most v Písku.
V 19. století se objevila také konstrukční novinka - řeťězový, či vysutý most, kterých v Čechách vyrostlo povícero - třeba původní řetězový most na Vltavě v Podolsku.
album mostů v rámci předchozího příspěvku
statika 2 - mosty 2 v jednom / část 5
příhradové mosty mostovka i podpory
původní příspěvek pro část 5 tohoto příspěvku OBRAZEM: Pražský železniční most se záchrany zřejmě nedočká. Kupka vyzývá k rychlému řešení - CNN Prima NEWS (iprima.cz)
příhradové konstrukce mohou zahrnovat jenom mostovku (v tom případě se jedná o námět příspěvku - statika 1 Statika 1 - mosty 1 + 1 (oddělený ohyb mostovky a tlak podpory), vojenské stavby - Blog iDNES.cz - kde je pojednán i v pořadí první - jednokolejný železniční most Smíchov -
- nebo příhradový most může zahrnovat i podpory (v tom případě se jedná o mosty "2 v jenom" - kterými se zabývá tento příspěvek "mosty 2 Mosty od klenbových po vysuté (statika 2) - soustava staticky (ne, pře) určitá.
Historický železniční most na pražském Vyšehradě zřejmě bude muset být odstraněn a nahrazen novým. Správa železnic (SŽ) jej totiž považuje za kapacitně nevyhovující a odmítá alternativní studii, podle níž je zachování stávajícího mostu možné. SŽ přišla se svou vlastní architektonickou studií nové stavby, která více respektuje podobu současného historického mostu, než jak tomu bylo u původního návrhu. Na nutnost rychlého řešení apeluje také ministr Martin Kupka (ODS).
„Správa železnic představila aktuální podobu rozpracované architektonické studie nového trojkolejného mostu na Výtoni, který se v mnoha aspektech liší od původního návrhu a lépe zasazuje novou stavbu do místa,“ napsal ministr na Facebook.
„Ať už bude zvoleno jakékoliv řešení, musí to být řešení rychlé. Most na Výtoni opravdu není v dobrém stavu, a pokud chceme mít železniční most, který bude plnit svou dopravní funkci, musíme k akci přistoupit co nejdříve,“ doplnil Kupka po setkání s pražskými zastupiteli. Jeho mluvčí Filip Medelský pro CNN Prima NEWS uvedl, že by se ministr měl rozhodnout do konce roku.
Bez nového mostu to nepůjde, říká Hlaváček
Mezi příznivce nové podoby mostu patří například pražský náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN). „Debata okolo nového Výtoňského mostu by měla být především o tom, zda Praha chce být městem krátkých vzdáleností s udržitelnou hromadnou dopravou, pěšími a cyklo vazbami nebo bezbariérovými přístupy. Já v tom mám osobně jasno, takovou Prahu chci,“ napsal na sociální síti X.
1/3
Debata okolo nového Výtoňského mostu by měla být především o tom, zda Praha chce být městem krátkých vzdáleností s udržitelnou hromadnou dopravou, pěšími a cyklo vazbami nebo bezbariérovými přístupy.
Já v tom mám osobně jasno, takovou Prahu chci!
„Je třeba další kolej. Frekvence přejezdů se zde v budoucnu zdvojnásobí. Názory, že bude stačit stavba metra D, jdou proti datům, která máme. Jít za hranici kapacit by znamenalo pravidelné zpožďování vlaků a diskomfort cestujících. Historický most bude zachráněn a přesunut,“ doplnil náměstek.
S tím však nesouhlasí bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). „Nedovedu si představit, že v 21. století stát nechá zbourat svou kulturní památku. To by dal návod všem majitelům, jak se ke kulturnímu dědictví naší země mají chovat. Už dávno by takto zbourali Nádraží Vyšehrad, vily v Bubenči a mnohé další, kde by se jim hodilo vybudovat velké developerské projekty. Za město jsme nechal provést nedávno rekonstrukci obou lávek pro pěší a podobně posudky ukazují, že most se dá rekonstruovat s moderními technologiemi a materiály tak, aby vyhovoval i budoucímu provozu,“ sdělil pro CNN Prima NEWS.
„Samozřejmě je to složitější a náročnější cesta, ale to je obecně u všech kulturních památek, kterým chceme vdechnout nový život. Nakonec se bojím, že projekt zbourání se potáhne dlouhými povolovacími procesy, kdy proti již 2x vystoupilo UNESCO, obě městské části, občanské spolky i Zastupitelstvo hlavního města. Proto nerozumím, proč pan ministr dopravy Kupka a Správa železnic tak moc tlačí na bourání,“ doplnil zastupitel.
Most zachovat lze, tvrdí spolek
Správa železnic aktualizovaným návrhem reaguje na kritiku, kterou vzbudily původní vizualizace zveřejněné před rokem. Zásadním rozdílem je především barva, ta byla původně bílá, ale nová více respektuje současný historický most.
VYŠEHRADSKÝ ŽELEZNIČNÍ MOST@Spravazeleznic představila veřejnosti vítězný návrh budoucí podoby tříkolejného přemostění přes Vltavu v místě stávajícího železničního mostu na pražské Výtoni. 1/6
Konkrétně se však jedná o odpověď na novou studii sdružení Nebourat, která tvrdí, že současný most není potřeba likvidovat. „Realizací vhodných úprav infrastruktur lze zajistit dostatečnou kapacitu pro výhledový rozsah provozu i na dvoukolejné trati. Rozhodující pro počet vlaků bude požadavek na obsluhu Výtoně a Albertova železniční dopravou. Při vhodném kolejovém řešení dopravny Praha-Vyšehrad, uspořádání s nástupištěm u všech tří kolejí, je možné navýšení kapacity ze současných cca 11 vlaků za hodinu a směr na cca 20 vlaků za hodinu a směr,“ píše sdružení.
TECHNOLOGIE MÍSTO BETONU bylo heslo naší dnešní TK, kde jsme představili dopravní studii kolektivu odborníků na dopravních technologie. Závěr je jasný - při chytrém a moderním zabezpečení, se zastávkou Vyšehrad (2 nástupiště, 3 hrany) není 3. kolej potřeba.
Se závěry studie však Správa železnic nesouhlasí. „Zpracovatel studie prezentované spolkem Nebourat chybně interpretuje vstupy do výpočtu kapacity vlaků a také účelově opomíjí některé výhledové linky. Rovněž zavádí nepřípustné zjednodušení odpovídající provozu metra, kdy všechny vlaky jedou spořádaně za sebou, což v případě železniční dopravy není možné. Navrhovaná stanice Praha Vyšehrad je umístěna zcela nevhodně s ohledem na dopravní obslužnost území a vazby na páteřní linky povrchové MHD,“ píše v tiskové zprávě.,,
následující příspěvek
mosty 3
by měl zahrnovat - mimo jiné - album stavebních strojů a jejich kinematiku
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411
Když zasněží a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne
Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...
Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku
Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...
Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let
V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...
Izraelci k nám vtrhli, hlásí mise OSN v Libanonu. Odejděte, vyzval Netanjahu
Sledujeme online Mírová mise OSN v Libanonu hlásí další konflikty s izraelskou armádou. Izraelské tanky podle OSN...
Poslední případ nedobrovolné sterilizace může být i tři roky starý, říká právnička
Nedobrovolná sterilizace žen není jen záležitostí, která se odehrávala v době totality. Případů po...
„Noste si po povodni příbor.“ Opravy poničených škol mohou trvat měsíce
Ještě v létě ve škole vlastnoručně vyměňoval podlahy. Dnes ředitel Základní školy Česká Ves Filip...
Mýtné podle ujeté vzdálenosti? Nevyhnutelné, tvrdí šéf britské infrastruktury
Klesající výnosy ze spotřební daně za paliva – vedlejší efekt rozvoje elektromobility – vedou k...
Prodej pozemku, 1107 m2, Kaliště
Kaliště, okres Praha-východ
3 990 000 Kč
- Počet článků 154
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 711x