- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
rozcestník mechanika pohybu - kinematika a dynamika
rozcestník automobily
první část - výkon přepočtem z práce (pokračování v části 4 tohoto příspěvku)
druhá část
rozjezd vozidla - moment setrvačnosti
třetí část
rozdělení momentů v mechanice včetně veličiny výkon a převody v mechanice
část čtyři
mechanika DPM výpočet výkonu na ose vnější cestou práce - síla - tlak, mechanické kolo
výkon na ose - ale z obvodu (práce, síla, tlak) - pokračování části 1
pátá část
album nákladních automobilů a autobusů Škoda
šestá část
automobilka Praga, album nákladních automobilů a autobusů Praga
sedmá část
popelářské vozy a jejich vyklápění
rozcestník industriální a dopravní architektura v Praze
dva úvodní díly
"první díl pro kinematiku a částečně i dynamiku" Mechanika KFD1 / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz
"první díl pro dynamiku" Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz (přepočet síla a momenty) - v části 3 odkazovaneho příspěvku
"druhý díl pro dynamiku" pokračování přepočtů "druhý díl" - se zaměřením úhlová rychlost, moment setrvačnosti a moment otáčení na ose - a síla na obvodu kola v tomto příspěvku "nákladní vozy 2" Mechanika DPM 2 /W moment setrvačnosti / úhlová rychlost - moment síly - síla / výkon okamžitý z frekvence a statistický z práce - nákladní vozy 3 (v části 2.3 tohoto příspěvku)
druhý díl pro kinematiku Mechanika A1/KFD - radián, druhy frekvence, nákladní vozidla Avia a jejich rozjezd 1 - Blog iDNES.cz
jednotlivými veličinami se zabývají podrobněji příspěvky:
rozjezd a moment setrvačnosti Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia - Blog iDNES.czmoment otáčení a výkon Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.czvýkon přepočtem z práce Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga (tento příspěvek)
převody Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - Blog iDNES.cz
osobní vozy
vozy Škoda
nákladní vozy
nákladní vozy 2 a autobusy Škoda. Liaz, Praga a další značky - tento příspěvek
nákladní vozy 3 sanitky Avia Mechanika A1/KFD - radián, druhy frekvence, nákladní vozidla Avia a jejich rozjezd 1 - Blog iDNES.cz
přehled a posloupnost veličin v mechanice pohybu
ale
podrobněji v části 1 tohoto příspěvku, automobilka Praga v části 5
přepočet všech veličin kinematiky a dynamiky
Úhlová rychlost OMEGA (což je frekvence krát úhlová dráha "PSÍ") krát poloměr "r" na druhou = obvodová rychlost a zpětně děleno poloměrem "r" - a měl by vyjít moment otáčení Mt (torgue) - který se dá vypočítat jednak ze síly na obvodu F krát poloměr "r" - jednak výše uvedeným přepočtem z tzv. úhlové rychlosti OMEGA na ose.
u jakéhokoliv kola pohon jako by vycházel z obvodu (pomyslného držadla páky) - ale maximum veličin jakoby se soustředilo kolem osy - a výstupní veličiny (v silničním provozu je sledována nejčastěji rychlost, dalšími výstupními veličinami by byl moment otáčení a výkon) se počítaly od středu k obvodu
na ose kola se soustředí všechny tři momenty (výsledný výkon, moment otáčení - síly, i rozjezdový moment setrvačnosti)
Základní veličinou v mechanice je síla F (a rychlost v) - v mnoha případech je výhodnější jako výchozí veličiny pro přepočty v mechanice brát rychlost (jelikož rychlost je přesně rytmizována či periodizována z hlediska času - neboť rychlost má tutéž periodu jako otáčka motoru - tomto případě však bude zkoumána především síla F.
Síla je táž veličina jako tah (například u proudových motorů nebo u komína) a nezahrnuje průřez, tedy plochu na kterou působí.
Jedinec o váze 80kg bude na podlahu působit silouF/tíhouG odpovídající přibližně 800N - pokud všam má menší boty - pak bude podle vczorce P = F/Splocha při menší ploše podrážek vyvíjet vyšší tlak.
Podstatou první části příspěvku je však přepočet veličin síla F a práce W a různé cesty výpočtů veličin dále v posloupnosti - tedy zejména veličiny výkon Pveličiny síla F a práce Wjsou v zásadě ta samá veličina - jednou dělená časem -periodou Tneboli pokud se výkon P nepočítá síla F krát rychlost v ale z práce - pak se práce násobí rychlostí bez dráhy - neboli frekvencí - tedy se dělí periodou - výsledný vzorec pro výkon cestou práce je tedy práce W lomeno perioda T.
veličiny síla F a práce Wjsou v zásadě ta samá veličina - jednou dělená časem -periodou Tneboli pokud se výkon P nepočítá síla F krát rychlost v ale z práce - pak se práce násobí rychlostí bez dráhy - neboli frekvencí - tedy se dělíperiodou - výsledný vzorec pro výkon cestou práce je tedy práce W lomeno perioda T
P(výkon definiční) = práce /lomeno/ čas
Jenomže veličina práce W je v podstatě síla F. Navíc obsahuje jenom dráhu - obvykle značenou jako s či DELTA S.
Z HLEDISKA MECHANIKY POHYBU je jako VÝHODNĚJŠÍ než veličinu SÍLA brát VELIČINU RYCHLOST - neboť RYCHLOST - ZEJMÉNA ROTAČNÍ (ostatně i proud trysky leteckého motoru má původ v rotaci - a to rotaci kompresoru) - z hlediska MECHANIKY, je tedy jako PŘESNĚJŠÍ BRÁT VELIČINU RYCHLOST - NEBOŤ RYCHLOST JE RYTMIZOVÁNA - MOŽNO ŘÍCI ČLENĚNA NA DÍLČÍ KINEMATICKÉ VELIČINY - JAKÝMI jsou MOMENT OTÁČENÍ "Torque "(který má stejný průběh od osy k obvodu - jak ostatně definuje MOMENTOVÁ VĚTA) - dalšími veličinami v posloupnosti je pak tzv. ÚHLOVÁ RYCHLOST OMEGA na ose hřídele - možná přesnější označení by bylo označení ZÁBĚR OMEGA - neboť záběr na ose zahrnuje jak veličiny RYCHLOST a SÍLA - ale nezahrnuje poloměr kola (ostatně úhlová rychlost OMEGA tak trochu připomíná pádlování třeba na kajaku - nebo kanoi) - tedy pomyslná střed záběru mezi konci pádla) - pokud by se v členění kinematických veličin postupovalo ještě dále - tak dalšími veličinami v posloupnosti níže pod ÚHLOVOU RYCHLOSTÍ OMEGA na ose hřídele by byly veličiny frekvence/perioda - veličina úhlová dráha "Fí" - která představuje něco jako natažení hodin - a která s největší pravděpodobností by byla jednou z cest přepočtu veličiny SÍLA na RYCHLOST - druhou cestou by měl být přepočet rychlosti a síly přes MOMENT OTÁČENÍ.
Proč je čas (míněna otáčka - perioda T kompresoru proudového motoru) ve veličině výkon P dvakrát?
Odpověď je vcelku jednoduchá - výkon P je exponenciální funkce (y na druhou = x na entou)- a exponenciální funkce se jeví pozorovateli vně jinak než běžná funkce.
Zatímco běžná funkce - tedy y = x na entou se jeví pozorovateli vně jako běžné klapání mlýna - exponenciální funkce je z hlediska pozorovatele vně zkreslená - nebo ještě názorněji - je pozorovateli vně utajená.
Příklad - běžnou funkci vnímá pozorovatel vně jako klapání mlýna, například 10 otáček za minutu - exponenciální funkce ovšem zahrnuje 100 otáček za minutu - z tohoto hlediska pozoravatel vně exponenciální funkci vlastně reálně nevnímá.
3 | OMEGAOMEGApoloměr | 2 | TorquepoloměrurMt |
---|---|---|---|
1bez | hmotnost |
OBSAH
rozcestník mechanika pohybu - kinematika a dynamika
rozcestník automobily
první část - výkon přepočtem z práce (pokračování v části 4 tohoto příspěvku)
druhá část
rozjezd vozidla - moment setrvačnosti
třetí část
rozdělení momentů v mechanice včetně veličiny výkon - přepočet úhlové rychlosti, momentu setrvačnosti a otáčení na ose a síly na obvodu
část čtyři
mechanika DPM výpočet výkonu na ose vnější cestou práce - síla - tlak, mechanické kolo
výkon na ose - ale z obvodu (práce, síla, tlak) - pokračování části 1
pátá část
album nákladních automobilů a autobusů Škoda
šestá část
automobilka Praga, album nákladních automobilů a autobusů Praga
rozcestník industriální a dopravní architektura v Praze
přepočet úhlové rychlosti na ose - momentu setrvačnosti a otáčení a síly a tlaku na obvodu
OBSAH
rozcestník mechanika pohybu - kinematika a dynamika
rozcestník automobily
první část - výkon přepočtem z práce (pokračování v části 4 tohoto příspěvku)
druhá část
rozjezd vozidla - moment setrvačnosti
třetí část
rozdělení momentů v mechanice včetně veličiny výkon - přepočet úhlové rychlosti, momentu setrvačnosti a otáčení na ose a síly na obvodu
část čtyři
mechanika DPM výpočet výkonu na ose vnější cestou práce - síla - tlak, mechanické kolo
výkon na ose - ale z obvodu (práce, síla, tlak) - pokračování části 1
pátá část
album nákladních automobilů a autobusů Škoda
šestá část
automobilka Praga, album nákladních automobilů a autobusů Praga
rozcestník industriální a dopravní architektura v Praze
jednotlivými veličinami se zabývají podrobněji příspěvky:
rozjezd a moment setrvačnosti Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia - Blog iDNES.czmoment otáčení a výkon Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.czvýkon přepočtem z práce Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga (tento příspěvek)
převody Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - Blog iDNES.cz
Rozdělovník momentů v mechanice pohybu - moment síly a moment otáčení (torque) jsou sice označovány jako ta samá veličina, ale podle bádání zde by moment síly by mohl být něco jako "zrcadlová" veličina k momentu otáčení -moment otáčení by se měl vytvářet z rotace (OMEGA) kterou vytváří síla a moment síly by se měl vytvářet přepočtem z výkonu což je vlastně síla krát rychlost) - a dále z práce, což je jako výkon vynásobený časem práce, a z práce vydělením dráhy a dalšími přepočty by měl vzniknout moment síly- stejná veličina jako moment otáčení.
veličiny ze kterých výkon a točivý moment vychází
výkon výchází především z práce - potažmo energie
(dá se říci, že výkon je okamžitá hodnota právě vynakládané - či celkově vynaložené práce)
točivý moment
zase vychází spíše ze síly
přičemž původem síly obvykle není jedna složka
(na základě pararely třeba s Lorencovou silou a magnetickou indukcí by osu "Y" ve výše zmíněném diagramu "XY" bylo možno nazvat jako indukční osu
a osu "x" zase jako "osu intenzity")
souhrnné pojmenování diagramu xy by tedy znělo
osa Y: provozně - fyzikální osa indukce
osa X: časoměrná osa intenzity
na obrázku níže výpočet výkonu přepočtem z momentu otáčení
úhlová rychlost - tedy něco jako vnitřní rychlost na ose kola - je v podstatě síla - jenomže síla je obvykle přiřazována k obvodu kola a moment otáčení (neboli síly) má maximum na ose, zde byl zaveden něco jako židovský přepočet momentu síly - kdy jakoby by poloměr momentu síly - tedy pomyslný klíč směřoval od osy k obvodu
několik úvah či polemik na téma točivý moment
už sám název točivý moment, či spíše přímo pojem "moment" jako fyzikální veličiny je poněkud problematický a patrně nepříliš názorný - na rozdíl od pojmu síla
třeba na základě popisu v angličtině
"torque is the rotational equivalent of linear force"
by možná nebylo od věci pojem "točivý moment" nahradit třeba pojmem
"síla modulovaná rotací"
znázorňování průběhu točivého momentu
- pokud by točivý moment měl například vycházet z rotace ve válci spalovacího motoru - kde je poháněcí síla znázorňována jako tečna k ose rotace - přičemž zavedené znázorňování točivého mementu je v ose rotace a liší se jen orientací - podle směru kterým rotace probíhá
je otázka jak přesné informace vlastně podává zavedené znázorňování točivého momentu jako polopřímky v ose rotace
- možná by nebylo od věci točivý moment znázorňovat jinak - například je křivku přimykající se ke znázornění síly - ve stejné rovině jde tato síla působí
"torque alternative concept"
moment síly jako variace síly
točivý moment (a další variace momentu síly) je veličina tak blízká - či příbuzná vlastní zdrojové síle - že moment síly by bylo možno považovat za pouhou variaci výchozí veličiny - tedy síly
a na závěr pasáže o výkonu malé shrnutí...
3ýsledek | 2převod | 1pohon | |
"dynamika" | síla | ||
veličinasílavýkonveličina)sílakrátsílavýkon | "kinematikadynamika" |
OBSAH
rozcestník mechanika pohybu - kinematika a dynamika
rozcestník automobily
první část - výkon přepočtem z práce (pokračování v části 4 tohoto příspěvku)
druhá část
rozjezd vozidla - moment setrvačnosti
třetí část
rozdělení momentů v mechanice včetně veličiny výkon - přepočet úhlové rychlosti, momentu setrvačnosti a otáčení na ose a síly na obvodu
část čtyři
mechanika DPM výpočet výkonu na ose vnější cestou práce - síla - tlak, mechanické kolo
výkon na ose - ale z obvodu (práce, síla, tlak) - pokračování části 1
pátá část
album nákladních automobilů a autobusů Škoda
šestá část
automobilka Praga, album nákladních automobilů a autobusů Praga
rozcestník industriální a dopravní architektura v Praze
mechanické kolo - přepočet veličin úhlová rychlost a moment otáčení (na ose) a rychlost a síla na obvodu
výkon lze spočítat dvojím způsobem - jelikož výkon jako veličina má sídlo na ose, výsledek je vždy stejný
2) výkon na základě vzorce výkon = rychlost krát síla - ovšem jelikož moment setrvačnosti i moment síly mají sídlo na ose - počítá se výkon podle vzorce úhlová rychlost (rotace na ose) krát moment otáčení
1) jako by z vně - tedy z tlaku na páce čímž by se měl zabývat tento příspěvek
z důvodů časové posloupnosti mezi nákladní automobily a autobusy Škoda zařazena i vozidla dalších továrních značek
Autobusové legendy
první republika
autobus PRAGA A 50
poválečné období - někdy též zvané "třetí republika"
autobus PRAGA A 50
první poválečný bus, který na podvozcích PRAGA montovala karosářská firma SODOMKA byl benzínový PRAGA NDO
ze kterého vznikl typ RD,na jehož podvozcích byly vytvářeny různé modifikace - třeba "hasiči"
změnou motoru byl z benzínového RN vytvořen vznětový zvaný RND, zvaný také "RANDÁL"
po roce 1949 se zejména na horských silnicích objevily také autobusy TATRA, které ovšem obsahovaly řadu prvků jiných firem - například samonosnou karosérii firmy KAROSA, nebo podvozek do série od souběžného výrobce autobusů PRAGA
"léta padesátá"
a na silnici se objevil třeba vůz Tatra T 500 B
ke slovu se ovšem dostala i třetí firma - mladoboleslavská "Škodovka"
zde se vyráběly nejprve pod stejným číslem nákladní automobily
ŠKODA 706 R
a pod stejným číslem bylo možno nalézt i autobusy ŠKODA 706 RO, které toho ovšem se svým nákladním jmenovcem zas tak mnoho společného neměly...
ale zpět k prve zmíněnému výrobci automobilů, tedy značce PRAGA
"PRAGOVKA" vyráběla nejen nákladní vozy, ale i třeba motocykly nebo letadla
dlouhodobou legendou značky PRAGA se stala "vojenská třítuna speciální" - PRAGA V3S a její civilní obdoba PRAGA 5ST
Praga V3S byla třeba proslulá svým řazením, které vyžadovalo značnou znalost a dovednost - včetně řazení meziplynů a tak dále...
PRAGA 5ST měla s Pragou V3S řadu společných dílů, včetně motoru - vycházela z konvence civilních válečných vozů - vedení automobilky ji považovalo za přechodný typ - což se ovšem nepotvrdilo - na silnicích ji bylo možno zastihnout poměrně dlouhá léta
Karosa ŠM 11 (vyráběný národním podnikem Karosa (Vysoké Mýto) mezi lety 1964 a 1981)je standardní dvounápravový autobus určený především pro městskou hromadnou dopravu (Škoda městský – označení Škoda pochází od výrobce motorů pro celou karosáckou řadu Š), Karosa - výrobce karoserií...
další československou automobilkou byla například značka LIAZ
značka LIAZ například nepřímo navazuje na německou automobilku RAF v Liberci - nákladní vozy z Libereckých automobilových závodů původně vyjížděly pod značkou ŠKODA - a LIAZ byly zpočátku považována za výrobní označení
automobily LIAZ byly pochopitelně provedeny v nejrůznějších modifikacích
z důvodů časové posloupnosti automobily Praga v předchozí části příspěvku s nákladními vozy a autobusy ostatních značek
automobilka Praga
Automobilka Praga patřila k nejvýznamnějším výrobcům osobních i nákladních automobilů a k dodavatelům vojenské techniky mezi- válečného Československa. Pozoruhodný byl i její libeňský výrobní areál. Zásluhu na tom měl Stanislav Bechyně, šéfkonstruktér firmy Karla skorkovského a propagátor železobetonu, který v letech 1917–1918 ke starším halám připojil nový objekt, při jehož stavbě uplatnil širokou škálu progresivních konstrukčních řešení (některé u nás byly použité vůbec poprvé). Železobetonový skelet učinil ur- čující nosnou strukturou a cihelné zdivo plnilo funkci výplně. v su- terénu použil plochých beztrámových železobetonových stropů, nesených osmihrannými sloupy s hřibovými hlavicemi. Zednické práce provedla firma Václava Nekvasila, plány vypracoval architekt Záboj Merz.
Budova díky dvojici výtahových věží získala přezdívku „mrakodrap“ a patřila k pohledovým dominantám této části Libně. S objekty v areálu ČKD byla zbořena 2002 a uvolnila místo pro parkoviště sportovní haly
V dolní části zobrazen popelářský vůz Škoda 706 RO (variace autobusu) – možná ještě populárnějšími popelářskými vozy byly vozy rovněž na podvozku autobusů mladší generace – téměř stejnojmenné Škoda 706 RTO. Principu vyklápění popelnic do popelářských vozů je povícero – zde zobrazen pravděpodovbnoně nejrozšířenější systém vyklápění popelářských vozů v Československu – kdy píst tlačí směrem šikmo vzhůru po kolejnici – která nahoře vytváří oblouk – kde se popelnice vyklopí.
Na podobném principu funguje vyklápění džezev v pekárnách – putují po kolejnici s obloukem vzhůru a zde se vyklopí – přičemž džezvu vzhůru tlačí šroub po tyči se šroubovnicí – nakresleno vpravo nahoře tužkou.
jak se k "Pragovce" dostat? - třeba z železniční stanice Praha - Libeň nebo metrem Dna stanici Českomoravská
ČKD Karlín, Libeň, Vysočany Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz
pražské elektrárny a tramvaje, firma Křižík Holešovice - Zátory a pražské tramvaje - Blog iDNES.cz
firma Křižík a elektromobil Akumulace elektrické energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům pro elektromobil - Blog iDNES.cz
letiště Praha - Kbely zpočátku využívané vojensky, posléze civilně a zpočátku i všemi výrobci letadel, zejména však firmou Avia
letiště Praha Čakovice pro koncern Škoda - Avia
a letiště Praha - Letňany spojené zejména s polostátní firmou Letov
Další články autora |
Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau
nabízený plat:
172 000 - 273 000 Kč