- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
tedy jak zmíněno pokračování v bádání nad vzájemnými převody veličin typu frekvence, rychlost, výkon...příspěvek by mohl například alespoň částečně objasnit proč se z pozice výkonu frekvence jeví jako rovnoměrně přímočarý pohyb - a naopak perioda - což vlastně veličina vypočtená - či spíš vydělená, vyderivovaná z výkonu dalším dělením - či derivací - se jeví jako pohyb rovnoměrně periodický
frekvence jako provozní veličina na meziose XY s jednokovým časem T0 o hodnotě jedna -a její integrování (případně násobení) přes moment otáčení na výkon o jmenovitém čase T2 na výkonové ose Y - a naopak derivováfní (nebo alespoň dělení) na opačnou stranu směrem k ose X na výpočet intervalu frekvence - tedy času T1
1. část - čas ve výpočtech mechaniky - hodnoty času ve výkonu, frekvenci a periodě, časová konstanta "delta T" pro přepočty mezi veličinami a kladné a záporné znaménko u hodnot ve výpočtech
Krátce k předchozím úvahám, Byla zde zmíněna teze - že čas v některých případech může mít jen hodnotu jedním směrem - tedy například čas časosběrný - v digramech znázorňovaný obvykle na ose "X" - a v některých případech jako by nabýval hodnot kladných i záporných - jako čas například obsažený v rychlosti - nebo výkonu - tedy hodnot plus - nebo mínus.
ale asi nejpodstatnější zjištění v tomto příspěvku by bylo
PROVOZNÍ ČAS ve FREKVENCI by měl mít hodnotu JEDNA, nikoli NULA - jak by mohlo vyplynout z označení času T0 - COŽ JE TAKÉ DŮVOD, PROČ SE FREKVENCE Z PROVOZNÍHO HLEDISKA jeví jako BEZČASOVÁ - neboť při hodnotě "1" jakoby se nenásobilo, a vozidlo vykonává rovnoměrně přímočarý pohyb
kladná a záporná znaménka u času
Jednosměrný čas časosběrný by asi měl být pocitově označen znaménkem "plus" - jenže jak zmíněno v pertexu - možná větší význam mají u některých vzorců význam zdánlivé maličkosti - například zda je před vzorce znaménko mínus - či nikoli => a například právě na základě těchto znamének by časosběrný čas být asi označován spíše než plus znaménkem mínus.
A ten druhý - obousměrný čas ve výkonu a rychlosti by na základě zde prezentovaných úvah pak by mohl mít znaménko jak mínus, tak plus.
odlišný význam hodnoty času a rozdílu hodnot času
další dost podstatnou záležitostí ve výpočtech by měla být skutečnost - zda se jedná o hodnotu času - nebo rozdíl v hodnotách času
DVĚ HODNOTY ROZDÍLU delta T (? T)
? T2 a ? T1 jsou (rozdílové) hodnoty - konstanty času při přepočtech - z fyzikálního hlediska by mělo jít o periodu otáček motoru - kdežto T2 k(hodnota času ve výkonu), T0 jednotkový čas v provozní frekvenci o hodnotě jedna a T1- skutečný čas konkrétní frekvence, respektive interval frekvence na časosběrné ose - při přepočtu na jednu sekundu pak perioda jedné otáčky motoru
tedy
1/ výkon -> frekvence
násobením (nepřímo frekvence - přímo pak momentu otáčení) konstantou ? T2 (což je v podstatě velikost periody při daných otáčkách motoru) se s frekvence vypočítá výkon P, ( s časem T2) z něhož pak lze odvodit rychlost "v"
2/ frekvence -> interval frekvence (perioda)
a interval - konstanta ? T1 mezi časem ve frekvenci označeným zde jako T0 a časem T1 na časosběrné ose - což je vlastně interval frekvence a při přepočtu na jednu sekundu i hodnota periody otáček motoru,
která se z frekvence o času T0 zjišťuje
d e r i v a c í
ještě jeden poměrně podstatný údaj - rozdíl mezi označením "1" a "2" v údajích o čase
? T2, T2 se vztahují spíš k pohybu celého vozidla - přesto, že se, a zcela konkrétně v případě ? T2 jedná o periodu otáček motoru
ale
? T1, T1 se vztahují k rotačnímu pohybu v motoru - kdy je vlastně přímo perioda motoru ? T1
podrobněji
+T2, -T2 ( čas ve výkonu s dvousměrným označením označení času podle směru kterým se například motor otáčí)
? T2 (perioda otáček motoru při výpočtu výkonu z frekvence - násobením, případně integrováním frekvence - přesněji momentu otáčení jako odvozené jednotky frekvence by měl vyjít výkon - potažmo čas ve výkonu+T2, -T2)
- ? T2 (konstanta času pro přepočet výkonu na moment otáčení - nebo naopak výpočet výkonu z momentu otáčení - výkonnostních časů +T2,-T2 by měl vyjít moment otáčení - a dalším přepočtem frekvence rovnoměrně přímočarého pohybu vozidla)
T0 (provozní čas ve frekvenci - čas z hlediska vozidla při rovnoměrně přímočarém jakoby měl jednotkovou hodnotu "jedna" - tedy velikost času rovnou jedné, kdy pohyb vozidla se jeví jako rovnoměrně přímočarý, další informaci o výpočtu skutečného intervalu frekvence - tedy periodě by měla přinést až přepočet níže)
- ? T1 (konstanta času pro výpočet intervalu frekvence - kdy podílem, případně derivováním frekvence s jednotkovou hodnotou provozního času jedna - by měl vyjít interval v časosběrné ose - tedy čas frekvence - v podstatě perioda frekvence).
-T1 (interval frekvence na časosběrné ose nebo také čas z hlediska pozorovatele vně - vlastně se jedná o periodu - neboli velikost frekvence - z hlediska matematického výpočtu se jedná o derivaci jednotkové hodnoty provozního času)
možná poněkud zestručněněji
pokud se výkon vozidla počítá jen z pohybu vozidla je výpočtech čas (přesněji časový rozdíl)
? T2 jen jedenkrát
pokud se výkon vozidla ovšem počítá už z motoru s periodickým rotačním pohybem ve výpočtech by měla figurovat i perioda tohoto rotačního pohybu
? T2 - ? T1 čas ve výpočtech (přesněji časový rozdíl) by měl být dvakrát
záporné znaménko u rozdílu v čase - ? T1 neponecháno jen náhodou, protože
úhel / lomeno / násobek (? T2krát - ? T1) je v podstatě zjednodušený zápis pro
ú h l o v é z r y c h l e n í .
které je definováno také
druhá derivace úhlové dráhy podle času
poněkud vágní pojem úhlová dráha by možná bylo možno vyjádřit jako úhel sešlápnutí pedálu plynu
2. část - rozdělení momentů - záběru síly - z hlediska statiky
z hlediska času (rozdílu v čase ? T1) momety - záběry síly jsou tři -
dvakrát s časem
výkon z výchozí hodnoty T1 přes T0 na T2 dvakrát násoben časem - konstantami ? T2 a - ? T1 při opačném směru výpočtu - z výkonu s časem T1 přes čas ve frekvenci s časem T0 na čas v periodě T1 se vlastně jedná u druhou derivaci výkonu konstantami času ?T - a touto druhou derivací výkonu by se mělo dát čas periody T1- a tato druhá (či dvojitá) derivace vlastně vytváří veličinu nazývanou
ú h l o v é
z r y c h l e n í .
Ještě zpětná malá poznámka k názvu "rozdělení momentů - záběru síly - z hlediska statiky"- v příspěvku jsou zahrnuty i veličiny, které se ve statice nevyskytují - mělo by se jednat o rozdělení všech momentů v mechanice - nejen o momentů ve statice)
jedenkrát s časem
moment otáčení (provozní veličina) - jednou s časem ? T1 , moment otáčení je provozní - příbuznou veličinou frekvence ale nikoli totožnou s frekvencí - jistým rozdílem je právě postavení času mezi oběma veličinami
z cela bez času
v kinematice
moment setrvačností (rozjezdový kinematický moment) - zcela bez času - možno zjednodušeně vyjádřeno - jen hmotnost zátěže a délková jednotka
ve statice
ohybový moment (základní moment statiky) - hlavní, nebo nejznámější statický moment ve směru osy X, v případě přesahu přes podpěru se ohybový moment modifikuje na moment kroucení
smyk - v ose YX - dvě síly proti sobě - mají tendenci most jakoby přesmýknout
krut - v ose YZ - kdy začátek a konec mostu jakoby se proti sobě kroutil
mimochodem se objevuje i v kinematice - a má jiný význam něž ve statice - jedná se o otáčení kladky - a vlastně se jedná o variantu momentu setrvačnosti
3. část - rozdělení momentů - záběru síly - z hlediska kinematiky - ad část 1 hodnoty času ve výpočtech mechaniky
výkonová osa y - výkon a rychlost
z hlediska kinematiky by asi bylo výhodnější jako nulovou provozní meziosu XY s frekvencí - a časem z hlediska provozu celého vozidla jako by nulovou hodnotou
výkon by se tedy zjišťoval přenásobením hodnotou ? T2
(hodnota ? T2 vlastně není nic jiného než perioda odpovídající sešlápnutí plynu - nebo-li více odborně řečeno úhlové dráze)
provozní meziosa XY, pohyb vozidla jako jednotky vykonávající rovnoměrný přímočarý pohyb
s těmito veličinami:
frekvence s hodnotou času z provozního hlediska - tedy odpovídající pohybu celého vozu T0 s jednotkovou hodnotou času rovnou jedné- kdy vozidlo vykonává rovnoměrně přímočarý pohyb
moment otáčení by měl vyjít
buď
1. cestou shora dolů - vydělením výkonu hodnotou odpovídající periody otáček motoru ? T2
nebo
1. cestou zdola nahoru - přepočtem z frekvence motoru
časosběrná osa X , pohyb vozidla zjišťován již od motoru - a na ose X se odečítají otáčky motoru
perioda - neboli interval frekvence ? T1 k této hodnotě času možno dospět dvojím způsobem - buďto jednou derivací či jedním vydělením výkonu - případně ? T1 ? T2 dvojí derivací výkonu - čili pro zopakování derivováním úhlovým zrychlením
pokud by měl diagram výše jiný popis - kdy by jako nulová byla brána mezosa XY s frekvencí jako provozní bezčasovou hodnotou - na ose x by bylo možno odečítat velikost periody (tedy čas jedné otáčky motoru)
ještě poznámka ke dvěma bezčasovým kinematickým momentům - tedy rozjezdovému momentu setrvačnosti a momentu kroucení (kladky) - tak tyto dva bezčasové momenty by šly znázornit jen v této podobě diagramu pro statiku - pokud by se diagram upravil pro kinematiku - tak aby nulová hodnota času byla na meziose XY - pak by v takto upraveném diagramu bezčasové momenty nešly znázornit vůbec - a na ose x - stále časosběrné zobrazovala perioda otáček - pokud by počty měly být důsledné - tak by tato perioda měla mít zápornou hodnotu
4. část frekvence - perioda - amplituda v ilustracích
jeden z podstatných rozdílů mezi periodou a amplitudou...
frekvence s hodnotou času z provozního hlediska - tedy odpovídající pohybu celého vozu T0 s jednotkovou hodnotou času rovnou jedné - kdy vozidlo vykonává rovnoměrně přímočarý pohyb
perioda se skutečnou hodnou času T1 (což je v podstatě interval frekvence - tedy čas jedné otáčky frekvence - což už je téměř perioda -> perioda je pak už navíc jen přepočítaný interval frekvence na sekundu)
(ještě zopakováno - hodnou času T1 byla vypočtena z frekvence derivováním a pro přesnější vymezení by vypočtená hodnotě mohlo příslušet označení mínus - tedy -T1)
a ještě jednou frekvence, perioda, amplituda - i v elektrotechnice a rozhlasovém vysílání
Další články autora |
Poděbradova, Úvaly, okres Praha-východ
19 999 168 Kč