Boříkova parta, Holešovice - Zátory a pražské tramvaje
Boříkova parta versus Zátoráci, literární toulky Holešovicemi, pražské tramvaje, Praha podle čtvrtí
rozcestník pražská doprava, pražská nádraží a Praha podle čtvrtí
1/ Holešovice a Zátory: Boříkova parta versus Zátoráci
2/ nádraží Holešovice
3/ pražské tramvaje, tramvaj T3 a rozcestník elektrické dráhy a proud stejnosměrného napětí (DC)
rozcestník tramvaje
rozcestník firma František Křižík
4/elektrárna Holešovice (tzv. Holešovická centrála)
rozcestník elektrárny
5/ tramvaje pro rok 2025
rozcestník pražská doprava a Praha podle čtvrtí, linka metra C3
Praha 5 Smíchov a Barrandov a tramvaj T5 metro, jízdní řády, přestupy Přestupy mezi dálkovou a městskou dopravou - jízdní řády a dopravní architektura - Blog iDNES.cz
Praha 8, firma František Křižík a Karlín Akumulace el. energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům, firma Křižík Karlín - Blog iDNES.cz linka metra C3 stanice Florenc - Sokolovská
Praha 7, nádraží Praha - Bubny Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - úkony při odstavení a zprovoznění - Blog iDNES.cz linka metra C3 stanice Vltavská
Praha 7, pražské tramvaje - Boříkova parta versus Zátoráci, pražské tramvaje - tramvaj T5 a nádraží Praha - Holešovice (nádraží Franze Kafky) - tento příspěvek - linka metra C3 stanice Fučíkova - Nádraží Holešovice
pražské poštovnictví - jak se dostat na letiště Kbely a Letňany Jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ), letecká pošta, Vojenské neveřejné mezinárodní letiště Praha - Kbely - Blog iDNES.cz
Praha 8, částečně 7 a 9 Libeň
Praha - Libeň horní nádraží Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz a automobilka Praga
Praha 9 Vysočany "elektrické kolo" Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz
Praha 4 Kavčí hory (Podolí a Nusle) a odkaz na příspěvek na téma koncesionářské poplatky Televizní vysílání a jeho administrativa - Blog iDNES.cz
1. část
Holešovice a Zátory
Boříkova parta versus Zátoráci
Pokud by mělo toto platit o Holešovicích, takto Boříkově bydlišti, pak o Zátorách – jakési přičleněné svébytné části Holešovic by toto mělo platit dvojnásob. Zátory byly pravděpodobně ještě starší, ještě krásnější a ještě zbouranější čtvrtí než Holešovice. Byly to vlastně pouhé tři ulice, kde se za večera ozýval tak nanejvýš štěkot psů – popřípadě zpěv Zátoráků.
Boříkova parta – tedy Bořík, Mirek, Čenda, Aleš - přišla o svou původní klubovnu zvanou Haraburďárna – ale podařilo se jim získat podobnou boudu na Zátorách. Jenže odtud se je snaží vypudit tři místní starší kluci – Zátoráci či Zátorské bratrstvo. Dokonce jim ukradnou truhlici kterou se jim lstí podaří získat. Bořík a jeho společníci podniknou několik výprav do nočních Zátor, lstí truhlici získat zpět a dokonce Zátoráky za pomoci posil přemoci. V truhlici byli nalezeny listiny skautského oddílu Bounty který v boudě sídlil za války, informace o odbojových aktivitách – a nová klubovna dokonce získala jméno – „Bounty“ podle původního skautského oddílu.
nádraží Holešovice
Nádraží Praha - Holešovice bylo otevřeno spolu s novou železniční tratí zvaná Holešovická přeložka - která měla dva účely - jednak umožnila zaústění všech železničních tratí do Hlavního nádraží - a za druhé umožnila zrušit úvraťové trasování mezinárodních rychlíků přes Masarykovo nádraží - pod tehdejším názvem nádraží Praha střed. Ponejprv byl z více důvodů využíván zejména ten druhý účel - tedy vynechat přepřahání lokomotiv na nádraží Střed a nově otevřené nádraží Holešovice se stalo novým pražským výstupním a nástupním nádražím mezinárodních rychlíků v Praze které ve většině případů ve směru od Ústí odbočovaly do Libně a na Hlavní nádraží zajížděly spíše ojediněle...
Se zprovozněním nádraží Holešovice se dočkala nového zaústění rovněž vlečka do Holešovického přístavu - neboli Holešovická přístavní dráha.
Strossmayerovo náměstí a kostel Sv. Antonína Paduánského
Náměstí s kostelem, které je něčím jako orientačním středem Holešovic.
rozcestník pražská doprava, pražská nádraží a Praha podle čtvrtí
1/ Holešovice a Zátory: Boříkova parta versus Zátoráci
2/ nádraží Holešovice
3/ pražské tramvaje, tramvaj T3 a rozcestník elektrické dráhy a proud stejnosměrného napětí (DC)
rozcestník tramvaje
rozcestník firma František Křižík
4/elektrárna Holešovice (tzv. Holešovická centrála)
rozcestník elektrárny
5/ tramvaje pro rok 2025
3. část
pražské tramvaje
Roku 1891 postavil český inženýr František Křižík první úsek pražské tramvaje na Letné...
tramvaj T3 a rozcestník elektrické dráhy a proud stejnosměrného napětí (DC), napájení tramvaje, rozcestník elektrárny
tramvaj T3 v ulici na Zátorách
Tramvaj typu T3 vychází ze svého předchůdce, tramvaje Tatra T2, a je dalším členem typové řady tramvají odpovídajících americké koncepci PCC. To znamená, že jde o jednosměrný jednočlánkový motorový tramvajový vůz se dvěma dvounápravovými podvozky a podlahou v jedné úrovni, určený pro provoz sólo nebo v soupravě shodných spřažených vozů, bez vlečného vozu (dobově někdy označován jako „velkoprostorový vůz“).
Všechna dvojkolí jsou poháněna stejnosměrnými elektromotory se sériovým buzením; vždy dva motory téhož podvozku jsou elektricky spojeny do série a obě skupiny jsou trvale spojeny paralelně.
stejnosměrný motor a jeho princip zejména v příspěvku Válka rozvodů Edison - Tesla a Malá vodní elektrárna Strž Kroměříž + další malé elektrárny - Blog iDNES.cz což je zároveň rozcestník na téma elektomagnetismus
Stejnosměrný motor - druhy zapojení: derivační paralelní, sériový, koupadní - smíšený, samostatný zdroj pro rotor a stator. Paralelní a sériové zapojení se liší - že na jeden uzel jsou napojeny dvě odbočky, zatímco u sériového motoru z uzlu vychází jedna odbočka - tudíš jsou dvě odbočky po sobě - jedna na stator - druhá na rotor. Ovšem zde je míněno, že do série jsou zapojeny dva motory pro každou nápravu na podvozku - paralelně pak dvě dvojice motorů pro každý podvozek.
DC motor byl vyvinut dříve než střídavý AC motor - a byl také hmotnější - ostatně i DC rozvody jsou podstatně robusnější než AC rozvody. DC motor má vždy napájený rotor i stator - DC proud se za komutátorem mění na quaziAC proud. U AC motorů elektrický proud ze statoru na rotor se přenáší indukcí - tudíž může stačit jenom když je napájen stator.
V podvozku jsou umístěny podélně a pohánějí dvojkolí přes kloubový hřídel a kuželovou převodovku konstruovanou s ohledem na nízký vyzařovaný hluk. Hluk jízdy snižují také pryžové vložky v kolech.
T3 byla vyvinuta především kvůli velké hmotnosti typu Tatra T2, který nebyl pro menší provozovatele s nekvalitním kolejovým svrškem ideální. Oproti T2 byla zcela přepracována stavba skříně s cílem snížení hmotnosti, k tomu přispívalo i použití skořepinových laminátových čel.
Co se týče interiéru byly použity koženkové červené sedačky v příčném uspořádání 1+1. Od roku 1964 byly instalovány laminátové - zpestřením bylo střídání šedého a červeného provedení, případně žlutého a červeného.
výroba elektřiny a napájení tramvaje
obsah
rozcestník pražská doprava, pražská nádraží a Praha podle čtvrtí
1/ Holešovice a Zátory: Boříkova parta versus Zátoráci
2/ nádraží Holešovice
3/ pražské tramvaje, tramvaj T3 a rozcestník elektrické dráhy a proud stejnosměrného napětí (DC)
rozcestník tramvaje
rozcestník firma František Křižík
4/elektrárna Holešovice (tzv. Holešovická centrála)
rozcestník elektrárny
5/ tramvaje pro rok 2025
cesty elektřiny z elektrárny to pohonu tramvaje
- 3F AC proud elektrárny
- měnírna na DC jednofázový proud
- rozvod nejprve vedením až dovnitř vozidla do motoru
- motor: zde se v komutátoru stejnosměrný DC proud mění na quazistřídavý
- obvykle jednofázový quazi AC proud mezi statorem a kotvou motoru
transformační a měnící stanice Praha Vokovice
rozcestník tramvaje a další elektrické dráhy stejnosměrného napětí
hlavní příspěvek na téma elektřina pro tramvaje Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna - Blog iDNES.cz
Boříkova parta versus Zátoráci, literární Holešovice, pražské tramvaje, Praha podle čtvrtí (tento příspěvek)
rozvody pro trolejbus Krátce ze Šlapanic u Brna - počátky výroby turbín a Ohmův zákon pro trolejbus - Blog iDNES.cz
Po stopách jabloneckých tramvají - Blog iDNES.cz
Tramvají z Liberce do Jablonce - Blog iDNES.cz
elektrické dráhy ve Slezsku Horské a lanové dráhy v Čechách a blízkém zahraničí - Blog iDNES.cz
jiné zdroje Nové tramvaje Škoda ForCity Plus 52T vyjedou v Praze poprvé v roce 2025 (msn.com)
s pražskými tramvajemi a elektrotechnickým průmyslem je neodmyslitelně spojena
rozcestník firma František Křižík
Pražské tramvaje jsou spojeny především s firmou František Křižík.
František Křižík začínal podnikat v Plzni. Později ve spolupráci se strojírnou Breifield - Daněk jako elektrotechnickou továrnou v Praze - Karlíně
/v Brně zastával obdobnou pozici jako Křižíkův závod Strojírenský závod T. Bracegirdle Brno. Spoluzakládali R. Bartelmus a J. Donát. Továrna se stala nejvýznamnější továrnou na Moravě/.
rozcestník firma František Křižík
odkaz na příspěvek na téma elektromobil Akumulace elektrické energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům pro elektromobil, firma František Křižík a industriální Karlín - Blog iDNES.cz (část 4 firma František Křižík)
odkaz na příspěvek na téma malé a střední elektrárny, Křižíkova oblouková lampa Válka rozvodů Edison - Tesla a Malá vodní elektrárna Strž Kroměříž + další malé elektrárny - Blog iDNES.cz
Holešovice - Zátory a pražské tramvaje, také firmy František Křižík (tento příspěvek)
"elektrické kolo" Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz
obsah
rozcestník pražská doprava, pražská nádraží a Praha podle čtvrtí
1/ Holešovice a Zátory: Boříkova parta versus Zátoráci
2/ nádraží Holešovice
3/ pražské tramvaje, tramvaj T3 a rozcestník elektrické dráhy a proud stejnosměrného napětí (DC)
rozcestník tramvaje
rozcestník firma František Křižík
4/elektrárna Holešovice (tzv. Holešovická centrála)
rozcestník elektrárny
5/ tramvaje pro rok 2025
4. část
elektrárna Holešovice (Holešovická centrála)
Holešovice elektrárna, plynárna, stanice Praha - Bubny a Praha Holešovice zastávka a další industriální prvky v Holešovicích...
odkaz na příspěvek plynárny Benzínky a další čerpací stanice - ropa a zemní plyn, a také rozvody vody - Blog iDNES.cz
Holešovická Centrála ovšem "v užším smyslu" spíš název pro tramvajovou vozovnu v Holešovicích - kam bylo ovšem rovněž zaústěno napájení tramvají.
Elektrárna nedodávala elektřinu jen pro pohon tramvají, ale i pro veřejné osvětlení a soukromníkům. V roce 1925 se začalo s dálkovou dodávkou tepla z Holešovické elektrárny. Jedním z podnětů byla výstavba budovy Veletržního paláce. To způsobilo prudký vzrůst poptávky a vedlo k rozšíření Holešovické elektrárny o dva Löfflerovy kotle v roce 1938; třetí kotel byl uveden do provozu v roce 1940. V roce 1938 nechalo ředitelství postavit dva obytné domy pro své zaměstnance v ulici U elektrárny.
první dějství – elektrárna pro tramvaje – částečně veřejná...
druhé dějství – elektrárna jako teplárna...
činný výkon P, jalový výkon Q, zdánlivý výkon P, účininík cos „psí“
V holešovické elektrárně v záplavě různých nápisů lze spatřit vedle nápisu kilowatty také nápis voltampéry.
Odebraná energie se vlastně skládá ze dvou složek: činná energie (označovaná také jako činný proud) – ze které vyplývá činný výkon spotřebičů „P“ – a pak jalová energie (jalový proud) určená pro magnetizaci spotřebičů (elektrických strojů) – ze které vyplývá jalový výkon stroje Q a kromě těchto dvou výkonů spotřebič vykazuje ještě zdánlivý výkon S – který je něčím jako kombinací obou výkonů – a tento poměr vymezuje účinik – což je cosinus psí „přilehlé činný výkon P“ a přepony „zdánlivý výkon S“
S dalšími veličinami jsou zde i další jednotky
činná energie z elektrárny(odebraný hodinový proud na elektroměru) – kilowatthodiny
jalová energie z elektrárny – varh
činný výkon stroje P – kilowatty (kW)
jalový výkon stroje Q – kvar
zdánlivý výkon stroje S – voltampéry (VA)
co jsou to voltampéry
denní výkon elektrárny a tvar Ohmova zákona platný pro elektrárnu vycházející z kvadratické rovnice
rozcestník elektrárny
elektrárna Holešovice Boříkova parta versus Zátoráci, pražské tramvaje (tento příspěvek)
černouhelná tepelná elektrárna Oslavany Cesty elektrické energie a Ohmův zákon 2 - elektrárna Oslavany, Západomoravské elektrárny - Blog iDNES.cz
Městská elektrárna Brno Cesty elektrické energie 23h (systém spínání transformačních stanic) - ZME v Brně - Blog iDNES.cz historická elektrárna pro Divadlo na hradbách
jaderné elektrárny Cesty elektrické energie 2JEDT - Jaderná elektrárna Dukovany a Temelín - Uranové doly Dolní Rožínka, dolování uranu bez těžních věží - Blog iDNES.cz
střední městské elektrárny, kombinovaná elektrárna: veřejná síť + domácí elektrárna Válka rozvodů Edison - Tesla a Malá vodní elektrárna Strž Kroměříž + Městská elektrárna Planá u Mariánských lázní - Blog iDNES.cz
větrné elektrárny Větrné elektrárny Východní Frísko - Zenerova dioda proti nadměrnému odběru, účinnost - Blog iDNES.cz
"elektrické kolo" - rozcestník na téma elektřina a současně rozcestník ČKD Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz
zahraniční elektrárny Hnědouhelné elektrárny a další průmysl v Porýní - Kolín nad Rýnem 1998 - Blog iDNES.cz Porýní a současně odkaz na rozcestník Německo
obsah
rozcestník pražská doprava, pražská nádraží a Praha podle čtvrtí
1/ Holešovice a Zátory: Boříkova parta versus Zátoráci
2/ nádraží Holešovice
3/ pražské tramvaje, tramvaj T3 a rozcestník elektrické dráhy a proud stejnosměrného napětí (DC)
rozcestník tramvaje
rozcestník firma František Křižík
4/elektrárna Holešovice (tzv. Holešovická centrála)
rozcestník elektrárny
5/ tramvaje pro rok 2025
Pražský dopravní podnik koupí až 200 moderních tramvají: První vyjedou v roce 2025 a slibují vyšší bezpečnost
V Praze budou jezdit zbrusu nové tramvaje. Pražský dopraví podnik jich koupí až 200. Kdy vyjedou první vozy? Čím jsou tak unikátní?
Pražský dopravní podnik (DPP) koupí až 200 jednosměrných článkových tramvají značky Škoda ForCity za 16,6 miliard korun. Vyjíždět tak budou nově z vozovny v Hloubětíně. První vozy mají vyjet na konci příštího roku.
Praha potřebuje nové tramvaje, uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Dále prohlásil, že hlavní město zažívá tramvajový boom, neboť se staví nové tramvajové tratě. Zmínil také to, že v loňském roce došlo k otevření 3 nových tratí v celkové délce 5 kilometrů. A v plánu je další rozvoj tramvajových sítí.
Nové a zcela nízkopodlažní tramvajové vozy
Tramvaj Škoda ForCity Plus Praha 52T bude měřit 31,99 metru na délku a 2,5 metru na šířku. Kapacitou pojme 243 cestujících, z čehož bude 173 míst ke stání. K dispozici bude 70 polstrovaných sedaček, z nichž 44 bude po směru a 26 proti směru jízdy. Konstrukční rychlost je plánována na 80 kilometrů v hodině a vážit tento nový model bude 48 tun. Tyto nové tramvaje budou mít více prostoru v místech spojujících jednotlivé články. Bude se jednat o kompletně nízkopodlažní typy se změnou způsobu brzdění, který bude plynulejší. Tramvaje budou vybaveny úsporným LED osvětlením v interiéru i exteriéru a dojde ke změně i podoby informačních panelů ve voze. Novinkou bude automatický systém sčítání cestujících.
Tramvaje v moderním designu budou vybavené antikolizním systémem, který bude sledovat prostor před tramvají. Upozorní tak řidiče v případě překážky v cestě. Tramvaj automaticky zastaví, pakliže řidič na danou informaci zavčas nezareaguje.
Probíhá dokončení posledních detailů
Aktuálně Škoda Transportation dokončuje detaily a společnost by měla letos v 1. pololetí začít se svařováním karosérie. Na konci letošního roku by měl být vyroben první testovací vůz. Do provozu by se měla nová tramvaj dostat koncem příštího roku. Mělo by tak dorazit prvních 20 modelů.
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411
Když zasněží a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Velkolepá Zemanova party. Dorazili Fico, Orbán či čínský velvyslanec
Bývalý prezident Miloš Zeman slaví v sobotu 80. narozeniny. Mezi gratulanty nejsou jen čeští...
Z ujíždějícího kočárku u lanovky v Peci vypadl kojenec, dítě zraněním podlehlo
Policisté pátrají po svědcích, kteří ve středu kolem 12:30 viděli cestou k lanovce v Peci pod...
Velký průzkum mezd. Kolik berou v IT, bankách, právníci či zdravotníci
Rozsáhlý průzkum personální agentury Grafton Recruitment zmapoval letos finanční ohodnocení...
Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě
Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele...
Uprchlého exposlance Wolfa zatkli v Paraguayi. Skrýval se přes deset let
Bývalý poslanec sociální demokracie Petr Wolf, po kterém přes deset let pátrala policie, byl zatčen...
STAN vybral ministra pro místní rozvoj. Má jím být končící hejtman Kulhánek
Přímý přenos Vedení Starostů a nezávislých vybralo kandidáta na nového ministra pro místní rozvoj. Do vedení...
Libanonští vojáci poprvé opětovali střelbu, Hizballáh vypálil desítky raket
Sledujeme online Vojáci libanonské armády ve čtvrtek opětovali izraelskou střelbu poté, co byl jeden z nich zabit...
Muž zbil děti tyčí, při házení s míčem mu trefily sochu. Rodiče to nahlásili policii
Hra s míčem skončila pro dvě desetileté děti v Husinci na Prachaticku výpraskem. Poté, co při...
Jurečka chce obhájit post šéfa lidovců. Své podmínky jsem částečně splnil, řekl
Současný předseda KDU-ČSL Marian Jurečka se znovu chce ucházet o místo v čele strany. Řekl to ve...
- Počet článků 154
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 710x