Benzínky a další čerpací stanice - ropa a zemní plyn, a také rozvody vody
Benzínky a další čerpací stanice ROPA, ZEMNÍ PLYN a další rozvody
obsah příspěvku
aktuality na téma paliva a energetika
rozcestník paliva, těžba, hornictví
rozcestník motor podle paliva
část "N" nová paliva
vodík a biomasa
dále ropa a zemní plyn
řazeno sestupně od koncového uživatele - tedy čerpací pumpa (1), výroba - např. rafinerie (2) rozvod či jiná doprava z místa těžba (32), těžba (3)
část "0" ropa, zemní plyn - nafta, benzín - složení
část "1" čerpací stanice a vybrané spotřebiče na produkty ropy a zemního plynu(1)
tedy jednak čerpací stanice - benzín a plyn + vybrané spotřebiče (zejména "malý zemní plyn")
motor pro automobil od plynu přes naftu a benzín(MA)
doprava do čerpací stanice (12)
palivo pro letadla (L), zpracovatelské závody - rafinerie (2)
část 12
doprava paliva z rafinérie do benzínové stanice
část "L"
palivo pro letadla
část 2r
VÝROBA ROPA
část 2r
RAFINERIE (plyny z ropy, benzín, nafta, petrolej, mazut)
VODÍKOVÝ REFORMING
výroba benzínu z uhlí
rozcestník ropa a zemní plyn
část 2p
VÝROBA PLYN
PLYNÁRNY
plynárna Karlín, rozcestník Karlín
PRODUKTOVODY (32) - ropovody, plynovody a jiná doprava z místa těžby do rafinérie
TĚŽBA (3) ropy a zemního plýnu
Moravské naftové doly
Chemie a mechanika ropných a plynových vrtů (baryt)
"Baku"
"Druhé Baku"
"Jamal" - těžba zemního kruhu za polárním kruhem - v severním Rusku
a na závěr (v) jako rozvody vody, rozvody tepla a vody (tv), (o) ostatní rozvody
nejprve
aktuality na téma paliva a energetika
Česko se brzy úplně zbaví závislosti na energetických surovinách z Ruska
původní příspěvek Fiala: Česko se brzy úplně zbaví závislosti na energetických surovinách z Ruska (msn.com) 23.01.2024
příspěvek je ovšem zaměřen zejména na jadernou energii Cesty elektrické energie 2JED/T - jaderná elektrárna a těžba uranu - Blog iDNES.cz
Praha - Česká republika se brzy úplně zbaví závislosti na energetických surovinách z Ruska, řekl na dnešní konferenci Efektivní energetika premiér Petr Fiala (ODS). V případě dodávek plynu je podle něj téměř hotovo, po rozšíření ropovodu TAL v příštím roce to očekává rovněž u dodávek ruské ropy a také postupné nahrazení ruského jaderného paliva. Podle Fialy ČR může být v budoucnu centrem nových jaderných technologií a stát by se měl podílet na jejich vývoji a profitovat z nich.
Podle Fialy byla závislost na surovinách z Ruska v Česku dlouhodobě podceňovaná, což se ukázalo zejména po zahájení ruské invaze na Ukrajině. Omezování dodávek z Ruska se podle premiéra i přesto daří velmi rychle.
Stát podle Fialy pracuje na omezení dodávek dalších surovin z Ruska. Upozornil, že v příštím roce by měly být dokončeny práce na rozšíření italského ropovodu TAL. Postupně se také v českých jaderných elektrárnách nahrazuje ruské palivo novým zdrojem z USA a Francie.
Ruský plyn v minulosti tvořil téměř 97 procent dodávek do Česka. Stát je začal omezovat po vypuknutí konfliktu na Ukrajině, po většinu loňského roku tak z Ruska nečerpal žádný plyn. Od října však do země začal ruský plyn přes Slovensko opět proudit. Podle statistik ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) měl ruský plyn od ledna do konce listopadu podíl na tuzemských dodávkách 3,8 procenta. Výrazně vyšší podíl zatím stále mají dodávky ruské ropy. Podle statistik za loňské první pololetí činil podíl ropy dovezené prostřednictvím ruského ropovodu Družba kolem 65 procent.
Česko se v budoucnu může stát centrem nových jaderných technologií, řekl na konferenci premiér Fiala. Jaderná energie podle něj bude základem tuzemské energetiky a ČR v ní má dlouhodobou tradici. Tu chce využít nejen při stavbě nových bloků, ale také při vývoji malých modulárních reaktorů. ČR nyní připravuje stavbu zatím jednoho nového jaderného bloku v Dukovanech, podle Fialy pokračuje tendr úspěšně. Podle šéfa ČEZ Daniela Beneše bude v Česku nutné do roku 2050 do energetiky investovat až čtyři biliony korun.
"Máme ambici stát se jedním z center nových jaderných technologií ve světě," řekl premiér. Česko by podle něj mělo využít své dlouholeté zkušeností a know-how s fungováním jaderné energie a nebýt jen zákazníkem dodavatelů ze zahraničí. Tuzemské instituce a firmy by se tak podle Fialy mohly v budoucnu podílet například na vývoji malých a středních modulárních reaktorů a dalších technologií.
Fiala zdůraznil, že jádro bude základem tuzemské energetiky. "Má podporu většiny expertů i veřejnosti, což není v zahraničí obvyklé," připomněl. Jaderná energetika bude mít podle vládních plánů v roce 2050 až poloviční podíl na tuzemské výrobě elektřiny.
Přístup k jaderné energetice se podle premiéra mění v celé Evropě. Upozornil na fungování tzv. Jaderné aliance, v níž je 14 evropských států včetně Česka.
Význam jádra pro tuzemskou energetiku zdůraznil i generální ředitel energetické skupiny ČEZ Beneš. Upozornil, že spotřeba elektřiny bude v Česku i v Evropě postupně růst, a proto je nutné zajistit nové zdroje. Jejich výstavba navíc bude o to nutnější vzhledem k odklonu od uhlí. Podle šéfa ČEZ bude z dlouhodobého hlediska hlavním smysluplným zdrojem energie kombinace jádra a obnovitelných zdrojů. Kvůli tomu bude podle něj do roku 2050 v Česku nutné postavit až čtyři nové jaderné bloky, dalších sedm až deset modulárních reaktorů a navýšení podílu obnovitelných zdrojů energie. Investice do tohoto roku budou podle Beneše dosahovat až čtyř bilionů korun.
Prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček varoval, že rozvoj jaderné energetiky v Česku může narazit na nedostatek kvalifikovaných pracovních sil. "Nyní je na trhu práce nemáme, protože celá generace odborníků odchází do důchodu a nemáme relevantní náhradu," řekl. Zájem o energetické obory na vysokých školách podle něj není takový, aby z nich vyšlo dost odborníků schopných stavět a obsluhovat nové jaderné zdroje. Problém se podle Zajíčka týká nejen velkých jaderných elektráren, ale i malých modulárních reaktorů.
Česko v současné době připravuje stavbu jaderného bloku v Dukovanech. Do tendru, který pořádá energetická skupina ČEZ, se loni přihlásili společnosti EDF, Westinghouse a KHNP. Všichni uchazeči zároveň podali nezávazné nabídky na další tři reaktory. ČEZ nyní jednotlivé nabídky vyhodnocuje, vláda by je měla dostat na konci února. Nový blok by měl být dokončen v roce 2036.
Vedle klasických reaktorů stát zvažuje také využití nové technologie malých a středních modulárních reaktorů. První reaktor by měl vzniknout v první polovině 30. let v širším areálu temelínské jaderné elektrárny. Kromě nových reaktorů stát také chystá stavbu hlubinného úložiště radioktivních odpadů.
Jak státní Čepro koupí Robin Oil? Robin Oil mu půjčí dvě miliardy a rozpočet přijde o peníze
původní příspěvek Jak státní Čepro koupí Robin Oil? Robin Oil mu půjčí dvě miliardy a rozpočet přijde o peníze (msn.com)
Státem vlastněná společnost Čepro zaplatí za síť čerpacích stanic Robin Oil 4,5 miliardy korun ve třech splátkách kupní ceny. Součástí dohody je i smlouva o úvěru, díky které Robin Oil vyvede ze společnosti celkem dvě miliardy korun. Ty pak státní Čepro použije na úhradu dvou částí kupní ceny vlastníkovi Robin Oilu. Transakci také předcházelo stažení necelých 1,6 miliardy, které směřovaly do státního rozpočtu jako dividenda z Čepra. Tyto peníze skončily v nerozděleném zisku Čepra a budou pravděpodobně použity na úhradu části kupní ceny za Robin Oil.
Nerozdělený zisk Čepra, který bude pravděpodobně použit na část platby za Robin Oil, dohromady čítá více než 2,9 miliardy korun. Jenže ani tato celá suma na zaplacení kupní ceny za Zoubkovy čerpací stanice nestačí. Státní firma si tak musí půjčit. A to právě od Robin Oilu.
ROZCESTNÍK PALIVA, TĚŽBA , HORNICTVÍ a ENERGETIKA
ropa a zemní plyn: Benzínky a další čerpací stanice, a také rozvody vody (tento příspěvek)
Cesty energie E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HUTE - Blog iDNES.vším na potrubí, průtoky a senzory) benvalle.com/web.html
(27) Co je to ropa? – NEZkreslená věda III - YouTube
(27) Methane + Steam .... Steam Reforming. Produces Hydrogen H2 - YouTube -
černé a hnědé uhlí Česká republika – elektrárna na černé uhlí Oslavany Cesty elektrické energie a Ohmův zákon 2 - elektrárna Oslavany, Západomoravské elektrárny - Blog iDNES.cz
dřevo jako palivo Kamna na piliny - "piliňák" - Blog iDNES.cz
hnědé uhlí Německo Hnědouhelné elektrárny a další průmysl v Porýní - Kolín nad Rýnem 1998 - Blog iDNES.cz
železo Železo z Moravy - v okolí Adamova a na Blanensku, metalurgie Plutonie - Blog iDNES.cz
uran Cesty elektrické energie 2JED/T - jaderná elektrárna a těžba uranu - Blog iDNES.cz
rozcestník motor podle paliva
plynový, diesel, benzínový, vodíkový motor, pohon na biopaliva (tento příspěvek)
motocyklový pohon dvoutakt a čtyřtakt, pneumatický pohon C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody - Blog iDNES.cz
vodíkový motor https://www.tumblr.com/archivace/731321605717934080/vod%C3%ADkov%C3%BD-pohon-vlak-na-vod%C3%ADkov%C3%BD-pohon-ve-druh%C3%A9?source=share vlak a automobil
elektromobil Akumulace el. energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům, firma Křižík Karlín - Blog iDNES.cz
automobil na solární pohon Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Strž Kroměříž / veřejná a domácí elektrárna - Blog iDNES.cz část "E" příspěvku
vlastní příspěvek
nejprve ovšem "nová paliva"...
část N
NOVÁ PALIVA
BIOPALIVA
Biopaliva představují ekologickou alternativu k fosilním palivům, jsou čistší a využívají organické materiály k pohonu běžných motorů.
Jaký je princip fungování bioplynové stanice?
Vcelku jednoduchý. Díky fermentaci biomasy vznikne ve fermentační nádrži bioplyn, který bude technologicky upraven na výsledný biometan. Srdcem a hlavním motorem technologie je jednotka membra´nove´ separace s polymerovými membra´nami. V Herálci dokáže jednotka zpracovat 105 až 210 Nm3 bioplynu/hod. a vyrobí přitom biometan s obsahem metanu přesahujícím 95 %.
Bioplyn
Nová cesta k ekonomické soběstačnosti. Farmáři v Herálci budou vyrábět zemní plyn (msn.com)
dále jako palivo zmíněn vodík
Vodík jako palivo se v automobilech uplatňuje především prostřednictvím tzv. palivových článků.
Vozidla s palivovými články vypouštějí pouze vodu a přeměňují vodík na elektřinu. Tento čistý zdroj energie slibuje budoucnost dopravy s nulovými emisemi.
dnes Siréna
zítra Audi
palivem zítřka
je vodík
vodík - jako palivo zítřka
2(H2) + O2 = 2 x H2O
čerpací stanice na vodík
například pro pohon vlaku je využívána mobilní čerpací stanice https://www.tumblr.com/archivace/731321605717934080/vod%C3%ADkov%C3%BD-pohon-vlak-na-vod%C3%ADkov%C3%BD-pohon-ve-druh%C3%A9?source=share
vodíkový pohon byl vyvinut také například pro automobily Lada
Schéma uspořádání palivové soustavy vozu Lada 1200, upraveného na pohon alternativně benzínem, nebo vodíkem
1 - hybridní nádrž
2- snímač tlaku
3 - plnící ventil
4 - výstup výfukových plynů z výměíku v nádrži
5 - původní tlumič výfuku
6 - původní palivová nádrž
7 - ovládací elektromagnet ohřevu nádrže
8 - směšovač
9 - dvoustupňový tlakový regulátor
10 - ovládací elektronika
Jiný princip vodíkového pohonu - palivové články...
vlak na vodík
První vodíkový vlak se představil v regionech
Vedruhé polovině května vyrazil na přehlídkové jízdy po tuzemské železnici první vodíkový vlak pro osobní dopravu Coradia iLint od společnosti Alstom. Moderní jednotka s téměř nulovými emisemi se za podpory Českých drah nejdříve představila v Praze a poté zavítala například do Vraného nad Vltavou, Olomouce? Ostravy? Hradce Králové, České lípy nebo ˇUstí nad Labem. Souprava vlaku k tankování využívá mobilní vodíkovou čerpací stanici od společnosti AIr Products, by mohla být využívána hlavně na tratích bez elektrifikace - tedy spíše regionálních.
část 0
ROPA, ZEMNÍ PLYN, MOTOROVÁ NAFTA, BENZÍN složení
Zemní plyn je přírodní hořlavý plyn bez chuti a zápachu, který je hojně využívaný jako fosilní palivo. Při spalování zemního plynu, na rozdíl od jiných fosilních paliv, uniká do ovzduší
mnohem méně škodlivých látek, proto také patří mezi nejčistší a nejbezpečnější primární paliva. Skládá se z plynných uhlovodíků a nehořlavých plynů jako je dusík a oxid uhličitý.
Hlavními složkami zemního plynu jsou především metan (CH4) a etan (C2H6). Díky nim má v porovnání s ostatními fosilními palivy při spalování nejmenší podíl CO2 na jednotku uvolněné energie, a proto je považován za jedno z ekologických paliv.
zastoupení jednotlivý plynů v zemním plynu
zemní plyn složení
metan, etan, propan, butan a také...
kysličník uhličitý nebo kysličník uhelnatý?
Oba oxidy se zmíněné kysličníky vyskytují například v tzv. psích jeskyních - přičemž uhličitý ve spod - uhelnatý výše. Plynová jezírka obou oxidů se dají například nalézt, či navštívit ve Zbrašovských aragonitových jeskyních.
Dále se vyskytují i jinde v přírodě - jsou spolu s metanem, etanem, propanem a butanem součástí zemního plynu - oxid uhelnatý zejména již nepoužívaného svítiplynu.
I při tavbě železa ve vysokých pecích se vytváří oba oxidy - uhličitý CO2 u uhelnatý CO. Oba oxidy jsou bez zápachu a oba oxidy - dá se říci jedovaté - přičemž CO - tedy oxid uhelnatý bývá považován za záludnější.
Jak jíž naznačuje výskyt oxidů jako součást zemních plynů - oba oxidy, nechvalně proslulý byl zejména již nepoužívaný svítiplyn.
informace čerpány z časopisu ABC č. 17/ r. 32 (1988) a dalších zdrojů
Zemní plyn migruje pod věčně zmrzlou půdou. Když unikne, dojde k prudkému nárůstu emisí metanu
Zemní plyn migruje pod věčně zmrzlou půdou. Když unikne, dojde k prudkému nárůstu emisí metanu (msn.com)Vědci zjistili, že pod věčně zmrzlou půdou na norském souostroví Špicberky v Severním ledovém oceánu jsou uvězněny miliony metrů krychlových metanu. Ten může migrovat a unikat skrze chladné těsnění permafrostu, což následně povede k masivnímu nárůstu emisí metanu a změně klimatu. Podrobnosti přináší magazín Interesting Engineering.
Řekněte sbohem drahým solárním panelům v roce 2023 (pokud vlastníte dům)
NASA nainstalovala na Mezinárodní vesmírnou stanici software pro sledování metanu
Permafrost je půda, která zůstává zamrzlá alespoň dva roky. Tvoří asi 15 % zemského povrchu a obsahuje velké množství organických látek, jež mohou při tání uvolňovat metan. Metan je ve srovnání s oxidem uhličitým 28× účinnějším skleníkovým plynem.
Na Špicberkách je permafrost rozšířený, ale není rovnoměrný ani souvislý. Západní část Špicberků je díky oceánským proudům teplejší, takže permafrost zde bývá tenčí a potenciálně i různorodější. Ve vyšších oblastech je věčně zmrzlá půda sušší a propustnější, zatímco v nížinách je více nasycena ledem.
těžba zemního plynu zde v příspěvku v části 3
část 1B
BENZÍNKY a ČERPACÍ STANICE
Dřívější benzínové pumpy - si poněkud subjektivně dovolím rozdělit na dvě skupiny - a to standartní - tam kde je relativně dostatek volného místa - zpravidla na okraji měst (ale nejen tam) - kde tyto benzínky byly nahrazeny novými objekty - jenom poněkud konformnějšími. A pak malé benzínky - často na různých neobvyklých místech - typu náměstí, či park. Tyto malé benzínky zpravidla tvořilo několik stojanů - plus minimální zázemí pro obsluhu. Čerpací prostor byl nezastřešený.
V Brně byla poměrně známá takováto minimální benzínka například na dnešním Moravském náměstí, obdobná bývala i na náměstí 28. října.
Směrem na Vyškov by se možná mohla vybavit malá pumpa na rozcestí ke Slavkovu - kde několik stojanů stávalo na špici při rozdvojení těchto silnic.
Co se týče větších benzínových pump - již se zastřešeným prostorem pro tankování - tak i ony se v různých desetiletích poněkud odlišovaly, třeba svým architektonickým výrazem - původně členěná okna se například zjednodušovala a tak dále...
vyobrazeny vozy vyobrazeny Wartburg limuzína (311-0) a Wartburg Kabriolet (311-2) jako model
jak funguje benzínka po provozní stránce?
to napoví třeba listování časopisem ABC
v počátcích automobilismu bylo možno benzín nakoupit v obchodech se smíšeným zbožím, nebo lékárnách - jako například benzín na čištění - a automobilisté si jej posléze nalily do nádrže například ve své garáži a odtud je poměrně pracně přečerpávali do svého automobilu
počet automobilů se zvyšoval - a čerpací stanice podobné dnešním se začali stavět asi od roku 1935 - a to nejdříve ve městech
vlastně malé benzínky na náměstích tvořily třeba typický kolorit maloměst ještě v 60tých letech
ještě ve třicátých letech se u větších benzínových stanic často spojenými s opravnami zřizovaly čekárny s toaletami a umývárnami a možností se třeba vypít kofolu
podobné vybavení benzínových pump začalo být standartem asi od roku 1992
původní stojany z třicátých let fungovaly na ruční pohon - automobilista čerpal benzín otáčením kola - množství se kontrolovalo pomocí odměrky umístěné nahoře stojanu - odměrku tvořilo několik skleněných válců
u současných benzínek se benzín z cisteren plní nejprve do podzemních nádrží - 4 - nebo 6 - a odtud se přečerpává do stojanů
přidružené album na FCB - prvorepubliková benzínka ve Zličíně https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.2040471369311697&type=1
alespoň ekonomicky - zejména v souvislosti s růstem cen v roce 2022
podrobněji na téma energie a ekonomika Cesty energie E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika - Blog iDNES.cz
Česko bude nejpozději od roku 2025 nezávislé na ropovodu Družba, uvedl Fiala
Cena jako před válkou. Benzin za 39,90 je blbost, říká majitel Tank ONO
Výrazně zlevňování paliv doposud pociťovali hlavně řidiči dieselových aut, na pumpách už ale pozvolna začíná klesat i cena benzinu. Řetězec čerpacích stanic Tank ONO ji v týdnu snížil na 35,90 koruny za litr. Tedy na stejnou hodnotu, za jakou ho prodával v únoru těsně před ruskou invazí na Ukrajinu. ...
čerpací stanice na vodík
například pro pohon vlaku je využívána mobilní čerpací stanice https://www.tumblr.com/archivace/731321605717934080/vod%C3%ADkov%C3%BD-pohon-vlak-na-vod%C3%ADkov%C3%BD-pohon-ve-druh%C3%A9?source=share
část 1p
"malý zemní plyn" - tedy vařiče na plyn
jistou legendou býval třeba kdysi vařič PALAVAN
Campingaz CAMP BISTRO 2 na plynové kartuše a další cestovní vařiče
příspěvek rovněž na blogu Campingaz CAMP BISTRO 2 na plynové kartuše a další cestovní vařiče – Potvor - pomáhat tvořit
Cestovní jednohořákový vařič na jednu plynovou kartuši - s možností umístit na stůl nebo skříňku - v bytě - prvotně však určený především pro vaření na cestách - třeba v přírodě.
Výhodou vařiče je malá hmotnost - a poměrně snadné ovládání. Palovem je plyn v plynových kartuších - od různých výrobců.
dva zajímovost a současně i zádrhel při používání
- dvojí ovládání přívodu plynu do hořáku (talačítko a páčka)
- usazení náplně s plynem - tzv. kartuše
popis vařiče
ovládání a zapalování
1 tlačítko zapalování
2 páčka zapalování (jistým problém může být přepnout páčku do polohy zapnuto - ale vařič omezeně funguje i s nezapnutou páčkou)
schránka na kartuše
3 kryt na kartuše
zapalování a hořák
4 obruba hořáku a podpěra
5 hořák
6 piezo-elektrické zapalování
a zapálit zápalkami nebo zapalovačem
a dalším problémem může být sehnat náhradní nápně - kartuše
"velký zemní plyn" - rozvody plynu a plynárny...
VÝROBA |
---|
a výdej láhví s plynem u benzínky
část "MA"
motor pro automobil od plynu přes petrolej po naftu a benzín
Jenom s malým zpožděním po nástupu páry začalo svítat na zcela nový pohon - pohon benzínový - před tekutými palivy na bázi ropy ovšem přišel v úvahu plyn - přesněji svítiplyn.
Ve Švýcarsku v tichém údolí pod alpami měl domek plukovník v důchod Issac de Rivaz a dostal nápad využít železný válec děla a přebudovat jej na válec motoru na plyn - přesněji směs plynu se vzduchem která by se zapalovala alektrickou jiskrou. Plynu by se mělo vstřikovat právě tolik aby se píst zase vracel zpátky - válec by se opatřil nějakými převody a byl by zde samohybný vůz.
Roku 1807 mu císařská Francie vydala patent na plynový jednoválec a byl zkonstruován samohybný vozík se kterým bylo možno se setkat až do roku 1913 ve městě Vevey u Ženevského jezera.
vůně benzínu a petroleje
gründerský kapitalismus
jeho dělníci
a podnikatelé
Étienne Lenoir a stacionární motor na plyn
Ve Francii pokračoval ve vývoji jednoválcového motoru na plyn do formy prakticky použitelného pohonu který byl patentován roku 1859 konstruktér a vynálezce všeho druhu Étienne Lenoir. Jedním z limitů plynu bylo, že přívod energie byl možný přímo v domě: motor musel být připojen pouze k městskému plynovodu. Chod motoru byl velmi tichý - slabinou byla ovšem vysoká spotřeba plynu. Nicméně stacionární motory na plyn byly velmi oblíbené zejména v menších továrnách a dílnách.
Design motoru je kombinací již známých prvků s vlastní invencí a tak trochu připomíná parní stroj. Místo toho, aby se palivo spalovalo venku, jako v parním stroji, a pak se teplo přivádělo do válce, v plynovém motoru se vyrábí spalováním uvnitř. Na rozdíl od pístového motoru Nikolause Otta a Eugena Langena působí pohon Lenoirova motoru přímo na klikový hřídel. Lenoirův motor pracuje jako dvoutakt bez komprese; brožura Musée des Arts et Métiers jej popisuje jako "jednotakt se dvěma půltakty", přičemž první poločas tvoří vstup a spalování a druhý poločas.
Zapalovací směs světelného plynu a vzduchu pohání píst, který je založen na patentu Roberta Streeta, a to zase pohání setrvačník. Je veden střídavě na každou stranu pístu plochým šoupátkem tak, aby pracoval v obou směrech, analogicky k plynovému motoru Philippa Lebona (1767–1804) (dvojčinný). Současně pohyb pístu vysune plyn spálený v předchozím cyklu na druhou stranu. Jezdec je poháněn excentrem z klikového hřídele.
Systém zapalování navržený Lenoirem, který nazval inflammateur, se skládá ze dvou galvanických prvků vyvinutých Robertem Wilhelmem Bunsenem, které přenášejí nízké napětí na Rühmkorffův indukční přístroj (indukční cívka). Zapalovací svíčka vyvinutá Lenoirem je založena na principu objeveném Isaacem de Rivazem (1752–1828). Skládá se z měděného plášťového šroubu obsahujícího porcelánový kolík se zapalovacím drátem. Lenoir také sám navrhl rozdělovač zapalování.
Étienne Lenoir a motor na benzín
Lenoir později zjistil, že se svítiplyn dá nahradit párami petroleje, benzínu a dalších tekutých paliv a být tak nezávislý na plynárně. Spalovací motor se sestrojit také podařilo - a roku 1863 vyjel do ulic Paříže.
Nicméně Lenoir být konstruktérem motorových vozidel nechtěl a spíše propracovával své stacionární motory na plyn pro továrny - které zdokonaloval a vcelku úspěšně prodával. Nicméně tehdejší plynové motory se z hlediska pozdějšího vývoje mohly jevit jako poměrně líné až ospalé a vše nasvědčovalo, že vývoj není zdaleka u konce.
čtyřdobý motor na benzín
U úspěchu Lenoirovy továrny na motory se dověděl v Kolíně nad Rýnem knihkupec Nikolaus Otto a začal bádat nad jejich pomalostí. Otto nasál do válce směs, uzavřel výfukový ventil a pak pootočil setrvačník zpátky proti směru otáčení. Zapojil tlačítkem zapalování a jen tak tak uskočil. Následoval hrozný výbuch a motor se roztočil do šílených obrátek a mladému kupci málem přerazil ruku.
V tom spočívalo tajemství vysokých otáček - v kompresi. Bylo ovšem potřeba nastavit cyklus pohybu pístu tak aby mezi aby měl čtyři pracovní doby - sání/komprese/výbuch/výfuk - z hlediska pohybu pístu - což ovšem znamená dvě obrátky na hřídeli, z nichž jedna je naprázdno.
Spojil se s inženýrem Langenem a prakticky sestrojily motor a v Deutzu pak založili továrnu OTTO -LANGEN jejímž technickým ředitelem se později stal další znamenitý muž - Gottlieb Daimler a firma Daimler - Benz je již poměrně známá.
A jak to už chodí - jeden vynález se může objevit přibližně ve stejném čase na různých místech. Čtyřdobý motor třeba nakreslil Francouz Beau de Rochas o pět let dříve a v Mnichově ho dokonce postavil a zprovoznil pro pohon obráběcích strojů hodinář Reithmann. Firma Otto na hodináře podala žalobu, ale u soudu se prokázalo, že hodinář zkosntruoval čtyřtakt dříve a soud patent prakticky zrušil - respektive firma Otto - Langen ztratila nároky na licenční poplatky.
firma Daimler - Benz zmíněna v příspěvku Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství - Blog iDNES.cz
část 12
doprava paliva do benzínové stanice
zde malá odbočka mechanické převody a upoutávka na jiný příspěvek
další příspěvky na téma auto - moto - vozy Mercedes-Benz
převodový poměr v mechanice se nazývá "i" a je to poměr mezi poloměrem či obvodem druhého členu lomeno poloměrem či obvodem prvního členu (nebo také počtem zubů. nebo také o rychlostí) - z hlediska přepočtů jsou mechanické převody prvotně o rychlosti - a elektrické zase o napětí ...
další příspěvky na téma auto - moto - vozy Mercedes-Benz
opět původní příspěvek
ROPA A ZEMNÍ PLYN
část "L"
palivo pro letadla
TU 134, letiště Bratislava a Slovnaft
Letecký benzín se nazývá "kerosin".
Tankování paliva a příprava k letu letounu Boeing 707 a letiště Vídeň - Schwechat
Boeing 707 podrobněji V rakouské pustě, Letiště Vídeň - Schwechat a letoun Boeing 707 / 737 / 777 - Blog iDNES.cz
část 2
VÝROBA
část 2r
ROPA
Ropa vznikala mnoho miliónů let, jejím zdrojem byl mořský planton. Organický plankton se po odumření hromadil na dnech moří, kde se mísil s anorganickými látkami.
Ropa je olejovitá kapalina -
lehčí než voda. Skládá se z plyných, kapalných a tuhých látek. Její podstatnou část tvoří uhlík (80 - 87 %), vodík má 10 - 14 %, dále potom síra 0.05 - 4 %, kyslík 0.05 - 1.5 %, dusík, vanad, nikl a železo.
Ropa se těží několika způsoby. Obvykle je ropa v ložisku pod značným tlakem - tudíž vytéká sama. Zhora zajišťuje tlak zemní plyn - který se obvykle nechází nad roponosnou vrstvou.
Těžba ropy
Ropa se obvykle nachází v hloubce od 200m do 6km. Nová ložiska se ovšem hledají v hloubce až 10 km. Ropa se v podzemí nachází pod nepropustnými horninami - v tzv. ropné pasti nebo ropném ložisku. Ropa je v ložisku uložena v pořadí od hora zemní plyn, ropa, voda.
Primární meetoda využívá vlastního tlaku ropy.
Sekundární metoda - při pokledu tlaku ropy se tak zvýší přísunem plynu, eventuelně vody prostřednictvím vedlejších vrtů - které mohou být ovšem až několik set metrů vzdáleny od původního vrtu.
Terciální metoda spočívá ve snížení viskozity ropy.
RAFINERIE
Surová ropa jako hořlavina příliš čoudila. Vše vyřešila destilace. Z ropy se destilací nejprve získával petrolej na svícení.
V ČR
Rafinerie se v ČR nacházejí v Litvínově a Kralupech nad Vltavou (zmíněné rovněž v této části příspěvku věnované zpracování ropy v Polsku).
Slovensko
SLOVNAFT
FRAKCE při DESTILACI ROPY
frakce při destilaci ropy
mazadla |
---|
ostatní, ztráty atd. ~2 %
Kromě zařízení pro hlavní funkci je součástí rafinérie
PŘÍSTROJOVÉ VYBAVENÍ pro doplňkovou kontrolní činnost...
Typická ropná rafinerie má tisíce přístrojů pro měření a řízení průtoku, tlaku,teploty, hladiny atd.
Co je přístrojové vybavení?
Měření a řízení procesních proměnných průtoku, tlaku, teploty a hladiny
ve zpracovatelském závodě
Základní prvky přístrojového vybavení:
Senzory a převodníky
Standardy přenosu signálu
Pneumatické, Elektronické, Digitální (Hart, Fieldbus)
Schémata potrubí a přístrojového vybavení
Regulátory a koncové ovládací prvky
PID regulátory Regulační ventily
to jsou ovšem různé měřící přístroje
vlastní
RAFINÉRIE
vstup do rafinérie : 1.vsrup - čerrpání surové ropy, 2. odsolení
rafinerie (+ vodíkový či parní reforming):3.destilace (na jednotlivé frakce), 4. rafinace jednotlivých frakcí zvlášť, 4-5 odsíření (bezprostředně navazující na rafinaci), 6. reformování - zvýšení oktanového čísla (například za přispění vodní pár kdy se vyloučí vodík)
výstup z rafinérie 7. (což může být benzín jako hlavní produkt - ale i vodík jako produkt reformingu - co se týče paliva pro automobily)
VODÍKOVÝ REFORMING (v překladu z či do ruštiny zní téměř jako vodní reforma či parní reforma)
jednou ze sekcí rafinérie je vodíkový (možná lépe parní reforming) - což je vlastně poslední fáze úpravy benzínu - reformování, či zvýšení oktanového čísla - a získaný vodík (uvolněný z benzínu) se může použít různě - například jako alternativní palivo do automobilů - ale k odsíření se používá téměř vždy
(6) oktanové číslo benzínu se zvyšuje například vodní párou - a z benzínu se vylučuje vodík (který lze využít k různým účelům) - v rámci rafinérie se může vracet zpět a může se použít k odsíření (5)
hydrogen reforming oil refinery
reforming is a process that increaases the amount of gasoline produced
reforming je proces, který zvyšuje množství vyrobeného benzínu
sructure is more complex reforming rearranges the naphtha molecule turning
reforming - či reformování vlastně přeskupuje molekulu nafty otáčením
Pro rafinaci ropy: H2 se používá v různých procesech rafinace ropy a petrochemikálií, jako je hydrokrakování, katalytická hydrogenace, hydrorafinace, hydroodsíření, hydrogenace benzenu na cyklohexan atd.
(27) Petroleum refining processes explained simply - YouTube
Polsko
Polski Koncern Naftowy Orlen S.A. (zkráceně PKN Orlen)
Orlen Spółka Akcyjna (do 3. července 2023 Polish Koncern Naftowy Orlen Spółka Akcyjna) – polská multioborová skupina působící na trzích biopaliv, plynárenství (průzkum a těžba, logistika a distribuce, jakož i velkoobchodní a maloobchodní prodej zemního plynu), elektřiny a tepla, petrochemie, lisu, výroby hnojiv, průzkumu, těžby a zpracování ropy a maloobchodního prodeje. V roce 2022 kapitálová skupina zaměstnávala přibližně 65 tisíc lidí. V roce 2022 se společnost umístila na 155. místě na světě z hlediska tržeb[6]. V roce 2022 se rozsah činnosti skupiny výrazně zvýšil v důsledku akvizice fúzí se společnostmi Grupa Lotos a Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Dokončené akvizice jsou v souladu se strategickou politikou skupiny, která usiluje o vybudování velké, diverzifikované organizace z hlediska zdrojů příjmů, rozvíjející zejména nízkoemisní a bezemisní zdroje elektrické energie, podobně jako další velké evropské a globální subjekty, které zpočátku působily především na trhu s ropou a plynem. Společnost deklaruje, že do roku 2050 dosáhne uhlíkové neutrality.
Společnost vlastní čtyři ropné rafinérie:
v Polsku je to
Mazovská rafinérie v Płocku
Rafinérie Płock (Mazowieckie Zakłady Rafineryjne i Petrochemiczne w Płock) je ropná rafinerie vlastněná společností Orlen, která se nachází v polském Płocku a byla postavena v letech 1960 až 1965.
Rozhodnutí o zřízení Mazovského rafinérského a petrochemického závodu v Płocku učinila vláda Polské lidové republiky po analýzách a zjištěních hospodářského výboru Rady ministrů na základě hospodářských dohod uzavřených v rámci RVHP s Československem, NDR, Maďarskem a Sovětským svazem.
Rafinérie byla vybudována v letech 1960–1965 a podle tehdejších ekonomických analýz měla být finančně amortizována (zaplacena) již po 3–4 letech. Podle vládních odhadů měly náklady na výstavbu rafinerie v Płocku činit 4,9 miliardy PLN a náklady na petrochemický závod 5,1 miliardy PLN. Včetně polského úseku ropovodu dodávajícího ropu do Płocku. Poloha v Płocku byla dána: příznivou konfigurací oblasti, výhodným dopravním uzlem (železnice, vodní cesta na řece Visle, silniční síť), příznivou větrnou růžicí a odpovídajícím množstvím vody potřebné v chemických procesech.
Kromě domovské rafinériew v Płocku společnost Orlen vlastní další rafinérie
v Litvínově a Kralupech nad Vltavou v České republice a v Mažeikiai v Litvě. Výrobní závody v Płocku a Litvínově jsou integrovány do petrochemických komplexů, ve kterých se petrochemické produkty, jako je ethylen a propylen (stejně jako polyethylen a polypropylen vznikající polymerací), aromatické sloučeniny (benzen, toluen, paraxylen, ortyxylen), aceton, fenol, PTA a polyvinylchlorid (PVC) vyrábějí ze surovin z rafinérské výroby m.in. v procesu krakování parou.
Během uplynulých šesti let prošla společnost Orlen transformací ze společnosti zpracovávající ropu na skupinu s více energetickými společnostmi, která je schopna realizovat rozsáhlý investiční program ve všech klíčových oblastech energetického trhu. Bylo doplněno, že díky konsolidaci domácího palivového a energetického průmyslu vznikl velký polský koncern, který je lídrem v naší části Evropy.
aktualita Odvolání z představenstva společnosti Orlen (01. 02. 2024)
V souvislosti s rozhodnutím prezidenta Daniela Obajtka a s přihlédnutím k probíhajícím změnám v prostředí společnosti přijala dozorčí rada společnosti Orlen S.A. na svém zasedání dne 1. února 2024 usnesení o odvolání předsedy představenstva z funkce s účinností od 5. února 2024. Představenstvo poděkovalo prezidentovi za spolupráci a přínos k rozvoji společnosti.
mazut
VÝROBA
část 2r
ROPA
Mazutová výtopna Praha Invalidovna
odkaz na album Mazutová výtopna Praha Invalidovna. Čím... - Kateřina Bečková | Facebook
výroba benzínu z uhlí
Německo ovšem též nemělo vlastní zdroje nafty, a i tento problém se stal předmětem syntetického řešení, známo jako Fischer-Tropschův proces, opět reakce v plynné fázi katalyzovaná kovy, vedoucí od kysličníku uhelnatého a vodíku na uhlovodíky, např. oktan:
8CO + 17H2 = C8H18 + 8H2O
a tím k syntetickému benzinu. Zde zatím ještě jde o jedovatý CO, nikoliv o nejedovatý CO2. Kysličník uhelnatý býval obsažen např. i ve svítiplynu, tyto otravy však ustoupily s přechodem na zemní plyn. Tento syntetický proces vyvinuli Franz Fischer a Hans Tropsch ve dvacátých letech.
A teprve nyní se dostáváme od kysličníku uhelnatého ku kysličníku uhličitému, CO2, hlavnímu agentu v skleníkovém jevu oteplujícím zemskou atmosféru. I CO2 může být, společně s vodíkem, surovinou pro produkci uhlovodíků, a tedy paliv včetně benzinu, a to v rámci modifikovaného (dvoustupňového) Fischer-Tropschova procesu. Nejprve je ale třeba provést konverzi CO2 na CO:
CO2 + H2 = CO + H2O
A pak už je možné v rámci Fischer-Tropschovy reakce produkovat různé uhlovodíky, kondenzovaně zapsáno:
CO + 2H2 = (1/n)(CnH2n) + H2O.
A opět jde o reakce v plynné fázi, a pro obě je opět klíčová katalýza, a kolem té dnes dál probíhají výzkumy - zase jde o katalýzu na bázi kovů (jako železa, kobaltu, manganu, mědi), nebo s pomocí zeolitů.
Vzhledem k faktu, že benzín z uhlí je typicky německou záležitostí - na téže téma rovněž pojednáno v příspěvku Hnědouhelné elektrárny a další průmysl v Porýní - Kolín nad Rýnem 1998 - Blog iDNES.cz
část 2
VÝROBA
část 2p
PLYN
plynárna Karlín, rozcestník Karlín
Karlín celkově a Karlín elektrotechnika Akumulace el. energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům, firma Křižík Karlín - Blog iDNES.cz
Karlínský přístav Karlínský přístav, loď do Prahy a Hamburku, hydroelektrárny na Vltavě - Blog iDNES.cz
Karlínská plynárna Benzínky a další čerpací stanice - ropa a zemní plyn, a také rozvody vody (tento příspěvek, část 2p)
První pražská plynárna Vratislavské společnosti, t.zv. Belgická v Karlíně čp.35. Plynárna stávala v obloku před Negrelliho viadukt viaduktem po levé straně při cestě z Prahy. Bylo to slavnostního dne 15.září 1847, kdy bylo obřadně, a s posvátnou úctou po Praze večer rozžehnuto prvních 200 veřejných plynových svítilen (dle smlouvy). Svítily tehdy na ulicích od Poříčské brány směrem Celetné ulice přes Staroměstské náměstí ke Karlovu mostu a dále po vltavském nábřeží bývalou Ferdinandovou a Ovocnou ulicí, k Václavskému náměstí a odtud po Příkopech zpět k Poříčí. Byl to tedy jakýsi nový světelný okruh či prsten stověžaté Prahy, na který se Pražané dlouho do noci chodili dívati a ve kterém si velmi libovali. Toto osvětlení bylo však rozděleno a městu placeno za plamen "půlnoční" do 12 hodin v noci, výslovně dle smlouvy "mimo noci měsíčné", kdy si lidé museli vystačit s tímto světlem, za plamen pak "celonoční", který svítil zase jenom za nocí tmavých, až do rána. Placeno mělo býti za každý plamen i za mimořádné osvětlení. Záhy se však smlouva ukázala nevýhodnou, jak finančně, tak i že v ní není nikterak stanoveno, jak má býti světlo silné, jakou má mýti intensitu. Situace dospěla roku 1861 k rozhodnutí tehdejšího prvního konstitučně zvoleného pražského primátora Františka Pštrosse, že smlouvu s německou Vratislavskou společností, která zatím přešla do rukou firmy K.Steffek a Friedland, není již vhodno dále obnovovati a že si obec pražská může vyráběti plyn sama a že si postaví vlastní plynárnu. Tak došlo tedy ke stavbě první pražské obecní plynárny žižkovské.
odkaz vně: Jak Karlín svítiplynem rozzářil Prahu (cenovamapa.org)
Ovšem poněkud známější je
Pražská obecní plynárna na Žižkově
PLYN základní pojmy
Jako plyn je označována jakákoli látka, která je při 1,013 baru a +20 °C zcela v plynném stavu nebo má tlak par větší než 3 bary při +50 °C; za plyn se považuje i směs plynů splňující kritéria podle části věty před středníkem.
Vyhrazená plynová zařízení se zařazují jako zařízení pro:
a) výrobu a úpravu plynů do skupiny A (plynárna),
b) skladování plynů do skupiny B,
c) plnění nádob plyny, tlakové stanice, zařízení pro plnění a čerpání nádrží vozidel plyny do skupiny C,
d) zkapalňování a odpařování plynů do skupiny D,
e) zvyšování a snižování tlaku plynů do skupiny E,
f) rozvod plynů do skupiny F,
g) spotřebu plynů spalováním včetně stabilních plynových motorů ve strojovnách nebo v kotelnách do skupiny G,
h) vypouštění hasebních plynů do skupiny H.
Definice pojmů, vyplývajících z energetického zákona ve znění pozdějších předpisů:
Distribuční soustava – vzájemně propojený soubor vysokotlakých, středotlakých a nízkotlakých plynovodů, plynovodních přípojek ve vlastnictví provozovatele distribuční soustavy a souvisejících technologických staveb, včetně systému řídicí a zabezpečovací techniky a zařízení k převodu informací pro činnosti výpočetní techniky a informačních systémů, který není přímo propojen s kompresními stanicemi a na kterém zajišťuje distribuci plynu držitel licence na distribuci plynu; distribuční soustava je zřizována a provozována ve veřejném zájmu.
Hlavní uzávěr plynu – uzavírací armatura odběrného plynového zařízení, která odděluje odběrné plynové zařízení od plynovodní přípojky.
Odběrné místo – místo, kde je instalováno odběrné plynové zařízení pro jednoho konečného zákazníka, do něhož se uskutečňuje dodávka plynu, měřená měřicím zařízením.
Odběrné plynové zařízení – veškerá zařízení počínaje hlavním uzávěrem plynu, včetně zařízení pro konečné využití plynu; není jím měřicí zařízení.
Plynárenská soustava – vzájemně propojený soubor zařízení pro výrobu, přepravu, distribuci a uskladnění plynu, včetně systému řídicí a zabezpečovací techniky a zařízení k převodu informací pro činnosti výpočetní techniky a informačních systémů, které slouží k provozování těchto zařízení.
Plynárenská zařízení – zařízení výrobny plynu, přepravní soustavy, distribuční soustavy, zásobníku plynu, těžebního plynovodu a přímého plynovodu.
Plynovodní přípojka – zařízení začínající odbočením z plynovodu přepravní nebo distribuční soustavy a ukončené před hlavním uzávěrem plynu; toto zařízení slouží k připojení odběrného plynového zařízení.
Plynová zařízení – plynárenská zařízení, plynovodní přípojky, které nejsou ve vlastnictví provozovatele distribuční soustavy, odběrná plynová zařízení, zásobníky zkapalněných plynů, plynojemy, plnírny, zkapalňovací a odpařovací stanice.
Plynovod – zařízení k potrubní dopravě plynu přepravní nebo distribuční soustavou a přímé a těžební plynovody.
Podzemní zásobník plynu – plynové zařízení, včetně souvisejících technologických staveb a systému řídicí a zabezpečovací techniky a zařízení k převodu informací pro činnosti výpočetní techniky a informačních systémů, sloužící k uskladňování plynu; podzemní zásobník plynu je zřizován a provozován ve veřejném zájmu.
Přepravní soustava – vzájemně propojený soubor vysokotlakých plynovodů a kompresních stanic a souvisejících technologických staveb, včetně systémů řídicí a zabezpečovací techniky a zařízení k přenosu informací pro činnosti výpočetní techniky a informačních systémů, propojený s plynárenskými soustavami v zahraničí, na kterém zajišťuje přepravu plynu držitel licence na přepravu plynu; přepravní soustava je zřizována a provozována ve veřejném zájmu.
Výrobna plynu – zařízení na výrobu nebo těžbu plynu nebo terminál zkapalněného zemního plynu včetně stavební části a nezbytných pomocných zařízení, kde uskutečňuje svoji činnost držitel licence na výrobu plynu.
Technické pravidlo – pravidlo vyjadřující stav technického poznání a techniky v odvětví plynárenství (TPG).
Tlaková úroveň – maximální provozní tlak pro plynová zařízení, uvedený v technických normách nebo technických pravidlech.
plynárenské zařízení
Plynárna Holešovice
domácí kotle na plyn
Konec plynových kotlů už za několik let? Měl by je nahradit nový typ vytápění (msn.com)
ROPA a ZEMNÍ PLYN
část 32 a 3 produktovody, doprava a těžba
část 32r
ROPOVODy
Alespoň malá informativní poznámka - v 90tých letech firma Škodaexport zajišťovala výstavbu ropovodu v Indii přes město Jaipur.
Transalpínský ropovod TAL a ropovod Družba
původní příspěvek Tomasz Wiatrak: Česko bez ruské ropy. Rafinerie prošla testem, čeká ji miliardová investice (msn.com)
Letos se Česko nejspíš téměř po šedesáti letech zbaví závislosti na ruské ropě z ropovodu Družba. Potřeby zdejších rafinerií pokryje navýšená kapacita Transalpinského ropovodu TAL. Testy Orlen Unipetrolu z konce loňského roku potvrdily, že s přechodem si poradí i rafinerie. Bude však třeba upravit technologie, aby to fabrika na výrobu pohonných hmot zvládla dlouhodobě. „Investice do postupné rekonfigurace budou pokračovat i v dalších letech, celkově nás vyjdou na několik miliard korun,“ říká Tomasz Wiatrak, generální ředitel skupiny, která patří od roku 2005 polskému koncernu Orlen a je jediným zpracovatelem ropy v Česku. A také jedním z nejdůležitějších výrobců plastů i vlastníkem největší domácí sítě čerpacích stanic. Wiatrak v rozhovoru vysvětluje, jak to bude se soběstačností Česka v zásobování pohonnými hmotami i jak bude pokračovat „zelenání“ Evropy. Mluví i o konkurenci na trhu čerpacích stanic a plánech skupiny v elektromobilitě a vodíku.
ropovod Družba
Družba je se svou délkou více než 5 000 kilometrů nejdelší ropovod světa. Začíná v ruské Samaře, kde se do něj sbíhají další produktovody ze Sibiře a Uralu, a pokračuje na západ.
terminál Litvínov
CTR (centrální tankoviště ropy) Nelahozeves
terminál Kralupy nad Vltavou
čerpací stanice Nové město
čerpací stanice Velká Bíteš
čerpací stanice Klobouky u Brna
centrální tankoviště ropy v Nelahozevsi
čerpací stanice ropy Nové město
čerpací stanice ropy Velká Bíteš
čerpací stanice Klobouky u Brna
ropovod IKL "Ingolstadt"
Ropovod IKL začíná v bavorském Vohburgu an der Donau (SRN), kde se napojuje na ropovod TAL přepravující ropu, která je dopravována po moři do terminálu v italském Terstu.
Ve Vohburgu se dále nachází tankoviště o skladovací kapacitě 200 000 m3, které slouží jako krátkodobý mezisklad pro ropu, která je ropovodem IKL přepravována do centrálního tankoviště ropy u Nelahozevsi.
Ropovod IKL byl vybudován jako alternativní cesta k ropovodu Družba. Byl zprovozněn v roce 1996 a v době svého vzniku patřil k nejmodernějším a nejbezpečnějším zařízením svého druhu v Evropě. Jeho technický stav je stále velmi pečlivě sledován a vyhodnocován, v pravidelných intervalech se uskutečňuje komplexní měření technického stavu ropovodu.
Ropovod IKL má významný přínos pro energetickou bezpečnost České republiky, od svého zprovoznění přepravil do České republiky 38 druhů ropy z celkem 16 zemí.
plánovaný ropovod Litvínov - Leuna
Mero chce spojit rafinérie v Litvínově a německé Leuně (zpráva z roku 2011)
Zástupci firmy Total, jež provozuje rafinérii v německé Leuně, přijedou v březnu jednat do Prahy o výstavbě ropovodu k rafinérii v Litvínově. Společnost Mero, která vlastní a provozuje ropovody IKL (Ingolstadt-Kralupy-Litvínov) a Družba v České republice, proto intenzivně jedná s francouzským ropným gigantem Total o výstavbě spojky mezi Litvínovem a Leunou. Zástupci Totalu, který obhospodařuje rafinérii ve východoněmeckém městě, přijedou v březnu do České republiky na jednání, kde se bude posuzovat několik variant projektu.
část 32p
PLYNOVODy
„Naprostá většina dodávek plynu, 92 procent, přitekla do České republiky přes hranice s Německem. Pouze osm procent bylo dovezeno ze Slovenska, přičemž tyto dodávky se koncentrovaly především do posledního čtvrtletí, kdy Česká republika již měla naplněné zásobníky,“ uvádí ERÚ.
Konec tranzitu souvisí s přesměrování toků plynu Evropou po vpádu Ruska na Ukrajinu a odpojení velkokapacitního plynovodu Nord Stream. Před válkou šlo o hlavní zásobovací linku do Německa a přes něj i do Česka. Touto trasou se zásobovalo také Slovensko nebo Rakousko. Předtím naopak Česko sloužilo jako tranzit z východu na západ.
Místo ruského plynu se nyní do Česka vozí hlavně plyn z Norska a zálohu tvoří zkapalněný plyn dopravený do přístavů v Německu a Nizozemsku. Ze západu už neproudí o moc víc suroviny, než kolik Česko samo pro sebe potřebuje. Slovensko, Rakousko nebo Maďarsko se zásobují z Ruska pomocí plynovodů přes Ukrajinu a Turecko.
Česko kvůli těmto změnám přestalo být křižovatkou. Proto se loni dostal o problémů správce páteřní sítě plynovodů NET4GAS – dřívější rozmáchlé investice najednou neměl z čeho platit, protože přišel o naslibované tranzitní poplatky od Gazpromu. Podnik přešel do rukou státu, jiné využití než domácí zásobování se pro něj zatím nerýsuje.
Nord Stream 2. Hlavní stávající a plánované plynovody dodávající ruský plyn do Střední Evropy. Německo z Ruska dováží 50% až 75% zemního plynu. Druhý plynovod s názvem Nord Stream 2 se začal realizovat roku 2015 kvůli rostoucí spotřebě zemního plynu v Německu a očekávaným výpadkům produkce v Nizozemsku.
TĚŽBA (3) ropy a zemního plýnu
ropa
Moravské naftové doly
Kozlíkové čerpadlo na ropu - uzavřený kinematický mechanismus
Chemie a mechanika ropných a plynových vrtů (baryt)
"Baku"
Naftová pole Groznyj - Baku
Baku a montážní vrtulník Mi -10
"Druhé Baku"
Jako "Druhé Baku" se například nazývá oblast při pohoří Ural z evropské strany - zahrnující například Baškirskou autonomní republiku (neboli Baškorostán) s hlavním městem Ufa.
zemní plyn
Když se zmíní ropa, jakoby se současně vybavil zemní plyn - neboť naleziště tekutých a plyných uhlovodíků bývají poblíž sebe - a v obou případech se suroviny koncentrují buďto v ropných - nebo plynových kapsách. Ropa a zemní plyn vznikly termogenickou přeměnou drobných mikroorganismů - tedy organické hmoty.
Zemní plyn je přírodní hořlavý plyn bez chuti a zápachu, který je hojně využívaný jako fosilní palivo. Při spalování zemního plynu, na rozdíl od jiných fosilních paliv, uniká do ovzduší
mnohem méně škodlivých látek, proto také patří mezi nejčistší a nejbezpečnější primární paliva. Skládá se z plynných uhlovodíků a nehořlavých plynů jako je dusík a oxid uhličitý.
Hlavními složkami zemního plynu jsou především metan (CH4) a etan (C2H6). Díky nim má v porovnání s ostatními fosilními palivy při spalování nejmenší podíl CO2 na jednotku uvolněné energie, a proto je považován za jedno z ekologických paliv.
zastoupení jednotlivý plynů v zemním plynu
U zemního plynu jsou podobně jako u ropy základem uhlovodíky - u zemního plynu je pak nejčetnější složkou metan. Na rozdíl od ropy - která je kapalinou - zemní plyn - jak ostatně napovýdá název se vyskytuje v plyném skupenství, čemuž také odpovídá odlišný způsob těžby.
zemní plyn složení
metan, etan, propan, butan a také...
kysličník uhličitý nebo kysličník uhelnatý?
Oba oxidy se zmíněné kysličníky vyskytují například v tzv. psích jeskyních - přičemž uhličitý ve spod - uhelnatý výše. Plynová jezírka obou oxidů se dají například nalézt, či navštívit ve Zbrašovských aragonitových jeskyních.
Dále se vyskytují i jinde v přírodě - jsou spolu s metanem, etanem, propanem a butanem součástí zemního plynu - oxid uhelnatý zejména již nepoužívaného svítiplynu.
I při tavbě železa ve vysokých pecích se vytváří oba oxidy - uhličitý CO2 u uhelnatý CO. Oba oxidy jsou bez zápachu a oba oxidy - dá se říci jedovaté - přičemž CO - tedy oxid uhelnatý bývá považován za záludnější.
Jak jíž naznačuje výskyt oxidů jako součást zemních plynů - oba oxidy, nechvalně proslulý byl zejména již nepoužívaný svítiplyn.
informace čerpány z časopisu ABC č. 17/ r. 32 (1988) a dalších zdrojů
naleziště ropy a zemního plynu
"Jamal" - těžba zemního plynu za polárním kruhem - v severním Rusku
Arktida je jedinečný region z hlediska svého potenciálu pro rozvoj zásob uhlovodíků. Je zde soustředěno více než 20 % domácích zásob ropy v Rusku a více než 70 % plynu – to je nejvyšší číslo ve srovnání s ostatními zeměmi v arktickém pásu. Rozvoj arktických těžebních polí je jednou z priorit ruského ropného a plynárenského průmyslu .
Rozloha kontinentálního území arktické zóny Ruské federace je 4,8 milionu metrů čtverečních. km, tedy 28 % území země, podle Arctic Development Fund. Sdružuje devět zakládajících celků Ruské federace - Murmanskou oblast, Něnecký, Jamalo-něněcký a Čukotský autonomní okruh a také jednotlivé obce Archangelské oblasti, Karélie, Komi, Jakutska a Krasnojarského území. V Arktidě žije 2,6 milionu lidí, což je 1,7 % z celkového počtu obyvatel Ruska.
Ledoborec v Arktidě v oblasti Jamal.
blast Jamalu ovšem vstoupila v obecnou známost také Ilustrace trestaneckou kolonii IK-3 nazývanou také jako "Polární vlk".
a na závěr
(v) jako rozvody vody, rozvody tepla a vody (tv), (o) ostatní rozvody
nejprve teplo...
skica rozvodu topení - expanzní nádrž
vodní a parní topení
Problémy se zemním chladem řešili třeba už Římané během Markomanských válek za Marka Aurelia na jižní Moravě v prvním století kde vzniklo v okolí Mušova několik vojenských táborů a velitelská rezidence jako stavba z kamene byla vytápěna horkým vzduchem pod kachlovou podlahou, který sem proudil z kamen či krbu.
Římský Mušov.
Dále rozvody vody...
Samozřejmě voda se dělí na studenou a teplou - a buďto je přiváděna do domu již teplá - nebo je ohřívá až v domě například za pomocí bojleru.
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411
Když zasněží a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková
Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje...
Chaos, protesty a vojáci v parlamentu. V Jižní Koreji hodiny platilo stanné právo
Jižní Korea zažila den plný chaosu poté, co prezident Jun Sok-jol vyhlásil stanné právo kvůli silám...
Extravagantní vilu u Brna za desítky milionů nechává nová majitelka zbourat
Víc než dvacet let stála v Rozdrojovicích u Brna vila, která na první pohled upoutala pozornost...
Kvůli agresivitě Romy neregistruji, vyhlásila pediatrička po konfliktu s nimi
S neurvalostí, agresivitou a urážkami se setkala v čekárně své ordinace dětská lékařka z Aše. Podle...
Požár v Národním divadle. Zásah hasičů protáhlo hledání ohnisek
Pražští hasiči zasahovali u požáru v historické budově Národního divadla. K likvidaci vyjely...
Do plíce jsem nebodl, řízl jsem ho do žeber, řekl muž viněný z pokusu o vraždu
Pokusem o vraždu z loňského února v Chomutově se ve středu začal zabývat Krajský soud v Ústí nad...
Proč to udělal? Neoblíbený prezident chtěl stanným právem zatočit s opozicí
Posmívají se mu za prokurátorské vystupování, vysvětloval údajné konzultace se šamanem a manželka...
Neoprávněné odměny z městské firmy? Chyba účtárny, brání se Hřib
Předseda Pirátů a náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib dostával odměny, na které podle zákona...
Z přívěsu dodávky se uvolnila bočnice a narazila do čelního skla autobusu
Z přívěsu dodávky se uvolnila bočnice a narazila do čelního skla autobusu se sedmi cestujícími a...
Prodej bytu 4+1, 131 m2, Lomnice, ul. Dvořákova
Dvořákova, Lomnice - Týn, okres Sokolov
3 180 000 Kč
- Počet článků 154
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 716x