Akumulace elektrické energie 2 - autobaterie /údržba/
odkaz na tématický rozcestník autoelektrika celkově Hallův efekt, autoelektrika a elektromobil - Blog iDNES.cz
odkaz na tématický rozcestník autobaterie - elektromobil Akumulace elektrické energie 1 - autobaterie a elektromobily - Blog iDNES.cz
odkaz na příspěvek na téma elektrické rozvody v letadlech Boeing 707, letiště Wien - Schwechat V rakouské pustě, Letiště Vídeň - Schwechat a letoun Boeing 707 / 737 / 777 - Blog iDNES.cz elektrické rozvody v letadlech - letecká navigace
Autobaterie je vlastně výchozím elementem pro celou instalaci ve vozidlech, nejprve tedy nástin průběhu celé elektroinstalace v automobilu Škoda Octavia (1959)
nejprve trochu teorie na téma znaménka u elektřiny
Autobaterie jako zdroj elektřiny s výchozím kontaktem kladnou anodou - a zápornými elektrony jako nosiči elektrického proudu
nabitá autobaterie má kladný náboj - nosičem elektrického proudu jsou ovšem elektrony se záporným nábojem mínus -> z čehož vyplívá jistý protimluv
historicky bylo zavedeno značení jakoby naopak - což vede k mnoha protimluvům v názvosloví
podle reálného značení
--------------------------
(protony plus, elektrony minus) jakoby nosičem elektrického proudu byly (podle označení zdroj spotřebič) kladné protony - jelikož při nabíjení se autobaterie stává kladnou, a zároveň se kapalina uvnitř náboje z technické vody přetváří na kyselinu - ovšem současně jako reálný nosič náboje elektřiny jsou označovány záporné elektrony - z čehož plyne - elektřina jakoby se přenášela přes kladný kontakt (tedy spojení anoda plus zdroje - tedy autobaterie - na kladný kontakt spotřebiče - což by měl být v případě automobilu kladný kontakt - tedy anoda zapalovací svíčky)
(záporný kontakt - tedy katoda minus je vlastně podružný kontakt - a slouží jako zemnění nebo zpětný vodič) - při nabíjení autobaterie z jednoho vozu na druhý se také zapojují kontakty plus na plus - minus na kostru)
výhodnější, či ideální
-----------------------
by bylo značit kladným znaménkem nosiče elektřiny, tedy elektrony
nabitá autobaterie má kladný náboj - nosičem elektrického proudu jsou ovšem elektrony se záporným nábojem mínus -> z čehož vyplívá jistý protimluv
historicky bylo zavedeno značení jakoby naopak - což vede k mnoha protimluvům v názvosloví
podle reálného značení
--------------------------
(protony plus, elektrony minus) jakoby nosičem elektrického proudu byly (podle označení zdroj spotřebič) kladné protony - jelikož při nabíjení se autobaterie stává kladnou, a zároveň se kapalina uvnitř náboje z technické vody přetváří na kyselinu - ovšem současně jako reálný nosič náboje elektřiny jsou označovány záporné elektrony - z čehož plyne - elektřina jakoby se přenášela přes kladný kontakt (tedy spojení anoda plus zdroje - tedy autobaterie - na kladný kontakt spotřebiče - což by měl být v případě automobilu kladný kontakt - tedy anoda zapalovací svíčky)
(záporný kontakt - tedy katoda minus je vlastně podružný kontakt - a slouží jako zemnění nebo zpětný vodič) - při nabíjení autobaterie z jednoho vozu na druhý se také zapojují kontakty plus na plus - minus na kostru)
výhodnější, či ideální
-----------------------
by bylo značit kladným znaménkem nosiče elektřiny, tedy elektrony
podle reálného - reálného značení - kdy jakoby nosičem elektřiny byly kladné protony - ale i podle ideálního značení - podle kterého by byly nosičem proudu kladné elektrony - je základním kontaktem PLUS - kladná anoda - a druhý kontakt MINUS (záporná katoda) je vlastně podružný kontakt - a slouží jako zemnění - či zpětný vodič
vzhledem k tom. že PLUS JE HLAVNÍ KONTAK ze kterého proudí elektřina (podle reálného zavedeného značení jakoby se znaménkem PLUS pro protony - PLUS by při ideálním značení se znaménky naopak a kladnými protony odpovídalo i danému ději jak funkčně - tak elektrofyziálně)
tedy PLUS je hlavní kontakt -
a zapojuje se PLUS na PLUS jak při nabíjení se zdroje na automobil, tak při nabíjení z jednoho automobilu na druhý
zatímco MINUS je vedlejší kontakt pro zemnění - či zpětný odvod vybitého náboje (nulování) - ovšem aby byl elektrický okruh uzavřen - zapojuje se minus z prvního automobilu na kostru druhého automobilu (nebo na kontakt mínus - při nabíjení ze zdroje)
vlastní příspěvek
Akumulace elektrické energie 2 - údržba autobaterie
Třeba vzpomínám situaci kdy bylo potřeba zcela neočekávaně vyjet s odstaveným vozem, a když se minulo účinkem dobíjení z druhého vozu prostřednictvím káblů - v tomto případě situaci vyřešila zápůjčka baterie z dalšího vozu - největší problém byl odlišný rozměr baterie - a také nářadí - a tato - vlastně nijak vyhrocená situace - se zdárně vyřešila.
Možná by bylo ještě záhodno zmínit patrně nejdůležitější veličinu akumulátoru - tedy napětí. Při pracovním cyklu baterie - tedy zpravidla při startování - kdy zároveň dochází k vybíjení se napětí snižuje. Není to ovšem pokles nijak radikální - ale něco jako u přehradního jezera při výrobě elektřiny v hrázi - kdy kolísá hladina.
Správné hodnoty napětí by se měly pohybovat v rozmezí od 12,8 do 12,2 voltu. Pokud hodnota napětí klesne jen několik desetin pod 12V - je baterie prakticky již k nepotřebě a nelze ani reklamovat - za limitní hodnotu je možno považovat 1.75 V.
Co se vlastně děje v baterii - když je - jak se říká vybitá...?
V autobaterii může dojít ke dvěma - trochu podobným situacím.
1. Sníží se podíl aktivní vrstvy na elektrodě - a elektroda již přestane fungovat - tedy uvolňovat elektrony.
2. Aktivní vrstva přestane fungovat - protože se dostane do pomyslné izolace - kdy obalová vrstva elektrody - tedy sulfát olovnatý PbSO4 se vyloučí nikoliv v amorfní - tedy propustné vrstvě - ale jako krystal - který se chová jako izolátor - a aktivní vrstva se dostane do izolace od chemických pochodů uvnitř elekrolitu.
Opakem vybité baterie je stav - kde se baterie může označit jako přebitá...
Ke standartnímu dobíjení baterie dochází - pokud je vozidlo v provozu - ale také je autobaterii nabít pokud se nachází v vybitém stavu - a to buď speciální nabíječkou na autobaterie - nebo nějak improvizovaně - například prostřednictvím startovacích káblů s druhého vozu - pokud není možno vůz nastartovat například roztlačením z kopce.
Při nabíjení baterie může dojít k dalšímu nepříznivému jevu - což je přebití. Při přebití baterie - jako limitní hodnota se udává zpravidla 14 nebo 15 V - dochází ke zkrácení životnosti baterie.
Přebíjení baterie nastává, pokud se dodává akumulátorům více elektrické energie, než je třeba pro krytí ztrát jejich samovolným vybíjením.
K tomu může dojít nejméně dvojím způsobem...
1. ne zcela správné funkci dobíjecího zařízení - kdy například nefunguje regulátor dobíjení - nebo je nastaveno vyšší konstantní napětí, než odpovídá příslušnému typu akumulátoru a provozní teplotě.
2. pro druhý případ nesprávné funkce nabíjení je záhodno zmínit druhou obvyklou veličinu popisující funkci elektrických spotřebičů - tedy elektrický proud. Při jiném odběru elekrického proudu než je předpokládáno - může dojít i k nesprávné funkci nabíjení - a tudíž - například i přebití akumulátoru.
a ještě jednou - nabíjení autobaterie
a na závěr měření napětí USB nabíječkou ze zapalovače...
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411
Když zasněží a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne
Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...
Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku
Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...
Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let
V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...
Izraelci k nám vtrhli, hlásí mise OSN v Libanonu. Odejděte, vyzval Netanjahu
Mírová mise OSN v Libanonu hlásí další konflikty s izraelskou armádou. Izraelské tanky podle OSN...
„Noste si po povodni příbor.“ Opravy poničených škol mohou trvat měsíce
Ještě v létě ve škole vlastnoručně vyměňoval podlahy. Dnes ředitel Základní školy Česká Ves Filip...
Mýtné podle ujeté vzdálenosti? Nevyhnutelné, tvrdí šéf britské infrastruktury
Klesající výnosy ze spotřební daně za paliva – vedlejší efekt rozvoje elektromobility – vedou k...
Policie obvinila muže podezřelého z postřelení třináctileté dívky v Plzni
Čtyřicetiletého muže podezřelého z pátečního postřelení třináctileté dívky v okrajové části Plzně...
- Počet článků 154
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 711x