Akumulace el. energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům, firma Křižík Karlín
obsah
rozcestník pražská doprava a průmyslová zastavení na lince metra "B"
stanice Sokolovská - Florenc
stanice Křižíkova
hospodářský rozcestník Praha a Karlín
rozcestník firma Křižík
hospodářský rozcestník Praha pro obor elektrotechnika, světelné zdroje a akumulace elektrické energie
část 1 Karlín a firma František Křižík
rozcestník akumulace elektrické energie - autobaterie
Část 2 autobaterie
AUTOELEKTRIKA - rozdělení jednotlivých elektrických úseků ve vozidle
odbočka - malá historicky - technická vsuvka na téma ROA (Ruská osvobozenecká armáda) a porucha vozidla s dobíjením baterie
I. Vůz se spouští (neboli startuje - baterie se vybíjí)
II. Baterie se nabíjí
rozcestník elektrické osvětlení
část 3 firma František Křižík (pokračování)
Křižíkova oblouková lampa
rozcestník firma František Křižík
část 4 vůz na elektrický pohon - elektromobil
Křižíkův elektromobil
pohon (motor) elektromobilu
AC a DC elekromobil
dojezd elektromobilů - akumulace el. energie pro vozidla - specifická hustota elektrického náboje
ampérhodina na krychlový decimetr (Ah/dm3)
část 5 nabíjecí dům pro elektromobil / baterie pro elektromobily Wolkswagen
dva různé typy nabíjení pro DC elektromobil
nabíjení střídavým proudem (AC) pro DC elektromobil
nabíjení stejnosměrným proudem (DC) pro DC elektromobil
část 6 elektromobil různých zemí a značek
baterie pro elektromobily Wolkswagen
Vznikající gigafactory Volkswagenu v Salzgitteru
Nový český elektromobil přijde na trh v létě, stát bude lehce pod milion, MW Motors ze Štěnovic
Sony + Honda = elektromobil AFEELA. První to vymyslí, druhý to vyrobí a prodá. Už v létě 2026
Amber neboli jantar - elekromobil z Ruska pro rok roce 2025
stanice Křižíkova Akumulace el. energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům, firma Křižík Karlín (tento příspěvek)
stanice Palmovka a loděnice Libeňský ostrov Loděnice Libeňský ostrov a sací bagry, užitková plavidla, plavidla podle druhu pohonu - Blog iDNES.cz
stanice Českomoravská, taktéž žst. Libeň horní nádraží - někdejší automobilka Praga Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz
stanice Kolbenova - někdejší koncern "ČKD" Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz
hospodářský rozcestník Karlín a Praha
Karlín
Karlín celkově a Karlín elektrotechnika Akumulace el. energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům, firma Křižík Karlín (tento příspěvek)
Karlínský přístav Karlínský přístav, loď do Prahy a Hamburku, hydroelektrárny na Vltavě - Blog iDNES.cz
Karlínská plynárna Benzínky a další čerpací stanice - ropa a zemní plyn, a také rozvody vody - Blog iDNES.cz (část 2p)
Praha
rozcestník Praha 8 a Praha podle čtvrtí Holešovice - Zátory a pražské tramvaje - Blog iDNES.cz
hospodářský rozcestník Praha 8 Akumulace el. energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům, firma Křižík Karlín industriální Karlín (tento příspěvek)
nedaleko pražských Zátor se nacházela Tesla Holešovice - odkaz na rozcestník podniku Tesla Co se děje kolem elektřiny 4 - osciloskop a brněnská Tesla - Blog iDNES.cz
pražské plynárny 7 (Holešovice) Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - stanice Choceň a Praha - Bubny - Blog iDNES.cz
pražské plynárny 8 (Karlín, Žižkov) Akumulace el. energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům, firma Křižík Karlín (tento příspěvek)
doprava 1 Přestupy mezi dálkovou a městskou dopravou - jízdní řády a dopravní architektura - Blog iDNES.czdoprava 2, pošty, letectví Jak se připojit k internetu 3.1 - pošta nebo internet ? (síť a podsíť, PSČ) - Blog iDNES.cz
továrna Praga, industriální toulky Libeň, Vysočany Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz
Praha 9 Vysočany "elektrické kolo" Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz
rozcestník firma Křižík
Akumulace el. energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům, firma Křižík Karlín (tento příspěvek)
Malá vodní elektrárna Strž Kroměříž firmy František Křižík Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Strž Kroměříž + střední elektrárny - Blog iDNES.cz
pražské tramvaje Holešovice - Zátory a pražské tramvaje - Blog iDNES.cz"elektrické kolo" - příspěvek věnovaný především bývalé ČKD ve Vysočanech Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz
hospodářský rozcestník Praha pro obor elektrotechnika, světelné zdroje a akumulace elektrické energie
osvětlení 1 firma Křižík Karlín Akumulace el. energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům, firma Křižík Karlín (tento příspěvek)
osvětlení 4 Osram Bubny - Holešovice Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - stanice Choceň a Praha - Bubny - Blog iDNES.cz
Hallův efekt - Blog iDNES.cz rozcestník pro autoelektriku
Akumulace el. energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům, firma Křižík Karlín (tento příspěvek)
Akumulace elektrické energie 2 - autobaterie /údržba/ - Blog iDNES.cz
Akumulace elektrické energie 3 - oprava baterií - Blog iDNES.cz
střední a malé elektrárny
nedaleko pražských Zátor se nacházela Tesla Holešovice - odkaz na rozcestník podniku Tesla Co se děje kolem elektřiny 4 - osciloskop a brněnská Tesla - Blog iDNES.cz
odkaz na rozcestník na téma výkon Mechanika - elektrotechnika MFE 5 - výkon - jako moment třetího stupně, kruhový diagram - Blog iDNES.cz
odkaz na příspěvek na téma elektrické rozvody v letadlech Boeing 707, letiště Wien - Schwechat V rakouské pustě, Letiště Vídeň - Schwechat a letoun Boeing 707 / 737 / 777 - Blog iDNES.cz elektrické rozvody v letadlech - letecká navigace
rozcestník Karlín, firma František Křižík a pražské tramvaje
Karlínský přístav, loď do Prahy a Hamburku, hydroelektrárny na Vltavě - Blog iDNES.cz
firma František Křižík a Karlín Akumulace el. energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům, firma Křižík Karlín (tento příspěvek)
pražské tramvaje - Holešovice - Zátory a pražské tramvaje - Blog iDNES.cz - dále elektrárna a plynárna Holešovice
malá vodní elektrárna Strž Kroměříž Firmy Křižík Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Strž Kroměříž + střední elektrárny - Blog iDNES.cz
VLASTNÍ PŘÍSPĚVEK
část 1 Karlín a firma František Křižík
V Čechách je domácí elektrotechnický průmysl spojen s firmou František Křižík.
František Křižík začínal podnikat v Plzni. Později ve spolupráci se strojírnou Breifield - Daněk jako elektrotechnickou továrnou v Praze - Karlíně,
/V Brně zastával obdobnou pozici jako křižíkův závod Strojírenský závod T. Bracegirdle Brno. Spoluzakládali R. Bartelmus a J. Donát. Továrna se stala nejvýznamnější továrnou na Moravě/
František Křižík se roku 1883 přestěhoval z Plzně do Karlína. První prostory, které si zde pronajal, bylo přízemí tzv. staré Daňkovky čp. 9 v Pernerově ulici a vyráběl tu obloukové lampy a lustry. Po krátké existenci továrny v někdejší Fišlovce koupil v roce 1892 v dnešní Sokolovské zastavenou rafinerii cukru, kterou dal přestavět podle projektu karlínských stavitelů Bohumila Štěrby a Aloise Špalka staršího. Ze skladiště s fasádou do ulice se staly kanceláře a ve dvoře se nacházela vlastní továrna. Roku 1894 začal s výrobou zařízení pro elektrárny a poté i elektrických tramvají. V roce 1918 byla Křižíkova firma změněna na akciovou společnost a její objekty prošly za účasti stavitele Oldřicha Brabce rozsáhlou rekonstrukcí. Ve 30. letech převzal závod koncern Siemens-Halske a vyráběl zde telefonní přístroje; po znárodnění splynul s n. p. Tesla. V letech 1995–1997 byly budovy přestavěny na Administrativní centrum Karlín podle projektu Ateliéru Aulický (Spojprojekt Praha, a. s.).
rozcestník akumulace elektrické energie - autobaterie, elektromobil, alternativní zdroje pro automobil
Hallův efekt - Blog iDNES.cz rozcestník pro autoelektriku
Akumulace el. energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům, firma Křižík Karlín (tento příspěvek)
Akumulace elektrické energie 2 - autobaterie /údržba/ - Blog iDNES.cz
Akumulace elektrické energie 3 - oprava baterií - Blog iDNES.cz
automobil na sluneční energii Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Strž Kroměříž / veřejná a domácí elektrárna - Blog iDNES.cz část auto na slunce
Část 2 autobaterie
Autobaterie je vlastně výchozím elementem pro celou instalaci ve vozidlech, nejprve tedy nástin průběhu celé elektroinstalace v automobilu Škoda Octavia (1959)
AUTOELEKTRIKA
nejprve trochu teorie na téma znaménka u elektřiny
Autobaterie jako zdroj elektřiny s výchozím kontaktem kladnou anodou - a zápornými elektrony jako nosiči elektrického proudu
nabitá autobaterie má kladný náboj - nosičem elektrického proudu jsou ovšem elektrony se záporným nábojem mínus -> z čehož vyplívá jistý protimluv
historicky bylo zavedeno značení jakoby naopak - což vede k mnoha protimluvům v názvosloví
podle reálného značení
--------------------------
(protony plus, elektrony minus) jakoby nosičem elektrického proudu byly (podle označení zdroj spotřebič) kladné protony - jelikož při nabíjení se autobaterie stává kladnou, a zároveň se kapalina uvnitř náboje z technické vody přetváří na kyselinu - ovšem současně jako reálný nosič náboje elektřiny jsou označovány záporné elektrony - z čehož plyne - elektřina jakoby se přenášela přes kladný kontakt (tedy spojení anoda plus zdroje - tedy autobaterie - na kladný kontakt spotřebiče - což by měl být v případě automobilu kladný kontakt - tedy anoda zapalovací svíčky)
(záporný kontakt - tedy katoda minus je vlastně podružný kontakt - a slouží jako zemnění nebo zpětný vodič) - při nabíjení autobaterie z jednoho vozu na druhý se také zapojují kontakty plus na plus - minus na kostru)
výhodnější, či ideální
-----------------------
by bylo značit kladným znaménkem nosiče elektřiny, tedy elektrony
odbočka - malá historicky - technická vsuvka
Na jaře roku 1945 přes obec Vídeň projížděla jednotka Vlasovců - neboli ROA - Ruská osvobozenecká armáda, která nějakou formou kooperovala s JUDr Grňou a jeho hnutím - pravděpodobně šlo o pattizány.
Jodnotka ROA se ve Vídni zastavila právě z důvodu - že jednotku v obci zastavila porucha na vozidle. Je otázka o jakou poruchu vlastně šlo - ovšem není vyloučeno, že bylo potřeba dobít autobaterii.
1. minus na kostru druhého automobilu
2. propojit plus (plus je vlastně hlavní kontakt, nabytá baterie je kladná)
3. motor spustit
4. odpojit plus
5. odpojit mínus
odkaz na příspěvek Není Vídeň jako Vídeň - Blog iDNES.cz
opět původní příspěvek na téma autobaterie
Autobaterie se po nejvíce uplatňuje při startování vozu.
Princip akumulace a výdeje energie je tedy založen na přeměně elektrické energie v chemickou při nabíjení a naopak, z chemické na elektrickou při vybíjení.
Autobaterie je vlastně nádoba napuštěná speciálním roztokem - elektrolytem - odkud vedou ven dvě elektrody - anoda (neboli kladný pól) ryze olověná, katoda (záporný pól) je tvořena olovem + kysličníkem olovčitým.
Autobaterie se po nejvíce uplatňuje při startování vozu.
I. Vůz se spouští (neboli startuje - baterie se vybíjí)
1. elektrony opouští olověnou anodu -> ale přesouvají se na olovčitou katodu (chemické složení elektrod . se nemění - ale mění se oxidační číslo - neboli mocenství olova --- jinak: úbytkem elektronů se anoda stává více "elektropozitivní" - tedy vlastně kationtem a katoda zase "elekronegativní" přičemž se zvyšuje její záporný náboj (zde je míněna takzvaná aktivní vrstva elektrody - či baterie).
Co ale děje v baterii dále...
2. na elektrodách se vytváří obalová vrstva - nebo lépe řečeno povlak sulfátu olovnatého PbSO4.
3. zcela uvnitř v roztoku elektrolytu se snižuje podíl kyseliny sírové H2SO4 a naopak přibývá vody...
elektřiny přibývá jako vody - olověná baterie se tedy hodí
II. Baterie se nabíjí
Při nabíjení probíhá v akumulátoru obdobná reakce jako při vybíjení, jen jejísměr je opačný.
Sulfid olovnatý (tedy obal elektrody) se přeměňuje na aktivní hmotu elektrody, na na katodě - záporné elektrodě se vytváří - či znovuvytváří aktivní vrstva modrošedého houbovitého olova - do elektrolytu se vylučuje "oxid sulpur" SO3 a současně reaguje s vodou a vytváří kyselinu sírovou - které přibývá, zatímco samotné vody ubývá.
Na kladné anodě probíhá obdobný proces - ze sulfátu olovnatého na vnější obalové vrstvě elektrody se vylučuje do aktivní vrstvy olovo a kromě samotného olova se v aktivní vrstvě vytváří červenohnědý kysličník olovičitý.
***
K samotným bateriím možná je ještě záhodno dodat - že se nejedná tak docela jednu ucelenou jednotku - ale dělí se na několik článků - zpravidla šest - jejichž účinnost se sčítá.
A snad ještě - že kromě olověných akumulátorů se autobaterie vyrábějí též na bázi jiných kovů - například nyklo-kadmiové, niklo- železné, stříbro-zinkové a jiné...
upřesnění na základě poznámky - sčítají se hodnoty napětí jednotlivých článků - například u baterie - která se s skládá z šesti článků by hodnota jednoho článku měla být 2V
Možná ještě jedna nikoli nepodstatná záležitost - úzus pro označování směru elektrického proudu se ustáli ve směru od kladného pólu k zápornému - jako by bylo elektrický proud tvořil pomyslný tok kationtů - výhodnější by ovšem patrně bylo elektrický proud značit naopak - jakoby se jednalo o proud elektronů - z toho důvodu mají následující ilustrace opačnou orientaci než je běžné - tok proudu jakoby probíhal proti směru hodin.
rozcestník elektrické osvětlení
osvětlení "XL" elektrické rozvody v továrnách Cesty elektrické energie 3p - rozvody a jištění v průmyslu (Zetor a Zbrojovka) - Blog iDNES.cz
osvětlení 1 firma Křižík Karlín Akumulace el. energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům, firma Křižík Karlín (tento příspěvek) - Křižíkova obloukovka, autožárovky
osvětlení 4 Osram Bubny - Holešovice Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - stanice Praha Bubny a Osram Praha - Blog iDNES.cz - především klasické žárovky (v části 4.1 tohoto příspěvku), dále pouliční veřejné osvětlení (v části 4.2 tohoto příspěvku)
osvětlení 5 "velkoobchod" se světelnými zdroji Hasscom Brno Slatina Cesty energie 5 - místní rozvody, el. mag, indukce, ekologie, elektro v bytě a na cestách - Blog iDNES.cz - zejména úsporné zářivky pro interiéry a výbojky pro pouliční osvětlení
část 3 firma František Křižík (pokračování)
FRANTIŠEK KŘIŽÍK a jeho OBLOUKOVKA
OBLOKOVÁ LAMPA je v podstatě ZÁŘIVKA
pro spuštění potřebuje startér, ale elektrody jsou ve vzduchu
startér nepotřebuje běžná ŽÁROVKA
VÝBOJKA nefunguje ve vzduchu, ale p l y n e c h
Už roku 1806 zjistil britský vynálezce Humphry Davy, že když elektrický proud prochází štěrbinou mezi dvěma uhlíkovými elektrodami – vzniká světlo.
Křižík navrhl – aby se vzdálenost mezi elektrony měnila – či regulovala – v závislosti na velikosti procházejícího proudu – čili oblouková lampa bylo poměrně složité zařízení.
Obloukovky, žárovky, výbojky a zářivky a osvětlení
Výbojka není žárovka
Ve výbojce vzniká světlo v atmosféře sodíku (či jiného) plynu, hořák je s korunou (?)napáený elektřinou z wolframových elektrod před výbojku je třeba zařadit tlumivku (což je běžný předřadník) a dále speciální zapalovač, který výbojku zažehne (doplňuje kondenzátor - nebo stačí výboka pouze s předřadníkem řízeným elektroniky).
rozcestník firma František Křižík
Akumulace el. energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům, firma Křižík Karlín (tento příspěvek)
pražské tramvaje Holešovice - Zátory a pražské tramvaje - Blog iDNES.cz
Křižíkova obloukovka a Malá vodní elektrárna firmy Křižík Strž Kroměříž Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Strž Kroměříž + střední elektrárny - Blog iDNES.cz
část 4 vůz na elektrický pohon - elektromobil
Křižíkův elektromobil
dojezd elektromobilů - akumulace el. energie pro vozidla - specifická hustota elektrického náboje
elrektomobil a druhy nabíjení a pohonu
Obecně známým nedostatkem elektromobilů je malý dojezd a velká hmotnost, či váha akumulátorů
pohon (motor) elektromobilu - AC a DC eleltromobil
Vzhledem k faktu - že elektřina se akumuluje ve stejnosměrném napětí (DC) lze předpokládat, že se u elektromobilů používá zejména stejnosměrný motor - označovaný též často jako synchronní (přesto, že se tento název používá i jeden druh střídavých motorů).
U elektromobilu se rovněž používá i pohon na střídavé napětí (AC)...
Il existe deux types de moteurs lectriques a courant alternatif dans l'industrie automobile : les moteurs synchrones et les moteurs asynchrones. Dans le cas d'un véhicule électrique, les moteurs synchrones et asynchrones ont chacun leurs points forts ; l'un n'est pas nécessairement « supérieur » a l'autre.
V automobilovém průmyslu existují dva typy střídavých elektromotorů: synchronní motory a asynchronní motory. V případě elektrického vozidla mají synchronní i asynchronní motory své silné stránky; jeden není nutně „nadřazený“ druhému.
AC asynchronní motor Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou - Blog iDNES.cz
dojezd elektromobilů - akumulace el. energie pro vozidla - specifická hustota elektrického náboje
Obecně známým nedostatkem elektromobilů je malý dojezd a velká hmotnost, či váha akumulátorů...
Hmotnost a dojezd ovlivňuje několik faktorů
- jedním z nich je napětí používaných článků, druhým faktorem je druh samotného akumulátorů
Vlivem velikosti napětí na výkon rozvodné soustavy se zde zabývá jiná příspěvek
Proč
malá vodní elektrárna Senoradský mlýn
změnila voltáž z 12V na 220?
Odběr v kilowatthodinách na výkon spotřebiče ve wattech
Bude při vyšším napětí U menší
při stejném odběru elektřiny v ampérhodinách!
Proto se například liší hodnota
u NiMH článku s kapacitou 2400 mAh a napětím 1,2 V (2,4 Ah x 1,2 V = 2,88 Wh)
od Li-ion článku se stejnou kapacitou a napětím 3,6 V (2,4 Ah x 3,6 V = 8,64 Wh).
při nízkém napětí U bude potřeba větší proud I na stejný výkon!
použitelnost akumulátorů například pro dojezd vozidla by měly naznačit především veličiny kapacita v ampérhodinách a dále specifická hustota elektrického náboje v ampérhodinách na decimetr krychlový
Aktualizované poznatky na téma ampérhodiny a kilowatt hodiny v příspěvku Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon 4 - watthodiny a ampérhodiny a další veličiny - Blog iDNES.cz - kilowatthodiny by vlastně měly být zrcadlovými jednotkami proudu (tedy souhrnný odběr proudu přepočtený tak, jakoby odběr trval jednu hodinu, ampérhodiny by zase měly být v podstatě příkonem - tedy voltampéry (nikoli kilowatthodiny - což je čistý výkon).
ampérhodina
Ampérhodina (A·h, psáno také Ah a A h) je jednotka náboje, zkrácená jako ampérhodina - jednotka elektrického náboje. Náboj 1 ampérhodina je množství nabití 1 ampérhodinou proudu napájeného po dobu 1 hodiny, rovnající se 3 600 coulombům, ampérhodina není jednotkou energie, ale jednotkou elektřiny, takže se běžně používá v elektrochemii, jako je galvanické pokovování a baterie.
Pro zjištění jakou bude mít vůz spotřebu - tedy de fakto jakou udělá práci či jaký výkon uskuteční za jednu hodinu - je zvykem napět kapacitu akumulátoru napětím - čímž vyjde něco jako hodinová výkonost, kterou zase udává jednotka zvaná
kilowatthodina
Kromě spotřeby či kapacity energie dalšími přidruženými veličinami jsou jednotky hustoty či intentzity spotřeby či kapacity, neboli zásoby - souhrnně nazývané specifická hustota energie, tedy jednotky hustoty či intentzity spotřeby či kapacity, neboli zásoby
Kilowatthodina je ta veličina která se odečítá například na domácím elektroměru - a po různých přepočtech by z "spotřeba elektřiny - kilowatthodina" měla vyjít ta samá veličina jako elektrický proud - jenom přepočtená jakoby odběr trval jednu hodinu.
znovu tedy přepočet jak se liší "výkonnost" různých batetrií
Proto se například liší hodnota
u NiMH článku s kapacitou 2400 mAh a napětím 1,2 V (2,4 Ah x 1,2 V = 2,88 Wh)
od Li-ion článku se stejnou kapacitou a napětím 3,6 V (2,4 Ah x 3,6 V = 8,64 Wh).
jinak "výkon" - potažmo i "výkonnost" - jsou něco jako dvousložkové veličiny - výkon je například definován rychlostí a tlakem (a napětí baterie jakoby trochu zastupovalo rychlost)
tématem se podrobněji zabývá příspěvek Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon 4 - watthodiny a ampérhodiny a další veličiny - Blog iDNES.cz
další veličinou, která pravděpodobně ještě více definuje energii kumulovanou v baterii je
tedy specifická hustota energie
která je udávána jako
ampérhodina na krychlový decimetr (Ah/dm3)
část 5 nabíjecí dům pro elektromobil / baterie pro elektromobily Wolkswagen
Nabíjecí dům pro elektromobil
JAK NABÍT ELEKTROMOBIL
Co byste měli vědět o hardwaru pro Váš elektromobil.
Stačí jen zapojit zástrčku a energie přitéká.
Wallbox je zásuvka s vysokým výkonem, která je nainstalována na stěně a je určena pro domácí použití. Jedná se o volitelnou výbavu a v současné době Vám dává k dispozici maximální nabíjecí výkon až 11 kW. Pokud nabíjíte elektromobil z volitelného wallboxu, stačí pouze připojit konektor nabíjecího kabelu do zásuvky vozidla. Podobně komfortní je rovněž nabíjení z nabíjecí stanice, kterou máte k dispozici u Vašeho zaměstnavatele. Nabíjecí kabel je u tohoto typu nabíjecí stanice většinou její standardní a pevnou součástí. Pokud u veřejné nabíjecí stanice není žádný pevně instalovaný nabíjecí kabel, můžete snadno použít nabíjecí kabel dodávaný s vozidlem, který byste měli vždy vozit v zavazadlovém prostoru.
Existují dva různé typy nabíjení pro DC elektromobil
Nabíjení střídavým proudem (AC) pro DC elektromobil
Nabíjení je v podstatě rozděleno na dva typy. Při nabíjení z veřejné sítě je nutné pomocí usměrňovače, který je instalovaný ve voze, přeměnit střídavý proud na požadovaný stejnosměrný proud.
Nabíjení stejnosměrným proudem (DC) pro DC elektromobil
Při druhém typu nabíjení - nabíjení stejnosměrným proudem - je střídavý proud již přeměněn na stejnosměrný ještě předtím, než se dostane do vozidla - například v nabíjecí stanici. Výhodou je, že v průběhu nabíjení lze dosáhnout vyššího nabíjecího výkonu - například při nabíjení na dálnici - což automaticky zkracuje čas potřebný k nabíjení.
Nabíjecí dům pro elektromobil - přesněji nabíjecí box pro elektromobil by měl být vybudován v parkovacím pruhu vedle domu - k dodávkám elektřiny pro tento nabíjecí box by jako zdroj měla sloužit kombinovaná elektrárna veřejná síť - domácí elektrárna Domácí minielektrárna technicky vzato - kombinované zdroje elektřiny různých druhů - Blog iDNES.cz.
Nabíjecí stanice pro elektromobil
ELEKTRICKOU ENERGII JE MOŽNO DO ZÁSOBY UKLÁDAT PREKTICKY JEDINĚ JAKO ELEKTRICKÝ PROUD STEJNOSMĚRNÉHO NAPĚTÍ (DC)
Přesto se používají oba druhy nabíjení a pohonu - nicméně elektřina v bateriích pro pohon vozu je na bázi DC napětí.
Rychlost - neboli výkon nabíjení. Ačkoli se vlastně jedná o veličinu výkon (rychlost krát síla), veličinu udávanou zpravidla v kilowattech - obvykle se používá pro výkon nabíjení označení rychlost.
Dobíjecí baterie může k pohonu elektromobilu je v principu na stejnosměrný proud. Střídavý proud z elektrické sítě lze proto použít pro toto nabíjení až poté, co byl převeden na stejnosměrný proud. Pro konverzi je vyžadován takzvaný usměrňovač. V praxi existují dvě možnosti. Tento usměrňovač může být umístěn ve vozidle nebo v nabíjecí stanici.
Usměrňovače v elektromobilech. Všechny elektromobily, které se dnes používají, mají tuto možnost nabíjení. To je pochopitelné, protože střídavý proud je pro proces nabíjení mnohem snadněji dostupný než samotný stejnosměrný proud. Pokud má být například elektromobil možné nabíjet z běžné zásuvky v domácnosti, je nutný usměrňovač. Protože však má jen malé jiné využití, není k dispozici ve většině domácností a také ve firmách. Proto musí být instalován ve vozidle s elektrickým pohonem.
Jaké jsou tedy technické hraniční podmínky pro tento usměrňovač? Jeho výkon je úměrný nákladům, hmotnosti a rozměrům zařízení. Vzhledem k tomu, že tento usměrňovač musí být vždy veden v autě, a to i u drahých modelů automobilů, hraje roli alespoň hmotnost a rozměry. Z těchto důvodů je v elektromobilech instalován pouze jeden usměrňovač s nepříliš vysokou kapacitou.
Alternativou je usměrňovač v nabíjecí stanici. Tato stanice je proto drahá, protože spolu s potřebnou výkonovou elektronikou musí být instalován další komponent. Tyto náklady jsou však lépe rozloženy, protože nabíjecí stanici lze intenzivně využívat. Usměrňovač v elektromobilu naopak nelze používat častěji, než když vozidlo zastaví. Naproti tomu rozměry a hmotnost při instalaci v nabíjecí stanici téměř nehrají roli, a proto lze s nabíjecí stanicí s usměrňovačem realizovat mnohem vyšší nabíjecí kapacity.
existují tedy dva způsoby, jak správně nabíjet elektromobil.
Existují dva typy připojovacích konektorů.
Připojit, nabít, odemknout a odpojit - tak jednoduše lze nabíjet Váš elektromobil. V loňském roce byly v Evropě zavedeny dva standardy pro připojovací konektory.
AC nabíjení (střídavý proud)
S pevně nainstalovanou palubní nabíječkou dokáže elektromobil přeměnit střídavý proud na stejnosměrný. Kapacita nabíjení však závisí na vestavěné nabíječce.
doma
Nabíjení střídavým proudem: Probíhá hlavně doma u wallboxů - nástěnných boxů. Nejen, že jsou relativně levné (wallboxy stojí mezi 500 a 2,000 XNUMX eur), ale jejich design je také dostatečně kompaktní, aby je bylo možné instalovat téměř kdekoli
parkovací domy
Elektřina je dodávána prostřednictvím tzv. AC nabíjecí stanice. To se používá hlavně doma nebo na poloveřejných místech, jako jsou parkovací domy.
electric vehicle charging points
DC nabíjení (stejnosměrný proud)
Některé elektromobily už mají integrovanou DC nabíjecí stanici. Elektřina se již nepřeměňuje v autě, ale přivádí se přímo do baterie elektromobilu. Přestavba probíhá v tzv. rychlonabíjecí stanici, srovnatelné s napájecí jednotkou mezi notebookem a zásuvkou.
Tyto takzvané "super nabíjecí stanice" jsou však dražší než nabíjecí stanice AC. Z tohoto důvodu se stejnosměrné stanice používají především ve veřejných prostorách.
další téma
elektromobil různých zemí a značek
baterie pro elektromobily Wolkswagen
ttps://www.msn.com/cs-cz/zpravy/other/test-%C5%A1koda-enyaq-coupe-rs-jak-funguje-nejsiln%C4%9Bj%C5%A1%C3%AD-elektromobil-%C5%A1kodovky-v-10-c/ar-AA15zNAk?ocid=msedgntp&cvid=86790ee42643480e9d92ae3c6af98acb Německý koncern Volkshwagen znovu odložil rozhodnutí, kam ve východní Evropě umístí další továrnu na baterie do elektromobilů. Verdikt o miliardách investovaných eur měl padnout v závěrečném čtvrtletí loňského roku. Koncern jej odložil na konec letošního léta, pak na závěr roku a nově o dalších „několik měsíců“. Dozorčí rada VW zasedne ve čtvrtek, řešit bude hlavně neúspěšný vývoj softwaru do vozů budoucnosti. Znepokojivých důvodů, proč nejen Volkswagen, ale i další nadnárodní koncerny odkládají, či dokonce ruší klíčové investice a vyhýbají se Česku či celé Evropě ztrácející konkurenceschopnost, je bohužel více.
Továrny označované „gigafactory“ jsou pro Volkswagen klíčové. O to znepokojivější přešlapování koncernu je. Koncern se chce oprostit od závislosti na dodávkách z Asie, která má v oblasti baterií významný náskok. V Evropě chce proto vybudovat šestici vlastních obřích továren na bateriové články o celkové roční produkci 240 gigawatthodin, a to do roku 2030.
Neprodané pergoly se prodávají za velmi příjemné ceny blízko Havirov
Vedení zatím ukázalo na dolnosaský Salzgitter, španělskou Valencii a na švédské město Skelleftea. Příčinou odkladu rozhodnutí, kde vznikne továrna pro východní Evropu – kromě Česka se hovoří hlavně o Maďarsku a Polsku – je především energetická krize.
„Evropská unie rapidně ztrácí atraktivitu a konkurenceschopnost,“ uvedlo tiskové oddělení Volkswagenu na dotaz deníku E15. „Spojené státy, Kanada, Čína, jihovýchodní Asie a regiony jako severní Afrika jsou silní soupeři. Evropu vidíme jako cenově nekonkurenceschopnou v mnoha oblastech, především pokud jde o elektřinu a plyn. Nesnížíme-li ceny energií rychle a spolehlivě, investice do energeticky náročné výroby budou v Evropě prakticky neproveditelné,“ sdělil Volkswagen deníku E15.
Vznikající gigafactory Volkswagenu v Salzgitteru
Takových továren chce VW po Evropě šest.
Není to jen záležitost německé automobilky. Velké projekty a mnohamiliardové investice jsou odkládány, či zcela rušeny i dalšími nadnárodními koncerny, upozorňuje hlavní ekonom společnosti Deloitte David Marek. „Vysoké ceny energií hrají zcela zásadní roli. Evropa se kvůli nim stává nekonkurenceschopnou v mnoha odvětvích a bohužel nemá jiné řešení než co nejrychleji nahradit levný ruský plyn dodávkami zemního plynu z jiných částí světa. To ale zabere několik let,“ zdůrazňuje.
Podle Marka by pomohlo i případné německé přehodnocení přístupu k jaderné energii a uhelným elektrárnám. Předseda Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl zase nabádá k úpravám investiční podpory a zrychlení schvalovacích procesů, k jejichž tempu investoři při alokování projektů rovněž přihlížejí.
Příčin lavírování Volkswagenu je ale mnohem více. Koncern se dostal pod silný ekonomický tlak. Ve hře je rušení pracovních míst, osekávání sociálních výdajů a mezd zaměstnanců, dokonce i zachování některých výrobních závodů, varoval předák odborů v koncernové automobilce Škoda Auto Jaroslav Povšík.
S odvoláním na zástupce Volkswagenu agentura Bloomberg už dříve upozornila, že by mohl nastat přesun některých továren z Česka, Německa a ze Slovenska, tedy zemí nejzávislejších zemí na ruském plynu, do jihozápadní či severní části Evropy, kde je lepší přístup k námořním dodávkám zkapalněného zemního plynu (LNG).
Koncern čelí krizi v přelomovém období. Autoprůmysl se transformuje od výroby spalovacích motorů k produkci elektromobilů. Po bateriích je druhou nejdůležitější „součástkou“ elektromobilů software. A s ním si ve Wolfsburgu, sídle Volkswagenu, dlouhodobě nevědí rady. Neuspokojivý vývoj softwaru stál v létě místo dlouholetého koncernového šéfa Herberta Diesse.
Jeho nástupce Oliver Blume má podle listu Handelsblatt představit dozorčí radě novou softwarovou strategii tento čtvrtek. Nově by měl vznikat nejdříve software a od něj by se měl odvíjet design elektrických modelů, nikoli naopak.
Důsledky změn dopadly i na projekt Trinity, který exšéf Diess prezentoval ještě letos v dubnu jako zlomový bod. Projekt počítal s vybudováním zbrusu nového závodu poblíž Wolfsburgu, který by od roku 2026 vyráběl budoucí nový vlajkový elektrický sedan. Nové vedení koncernu v čele s Blumem tyto plány rozprášilo.
Budoucí elektromobil číslo jedna se má vyrábět v některém z již existujících závodů. Navíc to nemá být sedan, ale vůz kategorie SUV, po které je vyšší poptávka. Volkswagen místo prezentace zcela nové softwarové architektury, která byla na Trinity navázaná, zůstane u stávající, kterou chce do konce dekády inovovat tak, aby si uchovala konkurenceschopnost.
I v kontextu těchto úsporných kroků koncernu je třeba vnímat lavírování kolem možné výstavby nové továrny za až 120 miliard korun v tuzemsku. Česká strana navíc rozhodování Volkswagenu spíše komplikuje, než usnadňuje, a to hned na několika úrovních.
Vláda Petra Fialy (ODS) sice v oficiálním prohlášení podpořila výstavbu gigafactory v Líních na Plzeňsku, politickou reprezentaci kraje, Plzně ani dotčených obcí o možných přínosech ale přesvědčit nedokázala. Jednotná politická podpora je přitom pro investora klíčovou, upozornil dříve v rozhovoru pro deník E15 Klaus Zellmer, předseda představenstva Škody Auto. Ta o prosazení Česka jako lokality pro stavbu továrnu silně lobbuje, neboť je pro ni zásadní.
„Projekt Gigafactory v Líních je pro vládu prioritou a odklad rozhodnutí ze strany Volkswagenu v tomto směru nic nemění. Ministerstvo bude pokračovat v jednání s dotčenými obcemi i investorem. Vysoké ceny energií jsou problémem všech evropských lokalit. Cenu za energie si sjednává investor s vybraným distributorem, ministerstvo do tohoto procesu nezasahuje,“ sdělila deníku E15 mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Miluše Trefancová.
Česko také nemá připravené průmyslové parky, které by mohlo nabízet zahraničním investorům pro podobné projekty. Líně jsou podle Volkswagenu jediným místem v republice, kde by bylo možné stavět. „Že jsme nepřipravili průmyslové parky, je přesně ten zásadní problém a důvod, proč a jak se vede debata o umístění gigafactories. Přitom právě nyní jsme v klíčovém období. Máme nanejvýš dva roky času, během kterých se kompletně přemaluje mapa výrobně-dodavatelského řetězce pro elektromobily,“ uvedl Petzl.
Situaci také komplikuje nejasný stav investičních pobídek po změně předchozího systému, dodává ekonom Marek. „Současný systém je arbitrární, nejsou jasná pravidla, všechno je to o rozhodnutí vlády. Chce to více jistot pro zahraníční investory, musejí vědět, zda mohou s pobídkami počítat. V současné době to jasné není,“ řekl. Dořešení státní podpory nebo „místních otázek“ – dost možná otázek kolem pozemku – zmínil v aktuálním prohlášení i Volkswagen.
V odpovědích pro deník E15 koncern také uvedl, že o lokalitě pro další gigafactory rozhodnou i faktory, jako jsou dostupnost pracovní síly, zelená energie, logistika či dotčený pozemek.
Kromě Volkswagenu zvažuje výstavbu továrny na baterie v Česku také jihokorejský gigant LG. V ideálním případě by chtěl stavět na severní Moravě už příští rok, jak zjistil deník Právo. I LG se nicméně potýká s malým výběrem využitelných pozemků a drahými energiemi. O vlastním projektu gigafactory na místě hnědouhelné elektrárny Prunéřov I má s investory jednat také energetická společnost ČEZ.
Ačkoliv autoprůmysl vytváří desetinu tuzemského HDP a transformace do elektromobility je pro jeho budoucnost zcela zásadní, Česko zatím nemá jistou ani jednu gigafactory. Na rozdíl od Německa, Polska či Maďarska, kde již stojí nebo vznikají desítky takových továren. Například zmíněné LG nebo čínský lídr bateriového trhu CATL budují ve zmíněných zemích jedny z největších továren na baterie na světě.
„Pokud by se nám nepodařilo minimálně jednu, ale pokud možno dvě továrny získat, pro Česko by to byla velmi špatná zpráva. Těžko by tu existovala související výroba elektromotorů a dalších komponent. Znamenalo by to ústup autoprůmyslu ze slávy,“ varoval Petzl. Důsledkem by podle něj byl propad počtu pracovníků, příspěvku průmyslu k HDP země a jejímu výběru DPH. „Ještě jsme ale neprohráli. Ještě máme čas s tím něco dělat,“ dodal.
Prodej nových automobilů s klasickými spalovacími motory bude v Evropské unii prakticky nemožný od roku 2035.
Nový český elektromobil přijde na trh v létě, stát bude lehce pod milion
Česká společnost MW Motors ze Štěnovic předvedla poslední evoluci svého elektromobilu Luka EV. Novinka by měla pohladit oko i duši každého fanouška klasických vozů, zároveň má ale potěšit také příznivce elektromobilů. Luka EV je totiž luxusním retro elektromobilem postaveným na hliníkovém podvozku, který svým designem odkazuje na vozy z přelomu 50. a 60. let minulého století. V konturách líbivé karoserie by znalec mohl pozorovat inspiraci vozy Aston Martin DB4, VW Karmann-Ghia nebo Triumph GT6.
Luka EV přitom není až takovou novinkou, jak by se mohlo zdát. Už v roce 2018 byl představen první funkční prototyp. Poháněn měl být čtyřmi elektromotory přímo v kolech a do prodeje měl přijít už v příštím roce, a to za cenu začínající těsně pod milionem korun. Minulý čas je ale v tomto případě opravdu na místě. Společnost MW Motors totiž nedávno oznámila, že „po opravdu pečlivém zvažování jsme se těsně před zahájením výroby rozhodli pro zásadní přepracování celého auta…“
Původně se totiž kupé předvedlo s koncepcí čtyř elektromotorů umístěných přímo v kolech vozu. Nová verze s označením Traditional má jednodušší techniku, místo čtyř elektromotorů o výkonu 12,5 kW (tedy celkem 50 kW) má jeden o výkonu 55 kW pod kapotou. Má tedy vyšší výkon a dokonce i větší kapacitu baterií. Dva články Li-Ion mají dohromady 26,4 kWh, dojezd je díky tomu podle výrobce 310 km.
Sony + Honda = elektromobil AFEELA. První to vymyslí, druhý to vyrobí a prodá. Už v létě 2026
elektrokola Jízdní kola | vidaXL.cz
dále jak kopit elektromobil Elektromobily - pronájem, servis, prodej - eHUSTAK.cz
Elektromobil z Ruska
Elektromobil z Ruska "Amber" neboli jantar. Přesně tak by se měl jmenovat nejnovější výkvět ruských technologií, který představila moskevská polytechnická univerzita. Auto je údajně složené pouze z ruských komponentů a do produkce by mělo jít v roce 2025. Co ale způsobilo největší poprask na sociálních sítích, je vzhled vozu. Jedni jej připodobňují k legendárnímu Fiatu Multipla, jiní si utahují z jeho atypických světel a poněkud těžkopádného designu. Podivné díry na boku vozu označují s humorem jako otvory na pádla. Továrna Avtotor přiznala, že jí na karoserii auta posloužily díly z Lady Vesta.
Elektromobil podle Putinových mužů: Nové ruské auto sklízí na sociálních sítích posměch – eXtra.cz
Elektromobily z Číny
Jak Čína ovládne svět elektromobily? Má pečlivě připravený plán...
Například čínská automobilka BYD.
Návštěvník velkých čínských měst tím může být překvapen. Většina aut na silnicích kolem jen bzučí, jezdí totiž na elektřinu. Jak se to stalo a může se čínská situace zopakovat i u nás?
Dlouho se o tom mluvilo, teď se to ale už doopravdy děje. Čínský automobilový průmysl definitivně vyrostl z fáze kopírování a stavby nekvalitních vozů a začíná se hrnout do světa. Vidíme to i ve zprávách. „Čína poprvé v historii překonala Japonsko a stala se největším exportérem automobilů na světě.“ „Automobilka BYD se stala největším světovým výrobcem elektrických aut.“ „BYD si postavil vlastní loď pro vývoz elektromobilů do Evropy.“ „Podíl prodaných elektromobilů v Číně dosáhl 35 %.“ „BYD postaví v Maďarsku továrnu na elektromobily.“
Poznat to je i na našich cestách. MG sice v Česku prodává primárně spalovací vozy, ale v prodejích předstihlo zavedené značky Citroën nebo Mazda. A jeho nové modely jsou elektrické a levnější než konkurence. V západní Evropě už elektromobily čínských značek promlouvají do odbytu výrazněji, například MG4 patří mezi vůbec nejprodávanější modely. Ale co je důležité, velmi se změnil pohled na čínské vozy. Ještě před pár lety se čínská novinka do západního zpravodajství dostala jen s popisem, kolik toho zase Číňané zkopírovali. Dnes se ale píše spíše o technice, výbavě a ceně, o jaké si může většina západních automobilek jen zdát.
Zásadní změnu ve vozovém parku jsme sami zaznamenali při našich návštěvách Číny minulý rok. Ještě v roce 2017 si ve velkém čínském městě málokdo koupil auto lokální značky, prodejům tam dominovaly Volkswagen (už od roku 1984), Toyota, Nissan nebo Honda. Kdo chtěl vidět osobní čínský vůz, musel zamířit do chudších menších měst nebo na venkov. Důvod nízké prestiže lokálních vozů je zjevný, i Číňané měli k vlastním automobilkám stejné výhrady jako Evropané. Dnes se situace naprosto obrátila.
V centrech měst Kuang-čou, Šanghaj nebo Chang-čou nás v ulicích překvapil pohled na zcela dominující elektromobily, a to v naprosté většině od lokálních výrobců. Kde předtím vládla nám známá loga, tam najednou vídáme spíše značky BYD, Aion, Nio, Li Xiang, Xpeng, Livan, Zeekr a mnoho dalších. Pro turistu je to změna příjemná, ulice jsou zcela zjevně tišší a čistší. Velký podíl na tom mají vozy taxi, které už kompletně přešly z dřívějšího pohonu LPG/CNG čistě na elektřinu.
Samozřejmě to neznamená, že by spalovací a západní vozy v Číně zcela skončily. Mezi nejprodávanější modely stále patří spalovací Volkswageny Lavida a Sagitar nebo Nissan Sylphy. Jen se přesunuly do chudších oblastí nebo na okraje měst. I tam už ale elektromobily úspěšně pronikají, což jsme viděli při návštěvě vesnic, kde se na nevábně vypadajících domcích z wallboxů nabíjely elektrické vozy.
Za celý rok 2023 se v Číně prodalo dohromady 21,7 milionu osobních automobilů, z toho 7,75 milionu byly vozy NEV (35,7 %). Z těch je asi 28 % čistě elektrických a 7 % PHEV. Pro porovnání, celkové prodeje elektromobilů a PHEV na celém světě v roce 2023 dosáhly 13,6 milionu kusů, z toho 9,5 milionu byly bateriové elektromobily.
obsah na závěr
rozcestník pražská doprava a průmyslová zastavení na lince metra "B"
stanice Sokolovská - Florenc (a Denisovo nádraží)
stanice Křižíkova
hospodářský rozcestník Praha a Karlín
rozcestník firma Křižík
hospodářský rozcestník Praha pro obor elektrotechnika, světelné zdroje a akumulace elektrické energie
část 1 Karlín a firma František Křižík
rozcestník akumulace elektrické energie - autobaterie
Část 2 autobaterie
AUTOELEKTRIKA - rozdělení jednotlivých elektrických úseků ve vozidle
odbočka - malá historicky - technická vsuvka na téma ROA (Ruská osvobozenecká armáda) a porucha vozidla s dobíjením baterie
I. Vůz se spouští (neboli startuje - baterie se vybíjí)
II. Baterie se nabíjí
rozcestník elektrické osvětlení
část 3 firma František Křižík (pokračování)
Křižíkova oblouková lampa
rozcestník firma František Křižík
část 4 vůz na elektrický pohon - elektromobil
Křižíkův elektromobil
pohon (motor) elektromobilu
AC a DC elekromobil
dojezd elektromobilů - akumulace el. energie pro vozidla - specifická hustota elektrického náboje
ampérhodina na krychlový decimetr (Ah/dm3)
část 5 nabíjecí dům pro elektromobil / baterie pro elektromobily Wolkswagen
dva různé typy nabíjení pro DC elektromobil
nabíjení střídavým proudem (AC) pro DC elektromobil
nabíjení stejnosměrným proudem (DC) pro DC elektromobil
část 6 elektromobil různých zemí a značek
baterie pro elektromobily Wolkswagen
Vznikající gigafactory Volkswagenu v Salzgitteru
Nový český elektromobil přijde na trh v létě, stát bude lehce pod milion, MW Motors ze Štěnovic
Sony + Honda = elektromobil AFEELA. První to vymyslí, druhý to vyrobí a prodá. Už v létě 2026
Amber neboli jantar - elekromobil z Ruska pro rok roce 2025
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411
Když zasněží a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne
Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...
Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku
Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...
Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let
V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...
Izraelci k nám vtrhli, hlásí mise OSN v Libanonu. Odejděte, vyzval Netanjahu
Sledujeme online Mírová mise OSN v Libanonu hlásí další konflikty s izraelskou armádou. Izraelské tanky podle OSN...
„Noste si po povodni příbor.“ Opravy poničených škol mohou trvat měsíce
Ještě v létě ve škole vlastnoručně vyměňoval podlahy. Dnes ředitel Základní školy Česká Ves Filip...
Mýtné podle ujeté vzdálenosti? Nevyhnutelné, tvrdí šéf britské infrastruktury
Klesající výnosy ze spotřební daně za paliva – vedlejší efekt rozvoje elektromobility – vedou k...
Policie obvinila muže podezřelého z postřelení třináctileté dívky v Plzni
Čtyřicetiletého muže podezřelého z pátečního postřelení třináctileté dívky v okrajové části Plzně...
- Počet článků 154
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 711x