Aero továrna na letadla / kompozity - konstrukční materiál pro letectví a kosmonautiku
rozcestník letectví 1. republika
část 1 továrna Aero
rozcestník letectví, kosmonautika, materiálové inženýrství
část 2 kompozity a materiálové inženýrství
část 2 vrtulové letouny první republika
část 4 vrtulové letouny další generace a proudové letouny - proudový (tryskový, reakční) motor Motorlet / Walter M701 - přepočet tah (síla)a tlak -výpočet rychlosti podle druhu pohonu - rychlost v rovnici a kartézských souřadnicích
Část 5 proudová letadla L29 Delfín, L39 Albatros, L159 Alca
Část 6 Aero Vodochody a dopravní letoun A220
rozcestník materiálové inženýrství
ROZCESTNÍK LETIŠTĚ a LETECTVÍ 1. REPUBLIKA (+ vojenská letiště z pozdější doby)
podrozcestník "letiště Kbely"
letiště Kbely - firma AERO
letecká pošta a letiště Kbely Jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ), letecká pošta - Blog iDNES.cz
Aero továrna na letadla / kompozity - konstrukční materiál pro letectví a kosmonautiku (tento příspěvek)
firma Avia
Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4, letiště Čakovice - Blog iDNES.cz
ČKD - konstrukční oddělení Praga
Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz
parašutismus a paragliding Krásné staré zemědělné stroje a letní čtení na táboře - Blog iDNES.cz část 3. Odboj 1939 - 45 a partizánská brigáda Jan Hus, skupina Vpřed
letiště Brno
rozcestník pohon v letectví
Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz turbovrtulový a turbodmychadlový motor, rozdělení leteckých motorů
Letiště Brno a polská LOT a Fokker F-VII/1m, Junkers 52 a letecká rádiostanice LR 10 - Blog iDNES.cz (první republika a protektorát) + odkaz na pokračování předchozího odkazu (části Junkers 52) - s názvem Cesty elektrické energie 10 (se zaměřením příkon - výkon) a dodatek k vysílači pro Junkers - Blog iDNES.cz
Vojenské letiště Brno Letiště Brno, Mig 21 a elektrotechnické a radiotechnické vybavení letadel - Blog iDNES.cz
firma Baťa - Zlín Mechanika DAV(PM): Holešov - rychlost a zrychlení letounu Z 142 - Blog iDNES.cz
katalog letišť a letiště Holešov Mechanika A/ DAV - rychlost, zrychlení, vzlet 3, katalog letišť, An - 12 a paragliding - Blog iDNES.cz
část 1 Aero - továrna na letadla, vrtulové letouny první republika
Letectvím se po vzniku Československa zabývaly tři firmy - ve svých počátcích spíš jen opravárenské dílny letounů, které nová republika zdědila po bývalém mocnářství, nebo jí byl levně odprodán z poválečné Francie.
Továrna Letov svou administrativou nejvíc připomíná státní podnik. Letov se v roce 1925 přestěhoval do Letňan - do nových objektů, Avia se zase v roce 1923 přestěhovala do Holešovic a v roce 1931 pak do nově postavené továrny v Čakovicích. Největší rozlet měla v počátečním období firma Aero, která začala s výstavbou nové továrny již v roce 1920 na „zelené louce“ ve Vysočanech, kam se v roce 1923 výroba přestěhovala.
Vedle nich byly v Praze i dvě továrny na letecké motory: Walter v Jinonicích a firma Praga v Karlíně. Ve třicátých létech se leteckou výrobou začaly zabývati další firmy.
Aero A – 204 bylo poslední československou předválečnou konstrukcí dopravního letounu, zkonstruované na základě požadavků ČSA. Letalo bylo zalétáno s pevným podvozkem, zatahovací povozek namontován dodatečně. Letoun intenzivně zkoušeli piloti Vojenského výzkumného ústavu v Letňanech, později i zkušební komise ČSA – přesto československé aerolinky nakonec upřednostnily typově podobný zahraniční letoun Airssped AS-6 Envoy. Rychlost letounu 320 km/h. Aero A-200 byl sportovní letoun vyvinutý pro populární turistické závody napříč Evropou zvané „Chelenge“. Chelenge nebyla soutěž ledacjaká. Vedle vlastního turistického létání piloti museli absolvovat několik obtížných disciplín, jako byl start a přistání s překážkou, let při minimální rychlosti a podobně. Navíc byla hodnocena výbava a vylepšení letounu. Továrna Aero se pečlivě připravila na ročník 1934 dvěma stroji. Čechoslováci sice nezískali první místo v jeddnotlivcích – to patřilo Polákům, ale zzzato obdrželi týmovou cenu národů. Jednalo se o čtyřmístný sportovní letoun, který dosahoval maximální rychlost 230 km/h, dostup 5 000m. Aero A 300, bombardér který zůstal pouze v prototypu. Ti, kdo v roce 1937 obdivovali katalog firmy Aero a v něm fotografii letícího bombardéru A – 300 se mýlili. Nešlo totiž o fotografii skutečného letounu nýbrž o zdařilou fotomontáž. Čtyřčlenná posádka – výzbroj v přídi, na hřbetě a v pumovnicích.
Opravárenské dílny, později továrny a rovněž veřejná civilní a tovární či sportovní letiště by dal označit vojensko-tovární letištní komplex Letňany, tovární letiště koncernu Škoda – Avia Čakovice a vojensko-civilní mezinárodní letiště ve Kbelích, které vzniklo v roce 1918. To po šesti letech neustálého rozvoje již kapacitně nestačilo vojenské, tovární, zkušební a zároveň mezinárodní civilní letecké dopravě a dalo tak vzniknout v roce 1924 dalšímu letišti v Letňanech. Od roku 1923 se v Letňanech postupně vybudoval komplex letecké továrny Letov, později se sem přesouvá Vojenský letecký ústav studijní (dnes VZLÚ) a ke konci 30. let je komplex rozšiřován koncernem ČKD o další leteckou továrnu Praga, což ovšem bylo oddělní firmy ČKD se shodným názvem jako pražská automobilka.
Avia, která se v roce 1923 přestěhovala do Holešovic se v roce 1931 přestěhovala z Holešovic do nově postavené továrny v Čakovicích, a lze předpokládat že v tomto roce vzniklo třetí pražské letiště v oblasti - letiště Čakovice.
Pokud lze jednotlivá letiště přiřadit k leteckým továrnám - tak zpočátku nejvýkonnější firma Aero (ostatně Aero Brandenburg je v podstatě ten samý letoun který podnikl první veřejný dopravní let Československých aerolinií)
Přiřazení jednotlivých letišť k příslušným firmám by mohlo vyjít následovně - firma Aero zřejmě ponejvíc využívala letiště Kbely, polostátní firma zase letiště v Letňanech - zejména ve 30tých letech velmi produktivní firma Avia zase letiště v Čakovicích. -
OBSAH
rozcestník letectví 1. republika
část 1 továrna Aero - vrtulové letouny první republika
rozcestník letectví, kosmonautika, materiálové inženýrství
část 2 kompozity a materiálové inženýrství
část 4 vrtulové letouny další generace a proudové letouny - proudový (tryskový, reakční) motor Motorlet / Walter M701 - přepočet tah (síla)a tlak -výpočet rychlosti podle druhu pohonu - rychlost v rovnici a kartézských souřadnicích
Část 5 proudová letadla L29 Delfín, L39 Albatros, L159 Alca
Část 6 Aero Vodochody a dopravní letoun A220
rozcestník materiálové inženýrství
ROZCESTNÍK LETECTVÍ A KOSMONAUTIKA
rozcestník civilní letectví Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz
letecké měření 1 Mechanika A/ DAV (PM) - matematika slovesně, zrychlení neboli vzlet 1, katalog letišť - Blog iDNES.cz
letecké měření 2 Letecké měřící přístroje a odpovídající veličiny, letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz současně rozcestník vojenské letectví a vojenství obecně
Letiště Holešov - vzlet letounu Z 142 a diagram XY jako statistika provozu a výkonu - Blog iDNES.cz
Junkers 52 a letecká rádiostanice LR dvojpříspěvek s pokračováním Cesty elektrické energie 10 (se zaměřením příkon - výkon) a dodatek k vysílači pro Junkers - Blog iDNES.cz
Messerschmitt Me 262 v Žatci - Blog iDNES.cz
Paní Simpsonová a Goethe / De Havilland DH 106 Comet - Blog iDNES.cz letectví padesátých let
Mechanika 4 - hybnost, moment hybnosti a změna hybnosti a letadla Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz mechanika dvojitých momentů - moment hybnosti a impuls síly
U Madridu se bojuje za Prahu a francouzský stíhač Dewotine D.510 - Blog iDNES.cz
letectví - doplňkové aktivity
paragliding, parašutismus, padák, skoky s padákem - hlavní a záložní padák Mechanika A/ DAV (PM) - rychlost, zrychlení, vzlet 1, katalog letišť, paragliding - Blog iDNES.cz druhá část příspěvku
podrozcestník letecký průmysl
Boeing 787 – Wikipedie (wikipedia.org)
podrozcestník Boeing
V rakouské pustě, Letiště Vídeň - Schwechat a letoun Boeing 707 / 737 / 777 - Blog iDNES.cz
Letouny Boeing 737 v Brně a letecký navigační systém - Blog iDNES.cz
Vzduchoplavba
Vzduchoplavba osmdesátých let - jak upravovat fotky bez fotoshopu - Blog iDNES.cz
kosmonautika
Hallův efekt, matematika kosmických letů ; autoelektrika a elektromobil - Blog iDNES.cz
odkazy vně
kosmonautika (8) Ondřej Šamárek: Na prahu nové epochy - Gagarinův let do historie (Pátečníci Stream, 12. 4. 2021) - YouTu
letectví Velká válka Historie bombardovacích letadel ve výškách (msn.com)
část 2 kompozity
část 2 kompozity
Co to tedy kompozity jsou. Zjednodušeně řečeno materiály sestavené z více - zpravidla dvou složek - čímž vznikne zcela nový materiál - jež by měl absorbovat především přednosti obou materiálů. Jednou ze složek je výstuž (označovaná jako sekundární složka) - druhou výplň - neboli matrice - označovaná jako primárně. Dá se říci vlákno kompozitu se postřikuje tenkou hmotou výplně - neboli impregnuje - v podstatě se jedná o impregnaci - výroba kompozitů se také nazývá PREIMPREGNACE.
Svou podstatou by za kompozit mohl být považován i poměrně široce známý železobeton - hojně užívaný při stavbách mostů - už proto - že oba výchozí materiály - beton a konstrukční ocel - mají naprosto odlišné vlastnosti - ale přesto - při obvyklých výrobních postupech oba výchozí materiály spolu vytváří spolehlivý stavebně - konstrukční materiál. Proti nepřesnostem v terminologii je však na místě uvést - že železobeton za kompozit považován není.
Dalším - poměrně široce známým materiálem, který už do kategorie kompozitů spadá - by mohl být laminát. Známé jsou například laminátové loďky - kanoe, kajaky - zejména dříve pro nedostatek podobného zboží na domácím trhu poměrně často vyhovovaly různé doplňky - osobně se mi ponejvíce vybavují motocyklové kapotáže - či spíš polokapotáže - jako například u motocyklů Simson S 51 Elektronik.. Díly z laminátu se vyhotovovaly přibližně následovně. Nejprve se zhotovila forma - či matrice - například ze sádry - které se obandážovala - což byl už základ budoucího dílce. Jednotlivé vrstvy bandáže se potíraly epoxidovým lakem - a po vytuhnutí vlastně vznikl hotový laminátový dílec - který se jen obrousil - například smirkovým papírem - případně jinak povrchově upravil.
JÁKÉ MATERIÁLY VLASTNĚ VYHOVUJÍ VYMEZENÍ KATEGORIE KOMPOZITY A DALŠI POJMY Z OBORU
Kompozity jsou konstrukční látky složené z několika různých materiálů
- jasně oddělených fází, jsou tedy ve své podstatě nehomogenní, jako technický materiál se však musí považovat za homogenní - tedy jako jeden materiál!
? Zavádíme proto v kompozitu fiktivní hodnoty - napětí v kompozitu, relativní deformace kompozitu.
Nejstarší : Jakýkoliv vícefázový materiál, tvořící pevnou látku – dřevo, litina, beton
? Novější – fáze si ponechávají své vlastnosti, ale v systému se uplatní pouze jejich přednosti a potlačí nedostatky – i smaltovaná ocel
? Fáze musí být v objemu rovnoměrně rozděleny – (nevyžaduje se vždy)
? Fáze se musí vyskytovat odděleně a kompozit se vytvoří jejich kombinací – používají např experti EU, vylučuje usměrněné tuhnutí
? Někdy se požaduje uměle vytvořený systém, jindy se rozlišují přírodní a umělé kompozity – dřevo, skelný laminát
Anizotropie je vlastnost, kterou se označuje závislost určité veličiny na volbě směru. Vlastnosti jsou v různých směrech různé. Příkladem anizotropie je světlo přicházející přes polarizátor. Dalším příkladem je dřevo, které je jednodušší rozdělit podél letokruhů, než napříč letokruhy.
Závislost fyzikálních vlastností prostředí na směru, ve kterém se měří (op. izotropie).
Dá se říci - že kompozit je materiál, který se šije na míru podle potřeby. Slovo "šije" přitom nebylo zvoleno čistě náhodně - sekundární složka kompozitu je vlastně tkanina - a je také podobně jako různé druhy textilních tkanin různým způsobem strukturována. Rovněž - podobně jako u textilních tkanin je i kompozitních tkanin základem materiálu vlákno - v případě Československa se nejvíce začalo uplatňovat vysocepevnostní uhlíkové vlákno. Jinými druhy vláken z kompozitu by mohla být vlákna z bóru - případně aromatických polyamidů - kevlaru.
Co se týče mechanických vlastností materiálu z kompozitu - i ty je možno v podstatě šít na míru. Pevnost, tuhost, případně další vlastnosti materiálu se dají se dají do značné míry ovlivňovat - na rozdíl od klasických materiálů jako třeba ocel, titan - či hliník. Součástka z uhlíkového kompozitu má pevnost oceli a při tom je pětkrát lehčí. Letecké kompozitní konstrukce jsou o 30% lehčí než hliníkové a jejich životnost je nejméně trojnásobná - protože únava materiálu v provozu probíhá mnohem pomaleji než u materiálů kovových.
Další změna oproti konvenčním materiálům - díly z kompozitů se prakticky neobrábějí - kromě zakončení vyrobených dílů na okrajích - případně děr pro spoje.
Nevýhoda materiálů z kompozitu. Standartní nevýhoda - jakou je cena. Cena u kompozitů ovšem souvisí s výši produkce. Čím více - tím levněji. Dále platí zásada nevyrábět malé díly - které se pak pracně skládají - obrábějí a montují. Než se výroba kompozitů stane ekonomickou - je potřeba vložit nemalé peníze do strojů a výrobního zařízení.
Další změnou oproti klasickým materiálům je změna vlastností podle směru. V jednom směru mohou být - podle požadavků konstrukce - některé parametry posíleny - jiné naopak potlačeny.
Hotový dílec z laminátu s mnohdy nezadal s továrními dílci zahraničních výrobců - snad jen rubovou stranou - která se problematičtěji opracovávala - a u podomácku zhotovených dílců zpravidla bývala ponechávána v neopracovaném stavu.
A v jakých průmyslových odvětvích se kompozity ponejvíce uplatňují...
Ve stavebnictví plastobetony.
Jako univerzální konstrukční materiál jsou použivané například plněné termoplasty, které se uplatňují v různých odvětvích - jako třeba v dopravě - u sportovního nářadí - domácích robotů a tak dále...
Kompozity se staly hlavním konstrukčním materiálem i v leteckém průmyslu - kde do značné míry již nahradily po desetiletí dominující leteckou slitinu hliníku dural. Pro kompozity v letectví se zavedlo pojmenování špičkové kompozity - a často tvoří až 80% konstrukce letounů - třeba téměř celá křídla - s vyjímkou zakončení.
Jak se díl z kompozitu vlastně vyrábí...
PŘEDFÁZE
Nejprve se vyhotovený polotovar - přesněji POLOTOVAR JEDNÉ VRSTVY vyhotovovaného dílu - jen přibližných rozměrů - ale již z obou složek - tedy vlákna a plniva - neboli matrice. Polotovar bývá nazýván PREPEG (neboli před-impregnovaná tkanina). Vystřihuje se ručně - někdy také laserem, případně i vodním paprskem.
FÁZE 1
Podle výkresů nebo šablon z před-impregnovaných polotovarů - PREPREGŮ vyříznou NÁSTŘIHy jednotlivých vrstev požadovaných rozměrů a tvarů.
FÁZE 2
Podle předepsaného pořadí se nástřihy jednotlivých vrstev s patřičnou přesností složí - tedy navrství už do finálního rozměru dílce. Jednotlivé nástřihy se liší i podle předem navržené odlišné orientace vláken podle metody šití na míru. Pro tuto činnost jsou již zavedeny i kladecí stroje - roboty.
FÁZE 3
Složený - ale dosud nevytvrzený blok nástřihů se umístí do formy určující tvar budoucího výrobku. Forma se pak zaveze do vytvrzovacího zařízení - AUTOKLÁVu - kde působením tlaku a teploty díl dosáhne požadované pevnosti, tuhosti a tvarové stálosti.
FÁZE 4
Panel se vyjme z formy - očistí a projde mechanickou úpravou. Následuje prověření a důkladná kontrola bez porušení materiálu - například ultrazvukem a díl - například letounu je hotov.
Pokud by se jednalo o panel s výstužemi nebo voštinovým jádrem - komplikovanost výrobního procesu narůstá.
Výroba kompozitů dala vzniknout zcela novým oborům - například materiálovému inženýrství - ovlivnily ale i střední odborné školství.
OBSAH
rozcestník letectví 1. republika
část 1 továrna Aero
rozcestník letectví, kosmonautika, materiálové inženýrství
část 2 kompozity a materiálové inženýrství
část 4 vrtulové letouny další generace a proudové letouny - proudový (tryskový, reakční) motor Motorlet / Walter M701 - přepočet tah (síla)a tlak -výpočet rychlosti podle druhu pohonu - rychlost v rovnici a kartézských souřadnicích
Část 5 proudová letadla L29 Delfín, L39 Albatros, L159 Alca
část 3 vrtulové letouny další generace a proudové letounyL 29 Delfín
Aero L-29 Delfín
proudový (tryskový, reakční) motor
Proudový motor je typ motoru, který se používá v letectví. Pracuje na principu Newtonova zákona o akci a reakci – spaliny vycházející z motoru působí silou opačným směrem na motor, který tím ženou vpřed. Zákon o akci a reakci také připomíná veličinu hybnost - kdy jedna složka působí jedním směrem a druhá jiným - v tomto případě opačným což je řekněme "makrohybnost" - právě u proudového motoru - pro hybnost je ovšem typičtější, že jednotlivé složky síly působí v určitém úhlu, jako například obvodová rychlost a dostředivá rychlost u letecké vrtule - veličina hybnost je tedy něco jako dvousložková síla.
Proudový motor - v přední části motoru se nachází vstupní ústrojí, kterým do něj vstupuje vzduch, ten je dále nasáván kompresorem, který vzduch stlačuje; ten se tím zahřívá a následně putuje do spalovací komory. Zde se do vzduchu vstřikuje palivo. Zažehnutím směsi se uvolní tepelná energie a horké plyny, vycházející ze spalovací komory, roztáčejí turbínu v zadní části motoru, která přes hřídel vedoucí podélnou osou motoru pohání kompresor. Za turbínou, ve výstupní trysce, je vysoký tlak a tepelná energie se mění na kinetickou, tím vzniká tah motoru.
přepočet tah (tlak) proudového motoru "p" a síla "F"
motor Motorlet / Walter M701
Mezinárodní jednotkou tahu, obecně síly, je Newton (N), běžně se ale používá tisícinásobek, tedy kilonewton (kN). Větší představu o velikosti tahu ovšem v neanglické literatuře dává vyjádření v kilogramech (kg), správnější je ale používat kilopondy (kp). Anglicky psaná literatura používá imperiální měrný systém a pro tah je zde používanou jednotkou libra (lb, lbf).
Tah není tlak. Tah = obecnějčí veličina - která nezahrnuje průměr trysky. Tah je totéž co síla. Nezáleží tedy na velikosti (průměru) motoru - ale na jeho velkosti - síle.
Tah proudového motoru je v podstatě tatáž veličina jako síla - také se udává v Newtonech. Tlak je síla dělená plochou. Motor o menším průměru by měl větší tlak - což ovšem není zas tak podstatné, jelikož pro vzlet letounu je podstatnější veličinou tah proudového motoru.
Mezinárodní jednotkou tahu, obecně síly, je Newton (N), běžně se ale používá tisícinásobek, tedy kilonewton (kN). Větší představu o velikosti tahu ovšem v neanglické literatuře dává vyjádření v kilogramech (kg), správnější je ale používat kilopondy (kp). Anglicky psaná literatura používá imperiální měrný systém a pro tah je zde používanou jednotkou libra (lb, lbf).
Kilo (symbol k) je předpona soustavy SI a znamená mocninu 103, tj. tisícinásobek hodnoty základní jednotky. Předpona pochází z řeckého ??????, což znamená tisíc.
1 kp = 1 kg
1 kp = 9,80665 N
1 lb = 0,453592 kp
1 lb = 4,448217 N
1 kN = 1000N = 101,9716 kp = 224,8091 lb (liber)
Příklad: 9500 kp = 93,16 kN = 20944 lb.
libra je tedy přibližně polovina newtonu - tedy newton ´= 2 libry
Klasický tah se měří v nulové výšce, při nulové rychlosti, při teplotě 15°C a tlaku 101,3 kPa, tedy při normálních fyzikálních podmínkách.
výpočet rychlosti proudového motoru - čím se liší rychlost jako funkce výkonu a rychlost v kartézských souřadnicích jako časosběrná veličina
výpočty rychlosti podle druhu pohonu
výkon P je rychlost v krát síla F
rychlost v a síla F jsou veličiny které lze vzájemně přepočítat
z čehož vychází, že výkon lze například vypočítat pouze přepočtem z rychlosti
obecná rovnice pro výpočet výkonu z rychlosti
výkon P je rychlost v na ntou
jinak vychází rychlost u automobilu (zde se počítá podle síla a poloměru kola) a jinak u proudového motoru (tryskáče) - zde se počítá jenom ze síly
rychlost u automobilu podle poloměru kolav=Fx r (poloměr kola) na druhou
rychlost u proudového letounu v=Fx k (což je obecná či předpokládaná) přepočtová konstanta
přepočty výkon, síla, rychlost automobilu se zabývají například příspěvky DPM například Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz, nebo Mechanika A3/ KFD 3 rozcestník matematika/kinematika - jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz
o přepočtu výkon, síla, rychlost u proudových motorů by zase měly pojednávat příspěvky JJak měří letecký tachometr rychlost letounu 2, letiště Žatec a Mig 29, mechanika DPMW - Blog iDNES.cz a Aero továrna na letadla / kompozity - konstrukční materiál pro letectví a kosmonautiku (tento příspěvek) a příspěvek V rakouské pustě, Letiště Vídeň - Schwechat a letoun Boeing 707 / 737 / 777 - Blog iDNES.cz
odkazymatematika
rozdíl mezi x a y v kartézských souřadnicích a rozdíl mezi x a y v rovnici (či funkci) se zabývají příspěvky
OBSAH
rozcestník letectví 1. republika
část 1 továrna Aero první republika
rozcestník letectví, kosmonautika, materiálové inženýrství
část 2 kompozity a materiálové inženýrství
část 3 vrtulové letouny další generace a proudové letouny - proudový (tryskový, reakční) motor Motorlet / Walter M701 - přepočet tah (síla)a tlak -výpočet rychlosti podle druhu pohonu - rychlost v rovnici a kartézských souřadnicích
Část 4 proudová letadla L29 Delfín, L39 Albatros, L159 Alca
Část 5 Aero Vodochody a dopravní letoun A220
rozcestník materiálové inženýrství
část 4 proudová letadla L39 Albatros, L 159 Alca a letecký výcvik
Aero L-39 Albatros
letecký výcvik
Ideální by bylo, když by pro každou etapu leteckého výcviku existoval speciální letoun - což by snížilo náklady, včetně pohonných hmot -
srovnání hodin leteckého výcviku Belgie a ČSA.
provozní charakteristika výcviku
různé varianty výcvikových osnov jednotlivých zemí Belgie, Francie a ČR a různých letounů - L29 a L39 a Mig 23
1
Aero L 39 Albatros - modernizace s novým motorem Williams
palivový systém letadla aero
palivový systém letadla aero tvoří dvě pryžové nádrže v trupu a daplňují nádrže na okrajích křídel - celý systém je ovldán hydraulicky a vzájemně propojený
hydraulická soustava
hydraulickou kapalinu pod stálým tlakem udržují tři akumulátory
hydraulickou soustavu tvoří
- brzdy podvozků
- brzdící klapky
- vztlakové klapky
- kryty podvozků
Aero L 39 Albatros
Aero L 39 Albatros
pryžové palivové nádrže jsou uloženy v trupu
palivový systém doplňují dvě okrajové nádrže na okrajích křídel
hermeticky uzavřená kabina
se uzavírá kryty s ochranného skla
hydraulická soustava
špička letounu má po obou stranách odklápěcí víka
palivo se přečerpává stlačeným vzduchem
náporová turbína na kterou navazuje nouzový generátor při vysazení hlavního elektrického zdroje
v trupu je vzadu uchycení pro prodlužovací rouru motoru
dva vyklápěcí štíty tvoří aerodynamické brzdy letounu
Albatros podvozek - hlavní podvozek se zatahuje pod křídla směrem k trupu
generátor Safír 5 je vpodstatě malý proudový motor
kterého se využívá k roztočení turbíny spouštěče motoru
modernizace letounů Aero L 39 zástavbou zcela nových motorů Williems
Aero L-159 Alca
Alca - výroba a montáž
část 5 Aero meziročně navýší výrobu dílů pro dopravní letoun A220 o 80 procent
Vodochody (u Prahy) - Aero Vodochody, které pro Airbus vyrábí náběžné hrany křídel pro dopravní letoun A220, letos meziročně navýší jejich výrobu o 80 procent. Plánuje jich dodat 100, informovala dnes v tiskové zprávě mluvčí Aera Radka Černá.
Vodochody (u Prahy) - Aero Vodochody, které pro Airbus vyrábí náběžné hrany křídel pro dopravní letoun A220, letos meziročně navýší jejich výrobu o 80 procent. Plánuje jich dodat 100, informovala dnes v tiskové zprávě mluvčí Aera Radka Černá.
Stroj A220 patří k nejpopulárnějším dopravním letounům ve své kategorii. "Po těchto dopravních letounech je v současné době ve světě obrovská poptávka čítající vyšší stovky kusů, což je zároveň i skvělá zpráva a příležitost pro Aero na minimálně deset let," uvedl prezident Aera Viktor Sotona. Dodal, že už na konci loňského roku se podařilo Aeru vyrobit za dva měsíce 17 náběžných hran, což splnilo očekávání odběratele ohledně navýšení výroby.
Airbus A220 dříve známý jako Bombardier CSeries či Bombardier BD500 je série úzkotrupých dopravních letounů s dvěma proudovými motory navržených společností Bombardier Aerospace jejichž vývoj byl zahájen v roce 2004. V rámci CSeries jsou vyráběny dva modely: menší A220-100 (dříve CS100) a větší A220-300 (dříve CS300), první let typu byl proveden 16. září 2013. Na komerční lince byl uveden typ A220-100 poprvé 15. července 2016 společností Swiss Air International Lines, prodloužená verze A220-300 byla uvedena komerčně poprvé u lotyšské společnosti airBaltic 14. prosince 2016.
Náběžná hrana křídla pro A220 je dlouhá 17 metrů a složená z téměř 3000 částí. Aero se podílelo i na jejím vývoji a od roku 2011 do současnosti v podniku zniklo více než 370 náběžných hran. "S ohledem na stále se zvyšující poptávku po letounech A220 a rostoucím množství objednávek Airbusu od finálních zákazníků lze očekávat požadavek v dalších letech na zvýšení produkce Aero i nad dnešních rekordních 100 náběžných hran ročně," doplnil ředitel výrobních programů Aera Michal Krofta. Podle něj to bude pro společnost znamenat další zvýšení potenciálu programu a zároveň výzvu udržet si postavení takzvaného single source dodavatele (tedy jediného dodavatele) v budoucnu.
Airbus A220 je jednouličkové dopravní letadlo pro 100 až 150 cestujících využívané na krátké a střední vzdálenosti.
V Aeru také pokračuje sériová výroba proudových cvičných letounů L-39NG. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na řadě projektů.
OBSAH
rozcestník letectví 1. republika
část 1 továrna Aero za první republiky
rozcestník letectví, kosmonautika, materiálové inženýrství
část 2 kompozity a materiálové inženýrství
část 3 vrtulové letouny další generace a proudové letouny - proudový (tryskový, reakční) motor Motorlet / Walter M701 - přepočet tah (síla)a tlak -výpočet rychlosti podle druhu pohonu - rychlost v rovnici a kartézských souřadnicích
Část 4 proudová letadla L29 Delfín, L39 Albatros, L159 Alca
Část 5 Aero Vodochody a dopravní letoun A220
rozcestník materiálové inženýrství
odkazy - hutnictví, metalurgie, materiálové inženýrství, chemie
železo
Železo z Moravy - v okolí Adamova a na Blanensku - Blog iDNES.cz
Ocelárny Hoffers ve Švédsku a zpracování kovů a metalurgie celkově
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.4775588925839158&type=3
album na FCB
Nitinol a flexinol kovy s pamětí
https://www.fler.cz/blog/nitinol-a-flexinol-kovy-s-pameti-kovy-s-pameti-52906
archeologie a železářství
Klafar – na Starém městě ve Žďáru https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.2195473374002449&type=3
barevné kovy
bronz, metalurgie doby bronzové
Jeden den jízdy koňmo k moři / Baltští Prusové / výroba Bronzu - Blog iDNES.cz ( závěr příspěvku)
příspěvky vně
(112) Dokument o Měděneckém dole - YouTube
Historickou zlatokopeckou chatrč převlékli do moderního kabátku (msn.com)
hliník
těžké kovy
olovo a například zvyk vánočního lití olova
Halič a severní Slovensko 1997, zapomenutý etnograf Haliče - Blog iDNES.cz
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411
Když zasněží a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne
Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...
Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku
Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...
Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let
V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...
Izraelci k nám vtrhli, hlásí mise OSN v Libanonu. Odejděte, vyzval Netanjahu
Sledujeme online Mírová mise OSN v Libanonu hlásí další konflikty s izraelskou armádou. Izraelské tanky podle OSN...
Poslední případ nedobrovolné sterilizace může být i tři roky starý, říká právnička
Nedobrovolná sterilizace žen není jen záležitostí, která se odehrávala v době totality. Případů po...
„Noste si po povodni příbor.“ Opravy poničených škol mohou trvat měsíce
Ještě v létě ve škole vlastnoručně vyměňoval podlahy. Dnes ředitel Základní školy Česká Ves Filip...
Mýtné podle ujeté vzdálenosti? Nevyhnutelné, tvrdí šéf britské infrastruktury
Klesající výnosy ze spotřební daně za paliva – vedlejší efekt rozvoje elektromobility – vedou k...
Pronájem bytu 1+1 v Hluku
Lánská, Hluk, okres Uherské Hradiště
9 000 Kč/měsíc
- Počet článků 154
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 711x