Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Měli by Češi být vděční nacistům?

Nacistická okupace českých zemí a její význam pro rozvoj československého hospodářství po druhé světové válce. 

Období 1938 – 1945 patří k nejtemnějším kapitolám českých dějin. Na území předválečné ČSR přišly o život stovky tisíc lidí, došlo k obrovským materiálním škodám a byl narušen morální profil národa. Na druhé straně došlo během nacistické správy v českých zemích k prudkému rozvoji mnoha průmyslových odvětví, přičemž tento rozvoj měl značný dopad na československou ekonomiku ještě mnoho desítek let po skončení druhé světové války v roce 1945.

Důvodem transferu nejmodernějších německých technologií do Protektorátu (a Sudet) nebyly samozřejmě v žádném případě sympatie nacistů k Čechům. Tyto důvody byly čistě pragmatické. České země disponovaly již od 2. poloviny 19. století vyspělou průmyslovou základnou a kvalifikovanou pracovní silou, kterou nacisté hodlali využít ve prospěch svého válečného úsilí. K tomu se ve 2. polovině války připojila snaha přesunout vývoj a výrobu mimo dosah spojeneckého bombardování.    

Po skončení války se pokrokové německé technologie využívaly i nadále, neboť na činnost německých techniků, inženýrů, vědců a konstruktérů dokázali navázat čeští odborníci. Dnes si už mnohdy ani neuvědomujeme, odkud vlastně původně pocházejí.

Z výše uvedeného jednoznačně vyplývá, že nacistům být vděčni nemusíme, neboť z jejich strany se rozhodně o žádnou charitativní či humanitární činnost nejednalo - právě naopak. Přesto zůstává pozoruhodnou skutečností, že na rozdíl od mnoha jiných zemí byla válečná léta v Protektorátu nejen obdobím rozvratu a zkázy, ale také obdobím rozvoje a budování.    

Příkladů využití německých nápadů a technologií čs. poválečným průmyslem (a samozřejmě také v dalších odvětvích čs. hospodářství) je mnoho, uveďme si alespoň některé z nich:       

Ocel   

„Stavbu mládeže“ Novou huť Klementa Gottwalda (NHKG) v Ostravě máme spojenou s budováním socialismu v 50. letech. Počátky výstavby tohoto hutního komplexu je však nutné hledat ještě hlouběji v minulosti. 

„Vznik tohoto závodu iniciovaly Vítkovické železárny (VŽ), neboť jejich další rozvoj byl omezen umístěním přímo ve městě. Proto v roce 1942 začaly VŽ (tehdy ve správě koncernu Reichswerke Hermann Göring) stavět tzv. jižní závod („Südbau“) v Kunčicích. Tehdy se ovšem nepočítalo s tím, že v tomto prostoru vznikne samostatný závod s úplnou hutní výrobou (tj. s vysokými pecemi, ocelárnou a dalšími navazujícími provozy).

V letech 1947 až 1948 bylo přijato rozhodnutí o výstavbě hutnického kombinátu na katastru obcí Kunčice, Kunčičky a Bartovice a vzápětí byla započata jeho výstavba. V té době se ještě stále jednalo o součást VŽ, k osamostatnění závodu došlo až 31. prosince 1951, kdy byl zřízen národní podnik Nová huť Klementa Gottwalda se sídlem v Ostravě-Kunčicích.“1

Pod názvem Liberty Ostrava funguje tento obří podnik dodnes.

Uhlí

Stejně jako výroba oceli měla i těžba uhlí pro Němce strategický význam. Není tedy divu, že po obsazení Sudet usilovali v tamním revíru o navýšení těžby.  

„Na počátku čtyřicátých let německé vedení dolů, které byly v majetku známé Sudetendeutsche Bergbauaktiongesselschaft, prosazovalo stále výrazněji novou techniku. Byl to také důsledek průběhu 2. světové války, kdy v blízkosti Litvínova byl v chemickém závodě z uhlí vyráběn benzín pro německou válečnou mašinerii. Lomy komořanské oblasti začaly být postupně vybavovány novými typy dobývacích a zakládacích strojů s kolejovou dopravou. Byly použity jak při odklizu nadloží uhelné sloje, tak při těžbě uhlí.  Novou techniku za války dodávaly hlavně německé firmy Krupp a LMG (Lubecker Machinenbau Gesellschaft). V železárnách ve Vítkovicích a Škodových závodech objednávaly část dodávek těžkých elementů pro velkostroje připravované k nasazení v lomech. Po válce tak měly naše strojírenské podniky na co navázat.“2

Velkokapacitní povrchová metoda těžby hnědého uhlí založená na obřích kolesových a korečkových rypadlech se v ČR používá až do současnosti, ostatně do současnosti trvá i výroba těchto rypadel (společností UNEX).

Benzín

Jak již bylo zmíněno v předchozím příspěvku, hnědé uhlí bylo mimo jiné určeno k výrobě leteckého benzínu. Výroba tohoto benzínu probíhala v závodu Sudetenländische Treibstoffwerke v Záluží, v tzv. „hydráku“:

„V roce 1939 po okupaci českého pohraničí začali Němci poblíž Záluží stavět chemický závod na výrobu leteckého benzínu z uhlí. U továrny byly zřízeny pracovní a zajatecké tábory. Chemická rafinérie byla v letech 1944 a 1945 opakovaně cílem spojeneckých náletů, při kterých bylo několikrát postiženo i Záluží.“3

Chemické zpracování uhlí bylo v Záluží ukončeno až v roce 1972. Dnes je rafinerie součástí koncernu Orlen Unipetrol.   

Elektřina

V době druhé světové války byla zahájena i výstavba přečerpávací vodní elektrárny Štěchovice.  

„Vrch se širokým a plochým temenem, nacházející se v těsné blízkosti právě budovaného vodního díla nabízel natolik atraktivní podmínky, že stavba přečerpávacího systému byla zahájena v době války, kdy většina pracovních sil byla použita pro válečnou výrobu. V lednu 1942 zadaly Ústřední elektrárny a.s. provedení prací konsorciu Ing. J. Domanský-Kress. Dodávkou strojního a elektrického zařízení byly pověřeny Českomoravské strojírny, Škodovy závody a Vítkovické železárny.“4

Elektrárna byla uvedena do provozu v roce 1947, přičemž v té době patřila ve své kategorii mezi největší na světě. V provozu je v rámci skupiny ČEZ dodnes.

Lokomotivy

Na výrobu parních lokomotiv řady 556.0 „štokr“ v poválečném Československu může být Škoda Plzeň právem hrdá. I ony však navazovaly na německý vzor – válečné lokomotivy řady 52 (Kriegslokomotiven Baureihe 52).   

„Na základě zkušeností z provozu německé válečné lokomotivy řady 52 (u ČSD označené řadou 555.0), které za války vyráběly lokomotivky v třinácti evropských továrnách na územích okupovaných nacistickým Německem včetně plzeňské Škodovky, se s výhodou využila osvědčená konstrukce pojezdu 1´E s pouze jedním dvojkolím běhounů a pěti spřaženými hnacími dvojkolími. Díky zesílení konstrukce mírně narostla nápravová hmotnost na 16 tun, což se projevilo i v označení novou řadou 556.0.“5

Kromě parních lokomotiv zahájila po válce Škoda Plzeň výrobu specializovaných důlních odklizových lokomotiv, které rovněž vycházely z německého vzoru. Při těžbě hnědého uhlí se lokomotivy této koncepce začaly využívat v době druhé světové války a využívají se i v současnosti.

„K otázce zavedení elektrického provozu přispěla 2. světová válka a její zvýšená potřeba uhlí. U AEG Berlín byly proto vyvinuty a vyrobeny dvě série normálněrozchodných elektrických lokomotiv rozdílných koncepcí, avšak s řadou shodných dílů a přístrojů. Provoz zde zahajovalo sedm čtyřnápravových lokomotiv s uspořádáním dvojkolí Bo´Bo´, které byly dodány od září 1942 do prosince 1943 (č. 301 až 307). Od března 1943 do prosince 1944 vyrobila AEG dalších 17 strojů s uspořádáním dvojkolí Bo + Bo + Bo (č. 401 až 417).“6

Zbraně

Československá armáda převzala a používala širokou paletu německé výzbroje od ručních zbraní přes dělostřelectvo až po tanky a letadla. Ve výzbroji se tak objevily klasické karabiny Mauser Kar 98k i pokročilé útočné pušky StG 44 nebo střední tanky Pz. IV, které byly později prodány do Sýrie. Zajímavou součástí výzbroje československé armády byl obrněný transportér OT-810 (původně a správně OT vz. 59), který byl vyráběn v PPS Detva a konstrukčně vycházel z německého polopásového obrněného transportéru Hanomag Sd.Kfz. 251, u nás přezdívanému „hakl“.

Letadla

Německých letadel využívalo poválečné Československo celou řadu. Lze např. zmínit, že Avia sestavila a zprovoznila menší počet proudových stíhacích letounů Me 262 Schwalbe (pod označením S-92). Sériová výroba byla zahájena v případě stíhacích letounů Bf 109 (původně Avia S-99, později s motory Jumo 211F Avia S-199). A výroby se dočkal také spojovací a pozorovací letoun Fieseler Fi 156 Storch (K-65 Čáp).  

Televize

Kvůli intenzivnímu bombardování Německa se k nám ke konci války přestěhovala společnost Fernseh A.G., jejíž technologie měly značný vliv na začátky televizního vysílání v Československu.  

„V roce 1943 se do Dolní Smržovky a Tanvaldu přestěhovala z Berlína firma Fernseh A.G.   Ta   se   po   válce   se   přejmenovala   na   Televid   a   postupně   navazovala   na   veškeré předválečné   pokusy   o   televizní   vysílání.   Televid   byl   díky   stážistům   úzce   propojen   s Vojenským   technickým   ústavem   v   Tanvaldu (VTÚ), kde   se   pokračovalo   ve   výzkumu televizního vysílání. Výsledky své práce měli pracovníci možnost představit veřejnosti v květnu 1948, a to v Praze na Mezinárodní výstavě rozhlasu (tzv. MEVRO). Zde byly instalovány dvě televizní kamery, které snímaly dění na ulici před Výstavištěm a přenášely jej kabelem do televizních přijímačů umístěných v sále. První bezdrátově šířený televizní přenos se pak uskutečnil 4. července téhož roku. Jednalo se o přenos z XI. Všesokolského sletu v Praze.“7

Barevný film

Další moderní technologií, kterou bylo možné velmi efektivně využít v oblasti kultury, byl barevný film. I v tomto případě jsme navazovali na německý vývoj a výzkum.  

„Jak již bylo zmíněno výše, v Evropě existovalo ve 40. letech jen velmi málo laboratoří schopných zpracovávat naexponovaný filmový materiál Agfacolor, a vyrábět distribuční kopie. Na konci války se jejich počet smrskl na pouhé dva provozy – barrandovské laboratoře v Praze a laboratoře AFIFA v Neu-Babelsbergu. Vzhledem ke všeobecnému rozvratu panujícímu v těsně poválečném Německu lze však říci, že barrandovské laboratoře byly v o mnoho lepší pozici. Nebyly poškozeny nálety, a měly také kompletní personál a vybavení. A k tomu zde existovala i skupina tvůrčích pracovníků vyškolených během válečného období v natáčení na barevný materiál. Československo bylo tedy v ideální pozici k nastartování své vlastní barevné kinematografie.“8

Sekt

Jako určitou kuriozitu na závěr lze zmínit, že dokonce i sekt ve Starém Plzenci se začal vyrábět právě v době druhé světové války.

„Byla to společnost, která ze 60 procent patřila dvojici podnikatelů v Praze Lauer a Strauss a 40 procent této firmy patřilo rakouské, vídeňské firmě ETI a ti tedy začali zde v roce 1942 s výrobou sektu. A první sekt, který se zde vyráběl byl červené barvy a jmenoval se Black widow – černá vdova a teprve po roce 45 se zde začalo s výrobou do dneška trvale, nepřetržitě vyráběného sektu Chateau Radyně.“?

Prameny:

  1. Wikipedia, heslo „Nová huť“
  2. Ing. Jan Žďárský: „Dobývání v hnědouhelných lomech podkrušnohorské oblasti“
  3. Wikipedia, heslo „Záluží (Litvínov)“
  4. Wikipedia, heslo „Přečerpávací vodní elektrárna Štěchovice“
  5. Wikipedia, heslo „Lokomotiva 556.0“
  6. Milan Šrámek: „Důlní odklizové lokomotivy 26 Em a 27 E“ (spz.logout.cz)
  7. Lucie Prchlíková: Diplomová práce „Počátky televizního vysílání v Československu a formování jeho divácké obce“, str. 27
  8. Adam Trcala: Diplomová práce „Agfacolor na Barrandově 1941 -1945“, str. 35
  9. bývalý generální ředitel a předseda představenstva Bohemia Sektu Josef Vozdecký v reportáži Českého rozhlasu Plzeň „Bohemia sekt“ z roku 2011
Autor: Jan Snopek | neděle 6.8.2023 18:25 | karma článku: 18,24 | přečteno: 609x
  • Další články autora

Jan Snopek

Pět univerzálních zbraní druhé světové války – dokončení

Popis pěti zbraní, které díky své univerzálnosti ovlivnily dějiny druhé světové války a staly se legendami.

28.4.2024 v 20:11 | Karma: 17,74 | Přečteno: 394x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Pět univerzálních zbraní druhé světové války – pokračování

Popis pěti zbraní, které díky své univerzálnosti ovlivnily dějiny druhé světové války a staly se legendami.

4.4.2024 v 10:10 | Karma: 19,38 | Přečteno: 510x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Silné názory jako trend dnešní doby

Než se smířit s existencí neproniknutelného a nikdy nepoznatelného mysteria světa, je pro nás mnohem pohodlnější vybudovat si ochranný val sestávající z jen částečně podložených nebo zcela nepodložených silných názorů.

24.3.2024 v 15:46 | Karma: 10,38 | Přečteno: 236x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Pět univerzálních zbraní druhé světové války

Popis pěti zbraní, které díky své univerzálnosti ovlivnily dějiny druhé světové války a staly se legendami.

11.2.2024 v 14:48 | Karma: 17,94 | Přečteno: 521x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Noc vášně v horské chatě Zamilovaný kamzík

Jeseníky patří mezi naše nejkrásnější hory. Pobyt v Jeseníkách je zárukou mimořádných zážitků. A to nejen ve dne, ale také v noci.

16.1.2024 v 14:33 | Karma: 12,00 | Přečteno: 362x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

„Jako druhá světová.“ Téměř stoletá Ukrajinka prchala kilometry pod palbou Rusů

30. dubna 2024  12:55

Osmadevadesátiletá Lidija Stepanivna urazila na útěku ze svého domova v Očeretyne v Doněcké oblasti...

Vláda schválila důchodovou reformu. Do penze má pustit mladší lidi později

30. dubna 2024  6:09,  aktualizováno  12:43

Přímý přenos Vláda Petra Fialy schválila svůj návrh důchodové reformy. Bez reformy by nebyl systém udržitelný,...

V Londýně útočil muž s mečem, napadl kolemjdoucí a policisty

30. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  12:19

Britská policie dnes zadržela muže s mečem, který v severovýchodním Londýně zřejmě zaútočil na lidi...

Kamion na Rozvadovské spojce skončil ve svodidlech, vyprošťovali ho jeřábem

30. dubna 2024  11:59

Pražští hasiči v úterý v noci vyprošťovali kamion, který na Rozvadovské spojce na západě Prahy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 112
  • Celková karma 16,36
  • Průměrná čtenost 421x
Nepovažuji se za nijak zvláštního či mimořádného jedince. Má neobyčejnost spočívá snad jen v mé obyčejnosti.

 

Kontakt: jansnopek@hotmail.com

Seznam rubrik