Konec rudého člověka
Číst ruské klasiky však dnes baví málokoho, Vysockij už vyšel z módy, videa s vatniky či gopniky nejsou pro každého a vyrazit do Ruska je nyní poněkud obtížné.
Naštěstí zde máme nositelku Nobelovy ceny za literaturu Světlanu Alexijevičovou, která je v oboru zprostředkování široké ruské duše skutečně mistrem, byť si samozřejmě můžeme klást otázku, zda je více spisovatelkou či zda spíše novinářkou, a také zda ji byla Nobelova cena udělena pouze s ohledem na literární kvality jejího díla, či snad také s ohledem na události na Krymu (Nobelovu cenu za literaturu získala v roce 2015).
Obě otázky jsou sice naprosto legitimní, nic ale nemění na významu jejího díla, které je jedinečným svědectvím o osudech obyčejných Rusů (a samozřejmě příslušníků i dalších národů SSSR) v turbulentním 20. století zachycených např. v knihách Válka nemá ženskou tvář, Zinkoví chlapci, Modlitba za Černobyl nebo Doba z druhé ruky: konec rudého člověka.
Poslední jmenovanou knihu si vybral dramatik a spisovatel Daniel Majling k divadelnímu zpracování a je nutné říci, že se jedná o volbu velmi vhodnou. Nabízí totiž pestrou mozaiku nejrůznějších názorů, hlasů a výpovědí lidí z časů sovětské a post-sovětské epochy. Přetvořit tento pelmel do divadelní hry jistě nebylo úkolem jednoduchým, Majling se však tohoto úkolu zhostil se ctí a připravil návštěvníkům Divadla v Dlouhé podívanou, na kterou budou hledět se zatajeným dechem od začátku až do konce.
Hru lze samozřejmě hodnotit z mnoha různých hledisek a perspektiv, z mého pohledu je důležité vyzdvihnout především tři její silné stránky. První je ústrojné převedení ve své podstatě velmi rozmanité knihy do osudů jedné rodiny, jejíž jednotliví členové představují důležité součásti ruského post-sovětského kolektivního vědomí a ruské společnosti. Ve hře se tak setkáme s majorem Alexejevem – mužem s temnou minulostí (Jan Vondráček), nostalgickou a zapšklou Marusjou (Johanna Tesařová), liberálem Borisem (Jan Sklenář), úspěšným podnikatelem a „novým Rusem“ Sergejem (Pavel Neškudla), vyvoleným partnerem uhranutou Lenou (Marie Poulová) a dalšími symbolickými postavami.
Druhou silnou stránkou je prolínání humorně laděných scén se scénami mrazivými a tragickými, které je velmi plynulé, diváka nijak neprovokuje a ani nenarušuje daný žánr, který – i přes veškerou zábavnost – rozhodně není komedií. Zároveň lze nicméně zapochybovat o významu dosti značného počtu vtipů rádia Jerevan, který se mi jevil jako nadbytečný.
Konečně třetí silnou stránkou je plynulost děje. Náročný divák sice ve hře určitě najde jistá dramaturgická škobrtnutí či klopýtnutí, obecně však platí, že hra má spád od samého počátku až do finále. Otázkou zůstává, jak se vypořádat se samotným koncem, který vyznívá poněkud nejasně, což ovšem nepochybně bylo uměleckým záměrem autora. Kromě uvedených tří silných stránek je ještě nutné pochválit volbu kostýmů, hudební doprovod a samozřejmě také herecké výkony, které byly excelentní.
Závěrem tedy nelze než konstatovat, že autor hry Daniel Majling, režisér Michal Vajdička, všichni herci a vůbec celý ansámbl Divadla v Dlouhé odvedli skvělou práci. Konec rudého člověka lze doporučit všem zájemcům o kvalitní divadlo, vhled do ruské duše a vyrovnávání se s vlastní minulostí.
Jan Snopek
Neblahé dědictví dobrého vojáka Švejka

Osudy dobrého vojáka Švejka jsou sice geniálním protiválečným uměleckým dílem, zároveň však i tento román přispěl k vlažnému přístupu české společnosti k obraně vlastního státu.
Jan Snopek
Kde se nachází hranice mezi kanónem a kulometem?

Mezi velkorážnými kulomety dominuje již dlouhá desetiletí ráže 12,7 mm, i dnes však lze nalézt ve výzbroji některých armád zbraně využívající ještě výkonnější munici.
Jan Snopek
Ovlivnili antičtí bohové průběh druhé světové války?

Jména antických bohů byla použita nejen pro pojmenování planet, ale také pro pojmenování operací druhé světové války.
Jan Snopek
Proměna aneb jak Otakar Včelař našel svou tvář a přijal svou neviditelnost

Otakar Včelař snil o neviditelnosti již od svého dětství. Když se jí konečně dočkal, zjistil, že má vedle svých nepopiratelných výhod i jisté nevýhody.
Jan Snopek
Kdy byl dosažen poslední sestřel dvouplošným stíhacím letadlem?

Dvouplošné stíhací letouny byly v době druhé světové války již velmi zastaralé, přesto se používaly až do jejího konce. Kdo byl posledním pilotem, který na tomto typu letounu dosáhnul sestřelu?
Další články autora |
Tragicky zahynul moderátor počasí v České televizi Jan Šrámek
V sobotu odpoledne při nehodě v italských Alpách zemřel dlouholetý meteorolog a moderátor počasí...
Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije
Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie....
Cizinec zaplatil za jízdu taxíkem v Praze přes 200 tisíc, zjistil ráno s hrůzou
O více než 200 tisíc korun málem přišel v Praze cizinec, který se v noci vracel na hotel taxíkem,...
Umučil studentský pár kvůli nepořádku. Brutalita vražd šokovala 1. oddělení
Premium Spousta krve a dvě těla na posteli. Místo činu v roce 2013 připomínalo spíš jatka než byt...
Němcová ve studiu zahodila brožurku od Konečné. Nenávist, reagovala komunistka
Nesete historickou vinu a podporujete miliardáře Andreje Babiše, zaútočila senátorka Miroslava...
Obchodní centra už neslouží jen k nákupům. Zákazníci od nich čekají víc
Premium Návštěvnost obchodních center v Česku roste, na předpandemickou úroveň se však zatím nevrátila....
Evropa vábí Američany zklamané Trumpem. Země však své regule zpřísňují
Obavy z Trumpova počínání i ztráta důvěry v americké instituce ženou tisíce Američanů do Evropy....
ANALÝZA: Kdo to Bidena viní, že předstíral příčetnost? Ti samí, co ho dřív kryli
Premium Chudák Joe Biden dostal k rakovině ještě knihu o tom, jak podvedl Ameriku ďábelským předstíráním,...
Nepřijedeme, řekne policie volajícímu. Omezila výjezdy, chystá i další změny
Premium Srazili jste srnu či jiné zvíře? Způsobili jste drobnou nehodu? Rozbil vám odlétající kámen čelní...
- Počet článků 122
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 424x
Kontakt: jansnopek@hotmail.com