Proč je produkt pro každého produktem pro nikoho

Čím víc lidí si se potenciálně může stát vaším zákazníkem, tím víc z nich se jím opravdu stane. Jednoduchá logika? Ne tak docela.

Každý musíme za den vypít dva litry vody, abychom přežili. A přesto, pokud si uprostřed Václavského náměstí otevřete stánek prodávající jen kelímky s čistou vodu, s velkou pravděpodobností si nevyděláte ani na nejskromnější živobytí. Mnohem větší šanci ale budete mít, jestliže v tom samém stánku budete nabízet náhrdelníky z želvích krunýřů – něco, bez čeho se každý velmi snadno obejde.

I přesto se obrovské množství podnikatelů snaží nabízet služby a produkty pro každého. E-shopy s módou, kde si může vybrat čtrnáctiletý teenager stejně jako čtyřicetiletý manažer. Restaurace nabízející exotickou kuchyni, ale také svíčkovou se šesti a smažený eidam s tatarkou.

Pravdou ale je, že málokterá žena při posezení s kamarádkami bude nadšeně mluvit o tom úžasném krámku. Nikdo z hostů večer doma nebude nebude vyprávět, jak objevil tu nejskvělejší restauraci.

Podniky pro všechny jsou ve skutečnosti podniky pro nikoho.

O kolik úspěšnější může vaše podnikání být, když se zaměříte jenom na úzkou skupinu lidí, které však dokonale splníte jejich přání a potřeby.

Restaurace servírující pouze mořské ryby do 24 hodiny od ulovení. Butik s luxusním spodním prádlem z Francie. Pekárna jen s bezlepkovým pečivem.

Nejen, že se takoví podnikatelé musí vypořádat s mnohem slabší přímou konkurencí, ale jejich zákazníci na ně obvykle nedají dopustit a rádi o nich vypráví svým známým, obvykle lidem s podobným smýšlením.

Jistě, dost možná se setkají s projevy nesouhlasu zbytku obyvatel. Luxusní restaurace bude čelit kritice, že jídlo v ní je jen pro horních deset tisíc. Obchod se Star Wars komiksy se setká s  hloupým posměchem, že jeho zákazníci jsou jen nedospělí lidé a bez skutečného života. A rodiná firma vyrábějící přepuštěné máslo bude možná někým osočena, že stejný produkt si může vyrobit každý sám doma a levněji.

O podobné názory se však není potřeba starat. Není totiž třeba, aby vás akceptovali všichni. Mnohem důležitější je, když vás malá cílová skupina miluje.

Tento článek jsem původně publikoval na webu Krawin.cz

Autor: Jan Šindler | úterý 20.9.2016 19:19 | karma článku: 16,82 | přečteno: 387x