Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

R88o90b57e17r33t 71M17á32s36l30o
Karma a souhlas a s Vašimi názory též. Nicméně v té knize vidím jednu zásadní chybu. Ta hierarchie není:
jedinec - rodina - kmen (obec) - národ (stát) - lidstvo
ale je (viz Huntington):
jedinec - rodina - kmen (obec) - národ (stát) - civilizační (kulturní) celek - lidstvo
Je to o tom, co si člověk představuje pod pojmem "my". A určitě v jisté úrovni abstrakce je mezi "my, Češi" a "my, lidstvo" ještě mezistupeň "my Západ". A mimochodem právě tento mezistupeň v této době nabývá na důležitosti. Další civilizační celky jsou třeba: pravoslavný, islámský, konfuciánský (čínský), hinduistický, ... A pro civilizační celek platí mnoho zde citovaných věcí: Jsou to komunity spojené svazkem loajality, společná historická paměť, identifikace s předky, starost o příští generace, ... a schopnost se obětovat pro tento celek. (Třeba Ti mnohokrát opakovaní Poláci u Vídně)
Chápu, že spisovatel z Izraele na toto mohl zapomenou, protože zrovna u židů (a pak ještě u Japonců) se civilizační celek překrývá s národem (všichni židé jsou Hebrejci). Ale u jiných civilizačních celků to tak rozhodně neplatí. Proto jsme si určitě blíže třeba s Němci než s Rusy (i když by si někdo třeba z důvodu jazyka mohl předpokládat něco jiného).
A obávám se, že právě u takovéto knihy je poměrně důležité si (jakožto Čech) uvědomit, kdy autor myslí "my židé" a kdy "my Hebrejci". Protože u nás je mezi "my Češi" a "my západní křesťané" (dědicové říše Západořímské) obrovský rozdíl. A touto optikou je se pak potřeba dívat třeba i na "strhávání zdí" (protože zdi mezi národy jsou proti zdem mezi civilizačními celky ještě velmi nízké) a odpovídat si na otázky typu "Jaké je naše místo v rámci našeho civilizačního celku?" (Podle mne okraj Západu daný geografií a jazykem a nikdy nás jako jádro brát nebudou), atd...
Zkuste pak Huntingtonův Střet civilizací, stojí to za tu námahu s tisícovkou hutných stran. Pochopení uspořádání světa je tradičně obtížné, ale teorie civilizačních celků to dost prosvětlí.

J19a47n 98Ř24e37h26á53č40e40k
Díky za rozšíření.
Ono těch mezistupňů by se dalo najít více, třeba mezi národem a obcí. U nás máme Čechy a Moravu. V Británii Anglii a Skotsko atd.
Ale ta civilizační, kterou uvádíte, je pro geopolitiku skutečně fundamentální.
M83i80c62h66a96l 57Š62t93o73s83e81l
Ano. Stejným směrem se ubírají i moje myšlenky. Zatím jsem je neuměl tak dobře popsat, takže děkuji za blog.

J79a50n 42Ř16e47h42á25č62e17k
moje myšlenky se přidávají
(kdo chce ubrat, musí nejdřív přidat)

J81a63r42o92m86í42r 10Š38i41š89a
Lidstvo je neutopí ve svých myšlenkách, ale v třískách stromů co pokácí a v odpadu co vyprodukuje a neni moc, která by to zastavila...nadávno jsem se dočetl, že plasty byly nalezeny i na dně Mariánského příkopu. Už neni místo, kde by se nedaly očekávat. To jdou všechny filosofické úvahy tak trochu stranou.

J39a59n 14Ř30e57h89á35č33e59k
Jo, v Pacifiku už má jedna oblast koncentrace odpadků i svoji wiki stránku
J58o70s76e43f 47P54o49t67r
Hned po té knize budu pátrat.
Ale když už se o některých problémech zmiňujeme, nedá mi, abych si nevšiml poznámky pana Josefa Prouzy:
" Podstata je stále stejná: zpřetrhat vazby s pamětí, tradicemi, zvyky, kulturou, vírou, jazykem, určitým typem vzdělanosti a nakonec i s prostým selským rozume"
Jde totiž o to, že naše společnost, česká, ale v menší míře i evropská tímto procesem procházíme a to dobrovolně. Ze začátku byla diktatura, vše staré musí být zničeno, my jsme nový dokonalý život, a jsme jen věda,to co děláme je jen věda. Diktatura byla nakonec odfouknuta na smetiště dějin, ( po sobě nechala špínu, nepořádek, poloprázdné obchody, zadrátované hranice, 100 milionů mrtvých ...)ale ty myšlenky a idee jsou živé a ničí vše co bylo před tím.
Když se na toto téma s někým bavíte odpoví vám : "věda to přece všechno dokázala"

J15a92n 75Ř93e11h89á33č58e29k
Dějiny nejsou lineární. Občas se stane, že společnost sejde z cesty a pak se k ní holt musí vrátit trním. Co není udržitelné, to se neudrží.

J30o93s48e46f 73P94r45o65u94z38a
Opět výborný blog, Jene. Rezonuji, podepisuji, atentátně schvaluji, Hazonyho i Honzonyho názory. Začínám vážně přemýšlet o tezi, že souznění v rovině humoru a satiry (kterého si až obsesivně užívám v našich polemikách pod články z našich per) ústí v souzvuk filozofický a politický (či naopak?). Snad to nedojde až do integrální výměny manželek

J69a80n 70Ř38e51h65á52č93e11k
Političtí komentátoři se shodují, že vytvoření mediálního impéria P-Ř brání neslučitelné názory na problematiku informační entropie, jakož i nevyjasněné reparace ohledně poškození Schrodingerovy velryby spolkem Planckton. Přesto pokračují bilaterální jednání za účelem posouzení možností spolupráce v oblasti falšování dějin, matení čtenářů a vymýšlení absurdit.
M46a24r59i92e 32Š74í47p29k76o62v84á
Díky moc, Honzo, za tento blog.
Velmi mě zaujala pasáž o předávání kulturního dědictví v rodině. S tím se naprosto ztotožňuji. A ostatně i s tvými názory v blogu.

J45a85n 86Ř53e97h54á30č43e90k
Angličtina na to předávané dědictví má dokonce speciální slůvko "heirloom", i když se obvykle vztahuje na věci materiální...
M61i87c96h86a26l 61S92e58d56m73í55k
Jazyková poznámka: Předpokládám, že máte k dispozici anglický originál, do češtiny zatím nebylo přeloženo. Nationalism lze přeložit jako nacionalismus nebo vlastenectví. Vlastenectví je hodnoceno (zatím) kladně; nacionalismus je cimrmanovsky řečeno vlastenectví, které si trochu zapřehánělo, a je hodnocen negativně. V angličtině dva různé termíny analogické k češtině nejsou. Překlad názvu knihy by podle mne měl být Ctnost vlastenectví. Úryvky z knihy to dokládají.
J65o70s12e98f 89L69e10i26n71e36r
Ale jsou. Vlastenectví je Patriotism.

J75a68k12u19b 91R83o92t27h
Nacionalismus je umělý konstrukt, přizpůsobený potřebám a okolnostem doby. Viz JG Herder. Je umělý a zhovadilý stejně, jako komunismus. A oba tyto konstrukty stojí za neuvěřitelnou spoustou zla. A jen jurodiví nacionalisté tvrdí, že nacionalismus=vlastenectví. Není.
J39o96s44e19f 13P49r58o27u71z76a
Přímo v článku je výslovně upozorněno na to, že němečtí “nacionalisté”, i když si výraz ‘nacionální’ dali přímo do názvu strany, jimi ve skutečnosti vůbec nebyli, byli (i podle mého názoru) imperialisté. Zrovna tak jako nacionalisti-vlastenci (se slovíčky netřeba žonglovat) vůbec nebyli komunisti se svým proletářským internacionalismem. Totalitě naopak velice vadí v podstatě všechny atributy nacionální - jazyk, tradice, území, soubor uznávaných hodnot, pravidel, chcete-li sdílených rituálů, a samozřejmě rodina jako pevnost proti módním politickým vichřicím a brzda úspěšného budování těch či oněch “věčných říší”. Za “neuvěřitelnou spoustou zla” nestojí lidé milující a ztotožňující se se svou rodinou, komunitou, národem, státem, ale právě jen ti, co všechny tyto hodnoty popírají, protože s nimi “světlé zítřky” budovat nelze vůbec nebo jen s obtížemi a za pomoci rozsáhlých represí.
- Počet článků 420
- Celková karma 17,66
- Průměrná čtenost 911x