„Pirát z D1“ Trpišovský bez soudu kriminálníkem?
Osobně se domnívám, že podle střípků informací, které máme všichni k dispozici, se jednalo ze strany pana Trpišovského o nebezpečnou klukovinu, která možná nebyla učiněna poprvé, avšak poprvé se mu tímto způsobem vymkla z rukou. Možná se ale mýlím. Jednoduše nevím, tak jako všichni ostatní. Rozhodně jsem však přesvědčen, že ohrožení resp. poškození zdraví a majetku ostatních nelze brát na lehkou váhu, že je dokonce nutné jej sankcionovat. Ovšem nejen něj.
Bohužel jsem ale za celou dobu medializace této kauzy neslyšel ani neviděl jediný článek či záběr, který by se zamýšlel nad zaviněním resp. vyprovokováním těchto situací stranou oficiálně prezentovanou v celé záležitosti jako strana poškozená (ta „slušná“). Pojďme z hlediska principu spravedlivosti rozebrat modelovou situaci, bez ohledu na konkrétní detaily případu pana Trpišovského. Určitě s ní má drtivá většina z nás také své zkušenosti: Řidič osobního vozu, autobusu či kamionu zablokuje předjížděním či bez zjevného důvodu levý pruh dálnice a desítky vteřin či jednotky minut nedovolí ostatním vozidlům za ním se hromadícím ho předjet. Rychlost, byť i na úrovni nejvyšší povolené pro daný úsek, které toto blokující vozidlo v daný okamžik dosahuje, je přitom naprosto irelevantní, což bych rád objasnil v následné úvaze. Tento blokující řidič, který se ve své podstatě staví do role jakéhosi samozvaného arbitra silničního provozu, se v principu chová identicky s tím, co v inkriminovaném případě většinová společnost a média tak rasantně odsuzují. Totiž bezohledně. Např. i stotřicetikilometrová rychlost vozidla v levém pruhu na německé dálnici je při slabém provozu brána jako řidičská bezohlednost, zatímco u nás, některými, jako norma slušnosti. Pro některé (a je jich u nás možná většina) je její překročení nemravné, sobecké a kriminalizace-hodné. V čem je rozdíl? Prakticky zcela v ničem. Nelze objektivně stanovit, zda-li je morální a správný legislativní rámec pro silniční provoz u nás či kilometr za našimi hranicemi, zda-li je správná a morální rychlost omezená či jen doporučená. Bezpečnost osob a majetku je totiž jen jedním z hledisek, které je třeba brát do úvahy. Navíc z mnoha důvodů je vztah rychlost - bezpečnost velmi relativní. Tuto ne-kauzalitu není ze zřejmých příčin nutné více rozebírat. Stejně tak již delší dobu neplatí často omílané klišé o všeobecné nekvalitě naší dálniční sítě. Celý problém je pouze o tom, v jaké podobě odhlasovalo příslušné normy několik „moudrých“ hlav v zákonodárném sboru toho či onoho státu. Proč je ovšem nutné přijímat toto jejich rozhodnutí jako platnou uzanci morálky? Státní aparát zřejmě ví přesně a lépe než lidé samotní, co je pro občana dobré a musí mu to toto dobro vnutit i proti jeho vůli. V jeho vlastním zájmu… Občané mají bohužel přirozenou tendenci k chování - promiňte mi tu expresívnost – zvířat ve stádu, která poslouchají bez výhrad, co je jim nadiktováno a příliš nepřemýšlí. Neplatí to naštěstí absolutně. Každý, kdo ze stáda vystrčí hlavu, pak okamžitě dostává pomyslnou ránu elektrickým ohradníkem.
Tímto modelovým příkladem nechci omlouvat případné nekorektní chování pana Trpišovského, pouze se snažím poukázat na relativnost našeho posuzování. Stalo se výše popisované i v inkriminovaných případech z jedné i druhé strany? Nevím. Je ale nezbytné o tom polemizovat.
Obecný problém nejen českého silničního práva je ten, že kriminalizuje již samotné nedodržování preventivních opatření, nastavených v zákoně. Řidič, přestože nezpůsobí jakoukoliv újmu na zdraví či majetku, avšak nedodrží „morální pravidla“ daná zákonem, je tvrdě stíhán a může se v krajním případě dostat díky této represi i do základních existenčních problémů. S kriminalizací tohoto typu nemůžu absolutně souhlasit.
Občané bohužel ve své většině přijímají falešné sliby politiků o vyšší bezpečnosti a vzdávají se tak dobrovolně vlastní svobody na úkor většího dirigismu státu. Tato tendence je u nás o to vyšší, oč nesmyslněji se snažíme dohnat „výdobytky“ vyspělého světa. Bohužel posledním obdobím reálné svobody v naší zemi byly první dvě třetiny devadesátých let, kdy rozdíl v míře osobní svobody oproti např. zemím Evropské Unie byl markantní. Již jen málokdo si to dnes uvědomuje.
Obecná bezpečnost (občanů či v tomto případě řidičů) se nezvyšuje. Jediným resultátem tendencí k jejímu posílení je dramaticky zvýšená represe a související státní dohled. Bezpečnost občanů lze totiž zvyšovat téměř do nekonečna; otázkou je pouze limitace osobních svobod. Rovnice mezi vyšší represí a bezpečností nejen v silničním provozu tak kulhá na obě nohy. A to bez ohledu na objektivní vlivy jako je prevence, výchova, zvýšená vizuální přítomnost Policie na silnicích či postupná obnova vozového parku, což je jako celek reflektováno v pozitivním vývoji statistik silničního provozu v průběhu posledních let. Klasickým příkladem nerovnosti represe a bezpečnosti je např. již několik let platící silniční zákon, z nějž téměř jediným efektem je právě ona represe. Důvod pro další urychlování tzv. plíživé fašizace společnosti, nejen na silnici, se tak vždy najde a nebude tomu jinak ani do budoucna. Většinová společnost, v nevědomosti skrytých důsledků, tuto utahující se svěrací kazajku pro sebe sama totiž dobrovolně požaduje…
Jan Polanecký
Tradice udavačství v Čechách
Jsou to zhruba tři roky, kdy jsem z osobních a profesních důvodů přestal publikovat své články. Nyní jsem ale zažil něco, co mě doslova zvedlo ze židle, něco, co jsem považoval ve svém životním okruhu za neexistující.
Jan Polanecký
Virová hazardní hra vlády a její „pomoc ekonomice", kterou si do koruny zaplatíme sami
Vláda si s námi hraje velkou virovou hazardní hru. Její opatření jsou totiž realizována v podstatě naslepo, bez přehledu, plánu či výhledu. Pojďme si současná opatření i budoucí „pomoc ekonomice" trochu rozebrat.
Jan Polanecký
Téměř zmizelá svoboda aneb listopadová glosa
V posledních týdnech to slovo slýcháme ze všech stran. Svoboda sem, svoboda tam, "získali jsme svobodu". 30 let po revoluci mají političtí regulovčíci, zakazovači a všelijací socialisté plná ústa svobody. Té jejich "svobody".
Jan Polanecký
Soudruh Hitler by měl z ekonomiky Evropské unie radost
Srovnávání nacistického Německa s dnešní EU je velké tabu. Jistě to není oprávněné v oblastech politických svobod, lidských práv či dalších. V oblasti hospodářské politiky však nacházíme, bohužel, alarmující podobnosti.
Jan Polanecký
Gott versus Chramostová. Pohřební nebo politický spor?
Hned na začátek si odpovím, že bohužel politický, velmi nechutný a pokrytecký. Troufám si odhadnout, že by se zneužívání těchto jmen pro politické tahanice jim samotným ani trochu nelíbilo.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Student vyhrožoval své škole ve Strakonicích, pak se sám přihlásil policii
Policisté dnes zasahovali u jedné ze strakonických středních škol, kde podle jejich sdělení místní...
Poslanci schválili zkrácení doby oddlužení z pěti let na tři roky
Přímý přenos Zkrácení doby oddlužení z nynějších pěti let na tři roky pro všechny dlužníky, nejen pro...
Češi začali stavět mikrobyty. Paradoxně mohou prohloubit krizi bydlení
Premium Češi stále častěji řeší, kde bydlet, když je to tak nedostupné. Velký byt je luxus, zájemci proto...
Soud odmítl propustit silničního piráta. Ve vězení se opil „šťávou z ovoce“
Karlovarský soud zamítl žádost silničního piráta Miroslava Štíbra, který žádal o podmíněné...
- Počet článků 153
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3590x