Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

„Pirát z D1“ Trpišovský bez soudu kriminálníkem?

Jméno Aleše Trpišovského, tzv. „piráta z D1“, bylo v posledním období jedno nejfrekventovanějších v českých médiích. Skloňovalo se snad ve všech pádech jako synonymum společnosti odporného a arogantního chování jednotlivce, který opovrhuje běžnými a slušnými lidmi a který sobecky zneužívá svého společenského postavení. Osobně jsem se s ním nikdy nesetkal, ani jinak ho neznám a nehodlám mu jakýmkoliv způsobem dělat obhájce. Bohužel tento neutrální přístup není vlastní ani většinové české společnosti ani médiím. Panuje všeobecný odsuzující tón nad tím, co bylo možná spácháno, aniž by byly k dispozici veškeré důkazy a aniž by bylo jasné zavinění, kterého se dopustil pan Trpišovský či druhá strana (druhé strany) této kauzy. Média si briskně vybrala svého silničního veřejného nepřítele číslo jedna a kamenují ho ještě před jakýmkoliv verdiktem. Bez uzavřeného vyšetřování, bez soudu. Vše je jednoznačné, zřejmé. A většinová společnost slepě následuje či přinejmenším přitakává. Tlak bohužel poněkud zesílil a utvrdil zaryté „pseudo-slušňáky“ ve své pravdě, když byl před několika dny uveřejněn druhý konkrétní, bohužel nic nedokazující, záběr podobného incidentu (resp. jeho menší části), který se odehrál dříve. A následně další v podání jiného českého řidiče, který se stal v sousedním Německu, kde s naším pirátem tamní policie údajně správně  zatočila, čehož české správní orgány nejsou schopny... Hysterie o bohatých manažerech v silných vozech tak dosáhla vrcholu. Rozhodně nikoliv náhodou, protože česká společnost je tradičně nastavena silně závistivě, pod rouškou anti-elitářství a sociální „spravedlnosti“. Evidentně dobře situovaný manažer prosperující firmy je tak zřejmým a jednoduchým terčem primitivního mediálního lynčování. Bez ohledu na to, co reálně spáchal či nespáchal. Proto jsem se rozhodl napsat několik stručných úvah o předmětném případu i o obecných  poměrech na českých silnicích, resp. jejich reflexi v situaci celé naší společnosti.  

 

Osobně se domnívám, že podle střípků informací, které máme všichni k dispozici, se jednalo ze strany pana Trpišovského o nebezpečnou klukovinu, která možná nebyla učiněna poprvé, avšak poprvé se mu tímto způsobem vymkla z rukou. Možná se ale mýlím. Jednoduše nevím, tak jako všichni ostatní. Rozhodně jsem však přesvědčen, že ohrožení resp. poškození zdraví a majetku ostatních nelze brát na lehkou váhu, že je dokonce nutné jej sankcionovat. Ovšem nejen něj.

 

Bohužel jsem ale za celou dobu medializace této kauzy neslyšel ani neviděl jediný článek či záběr, který by se zamýšlel nad zaviněním resp. vyprovokováním těchto situací stranou oficiálně prezentovanou v celé záležitosti jako strana poškozená (ta „slušná“). Pojďme z hlediska principu spravedlivosti rozebrat modelovou situaci, bez ohledu na konkrétní detaily případu pana Trpišovského. Určitě s ní má drtivá většina z nás také své zkušenosti: Řidič osobního vozu, autobusu či kamionu zablokuje předjížděním či bez zjevného důvodu levý pruh dálnice a desítky vteřin či jednotky minut nedovolí ostatním vozidlům za ním se hromadícím ho předjet. Rychlost, byť i na úrovni nejvyšší povolené pro daný úsek, které toto blokující vozidlo v daný okamžik dosahuje, je přitom naprosto irelevantní, což bych rád objasnil v následné úvaze. Tento blokující řidič, který se ve své podstatě staví do role jakéhosi samozvaného arbitra silničního provozu, se v principu chová identicky s tím, co v inkriminovaném případě většinová společnost a média tak rasantně odsuzují. Totiž bezohledně. Např. i stotřicetikilometrová rychlost vozidla v levém pruhu na německé dálnici je při slabém provozu brána jako řidičská bezohlednost, zatímco u nás, některými, jako norma slušnosti. Pro některé (a je jich u nás možná většina) je její překročení nemravné, sobecké a kriminalizace-hodné. V čem je rozdíl? Prakticky zcela v ničem. Nelze objektivně stanovit, zda-li je morální a správný legislativní rámec pro silniční provoz u nás či kilometr za našimi hranicemi, zda-li je správná a morální rychlost omezená či jen doporučená. Bezpečnost osob a majetku je totiž jen jedním z hledisek, které je třeba brát do úvahy. Navíc z mnoha důvodů je vztah rychlost - bezpečnost velmi relativní. Tuto ne-kauzalitu není ze zřejmých příčin nutné více rozebírat. Stejně tak již delší dobu neplatí často omílané klišé o všeobecné nekvalitě naší dálniční sítě. Celý problém je pouze o tom, v jaké podobě odhlasovalo příslušné normy několik „moudrých“ hlav v zákonodárném sboru toho či onoho státu. Proč je ovšem nutné přijímat toto jejich rozhodnutí jako platnou uzanci morálky? Státní aparát zřejmě ví přesně a lépe než lidé samotní, co je pro občana dobré a musí mu to toto dobro vnutit i proti jeho vůli. V jeho vlastním zájmu… Občané mají bohužel přirozenou tendenci k chování - promiňte mi tu expresívnost – zvířat ve stádu, která poslouchají bez výhrad, co je jim nadiktováno a příliš nepřemýšlí. Neplatí to naštěstí absolutně. Každý, kdo ze stáda vystrčí hlavu, pak okamžitě dostává pomyslnou ránu elektrickým ohradníkem.

 

Tímto modelovým příkladem nechci omlouvat případné nekorektní chování pana Trpišovského, pouze se snažím poukázat na relativnost našeho posuzování. Stalo se výše popisované i v inkriminovaných případech z jedné i druhé strany? Nevím. Je ale nezbytné o tom polemizovat.

 

Obecný problém nejen českého silničního práva je ten, že kriminalizuje již samotné nedodržování preventivních opatření, nastavených v zákoně. Řidič, přestože nezpůsobí jakoukoliv újmu na zdraví či majetku, avšak nedodrží „morální pravidla“ daná zákonem, je tvrdě stíhán a může se v krajním případě dostat díky této represi i do základních existenčních problémů.  S kriminalizací tohoto typu nemůžu absolutně souhlasit.

 

Občané bohužel ve své většině přijímají falešné sliby politiků o vyšší bezpečnosti a vzdávají se tak dobrovolně vlastní svobody na úkor většího dirigismu státu. Tato tendence je u nás o to vyšší, oč nesmyslněji se snažíme dohnat „výdobytky“ vyspělého světa. Bohužel posledním obdobím reálné svobody v naší zemi byly první dvě třetiny devadesátých let, kdy rozdíl v míře osobní svobody oproti např. zemím Evropské Unie byl markantní. Již jen málokdo si to dnes uvědomuje.

 

Obecná bezpečnost (občanů či v tomto případě řidičů) se nezvyšuje. Jediným resultátem tendencí k jejímu posílení je dramaticky zvýšená represe a související státní dohled. Bezpečnost občanů lze totiž zvyšovat téměř do nekonečna; otázkou je pouze limitace osobních svobod. Rovnice mezi vyšší represí a bezpečností nejen v silničním provozu tak kulhá na obě nohy. A to bez ohledu na objektivní vlivy jako je prevence, výchova, zvýšená vizuální přítomnost Policie na silnicích či postupná obnova vozového parku, což je jako celek reflektováno v pozitivním vývoji statistik silničního provozu v průběhu posledních let. Klasickým příkladem nerovnosti represe a bezpečnosti je např. již několik let platící silniční zákon, z nějž téměř jediným efektem je právě ona represe. Důvod pro další urychlování tzv. plíživé fašizace společnosti, nejen na silnici, se tak vždy najde a nebude tomu jinak ani do budoucna. Většinová společnost, v nevědomosti skrytých důsledků, tuto utahující se svěrací kazajku pro sebe sama totiž dobrovolně požaduje…

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jan Polanecký | pátek 28.1.2011 18:37 | karma článku: 16,57 | přečteno: 1379x
  • Další články autora

Jan Polanecký

Tradice udavačství v Čechách

Jsou to zhruba tři roky, kdy jsem z osobních a profesních důvodů přestal publikovat své články. Nyní jsem ale zažil něco, co mě doslova zvedlo ze židle, něco, co jsem považoval ve svém životním okruhu za neexistující.

8.5.2023 v 17:05 | Karma: 29,43 | Přečteno: 1221x | Diskuse| Společnost

Jan Polanecký

Virová hazardní hra vlády a její „pomoc ekonomice", kterou si do koruny zaplatíme sami

Vláda si s námi hraje velkou virovou hazardní hru. Její opatření jsou totiž realizována v podstatě naslepo, bez přehledu, plánu či výhledu. Pojďme si současná opatření i budoucí „pomoc ekonomice" trochu rozebrat.

25.3.2020 v 7:45 | Karma: 45,08 | Přečteno: 11459x | Politika

Jan Polanecký

Téměř zmizelá svoboda aneb listopadová glosa

V posledních týdnech to slovo slýcháme ze všech stran. Svoboda sem, svoboda tam, "získali jsme svobodu". 30 let po revoluci mají političtí regulovčíci, zakazovači a všelijací socialisté plná ústa svobody. Té jejich "svobody".

18.11.2019 v 7:45 | Karma: 31,75 | Přečteno: 656x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Soudruh Hitler by měl z ekonomiky Evropské unie radost

Srovnávání nacistického Německa s dnešní EU je velké tabu. Jistě to není oprávněné v oblastech politických svobod, lidských práv či dalších. V oblasti hospodářské politiky však nacházíme, bohužel, alarmující podobnosti.

8.11.2019 v 8:00 | Karma: 40,80 | Přečteno: 1757x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Gott versus Chramostová. Pohřební nebo politický spor?

Hned na začátek si odpovím, že bohužel politický, velmi nechutný a pokrytecký. Troufám si odhadnout, že by se zneužívání těchto jmen pro politické tahanice jim samotným ani trochu nelíbilo.

7.10.2019 v 7:30 | Karma: 35,65 | Přečteno: 1228x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Student vyhrožoval své škole ve Strakonicích, pak se sám přihlásil policii

22. května 2024  13:08

Policisté dnes zasahovali u jedné ze strakonických středních škol, kde podle jejich sdělení místní...

Poslanci schválili zkrácení doby oddlužení z pěti let na tři roky

22. května 2024  5:55,  aktualizováno 

Přímý přenos Zkrácení doby oddlužení z nynějších pěti let na tři roky pro všechny dlužníky, nejen pro...

Češi začali stavět mikrobyty. Paradoxně mohou prohloubit krizi bydlení

22. května 2024

Premium Češi stále častěji řeší, kde bydlet, když je to tak nedostupné. Velký byt je luxus, zájemci proto...

Soud odmítl propustit silničního piráta. Ve vězení se opil „šťávou z ovoce“

22. května 2024  12:51

Karlovarský soud zamítl žádost silničního piráta Miroslava Štíbra, který žádal o podmíněné...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 153
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3590x
Prosazuji svobodu, kapitalismus a minimální vměšování státu do života jednotlivců. Bez politické příslušnosti.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené knihy