Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Otevřený dopis ministrovi dopravy

Otevřený dopis Ing. Josefa Novotného, člena Strany svobodných občanů, a Ing. Jana Polaneckého, člena Republikového výboru Strany svobodných občanů, ministru dopravy

Vážený pane ministře Ťoku,

jako občané a aktivní řidiči jsme hluboce znepokojeni Vaší snahou o posilování represivních opatření, směřujících proti zájmům drtivé většiny české veřejnosti. Z mediálních prohlášení usuzujeme, že Vámi chystaná opatření mají zřejmě za cíl řešit některé problémy v silniční dopravě, považujeme je však za zcela sporná a často kontraproduktivní. Tento otevřený dopis jsme se Vám rozhodli adresovat jako naši reakci a současně jako naléhavou žádost o upuštění od těchto záměrů.

Jelikož celé dvě třetiny obyvatel naší země vlastní řidičské oprávnění, navrhovaná opatření budou mít negativní dopad na převážnou většinu našich spoluobčanů. A to dokonce i těch, kteří si jejich negativní důsledky doposud nepřipouštějí. Podle našeho přesvědčení je neakceptovatelné přistupovat k občanům této země z pozice arogance moci, ve snaze je vychovávat a dusit většinu slušných řidičů presumpcí viny kvůli excesům jednotlivců. Řidičská a občanská morálka, na kterou se snažíte apelovat, totiž není určována literou zákona, nýbrž přirozeným stavem, který řidičská veřejnost bez ohledu na legislativu a některé dopravní excesy svým každodenním životem přirozeně nastavuje. Co je tedy podle zákona jakýmsi umělým etalonem morálky u nás, může být kilometr za našimi hranicemi hrubým řidičským hulvátstvím, a naopak.

Abychom byli správně pochopeni, nezasazujeme se zde o likvidaci pravidel silničního provozu a jejich vymahatelnosti. Dokonce považujeme represi za smysluplnou v místech, kde skutečně pomáhá zachraňovat lidské životy (pověstné měření rychlosti před školami). Naše zásadní znepokojení vyplývá z faktu, že navrhovaná opatření, tolikráte přitvrzovaná z důvodu jejich neefektivity, budou opět neefektivní a ve svém výsledku zřejmě i kontraproduktivní.

Zavedení bodového systému Vaším předchůdcem, ministrem Šimonovským, stejně tak jako následná zpřísnění, sloužila ve výsledku pouze ke křivení statistik nehodovosti, počtu zranění a úmrtnosti na našich silnicích, aby byla prokázána jejich efektivita. Jediným reálným výsledkem rostoucího tlaku na řidičskou veřejnost byla právě jen samoúčelná represe. A nebude tomu jinak ani nyní.

Čeští motoristé rozhodně nepatří mezi horší, nebo dokonce nejhorší svého druhu v Evropě. A situace na českých silnicích stejně tak, přestože se nám mnohá manipulativní, sebemrskačská či devótní média snaží vnucovat jiný obraz. Jednoznačně o tom vypovídá např. evropská statistika počtu obětí dopravních nehod na 100 000 obyvatel.

Samotné policejní statistiky dokazují, že Váš největší strašák – rychlost – není nejčastější příčinou dopravní nehody. Ve většině případů totiž neznamená nedovolená rychlost totéž, co rychlost nepřiměřená. V policejních statistikách nehodovosti např. za první polovinu roku 2014 tzv. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky figuruje až na pátém místě, přičemž nejčastější přičinou nehod je nevěnování se řízení vozidla.

Navíc, například tzv. montanský paradox (podobně německý či australský), podpořený tvrdými statistickými daty, dokazuje, že relativní uvolnění rychlostního limitu na dálnicích vedlo ke snížení nehodovosti, počtu zranění a počtu obětí. Důvod je prostý. Řidiči poměrně záhy naleznou určitou rovnovážnou rychlost, nastaví sami jakýsi přirozený stav bez přebujelé represe. Ruku v ruce s tím roste i jejich pozornost a odpovědnost.

Nesmyslnost úvah o nebezpečnosti liberalizace poměrů na našich silnicích, které nejsou i přes častá mediální klišé o dost horší nebo lepší než v ostatních státech Evropy, dokumentuje i fakt, že před zavedením zvýšeného rychlostního limitu na 130 km/h v porevolučním období mnozí dopravní „experti“ varovali a bili hystericky na poplach, hrozíce obrovským počtem obětí. Nic podobného se však tehdy nestalo.

Některé další argumenty uvádíme už jen ve stručném výčtu:

  1. Dálnice jsou obecně považovány za nejbezpečnější komunikace a empirické výsledky to jednoznačně potvrzují. Absurdní snaha cílit represi právě na tento typ komunikací je zjevně nesmyslná, nebo zakrývající svůj pravý důvod výběru dodatečné „silniční daně“. Navíc mediálně zdůrazňujete úseky rekonstrukcí s omezenou rychlostí, kde, v rozporu s Vašimi prohlášeními, nejsou těžké dopravní nehody z důvodu nedodržení povolené rychlosti zdokumentovány.
  2. Snahu cílit mnohá preventivní opatření masově proti celé řidičské veřejnosti považujeme za zcela nepřípustnou. Dopravně bezpečnostní akce za účasti tisíců policistů, které, jak chápeme, nespadají do Vaší kompetence, nemají v policejní praxi našeho státu obdobu. Proč není podobně masivně používána síla proti skutečným společensky nebezpečným kriminálním deliktům? Možná nám dáte za pravdu, že takováto preventivní aplikace presumpce viny je silně šikanózní a obtěžující vůči občanům, kteří se ničeho nedopouštějí. Paušalizovat všechny řidiče jako latentně bezohledné zločince považujeme za naprosto nepřípustné.
  3. Opatření na záchranu lidských životů se jeví na první pohled (mediálně) jako záslužná snaha, nicméně je nelze hodnotit jinak než jako pokrytectví. Např. zavedení přednosti chodců na přechodech stálo meziročně 23 osob život a číslo zhruba 20 dodatečných obětí se opakuje každý rok. V tomto případě tedy stovky obětí, Vám politikům, nevadí. A to nemluvíme o jiných problémových oblastech zcela mimo silniční politiku, jako jsou oběti sebevražd, nebo nezdravý životní styl, v jehož důsledku ročně zemřou tisíce spoluobčanů. Zaměřovat se na řidičskou veřejnost je prostě jednoduché, laciné a velmi výnosné.
  4. Stamilionové a miliardové zamýšlené investice do dopravní infrastruktury, vč. nástrojů silniční represe, generují obrovský potenciál manipulace s veřejnými zakázkami a korupce. Zakázky budou vystaveny silnému drobnohledu stále citlivější veřejnosti a zbytků nezávislých médií. Pevně věříme, že k jejich realizaci nedojde, resp. pouze v míře reálně užitečné pro motoristickou populaci.
  5. Navrhované drakonické zvyšování pokut a ostatní zpřísňování už dnes duplicitního trestání (body a odebírání řidičských oprávnění + pokuty) považujeme za naprosto skandální. Srovnání absolutní přepočtené výše tuzemských pokut např. s německou úrovní už dnes neobstojí vzhledem ke zcela odlišné výši průměrného výdělku, natož po uvažovaném zpřísnění. Opět na tomto místě odkazujeme na výše uvedenou argumentaci o neúčinnosti takových opatření.

Pro mnoho občanů je automobil zdrojem obživy. Zdrojem, o který velmi často z poměrně banálních či šikanózních příčin přicházejí, zatímco skutečně nebezpeční jedinci se nadále pohybují na našich silnicích. Systém, který podporujete, tento stav nejen že nezmění, ale naopak ho prohloubí. Jedinou správnou, skutečně účinnou, avšak těžší cestou je edukace řidičské veřejnosti, zvyšování řidičských dovedností, reálná prevence a posilování odpovědnosti motoristů. Zvyšování represe je pouze slepá ulička.  

Pane ministře, žádáme Vás, abyste upustil od Vašich zástupných plánů v oblasti posilování dopravní represe a zaměřil se na skutečné problémy resortu dopravy, které trápí širokou veřejnost a které se stále nedaří efektivně řešit (např. dobudování infrastruktury). Věříme, že tento dopis poslouží k dalšímu zamyšlení nad danou problematikou a jako základ pro případné konzultace s jinou částí odborné veřejnosti, než které jste doposud dopřával sluchu.

S pozdravem,

                                    Ing. Jan Polanecký                               Ing. Josef Novotný

Autor: Jan Polanecký | čtvrtek 5.11.2015 7:00 | karma článku: 35,03 | přečteno: 1125x
  • Další články autora

Jan Polanecký

Šíření klimatické hysterie je zločin

Doposud jsem se snažil být vůči tzv. klima-alarmistům maximálně korektní a zdrženlivý, jistě mnohem více než si sami zaslouží. Bohužel mi už došla trpělivost a tak bude dnešní text, s omluvou, poněkud příkřejší.

2.10.2019 v 8:00 | Karma: 36,64 | Přečteno: 1071x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Zprávičky České televize: vymývání dětských mozků za vaše peníze

Mám tu smůlu, že občas někde zahlédnu pořad Zprávičky na České televizi. Vždy se nestačím divit, jak daleko může dojít podprahové znásilňování dětské mysli.

1.10.2019 v 8:00 | Karma: 43,03 | Přečteno: 2593x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

„Pravicová“ koalice ODS, TOP09, STAN a KDU? Ne, deklarace konce pravice ve sněmovně

V médiích a komentářích se v poslední době objevují zprávy o připravované koalici zmíněných stran. Mnozí tleskají, že se „pravice“ konečně dává dohromady, já se ale spíš ptám, proč se tyto strany stále ještě označují za pravicové?

25.9.2019 v 12:30 | Karma: 37,20 | Přečteno: 1382x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Greta je symbol. Jen jinak než nám říkají

Původně jsem si její jméno ani nechtěl pamatovat, neboť jsem očekával, že vlna její mediální popularity rychle odezní. Mýlil jsem se, bohužel jí vídám v poslední době čím dál častěji. A není to zrovna náhoda.

24.9.2019 v 13:00 | Karma: 42,56 | Přečteno: 2208x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Zregulovat, zakázat a zavřít je, až zčernaj!

Mentalita zákazů, usměrňování a represe se v České republice šíří od konce 90. let jako nezvladatelná infekce. A já pevně věřím, že nejsem sám, komu to už silně leze krkem.

23.9.2019 v 13:00 | Karma: 39,13 | Přečteno: 1839x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech

2. května 2024  9:16

Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...

Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL

2. května 2024  8:17,  aktualizováno  8:48

Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...

Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, jeden člověk skončil v nemocnici

2. května 2024  8:11

Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

  • Počet článků 153
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3635x
Prosazuji svobodu, kapitalismus a minimální vměšování státu do života jednotlivců. Bez politické příslušnosti.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené knihy