Mám na mysli svobodu
Jistě bouřlivě a z různých stran se bude přetřásat elektronická evidence tržeb, registr smluv veřejných institucí, majetková přiznání a prokazování původu majetku, regulace hazardu, trestnost daňových zločinů již ve fázi přípravy, přesnější pravidla možností odposlechů telefonů.
Není to výčet konečný, ale vybral jsem ty, které automaticky předpokládají, že vybrané skupiny obyvatelstva jsou a priori podvodníci, které je třeba permanentně sledovat. A ještě k tomu předkladatelé zákonů tvrdí, že jejich návrhy jsou a budou vlastně ochranou poctivých před nepoctivými a že poctiví se nemají čeho bát. To je podle mě nebezpečná lež, byť v hezkém obalu.
Jestliže zaevidujeme prodej každého kopečku zmrzliny, zdokladujeme majetek každého politika, zveřejníme všechna úřednická lejstra a odposlechneme každý telefonický hovor, myslíte, žeBUDE LÍP? Já jsem si jist, že nebude.
Hazard se přesune do černé ekonomiky, živnostníci v lepším případě udělají totéž, v horším skončí, majetky se přesunou na příbuzné, případně do offshorů. Z prokazování příprav na nekalosti se stanou nekonečné právní bitvy. Počet odposlouchávaných hovorů a tím i riziko jejich zneužití se zvýší. Registry smluv a různé další nekonečně rozklikávací aplikace budou stát spoustu peněz, přičemž už dnes je zřejmé, že tyto možnosti využívá jen velmi malý počet občanů (spíše však aktivistů a nátlakových skupin) a bez uvedení souvislostí jsou to lehce zneužitelné nástroje v rámci politického nebo obchodního soupeření.
A navíc bývá zvykem, že každý zákon si vyžádá „výjimky hodné zřetele“, které původní úmysl zamlží nebo úplně zvrátí. Jak to dopadlo na Orwellově Farmě zvířat? Jeden ze základních postulátů zněl: „Všechna zvířata jsou si rovna“. V závěru příběhu měl tento postulát zlomový dovětek: „…ale některá zvířata jsou si rovnější“.
Každý zákon je vlastně vyjádřením nedůvěry v přirozené lidské konání. Čím méně důvěry ve společnosti, tím více zákonů. Česká společnost nepotřebuje více zákonů, ale více důvěry. Úkolem politiků, poslance nevyjímaje, by mělo být posilování důvěry nikoli generování nových a nových zákonů a jejich novel.
Je empiricky dokázáno, že korupci se právě nejvíce daří tam, kde existuje změť zákonů předpisů a nařízení. Myslím, že více než Legislativní radu (a úřad) vlády potřebujeme úřad na zjednodušování legislativy a likvidaci výjimek z předpisů. Pro začátek by mohlo platit jednoduché pravidlo: Každé ministerstvo nebo poslanec, který navrhne nějaký nový zákon, by měl za povinnost navrhnout 2 jiné zákony ke zrušení.
Jenže co s tím páni poslanci, když je podepsaná nějaká koaliční smlouva, je nějaké programové prohlášení vlády, nějaký legislativní plán práce a do toho si občas ještě něco přidá „Brusel“? A navíc v koalici, kde socialisté bytostně věří na model řízení společnosti skrze legislativu upravující každou životní situaci do nejmenšího detailu a druhý koaliční partner má ideu řízení státu jako firmy, což ve svých důsledcích totéž znamená totéž.
Budiž spravedlivě řečeno, že snaha každý moment života společnosti legislativně ošetřit do nejmenších detailů nepřišla až s touto vládou. Tento myšlenkový koncept se začal realizovat zhruba od druhé poloviny 90. let a nic se na něm nezměnilo ani za tzv. pravicových vlád po roce 2006. Pouze se ten „vlak nedůvěry“ za této vlády stále a stále nebezpečněji zrychluje.
V prvním odstavci jsem uvedl několik návrhů zákonů. Každý z nich můžeme podrobně analyzovat a diskutovat v každém jednotlivém ustanovení, v každé jednotlivé větě. Ale povinností zákonodárce je také vidět přes jednotlivé stromy celý les. Proto je možná podstatnější vnímat i širší přínos zákonů pro společnost. Komu a proč slouží? Opravdu všem nebo jen nějaké zájmové skupině? Jaký bude jejich reálný dopad? Je vůbec šance, že budou přirozeně respektovány a dodržovány bez rozsáhlého kontrolního a represivního aparátu? Nepřinesou spíše než pozitivní efekt více nedůvěry mezi lidi a rozklad pospolitosti společnosti? Právě hledat odpovědi na tyto otázky jsou podle mě odpovědností poslance zákonodárného sboru, a to bez ohledu na momentální stav a rozpoložení vládní koalice.
Jistě je nesmírně těžké hájit svobodu soukromí a podporovat spíše budování atmosféry důvěryhodnosti a sounáležitosti než vytváření represivních zákonů tváří v tvář nepravostem – daňovým únikům, telefonickým dohadování různých nemorálních až odporných kšeftů a handlů. Svoboda jednotlivce je vždycky slabší hráč, protože je v ní ukryta i odpovědnost a bohužel v ní je i prostor k nepravostem. Avšak lidská svoboda a touha po ní vítězí dlouhodobě.
Firma se řídí prostřednictvím finanční motivace a prostřednictvím různých vnitřních předpisů a pravidel. Když selže jedno nebo druhé, řešením je vyměnit některé zaměstnance. Dokonce lze vyměnit i všechny zaměstnance. Stát se řídí podobnými nástroji, jen jinak pojmenovanými (zákony, daně, dotace…). Ale stát nelze řídit jako firmu právě proto, že nelze vyměnit občany. Když přestane být státní mocí respektován přirozený řád vazeb a vztahů mezi lidmi, když se státní moc svým občanům příliš vzdálí, dříve nebo později to bývá naopak. „Zaměstnanci“ vymění „majitele“.
Komunisté by o tom mohli vyprávět.
Jan Matějů
Nemám jen prázdná hesla
Na reklamní banner se toho příliš nevejde. Prosadí se jen hesla. Není divu, že přemýšlivý člověk si při shlédnutí banneru klade otázky: Proč zrovna tato hesla? A také: Jak dosáhnout vytknutých cílů?
Jan Matějů
Jak dál s EET
Některé politické strany předesílají, že se po letošních sněmovních volbách budou chtít znovu zabývat projektem elektronické evidence tržeb (EET).
Jan Matějů
Ekonomické závislosti 21. století: Dotace
Dotace jsou všudypřítomné: jdou z EU, z českého státního nebo jiných veřejných rozpočtů a státních fondů. Jen v ČR jimi ročně protečou stovky miliard.
Jan Matějů
Proč nevolit Andreje Babiše. Lišky mění srst, ne svoje zvyky
Andrej Babiš má být obviněn v případu čerpání dotací na farmu Čapí hnízdo. Od pana Babiše neslyšíme nic jiného než křik, že je to proti němu spiknutí celého systému a snaha odstranit ho z politiky.
Jan Matějů
EURO ? Nespěchejme, není důvod.
Čas od času se debatuje, kdy opustit českou korunu a přejít na měnu EURO. Banky, finanční instituce i firny, zejména ty které obchodují se zeměmi platícími EURem, mají jasno: co nejdříve. Tak v čem je problém?
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Politolog: Dělníci opustili levici a míří k populistické tyranii většiny
Vysíláme Letošní evropské volby by mohly překreslit politickou mapu starého kontinentu. Posilují totiž...
Zřícená dálnice v jižní Číně má již 48 obětí, další pátrání komplikuje počasí
Nejméně 48 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...
Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech
Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...
Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL
Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...
Pronájem nezařízeného bytu 4+1 s balkónem, 75 m2, v klidné části města Slaný
Na Dolíkách, Slaný, okres Kladno
16 490 Kč/měsíc
- Počet článků 13
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1167x