- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Radní Jana Pernicová byla posledních osm let první ženou Pardubického kraje. A nejvýraznější osobností pardubických socialistů. Její pracovitost, politická odolnost a svérázná lidská tvář z ní udělala skutečnou legendu české regionální politiky.
Níže přináším rozhovor, který neměl být nikdy zveřejněn...
Krajské školství je více politické než odborné téma
V měsíci říjnu nás opět čekají krajské volby, kde se bude rozhodovat o nové krajské politické reprezentaci na další čtyři roky. V této souvislosti jsem požádal o rozhovor, nejvýraznější političku krajské samosprávy, za posledních osm let. Náměstkyně hejtmana Ing. Jana Pernicová, krátce shrnula své dosavadní působení v resortu krajského školství.
Paní náměstkyně, jak hodnotíte své osmileté působení v čele krajského školství?
Podařilo se nám uskutečnit celou řadu koncepčních kroků a pozitivních změn. Skutečností ovšem zůstává, že celé české školství je ve velmi složité situaci a řada problémů ještě čeká na své řešení. Během uplynulých osmi let jsme se především museli potýkat s poklesem počtu žáků. Do středních škol v Pardubickém kraji nastoupilo o téměř šest tisíc žáků méně, na což jsme museli odpovídajícím způsobem reagovat. Předkládala jsem i návrhy na slučování škol, opuštění nepotřebných budov, útlum oborů, které nejsou potřebné na trhu práce, a prosadila jsem také změnu oborové struktury. S odstupem času se ukázalo, že tato rozhodnutí byla správná a ve školách zřizovaných Pardubickým krajem se díky již provedeným optimalizačním zásahům do sítě škol a školských zařízení podařilo dosáhnout jedné z nejvyšších naplněností středních škol v rámci České republiky (68 %). Ve své době však navrhované změny vyvolávaly velmi vášnivé polemiky. V politice bohužel často ustupují jasná fakta a věcné argumenty politickému populismu.
Jste přesto přesvědčena, že za tato dvě volební období se posunul rozvoj středního školství zase o něco dál?
Určitě ano. Především v prvním volebním období se podařilo zajistit stabilizaci sítě středních škol a školských zařízení, v tomto druhém období už byly jakékoli úpravy sítě škol zastaveny. Osobně se domnívám, že to nebylo dobře, ale právě tady šlo o politická a nikoliv věcná rozhodnutí. Jsem ráda, že se nám na základě velmi úzké spolupráce se zástupci hospodářské komory, zaměstnavatelů a úřadu práce podařilo rozšířit oborovou nabídku technických oborů podle potřeb trhu práce. Formou krajského stipendijního programu podporujeme obory, které patří k nedostatkovým profesím. V roce 2015 bylo zapojeno do systému vyplácení prospěchových stipendií dvacet oborů vzdělání. Každým rokem se zvyšuje objem vyplacených prostředků. V roce 2015 se jednalo o částku 1.149 miliónu Kč z rozpočtu Pardubického kraje, která byla vyplacena dvaceti středním školám. Uzavřeli jsme několik sektorových dohod o spolupráci škol, firem, ministerstva školství, ministerstva průmyslu a obchodu a již čtvrtým rokem uskutečňujeme unikátní projekt TECHNOHRÁTKY. Zavedli jsme jednotné přijímací zkoušky u všech maturitních oborů, prostřednictvím různých projektů podporujeme talentovou mládež (Festival vědy a techniky pro děti a mládež v Pardubickém kraji, mezinárodní soutěž Řemeslo/Skill, Hledáme nejlepšího mladého chemika), došlo k převodu domů dětí a mládeže a základních uměleckých škol na obce, do provozu byl uveden Školský portál Pardubického kraje…
Co považujete za svůj největší úspěch?
Jednoznačně se jedná o podporu technického a odborného školství a navázání úzké a konkrétní spolupráce mezi školami a firmami. Ve vašem regionu mezi Středním odborným učilištěm opravárenským Králíky a firmou VZV Červená Voda, kdy žáci uvedené školy absolvují odbornou praxi přímo ve firmě. Těší mě také, že se nám podařilo získat 155 miliónů korun z ministerstva školství v rámci projektu Podpora přírodovědného a technického vzdělávání. Do projektu bylo zapojeno šestnáct středních škol kraje jako partnerů s finančním příspěvkem, základní školy, univerzita i zaměstnavatelé. Realizujeme velmi úspěšný projekt Technohrátky, jehož prostřednictvím seznamujeme žáky základních škol s vybranými, středními odbornými školami a obory, které se tu vyučují. Náš kraj patří v podpoře technického školství k nejaktivnějším v celé České republice.
Jak hodnotíte, nové vedení SOU opravárenského v Králíkách?
Má snahu vrátit škole prestiž, chuť a elán měnit věci k lepšímu a musí mít každopádně i optimismus. Ředitelka školy Mgr. Petra Doubravová nemá přitom vůbec jednoduchou pozici. Převzala školu, která se nerozvíjela tak, jako jiné střední školy v kraji. Spolupráce se zaměstnavateli byla jejím předchůdcem pouze proklamovaná, ale ve skutečnosti nebyla žádná. Vedení školy musí tedy začínat od začátku. Vždy je to o lidech, a tak ještě dva roky po svém nástupu řeší problémy nejen stavební, technické, ale bohužel i pedagogické. Usiluje o další rozvoj školy, aby udržela zájem žáků základních škol i do budoucna. Stále ještě musí řešit záležitosti, které mají téměř všichni ředitelé středních škol v našem kraji vyřešeny. Samozřejmě i já se snažím vedení školy co nejintenzivněji pomáhat. Kraj do dnešní doby také investoval nemalé finanční prostředky do zateplení budov za více než 9 miliónů Kč, do rekonstrukce domova mládeže a opravy střechy za 12.200 miliónu Kč. Do budoucna se počítá s dalšími finančními prostředky na rekonstrukci elektrických rozvodů apod.
Jak hodnotíte spolupráci se samosprávou v Králíkách?
Město Králíky podpořilo školu částkou 100.000,- Kč v době, kdy mělo dojít ke sloučení se Střední školou obchodu, řemesel a služeb Žamberk. Ale jak se říká "peníze nejsou všechno!“ Jednorázová finanční pomoc je rozhodně důležitá, ale krátkodobá a může být vnímána jako nekoncepční. Skutečný zájem o rozvoj školy se ze strany vedení města dle mého názoru dostavil až v této době. V situaci, ve které se škola dnes nachází, je potřebná pomoc daleko širšího rozměru. Obec zřizuje základní školu, komunikuje s občany, vydává místní zpravodaj, úzce spolupracuje se všemi zaměstnavateli v regionu, a tak by bylo dobře, kdyby se stala jakýmsi prostředníkem mezi zainteresovanými subjekty. Skutečným partnerem vedení školy. Ze svých zkušeností znám celou řadu starostů, vedení měst a obcí, kteří si velice váží „své“ střední školy a aktivně jí podporují. Existenci střední školy vnímají, jako silný stabilizační prvek pro další rozvoj regionu a toto mi u této samosprávy chybí.
Jak vidíte budoucnost středního školství v Králíkách?
Chtěla bych být optimista a proto střední škole a všem jeho zaměstnancům od srdce fandím. Bude však nezbytně nutné, aby všichni – vedení školy, zaměstnanci, místní samospráva, zřizovatel i zaměstnavatelé pracovali ve shodě s realitou, tj. s počtem dětí v regionu Králicka. Bude velmi důležité, aby všichni společně hledali další cesty k rozvoji školy, její prezentaci a popularizaci. Škola má rozhodně co nabídnout, ale musí umět oslovit žáky základních škol, rodičům vysvětlit výhody technických oborů a jejich praktické uplatnění v životě a na trhu práce. Rovněž bude nezbytné rozšířit spolupráci se zaměstnavateli i základními školami v celém regionu Králicka.
A co byste popřála svému nástupci?
Každopádně zdraví, selský rozum, odvahu předkládat krajské samosprávě a zastupitelům i nepopulární návrhy a větší sílu přesvědčit krajské politiky, že do školství politika nepatří. Krajské školství potřebuje odvážná, praktická a věcná rozhodnutí.
Děkuji paní náměstkyni Ing. Janě Pernicové za rozhovor. Touto cestou jí rovněž děkuji, za odvedenou práci ve prospěch krajského školství. A do dalších „civilních“ let ji přeji hodně zdraví a štěstí.
Ing. Roman Kosuk
Na závěr připojuji i své osobní poděkování za odvedenou práci a přeji hodně zdraví, lásky a osobní pohody do dalších let.
Další články autora |
Železné, okres Brno-venkov
4 500 000 Kč