Klimatizace NE, turnikety ANO !

Dopravní podnik hlavního města Prahy nemá prostředky na odstranění nelegální reklamy ve vozech pražského metra. „Odhad ročních nákladů se pohybuje mezi 2,5 – 2,7 milióny korun,“ sdělila minulý týden do médií tisková mluvčí provozovatele podzemní dráhy Vysoudilová. Soudě podle zanedbávané čistoty a neodstraňovaných graffitových projevů novodobých umělců chybí pražskému dopravci peníze i na základní provoz.

Pražanům nebude v tramvajích vedro, ve vozech bude klimatizace,“ nese název článku na zpravodajském serveru IDnes z 8. dubna 2011. Tehdy ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák sebevědomě vysvětloval: „Tramvaj má nyní velmi silný výkon a takový není potřeba, tudíž by Škoda místo předních čtyř motorů dávala do vozu klimatizaci.“ O tři měsíce později (18. července 2011) je podle serveru IDnes všechno jinak, klimatizace v nových tramvajích v Praze nebude, brzdily by pomaleji. „Nemohu dovolit, aby šofér nasedl do ForCity, měl představu o tom, jak brzdí, ale neuvědomil si, že právě jede ve voze, který brzdí pomaleji. Mohlo by se stát neštěstí,“ zdůvodnil rozhodnutí Slunečko, který má tramvaje na starosti.

Existuje třetí řešení, o kterém se zatím taktně mlčí. Tramvaj Škoda ForCity může mít všechny motory a klimatizaci pro cestující k tomu. Jen by se cena tramvaje navýšila přibližně o milión korun, což při celkové pořizovací ceně 70 mil. Kč za vůz není navýšení, které by zruinovalo městskou kasu. Vedení Dopravního podniku ale rozhodlo, že klimatizace nebude, protože na ní nejsou peníze. Řešením má být uzamčení každého druhého okénka, aby nešlo otevírat. „Zjistili jsme, že čerstvý vzduch, který do tramvaje proudí otevřenými okénky, se ztrácí ihned ven sousedním oknem. A přiváděný vzduch ze stropní ventilace tak není účinný, jak bychom chtěli. Uzavřením každého druhého okna zajistíme, aby se vzduch zvenku v tramvaji udržel a cestování s ForCity bylo příjemnější,“ vysvětlil pro média Slunečko.

Na miliardový projekt turniketů pro pražské metro dopravní podnik ale finanční prostředky zřejmě má. „Jsem stále velkým zastáncem turniketů. Pracujeme na novém projektu, který chci vedení města prezentovat na podzim,“ uvedl pro média shodou okolností taktéž minulý týden ředitel Dvořák. „Záměrem se budeme zabývat na prvním jednání výboru pro dopravu po prázdninách,“ řekl předseda výboru Petr Hána (ODS). Výbor se má sejít již 1. září. Podle zprávy, kterou dopravní podnik předložil před časem magistrátu, by se peníze vložené do turniketů mohly vrátit za pět let od jejich spuštění.

Tomu nemůže věřit ani Dvořák. Řada odborníků tyto propočty zpochybňuje. Když dopravní podnik výběrové řízení vypsal poprvé v roce 2009, bývalý zastupitel hlavního město Jiří Witzany (SNK ED) se nestačil divit, že byla soutěž vypsána, aniž by byl tento významný investiční záměr jakkoli schválen zastupitelstvem a jeho výbory. „Navíc v situaci, kdy podnik nemá peníze na základní investiční akce a provoz,“ podotkl Witzany už tehdy. „Žila jsem v domnění, že když nejsou peníze, půjde projekt turniketů k ledu, ale ukazuje se, že tomu tak není,“ uvedla bývalá zastupitelka Petra Kolínská. DP podle ní má mít jiné priority. „Když není ani bezbariérové metro, stavět v něm ještě další bariéry mi přijde divné,“ soudí Kolínská.

Aby se investiční náklady v předpokládané výši 3,5 miliardy vrátily do pěti let, musel by nyní pražským metrem cestovat každý druhý pasažér na černo a po zavedení turniketů by si museli všichni z nich do jednoho kupovat jednorázové jízdné. Pokud budeme počítat s reálnými čísly (průměr EU 5-10 % černých pasažérů), pak se projekt nikdy nemůže zaplatit, protože jeho teoretická návratnost přesahuje 50 let. Dopravní podnik nám tak svým přístupem opakovaně demonstruje, že zájmy cestujícího jsou až na posledním místě.

Autor: Jan Králík | sobota 13.8.2011 14:32 | karma článku: 14,93 | přečteno: 988x