Chcete si půjčit? Vraťte se do středověku
Kdysi jsem si vzal „výhodný“ studentský úvěr a dodnes ho splácím. Půjčit si od středověkého lichváře, byl bych na tom lépe. Ano, lépe. Jsme ve 21. století, kde kdo má ústa plná pomoci bližním a humanity. Nad trestem smrti se pohoršujeme, tělesné tresty jsou nepřípustné a trauma z kde čeho je módou. Že se ale mnohdy dobrovolně necháváme dřít z kůže od různých dobrodinských společností, které zachraňují naše křesťanské Vánoce nekřesťanskými půjčkami, to zřejmě nikoho netrápí. Je to jako s hazardem. Chvíli máme radost a pak se z toho můžeme zbláznit. Pokud chce někdo zasáhnout, je to narušení volného trhu.
Ti šťastnější, kteří mají potřebu si půjčit, jsou u vytržení z toho, když se dostanou na půjčku úročenou 12 či 15%, ale běžně lidé, většinou z neznalosti, souhlasí i s podmínkami daleko horšími. Pak se jejich náklady vyšplhají na 32, 57, 145 a dokonce i neuvěřitelných 224.28%, které nabízí jistá spasitelská společnost inzerující i v televizi. V porovnání s tím, co dnes běžně zažíváme, je středověká židovská lichva charitou.
Původně se pod pojmem lichva skrýval jakýkoliv příjem úroků z půjčených peněz, což bylo zapovězeno nejen křesťanům, ale odmítaly ji už autority starověku Platón, Seneca, Mohammed nebo Mojžíš . Samotná výše úroků u lichvářů se pohybovala mezi 20 a 30 %, ovšem na počátku 16. století v důsledku reformace, větší dostupnosti kapitálu i propracovanějším obchodním postupům spadly úroky na cca. 10%. V českých zemích se lichva, tedy půjčování za úrok, dočkala legalizace roku 1484 za vlády Vladislava II. a v Anglii ji křesťanům povolil Jindřich VIII. teprve roku 1545.
Nejčastěji byl pojem lichva spojován s Židy, ovšem trochu neprávem. Do 12. století zajišťovali Židé převážnou část mezinárodního obchodu, avšak od 12. století prožíval Západ hospodářský vzestup křesťanských obchodníků, u nichž narůstala agresivita proti již tradičnímu židovskému obchodu, který se pokoušeli zlikvidovat. Usnesením Lateránského koncilu roku 1215 bylo Židům rovněž zapovězeno vlastnit půdu, zabývat se zemědělstvím a řemeslem. Jejich hospodářská činnost byla omezena na poskytování zástavy a úroku, což bylo jako lichva, nejhorší ze všech hříchů, křesťanům církví zakázáno. Židé byli společensky degradováni a byli prakticky vyloučeni ze styku s křesťany. Podobně i obchodní činnost zůstávala až na řídké výjimky omezena na oblast židovského osídlení. Paradoxně i přes všechna diskriminující a krutá opatření byli Židé často napadáni kvůli majetku. Že si takové postavení nevybrali? To nikoho nezajímalo. Pozdější masové pogromy, skrývající se za roušku víry, měly za cíl zmocnit se židovských peněz.
Úžasně pokrytecká byla křesťanská společnost, když na jedné straně Židům zakazovala prakticky jakoukoliv jinou činnost než úročené půjčování peněz a na druhou stranu je za tento úděl hanobila a ponižovala, přitom ale těchto služeb hojně využívala. Duchovní autorita reformace Martin Luther o Židech v této souvislosti roku 1524 napsal:
„Jejich dech páchne po pohanském zlatě a stříbře, neboť žádný národ pod sluncem nebyl hamižnější, neboť oni jsou, byli a nadále zůstanou Židy, jak je vidět na jejich proklaté lichvě. Arci drží nás, křesťany, v zajetí v naší vlastní zemi, nechávají nás pracovat v potu tváře, získávat peníze a majetek, zatímco oni sedí za pecí, lenoší, žijí v přepychu, pečou hrušky, žerou, chlastají, žijí si jako v bavlnce z našeho nahospodařeného jmění, lapili nás a naše statky na tu svou proklatou lichvu… Jsou tedy našimi pány a my jejich pohůnky.“
Nelze se tedy divit, že takto rozdmýchávaná nenávist ústila v neustálé protižidovské útoky. Antisemitismus bujel a nepřímo byl podporován i lenními pány. Ti totiž nutili Židy, kteří žili na jejich državách, aby pro ně od rolníků vybírali daně. V myslích venkovanů to pak byli právě oni, kdo byli příčinou jejich bídy a ožebračování. Pán si respekt udržel. Nenávist vůči Židům tak byla několikerého druhu. Ne nadarmo se ve Štrasburské kronice na přelomu 14. a 15. století píše, že „kdyby Židé byli chudí a páni jim nic nedlužili, nikdo by je neupaloval“.
Kdo tedy žije ve středověku? Dnešní situaci, kdy bují lichvářské společnosti, skvěle vystihuje úryvek textu ze 13. století, který na adresu lichvářů říká, že „jsou velmi mazaní ... zrádci a podvodníci... Pohlcují nejenom lidi a domácí zvířectvo, ale také mlýny, hrady, statky, louky, háje a lesy... S lístkem papíru v jedné a s perem ve druhé ruce odírají lidi a jejich stříbrem si pěchují kapsy... Kynou z potřeb druhých a sami se chovají jako krvelační vlci.“
Jan Hrdina
Co by se stalo, kdyby k Václavově vraždě nedošlo?
Jak by vypadal vývoj českého státu, kdyby se boleslavský atentát nezdařil? Otázka vysoce spekulativní, přesto však velmi podmanivá. Podívejme se na tři možné scénáře vývoje dějin od roku 935.
Jan Hrdina
Kníže Václav nebyl kolaborant, pane prezidente
Svátek sv. Václava je za námi. Jako bumerang se ale neustále vrací pseudohistorické lži a nesmysly, které se kolem historického knížete Václava kupí. Naprosto zavrženíhodný je okřídlený výrok současného prezidenta, že Václav je symbolem kolaborace v českých dějinách. Zpátky ke knihám. Pak si snad začneme konečně vážit naší minulosti...
Jan Hrdina
Komu voní Babišova řepka?
Poslední dobou trochu víc cestuji po republice. Máme být na co pyšní. Krásná země. Až na jeden znepokojivý element. Ze země, která oplývala mlékem a strdím (medem), se stává kraj plný žluté páchnoucí řepky.
Jan Hrdina
Invaze barbarů: Zopakujeme osud antického Říma?
Pokud se naše společnost, naše politická reprezentace, odpovědní v Evropské unii i celá západní civilizace neprobere a nezamyslí se nad tím, kam nás pomalu přivádí falešná humanita, nedostatek respektu k vlastní kultuře i civilizaci a přehnaná tolerance, čeká nás hodně horká budoucnost. Skončíme na kopytech barbarů.
Jan Hrdina
Rasismus naruby, to je oč tu běží
Nelze si nevšimnout jak média i zahraniční organizace naprosto uměle vytvářejí dojem České republiky jako země rasistů. A jedním dechem se nás snaží přesvědčit, jak jsou naši nepřizpůsobiví občané fajn lidi, jen trochu znevýhodnění. A proto musejí mít zelenou. Tak to tedy ne!
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“
Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...
Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá
Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...
Ženě vybuchla ve vagině petarda, málem zemřela. Před soudem stane její manžel
Před soud předstoupí Ukrajinec, který podle obžaloby loni v září v Kožlanech na Plzeňsku vážně...
ANALÝZA: Smutný Den nezávislosti Izraele. Ve válce, opuštěn a rozhlodáván zevnitř
Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli „Měli bychom to oslavit. Určitě půjdu na hřbitov s kyticí květin a každému padlému dám na hrob...
Česká stopa zatčených oligarchů vede nejspíš k luxusním bytům v Praze
Premium Ukrajina by mohla poprvé usilovat o zablokování nemovitostí, které její občan vlastní v Praze. Jak...
„Podívejte, vychází Země!“ Fotografie z Apolla 8 změnila lidstvu pohled na svět
Seriál Země jako nádherné a životem překypující umělecké dílo uprostřed nicoty. Přesně tak zachytili naši...
Prodej pozemek Bydlení, Staré Hodějovice
Staré Hodějovice
3 990 000 Kč