Vzdělání trochu jinak

To, že v našem českém školství oproti minulým dobám upadá kázeň, upadá morálka i kvalita výuky, to nikoho už ani nepřekvapuje. Člověku připadá, že stále více studentů dělá školu vlastně jen pro ten „papír“. Maturitní vysvědčení, diplom a podobně. Pak se jdou ucházet o zaměstnání. Personalista vidí požadovaný papír, odškrtne si splněný kvalifikační požadavek a víc ho nezajímá. Že maturant z českého jazyka mluví jak dlaždič a udělá během pár minut ve svém pracovním mluveném projevu tolik hrubých chyb, že správně neměl projít ani základní školou? Jistě znáte ten vtip, kdy jeden absolvent vysoké školy říká druhému: „Když vidím, jakej já jsem inženýr, tak se docela bojím jít k doktorovi.“ Tento blog ale nebude obvyklým nadáváním na dnešní poměry, tenhle bude trošku jiný...

Málokdo si ale uvědomuje, že vzdělání je mnohem širší pojem, než jen škola (základní, střední, vysoká). Existuje i jiné vzdělání, které je obzvlášť dnes, v éře informační společnosti, důležitější než kdykoliv jindy. Je takové jiné.

  • Žáci a studenti se tam neučí pro „papír“, ale pro vědomosti a dovednosti.
  • Vzdělání přesně vystihuje praktické potřeby člověka, není odtržené od života.
  • Vládne v něm úžasná kázeň, naprostá pozornost, hlad po vědomostech a dovednostech, urputné úsilí studentů o co nejlepší výkon.
  • Studenti chodí do těch škol z vlastního přesvědčení, platí za ně nezanedbatelné sumy z vlastní kapsy, berou si na ně nejednou dovolenou v práci a odcházejí nadšení a plní chuti využít nově nabyté vědmosti a dovednosti.

Na toto paralelní školství chci upozornit proto, že právě uplynulo čtvrtstoletí od jeho vzniku (tedy od září 1986) a v dnešních po krvi lačnících médiích toto výročí mnoho prostoru nedostane. Místa výuky jsou různá. Sta a sta ve všech koutech České republiky. Dále mnohde na Slovensku, v Anglii, v Bulharsku, Německu, americkém Texasu, australském Sydney, na Maltě. Doba trvání je velmi ekonomická – často jen několik málo dnů. Ale absolventi většinou odcházejí s pocitem, že za pár dnů se pro svůj pracovní a někdy i osobní život dověděli více než v běžné škole za celý rok (někdy i víc, než za celou školu). Náplň je široká - cokoliv, co souvisí s duševní prací člověka:

    • s jeho informačními dovednostmi po psychologické stránce. Vše potřebné o fungování lidské paměti. Umění efektivně studovat, moderně zpracovávat informace z textu – od rychlovyhledávání přes rychločtení po rychlostudium. Umění dotáhnout do konce studium angličtiny, neskončit na půli cesty jako věčný začátečník. Umění hospodařit s časem, celý balík osobního rozvoje.
    • S jeho komunikačními dovednostmi ve všech důležitých oblastech práce a života. Konfliktními i nekonfliktními. Asertivními i motivačními. Individuálními i týmovými. Slovními i mimoslovními. Prezentačními i vyjednávacími. Obchodními i neobchodními. Mužsko-ženskými. A všemi dalšími, které běžně žijícího člověka mohou potkat.
    • S jeho emočními dovednostmi. Emoční stránka sporů, konfliktů a jiných lidských trápení. Antistres. Emoční inteligence. Emoční management. Koncentrace. Kreativita.

      Je to ucelený systém, kterému neunikne nic důležitého, nic podstatného. Vznikl v onom září 1986, ještě v hluboké totalitě a zároveň s ním se objevila i profese dosud u nás neznámá: Nezávislý lektor, kouč, trenér, poradce, konzultant, školitel. A objevily se i nepoznané služby – krátkodobé tréninkové kurzy měkkých dovedností a rozvoje osobnosti, poradenství, koučování, konzultace.

      Nejzajímavější na tom je, že československé autorství a průkopnictví oboru, profese i služeb můžeme připsat jednomu jedinému člověku – Davidu Gruberovi původem ze severní Moravy, který dnes již učí po celé zemi a téměř všech kontinentech. Vše výše uvedené vytvořil on vlastními silami, navzdory režimu, navzdory zvyklostem v našem školství.

      Velký údiv vyvolalo srovnání odbornosti Davida Grubera s odborností zahraničních špiček v jeho oblastech už na začátku 90. let mezi lidmi, kteří mohli přímo a nezávisle srovnávat – a ti potvrzovali jediné: David Gruber v mnohém předběhl zbytek světa. Tam, kde guruové předních světových univerzit bezradně krčí rameny, tam vám David Gruber dá na vaši potřebu snadno vysvětlitelný i snadno naučitelný lék. Může za to jeho světově unikátní vynález – jeho proslulé psychomatematické vzorce neboli zkráceně psychovzorce. Je to slovo neobvyklé, ale vysvětlení výhod psychvzorců by jistě žádalo samostatný článek.

      I když má David Gruber z období po roce 1989 u nás řadu pokračovatelů, kurzy s psychovzorci pořádá on jediný; v naší zemi i na světě vůbec, což by si zasloužilo mnohem širší mediální osvětu, než je tomu dosud. Naše země nemá v současné době v intelektuálních oborech tolik světových prvenství, aby se nad tím jen mávlo rukou. Toto duševní vlastnictví také může přinést miliardy do našeho strádajícího státního rozpočtu, bude-li místo všelijakého vykrádání a nekalého nekvalitního napodobování správně a férově obchodně využito, zejména v anglicky mluvícím světě. Je totiž prostým faktem, že každý, kdo s tímto duševním vlastnictvím přijde do kontaktu odchází obohacen – nejen duševně, ale třeba volným časem či vyšším příjmem...

      Samozřejmě i já patřím už nějakou dobu do desítitisícové skupiny jeho vděčných žáků a do milionové množiny čtenářů jeho knih a diváků jeho čtyř televizních vzdělávacích seriálů. I já jsem odcházel ze svého prvního kurzu přemýšleje, jak je vůbec možné, že jsem se za tři dny naučil tolik. A stejně jako u mnoha jiných jeho čtenářů mi jeho Zlatá kniha komunikace (na poměrně známém blogu D-FENS naleznete recenzi) nahradila velké množství knih od respektovaných autoů, které jsem k tomu účelu měl dříve. A tak mu ve svém sobeckém zájmu i v zájmu obyvatel této země přeji do dalšího čtvrtstoletí práce hodně zdraví a elánu, protože tak pomůže od starostí k radostem co největšímu počtu z nás.

      Na závěr bych rád vyzval všechny ty, kdož prošli kurzy Davida Grubera a / nebo četli jeho knihy, aby mě kontaktovali na mailu uvedeném vpravu v mém profilu, rád bych uspořádal setkání jeho žáků. Stejně tak uvítám e-mail od těch, kdo Davida Grubera doposud neznali, ale rádi by se o jeho práci něco dozvěděli, ať mě taktéž kontaktují a můžeme si popovídat o tom, co byste si na toto téma rádi přečetli v budoucnu :)

      Na závěr přidávám dvě fotografie, jen pro představu, jak neobvykle může opravdové vzdělání vypadat:

      Autor: Jan Hora | pondělí 12.9.2011 9:36 | karma článku: 11,53 | přečteno: 1392x
      • Další články autora

      Jan Hora

      O doménách

      17.11.2012 v 9:05 | Karma: 8,36

      Jan Hora

      Stávka, stávka, pořád samá stávka

      13.6.2011 v 12:50 | Karma: 13,75