Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jistěže je to boj proti automobilům

"Problémem současnosti je, že si auto může v Evropě dovolit prakticky každý." Evropská politika směřuje k tomu tento problém odstranit.

Otevřený požadavek na omezení svobody pohybu vyjádřil novinář Roman Šitner v článku Německé dilema (LN, 20. října, str. 10). Záminkou mu byl povzdech generálního ředitele společnosti Volkswagen Herberta Diesse, že Evropa bojuje proti autům, přičemž Diess měl pochopitelně na mysli nově Evropským parlamentem odhlasované snížení emisí oxidu uhličitého v roce 2030 o 35 % proti roku 2020.

„To ale není žádná válka proti automobilkám,“ odpovídá mu Šitner. „To je naprosto nevyhnutelný postoj politiků. Problémem současnosti je, že si auto může v Evropě dovolit prakticky každý. To ale není dobré ani pro silnice, ani pro parkovací místa a ani pro města.“ Jako řešení připomíná elektromobily a dodává jako nezvratný fakt, že „...auta nejspíše zdraží a budou méně dostupná.“

Šitner velmi bystře odhaluje cíle i strategii současného politického vedení EU a většiny členských států. Liberálové nebudou bojovat proti kapitálu a soukromému podnikání (automobilkám), ani nebudou nikomu nic zakazovat. Jen postupnými restrikcemi a nařízeními způsobí, že si auta většina lidí a rodin nebude moci dovolit. Což ovšem nebude průvodní jev, ale cíl.

Nemusí růst jen pořizovací hodnota vozů. I cena elektromobilů zřejmě bude klesat. Neúnosnými se stanou provozní náklady, které již teď rostou nejen v důsledku rozhodnutí ropného kartelu OPEC a Donalda Trumpa, ale např. také městských zastupitelstev uvalujících daň z parkování na veřejných komunikacích. Dále tu máme daň spotřební na pohonné hmoty, daň silniční (zatím jen na vozy používané služebně), dálniční poplatky. V západních evropských státech se vybírá daň z vlastnictví automobilu. To vše lze použít k regulaci svobodného pohybu osob. V Německu velká města přistupují k zákazu užívání některých typů aut, byť legálně nabytých a k provozu podle všech technických předpisů způsobilých. Důvodem jsou vysoké emise. Nejde přitom o to, že emise rostou. Jen se mění zákony, které jejich množství omezují.

Emise zmiňuje i R. Šitnar ve svém článku. „Je ale třeba připomenout, že Volkswagen podváděl při měření emisí. V souvislosti s tím umře předčasně jen v Evropě 5000 lidí každý rok. A Diess mluví o hysterii.“

Nebudu v žádném případě obhajovat podvod VW. A nechci být ani morbidní, ale dokud nebude zveřejněn alespoň jeden úmrtní list jedné z těch 5000 obětí automobilových emisí, jsou podobná vyjádření jen manipulativní interpretací jakési počítačové simulace, matematického modelu, statistické korelace či hypotetické extrapolace. Vzpomeňme jinou automobilovou aféru z nedávné doby. Tu, že automobilky nechaly pod vědeckým dohledem skupiny osob dýchat emise oxidů dusíku, tedy plynu, kvůli kterému nesmějí po některých německých městech jezdit starší diesely. Vypukl skandál, že se pokusy konaly na lidech. Z toho lze vyvodit, že dosud se žádné podobné pokusy s lidmi nekonaly. Přesto jsou směrnicí EU striktně uváděny limity koncentrací NOx, které když se překročí, platí se pokuty. Kde Evropská komise k těmto limitům přišla? Druhé skandální zjištění je výsledek oněch pokusů: ani na koncentrace mnohonásobně vyšší lidský organismus nijak nereagoval.

Východiskem mohou být elektromobily, jak naznačují EK, ekologisté, klimatický panel OSN, Šitner, aj. Východiskem pro automobilky i obyvatele planety. Ale: jsou drahé, tedy jen pro příjmově vyšší vrstvy. I kdyby byly cenově dostupné, bude jich málo. Nebude dost elektřiny. A bude jich málo a zároveň budou drahé, pokud budou sdílené.

Ptáte se, k čemu by omezení svobodného pohybu bylo dobré? Odpověď je snadná: ke zjednodušení a upevnění vlády. Už komunisti to věděli a proto zakázali cestovat. Nejen do zahraničí. Někteří lidé měli soudní zákaz vstupu do měst. V Sovětském svazu se cestovalo jen na povolení (na bumážku) a opět někteří občané, zpravidla disidenti, se nesměli přiblížit k velkým městům na určitou vzdálenost. Ta zpravidla činila sto verst, proto se jim říkalo stoverstníci.

I v době perestrojky komunisti na omezení svobodného cestování úpěnlivě trvali a věděli proč. Lidé, kteří nemohou svobodně cestovat, budou žít tam, kde jim určíte, a budou vykonávat práci, jež jim přidělíte. Budou snášet životní podmínky, které jim nastavíte. K jiným se nedostanou. Když lidem zakážete svobodně cestovat, můžete jim tuto svobodu zpětně na čas propůjčit, třeba za odměnu. Chytré kamerové systémy, satelitní navigace a samořiditelné automobily pak zajistí, že se na cestě neodchýlí od deklarované (a schválené) trasy a že nezmění deklarovaný (a schválený) cíl cesty.

Autor: Jan Ferenc | pondělí 5.11.2018 4:13 | karma článku: 26,70 | přečteno: 626x
  • Další články autora

Jan Ferenc

A pršelo, jen se lilo

„Požár můžete hasit. Ale povodeň? Zkuste hasit povodeň!“ Vzpomenu si na tuto Šlitrovu repliku občas, když sleduji, jak vláda bojuje proti chřipkové epidemii nouzovým stavem.

27.2.2021 v 13:23 | Karma: 13,95 | Přečteno: 327x | Diskuse| Politika

Jan Ferenc

Klimatici všech zemí, nespojujte se!

Je potěšením polemizovat s názorem, s nímž nesouhlasím nebo ne zcela. Je otrava polemizovat s názorem, jenž je snůškou nepravd. Přesto se do toho pustím a zkusím se při tom i trošku bavit. Bavit se s autorkou Michaelou Pixovou.

3.2.2021 v 15:48 | Karma: 23,57 | Přečteno: 480x | Diskuse| Politika

Jan Ferenc

Dekarbonizace není ekonomická úloha

Za bezpečné dodávky kvalitní elektřiny odpovídá ČEPS. Aktivisté ani politici žádnou odpovědnost nenesou a ani si ji nepřipustí.

22.1.2021 v 17:18 | Karma: 28,49 | Přečteno: 550x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Jan Ferenc

Bude se vybírat, schvalovat a dotovat

Uhelná komise navrhla rok 2038 pro ukončení využívání uhlí v ČR. Mladí ekologisté to prohlásili za zradu, zástupci Greenpeace a Hnutí Duha, dosazení tam předsedou komise ministrem životního prostředí, Uhelnou komisi opustili.

18.12.2020 v 17:16 | Karma: 22,86 | Přečteno: 430x | Diskuse| Ekonomika

Jan Ferenc

Šála skoro zadarmo

O protihlukových stěnách by obyvatelé vesnic kolem Pražského okruhu mohli vyprávět legendy. Ty teď ale vypráví ministerstvo dopravy.

30.11.2020 v 15:56 | Karma: 13,67 | Přečteno: 483x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

CNN Prima NEWS vysílá už čtyři roky, k výročí připravuje nové pořady

3. května 2024

Zpravodajská stanice CNN Prima NEWS přinese divákům ke čtvrtému výročí zahájení vysílání nové...

Politologové: TOP 09 jen ztrácí, nemá lidi. Tulejův odchod je logický

3. května 2024  16:50

Premium Poté, co se Pavel Tuleja vzdal nominace na post ministra pro vědu, výzkum a inovace, nemá podle...

Izrael má nový plán pro Gazu. Po válce by na ni mohly dohlížet i arabské státy

3. května 2024  16:30

Čelní představitelé izraelské vlády uvažují o rozsáhlém plánu poválečného uspořádání Pásma Gazy, v...

Německo sabotuje projekt bruselského Starlinku. Zvýhodňuje Francouze, tvrdí

3. května 2024  16:19

Evropská unie chtěla do roku 2027 na nízkou oběžnou dráhu Země vyslat soustavu satelitů v rámci...

  • Počet článků 147
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 765x
Vzděláním ekonom, praxí novinář, nyní šéfredaktor deníku svethospodarstvi.cz, dědeček, stále (bohužel) kuřák, no a tak... 

Seznam rubrik