Šála skoro zadarmo
Ministerstvo dopravy odlá od příštího roku zvýšit dálniční mýtné pro nákladní auta a autobusy o zvláštní sazby za znečištění a hluk. Prvnímu nerozumím, protože už od počátku mýtného systému jsou sazby odstupňované podle emisních norem, které auta splňují. To druhé je odůvodňováno tím, že by se za získané peníze mohly stavět protihlukové stěny podél dálnic a silnic silně zatížených dopravou. Dodatečná daň by měla přidat navíc 1,6 miliardy korun.
Základní pravidlo pro uvalení nových daní, že mají sloužit k bohulibému účelu, je v prohlášení vlády dodrženo. Prakticky jde většinou o hlukové stěny, které měly být už v projektu, v místech, kde jsou překračovány hygienické normy a kde ze zákona už dávno měly stát, nebo tam, kde už dávno měly být obchvaty měst a obcí.
Koho hluk z dopravy skutečně obtěžuje, má se nač těšit. Za ty peníze navíc se dá postavit skoro 15 km protihlukových stěn, nebo-li 7 km po obou stranách komunikace.
Připomeňme si, že původně mýtné mělo přispět na náklady s výstavbou a údržbou dálnic. Platilo se paušálně prostřednictvím dálniční známky, podobně jako u osobních vozidel. Při zavádění elektronického mýtného šlo o vybírání této daně podle toho, kdo jak dálnici skutečně používá. A začalo se sortýrovat podle emisních norem, pak se přidal páteční příplatek a nakonec ještě „množstevní slevy“. Původní účel tím obdržel několik zásadních logických trhlin.
I zdůvodnění nové hlukové daně je senzační tím, že za vybrané peníze státní investor bude dodržovat vlastní zákony a normy a to je to společenské dobro.
Nelze – a ani se nechce – popírat, že silniční doprava vyvolává řadu nákladů, které nenesou jen dopravci, ale musí je strpět ostatní obyvatelstvo. Sem zajisté patří hluk i znečištění, ale také zábor pozemků pro nové dálnice a podobně. Do jisté míry tak lze pochopit, že je snaha tyto náklady alespoň částečně přenášet na ty, kdo je vyvolávají. Jenže nic se nemá přehánět.
Podobných činností nebo výrobků bychom ale mohli identifikovat dlouhou řadu. Například internet. Je to obrovské dobro a úžasná vymoženost, ale zvyšuje kriminalitu, a je to kriminalita společensky velmi závažná. Nebo turismus. Jeho přínosy jsou natolik významné, že ho stát podporuje a dotuje. Ovšem celospolečenské náklady jsou místy devastující.
Nová daň na nákladní autodopravu je jen další snaha pumpnout dopravce, protože to jaksi u obyvatelstva snadno projde. Vždyť ty náklaďáky už jsou hrozný, dělají rámus, kolony, ničí silnice (dokonce i ty, které pro těžkou nákladní dopravu byly vybudovány – ale to je zase jiná legenda). Kladné stránky se jaksi nezdůrazňují. Například že díky této dopravě můžeme 60 % ekonomiky držet exportem, že plynule funguje zásobování továren, obchodů i individuálních zákazníků. Díky kamionům je možné velká množství zboží organizovat do kursů dálkových tras a jednou přepravou dodat zboží stovkám i tisícům lidí naráz. Nakonec i ten stále populárnější e-shop by bez nákladní autodopravy nefungoval, wifina domů novou pračku neprotlačí.
Dopravcům nezbude, než nové daně promítnout do cen přepravy. A spotřebitel může počítat. Když si koupí – řekněme – vlněnou šálu, zaplatí daň z přidané hodnoty a k tomu navíc silniční daň, dálniční daň (mýto), daň z hluku, daň ze znečištění, spotřební daň na motorová paliva... a ta šála taky není zadarmo, že.
Jan Ferenc
Rusko není partnerem k jednání

Už déle než sto let se ruské dějiny zoufale opakují. Protože už déle než sto let je Rusko největším státem světa. Jednání s ním o čemkoliv je jen potvrzováním jeho velikosti.
Jan Ferenc
WANTED!

HLEDÁ SE: Ježíš Nazaretský řečený Kristus. Je podezřelý z šíření dezinformací, podvratné činnosti proti judskému království a z činnosti pro cizí mocnost s cílem podrývat autoritu Římské unie svobodných národů.
Jan Ferenc
Putin chce celou Ukrajinu

Požadavek demilitarizace Ukrajiny má za cíl dokončit Putinův Blitzkrieg, který se mu nezdařil před třemi lety. Jeho skutečným a neskrývaným cílem je získat Ukrajinu celou.
Jan Ferenc
Zbraněmi se nebohatne

Výdaje na zbrojení jsou čistou národohospodářskou ztrátou. Mohou zvyšovat HDP, jak ukazuje příklad tři roky válčícího Ruska, ale národní bohatství nezvýší. Zbrojení na dluh je jen přerozdělování, ze kterého také nic nového není.
Jan Ferenc
Prevence proti dezinformacím: nemyslet

Centrálně řízená ekonomika musí centrálně řídit spotřebu a myšlení občanů. Neboť je to ekonomika deficitní. K tomu je nutné občany vychovat a uvyknout, jak praví paní Ursula z Leyenů. A tím je učinit šťastnými.
Další články autora |
Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?
Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...
Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje
Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Jednání o míru jsou v kritické fázi, řekl Trump. Rubio rovnou naznačil konec
Sledujeme online Americký prezident Donald Trump v pátek naznačil, že USA zastaví mírové rozhovory, pokud Rusko nebo...
Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let
Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...
Kurská oblast osvobozena, hlásí Kreml. Kyjev to popřel
Ruská armáda vytlačila z Kurské oblasti všechny zbývající ukrajinské vojáky, kteří část tohoto...
Rusko je ochotno jednat bez předběžných podmínek, řekl Putin. Trump mu nevěří
Ruský prezident Vladimir Putin řekl Trumpovu vyslanci Stevovi Witkoffovi, že Rusko je připraveno...
V rakouském Gmündu u hranic s Českem zahynuly při požáru bytu dvě malé děti
V Dolnorakouském Gmündu u hranic s Českou republikou zemřely v sobotu při požáru bytu dvě děti ve...
Trump a Zelenskyj se setkali na pohřbu papeže. Poprvé od hádky v Bílém domě
Ukrajinský prezident se v sobotu v Římě krátce setkal s americkým protějškem na okraj pohřbu papeže...

Prodej malebné chalupy v Doksech
U kapličky, Doksy, okres Kladno
4 900 000 Kč
- Počet článků 163
- Celková karma 22,02
- Průměrná čtenost 734x