Karavana do Dakaru

Dakar nejsou jenom jezdci. Je to pořádná karavana, kterou tvoří taky mechanici, novináři, kuchyně, dispečink, doktoři… a to všechno na zemi i ve vzduchu.

Jsou to spousty lidí. Jezdci všech kategorií, mechanici v asistenčních vozidlech a v letadle, novináři a fotografové, televizní štáby, mobilní nemocnice s doktory a sestřičkami, kuchyně, dispečink, organizátoři…

 

Všichni se na měsíc se všichni zřeknou civilizace, přes Vánoce si sbalí a vyrazí do Afriky (tehdy, dneska už do Jižní Ameriky).  V Africe moc vymožeností nebylo. Na to jeden Francouz shrnul tak, že opravdový účastník Dakaru – „Afrikán“ se pozná tak, že přestane smrdět sám sobě. A je to pravda. Sice jsme měli zásoby čistého prádla, ale skoro po celou dobu afrického putování byla v bivacích jenom sprcha „kýblovka“ a místo WC poušť. Sprcha „kýblovka“ byl proutím obehnaný prostor, kde byla přistavená cisterna s vodou z nejbližší řeky. Příděl byl jeden, za drobnou úplatu i dva kýble vody. Většinou jsme byli špinaví, zaprášení a zpocení. Ale nikdo si nestěžoval, tady to prostě patří k věci.  

Vrtulníky

V karavaně nesměli chybět lékaři, tehdy byli od Fidelia Asisstance. Měli mobilní nafukovací nemocnici, v ní několik lékařů a další personál, i několik terénních sanitek pro převoz zraněných. Taky v každém vrtulníku byl doktor pro poskytnutí první pomoci. A dokázali v těch podmínkách neuvěřitelné věci. V druhé polovině Dakaru najednou přiletěl vrtulník a na nosítkách v něm byl těžce zraněný španělský motocyklista. Krvácení do mozku. Bylo nutné okamžitě otevřít hlavu a odsát. A oni to v tom nafukovacím stanu uprostřed pouště zvládli. Hned potom musel ale letět do nemocnice do Evropy. Jenže byl večer a letadlo nemohlo bez světla bezpečně odstartovat. Co teď? Šéf soutěže vyhlásil brífink a kdo měl stroj kompletní, postavil se z obou stran podél polního letiště a ve směru startu letadla ho nasvítil. Letadlo odlétlo, a i díky tomu to ten jezdec nakonec všechno přežil bez následků.

Další skupina byli novináři a fotografové. Spousta z nich se na africké závody specializovala a byli tu jako doma. Samozřejmě většinu tvořili Francouzi, Italové a Španělé, ale měli jsme tu i naše česko-slovenské zastoupení, Pepu Vrátila a Radku Dvořákovou.  V devadesátých letech ještě nefungoval internet jako dnes a všechno se posílalo faxem do redakcí. K tomu byl určený poštovní stan, kde byly faxy a telefony. Novináři fungovali tak, že se vždy ráno po snídani přemístili do dalšího bivaku, vybrali vhodné místo pro celý tým, nejlépe poblíž jídelny, nebo letadel. Pak sledovali dění na trati a veškeré zprávy, a z toho připravovali denní reportáže pro české a slovenské noviny. Občas také telefonovali do rádií nebo do televize – většinou měli předem daná vysílací okna, do kterých se museli trefit.

 

Dakarskou karavanu tvoří i celá eskadra letadel a vrtulníků. Piloti v Africe jsou zajímavá sorta lidí. I mezi nimi jsme měli několik kamarádů. Hodně tam létali Rusové. Ti byli vždy velmi přátelští, rádi si po večeři povídali o všem možném. Létali pro soukromé transportní společnosti. Velcí kamarádi byli dva rakouští piloti, co vozili střídavě novináře a mechaniky. Bodří chlapíci ve zralém věku, kteří když zjistili, že máme slivovici, podle nich zázrak přírody, tak skoro každý večer přicházeli na kus řeči a samozřejmě na kalíšek zázraku. Skamarádili jsme se i s Pierrem, který uměl po mámě česky – jinak byl po tatínkovi Belgičan, žil v Paříži a pracoval jako pilot v Africe. V závěru Dakaru přilétli o Češi z Ostravy s Turboletem.

V téhle velké skupině lidí, kteří spolu fungují v dost náročných podmínkách, je tradičně velká kultura spolupráce a vzájemné pomoci. Pamatuju si třeba na to, jak za námi v jedné z prvních afrických etap přijel na motorce Heinz Kinigadner, manažer továrních týmů KTM. Uvíznul jim tehdy v dunách servisní kamion s gumami a jestli bychom jim je nevzali my. Vypadalo to na pomoc na jednu, dvě etapy… no, a nakonec jsme jim je vezli až do Dakaru. Za to jsme pak dostali mimořádně velkou láhev skotské a na oplátku nám odpustil účet za náhradní díly pro naše motorkáře.  

Autor: Jan Čermák | středa 14.4.2021 11:38 | karma článku: 11,70 | přečteno: 267x

Další články autora

Jan Čermák

Stojí Island opravdu za to?

Pokud máte rádi přírodu, tak je odpověď jedno velké ANO! Hory, jezera, termální prameny, aktivní sopky a k tomu Atlantik plný roztodivných tvorů.

11.9.2023 v 10:54 | Karma: 18,54 | Přečteno: 516x | Diskuse | Cestování

Jan Čermák

Na skok v Ázerbajdžánu

Pokud jste ještě nebyli v Ázerbájdžánu, měli byste to napravit. Je to země, jejíž návštěva určitě stojí za to. Krásné hory, moderní velkoměsta, fantastické jídlo a milí, srdeční lidé.

26.9.2022 v 9:26 | Karma: 20,88 | Přečteno: 692x | Diskuse | Cestování

Jan Čermák

Moje vzpomínka na Karla Lopraise

Když mi včera ráno zavolal Karlův syn Leoš, že Puma nedojela 7. etapu, tak jsem jen stěží zadržoval slzy.

31.12.2021 v 9:58 | Karma: 21,74 | Přečteno: 523x | Diskuse | Společnost

Jan Čermák

O zneužité Sněhurce

Holky to fakt nemají jednoduché, obtěžování je víc, než se zdá. Vím to. Protože jsem to zažil. Na vlastní ... kůži.

15.11.2021 v 8:38 | Karma: 23,50 | Přečteno: 953x | Diskuse | Společnost

Jan Čermák

Z Bíteše až do Pekingu

Občas se mě lidi ptají, jak jsem se dostal k závodění v autech na Dakaru. Obvykle si myslí, že je člověk prostě odmala blázen do aut, pak jezdí motokáry, potom nějaké lokální závody a po spoustě let a zkušeností vyrazí na extrémní

27.8.2021 v 13:30 | Karma: 10,65 | Přečteno: 405x | Diskuse | Cestování

Nejčtenější

Nesnesitelná fotka. Mrtvý pasažér z boeingu vykolejil i otrlého reportéra

16. července 2025

Seriál Kde je úcta k obětem? K pozůstalým? Snímky mrtvých cestujících ze sestřeleného letu MH17 vyvolaly...

Zemřel hrdina vítězného dokumentu z Varů, policie ho našla v rybníce u Prahy

13. července 2025  11:34,  aktualizováno  18:47

V rybníku v Ohrobci u Prahy našli svědci v neděli ráno mrtvého muže. Příčinu jeho smrti určí soudní...

Sucho na Orlíku. Hladina Vltavy je o deset metrů níž a odhalila starý jez, mlýn i bunkr

12. července 2025  6:02

Ve vodní nádrži Orlík je kvůli suchu až o deset metrů méně vody. Kvůli nedostatku vody ve Vltavě...

U Máchova jezera vyhořela oblíbená restaurace Bílý Kámen, škoda je 20 milionů

16. července 2025  7:44,  aktualizováno  15:11

U Máchova jezera v Doksech na Českolipsku vyhořela v noci na středu oblíbená restaurace Bílý Kámen....

Propadl jí syn, obula se politička Stačilo! do Nerudové. Hnus, říká europoslankyně

18. července 2025  13:05,  aktualizováno  15:12

Kandidátka hnutí Stačilo! Petra Rédová zaútočila na syna europoslankyně Danuše Nerudové (STAN). Na...

POZDRAVY Z OSTRAVY: Boj o přežití i hod na dildo. Jak se zabavit na Colours trochu jinak

19. července 2025

Každý festival, Colours of Ostrava nevyjímaje, se ke svému konci umí proměnit v solidní hru o...

Motoristé chtějí zvýšit preference. Do čtyř let slibují vyrovnaný rozpočet

19. července 2025,  aktualizováno 

Přímý přenos Cestu, jak oživit preference strany, hledá na sněmu v Olomouci, který nazvala jako krizový, strana...

Táta zabil synka, když máma byla ve vězení. Padla obžaloba za dvě vraždy

19. července 2025  9:38

Nevídaná rodinná tragédie z Teplicka míří do další fáze. Na konci loňského roku čtyřiačtyřicetiletý...

U Apolináře v noci vypukl požár. Před ohněm prchaly maminky i s novorozeňaty

19. července 2025  9:02,  aktualizováno  9:12

Noční požár automatu na kávu ve vestibulu kliniky porodnictví, gynekologie a neonatologie v...

  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 487x
Jsem manažer z Brna. Kdysi v 90. letech jsem jezdil jako automobilový závodník - navigátor, hlavně na rallye Paříž-Dakar. Teď už závody přenechávám mladším, ale pořád mne to celé baví sledovat.

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.