Společnost: Od Areopágu k Internetu
Na severozápadním úpatí athénské metropole, na jižním úpatí Agory, se tyčí mohutný skalní blok, Areopág, na němž zasedal nejstarší athénský soud. Sice není docela jasné, odkud se název Areopág vzal, ale má se za to, že od boha Area, který byl na tomto místě souzen pro vraždu Poseidonova syna, ale také možná se odvozuje od polobohyň pomsty a výčitek Erinyí, jejichž chrám, stojící přímo pod Areopágem sloužil jako azylové místo. V knize Skutků o kázání Pavla z Tarsu na athénském Areopág u (Sk 17,22) se dovídáme o jeho prvním veřejném vystoupení mimo židovské prostředí. Výšiny hrály vůbec velkou roli v životě lidských společností, takže při trošce dobré vůle si každý může tyto skutečnosti zjistit na Internetu, díky němuž už nikdo nemusí putovat na vysoké pahorky a skály a zástupy táhnout nehostinnými krajinami, plnými nástrah a nebezpečí, aby stanuly pod horou a vyslechly jako autentičtí lidé autentický „hlas“ a posoudili jeho hodnotu, směrodatnost a validitu. Avšak, z dávných dějin i z Písma vyplývá, že lidé projevovali své názory i vůči nejvyšším instancím a autoritám a vytvořili vlastně pro současnou dobu inspirativní svět nejprve dialogu, který se rozvinul v komunikaci kdekoho s kýmkoli.
Pohyb informací a rozhodování člověka
Ráno, když se vzbudíme, máme možnost zapnout počítač, proběhnout si informace z nejrůznějších koutů světa bez jejich hodnocení, zkoumání (ale i přesto se někam zařadí do našeho mozku), přitom si dát snídani, nadrobit si do klávesnice a zase ho v klidu vypnout, pokud ovšem nemíníme sami „kázat rybám“ také z výšin, ale pomyslných.
Ve skutečnosti je tou výšinou náš myšlenkový potenciál, který rozehrává příběh současného světa v určité, ale neuvědomělé kontinuitě s minulostí, která žije v našem podvědomí, ať již díky vzdělání či intuici a transcenduje do oblasti naší vůle jednat, konat, činit, nebo také se na to vykašlat a jet s kamarádem na ryby, zatímco informace šířené z výšin směřovaly dolů k posluchačům, kteří putovali za hlasatelem (pohyb informací shora dolů), jehož hlas k nim sestupoval a vědomí posluchačů k němu vystupovalo (pohyb zdola nahoru), kolem nás informace krouží v nepravidelných drahách (napodobující chaotický pohyb částic) z nejrůznějších zdrojů, jejich formace nemá podobu víceméně uspořádaného včelího roje, nebo proudící vody v korytu, či svazku paprsků z určitého zdroje, jak bychom mohli očekávat. Putují k nám, autentickým lidem, nadaných svobodnou vůlí, se schopností rozlišovat a dalšími schopnostmi (pozitivními a negativními) v prostředí plném nebezpečí a nástrah pro jejich konečnou hodnotu, směrodatnost a validitu, v určité podobě. A my se můžeme rozhodnout: buď dopad informace zadržíme (bez ověřování její validity), protože ji považujeme za riskantní pro naše zájmy a neuděláme nic pro její rozvinutí v činy, konání, jednání, nebo ji transcendujeme (bez ověřování její validity) do naší vůle, abychom něco vykonali i s vědomím toho rizika, protože to považujeme za důležité, nutné a životaschopné.
Etika informačního proudění od zdroje k člověku
Kdyby žil Aristotelés v dnešní době, a měl rozepsanou „Etiku Nikomachovu“, určitě by věnoval jednu knihu internetovému tržišti informací a prohlásil by: „Člověk je společenský, politický a informační tvor!“, a k tomu třetímu by přidal možná mnoho zajímavých postřehů o etice, dobru, zlu, jak to uměl jenom on, pokud by ovšem nepodlehl našemu způsobu myšlení a sdělování myšlenek. Zatímco Aristotelés, jeho doba, jeho žáci, lidé starého Řecka prahli po poznání, rozlišování, kategorizování, definování, my, v tomto ohledu, spíš budujeme myšlenkové mozaiky z různých barevných sklíček různé tloušťky a tvaru. Pozorujeme svět, mluvíme o něm, posuzujeme ho, „osvobozujeme“ ho ze šněrovaček, vytvořených právě z těch „aristotelských“ definic, kategorií, metafyzických nauk.
Takže vlastně jsme se dostali svým vývojem do světa, v němž všechno vyřčené a napsané, jak v minulosti, tak do dojmu, že vše v současnosti má jepičí život a tímto se ubírá i systém vzdělávání a šíření informací, které jen tak prolétnou a zmizí, aby po čase zase vystrčily růžky v trochu jiné barvě a tvaru, aby změnily tvar a smysl včerejšího světa do dnešního a zítra zase přinese překvapení, že všechno je vlastně jinak.
Podle mého soudu, jak to tak pozoruji delší dobu a pokud jsem schopná vůbec posoudit stav informací, odpovědnost za etickou úroveň informací a jejich využití nese vlastně příjemce (čistému vše čisté, čiň čertu dobře, peklem se ti odmění, jak se z lesa volá, tak se z lesa ozývá, apod.), protože je považován za osobu alespoň průměrného rozumu, který je schopen informaci zadržet, nebo transcendovat podle svého svobodného uvážení, a tomu mu dopomáhej Bůh a zákony.
Konečný příjemce v pasti, nebo na vrcholu
Pokud lidé dospěli k názoru, že vzdělání není zase tak důležité a že se všechno stejně dočtou na Internetu, který je pro mnohé směrodatný pro potřebné získání informací za momentálním účelem a škola je jen prostředkem k získání „papíru“ pro dosažení lepšího postavení, pak se mohou velmi mýlit. Internet není živá autentická bytost, která mluví z výšky k dolnímu shromáždění lidí, ale takový schopný pavouček, který spřádá každý den nový model svých krásných sítí. Nikdo totiž nezakázal lidem, aby v klidu získávali svým osobním úsilím vzdělanost a možnost rozeznávat „zlé“ a „dobré“ v jejich kvalitě a kvantitě a také validitě s tím, že člověk je schopen rozlišování, je schopen posoudit své jednání a je nadán svobodnou vůlí, tudíž nese morální, právní a přirozeně lidskou odpovědnost za důsledky svých činů, ale současně i na něho může čekat celá hromada pokladů v obrácené mysli ke světlu ryzího poznání, že "Desatero" není jen pro čtenáře Písma, ale z hlubin předchozích věků přenesená syntéza podmínek ke snesitelnému a trvale udržitelnému životu v kosmu, vesmíru a planetě pro všechny, kteří jsou účastníky života, a možná i po něm z pohledu síly svědomí.
Irena Aghová
Kam všichni odešli?
Zrovna včera, když jsem otevřela okno do mezibloku jsem si najednou uvědomila, že je tu náhle prázdno a dřív jsem to tak nevnímala. – kam všichni odešli?
Irena Aghová
Euripides. Hippolitos.
Tragédie Hippolitos se hrála v Athénách za archonátu Epaminonda, čtvrtý rok Příběh Hippolyta je spojen se jménem Faidra. Byl několikrát zpracován: 1) jako Euripidova tragedie Hippolitos v roce 428 př. n.l.; 2) Senecova tragedie
Irena Aghová
Povídka. Cesta k šípkovému keři.
Šli jsme okolo potoka. Kolem se rozprostíraly louky a pole a už z dálky voněly lesy. Drželi jsme se za ruce a nepromluvili jsme spolu už od té chvíle, co jsme ve vsi zaparkovali na parkovišti auto . Psáno v ich formě
Irena Aghová
Amnézie. Povídka je psána v ich – formě
Jak člověk zapomíná na minulost, tak se mu najednou vrací a s ní i úvaha to, co mělo nebo nemělo být
Irena Aghová
Povídka: Osamělý muž
I. „Já za to nemůžu,“ řekla drobná starší paní, když byla dotázána policistou, který byl pověřen vyšetřit smrt pana Hanáka včetně vyloupení jeho bytu druhou noc po jeho odvozu z domu.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát
Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...
Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků
Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
Pronájem 2kk 45m2 P6 Břevnov Ve střešovičkách nezařízeno
Ve Střešovičkách, Praha 6 - Břevnov
15 000 Kč/měsíc
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016