Nenávist je krutá i k těm, kteří ji v sobě pěstují.
Ryzí nenávist dokáže udělat ze života hotový očistec, protože je stejně tak silná a těžko zvladatelná, jako třeba žárlivost, která dokáže zničit svého nositele a toho, vůči komu je zaměřena, protože v ní hraje roli mnoho negativních hnutí, pocházejících z nedostatku něčeho, co má druhý. Závist může pocházet z nerovnosti, pocitu křivdy, která nebyla odstraněna, neuspokojivého běhu osobního života, z toho, že se nelze dopracovat k úrovni, kterou má objekt závisti, z pocitu nedostatku moci ovlivňovat pozitivně vlastní život a pocitu podřízenosti, a to všechno může vést k nenávisti.
Všechny tyto nevítané vnitřní city mohou vyplývat i z přesvědčení, že nelze dosáhnout spravedlnosti, a proto se jí musí člověk chopit sám. V II. a III, tisíciletí a dál v dějinách lidské společnosti existoval v právním řádu pojem talio - odveta. Jen jediná civilizace tento pojem neznala, Sumerové, kteří trestali vysokými pokutami útoky proti životu člověka. Ani ve staroizraelském právu nebylo dovoleno, aby byla odveta vykonána lidmi, ale přímo Bohem (oko za oko, zub za zub). Ve starořímském právu byla odveta trestně stíhána, pokud ji prováděli lidé, nikoliv stát, který se vzal po právu za poškozeného. A v současné době to podobně řeší i moderní společnosti - soudní cestou. směřující ke spravedlnosti podle zákonů a podle hodnot, které si společnost vytýčila v zákonech. Zdá se, že tu není prostor, aby jednotlivec z nenávisti mohl páchat činy, odporující nejen zákonu, ale též mravnímu cítění společnosti. Na závěr této úvahy, zabloudivší do historie, lze učinit závěr, že lidské společenství od počátku své civilizace se snažilo bránit prostředky jim dosažitelnými, aby bylo zabráněno neovladatelným pohnutkám k ničení lidských životů.
Nenávist je negativní, mocná, že i dokáže člověka psychicky poznamenat tak, že se s ní nevyrovná, ač by někdy chtěl ji vyrvat ze svého života. V tom je její krutost k nositeli a svou krutostí poznamenává ty, proti kterým je namířena. Těžko ji definovat. Přesto jsem se snažila najít její rozměr v Senecově díle Médeia, a to je tak ryzí dílo, že se už nenávist nedá lépe charakterizovat. V tomto dramatu se Médeia střetává se zradou svého manžela Iásona a své utrpení přiživuje, drásá si své rány a pálí veškeré mosty a pouta. Před jeho očima popraví své děti, které spolu měli a zatímco on se hroutí, ona triumfuje; Médein syndrom, jak tomu říkám, se objevuje i v naší době. Kdo by nebyl tím příběhem otřesen! Jestliže někdo tvrdí, že nenávist je silnější než láska, pak francouzský filosof Gluckmann píše, že zatímco láska je závislá, vztahuje se k něčemu, tak nenávist procházející fází bolesti nic ji nedrží a na ničem ji nezáleží.
Tak hluboce se mnou otřásl případ matky, která své nevinné děti i sebe zabila v autě nárazem do vozu. Prý šlo o rodinné spory, samozřejmě, že se věc vyšetřuje. Ani boj o moc, který není zpočátku veden přímo nenávistí, ale jeho prvotním zdrojem je třeba závist či jiné lidské pohnutky, které propadnou až dno nenávisti, nemusí být ušetřen takových fatálních konců, jak to známe z historie i ze současného veřejného života kdekoliv na světě. Nenávist, ať vznikne v rodině či společnosti nemá logiku a ani brzdy a vždy vede, jak nás poučuje Seneca, či francouzský filosof, k destrukci a fatálním koncům.
Někdy může propuknout nenávist kvůli něčemu tak neuchopitelnému, jako je pravda. Pilát, který neměl žádný důvod nenávidět Ježíše, při jeho rozhovoru s ním se zeptal, co je pravda. Ježíš věděl, že pravda je Bůh. Ani dnes nedokážeme říci, co je pravda, i když, jako občané právního demokratického státu můžeme prohlásit, že pravda je v zákonech a v pilířích demokracie, která od počátku svého vzniku, hluboko v antických dějinách, v sebe věřila, i když o ní její strůjci zapochybovali. A Sokrates, o němž víme tak málo, a nebýt Platóna, toho famózního filosofa, bychom nikdy nepochopili, že chtěl sám Sokrates změnit společnost, aby sama sebe neohrožovala. Udali ho antičtí občané z nenávisti, a aby ji skryli, tak ho obvinili z bezbožnosti, což byl čin, který se odsuzoval smrtí. Když jsem spis, který se jmenuje Faidón, četla, říkala jsem si v duchu, zda nejsme někdy podobní těm řevnivým athénským občanům.
Závěrem bych svou úvahu ukončila tím, že je mezi námi mnoho negativních vztahů, ať jsou ještě omluvitelné a třeba i pochopitelné, či již přetékají do pekel nenávisti. Česká společnost má za sebou více než tisíciletou historii a co je v ní ryzího, je cesta ke spravedlnosti, rovnosti a touze po blahobytu. Je to naše historická cesta. Své státní svátky věnujme k zamyšlení nad dějinami, které nás obdarovali zkušeností a přítomností, v které prožíváme své současné životy, které bychom neměli zatěžovat negativními pocity, ale k pohledu do budoucnosti v tomto rozkolísaném světě hledajícím také pravdu o sobě.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Proč mají Japonsko a Indie problémy? Protože jsou xenofobní, kázal Biden
Americký prezident Joe Biden označil Japonsko a Indii za „xenofobní“ státy, které nevítají...
„Můžete nás grilovat.“ Koalice SPOLU zahájila kampaň u piva a klobás
„Ááá, náčelník přijíždí,“ zahlásil europoslanec ODS Alexandr Vondra. K poděbradské kolonádě, kterou...
Na Plzeňsku hořela hala sklárny, oheň zasáhl třetinu střechy
V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hořelo v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů,...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016