Magie: Pojem a obsah pojmu
V dnešní době se už málokdo zabývá podstatou praxe a filozofie toho, čemu se říká magie, ač je spojena s historií lidstva, kulturou i vírou ve schopnosti vyvolávání duchů, silou, která byla schopná vyvolávat magické iluze, pravdou a jejím viděním v hlubinách lidské mysli. Dějiny pradávných dob nás postavily do vnímáních tří okruhů, které tvoří podstatou magie.
- meze našich myslí neustále se mění, a že mnohé duše mohou takřka splynout navzájem v sebe a vytvořit nebo projevit duši jedinou a energii jedinou.
- meze naší paměti rovněž se mění, a že naše paměti jsou částí jedné veliké paměti, paměti přírody samé.
- tato veliká duše a veliká paměť může být vyvolána symboly.
Pohled na magii z různých úhlů
Se slovem magie, ať právem nebo neprávem, je spojováno mnoho výkonů a činností: od varietního iluzionismu, přes lidové čarodějnictví, určitý druh renesanční filosofie přírody až k „posvátné vědě" perských a staroegyptských kněží. Jsou s ní také spojovány praktika léčitelská, ale i věštecká, astrální cestování a vyvolávání duchů.
--- rozličné chápání významů z pohledu oborů lidské činnosti
Jinak chápe pojem „magie“ kulturní antropolog nebo etnolog, jinak historik přírodních věd, jinak okultisté různých zaměření.
Magie jako kulturně-historický fenomén
Magie je zajímavý kulturně historický fenomén, starý jako lidstvo samo a vystupující ve všech jeho kulturách. Magii nacházíme v Indii, Číně a Jižní Americe stejně jako ve staré Babylonii, starém Egyptě a Řecku, nacházíme její rozkvět v období renesance v zemích jižní a západní Evropy, ale objevujeme ji i ve Skandinávii, Polsku a u dalších slovanských národů.
… co je obsahem magie a pojem „magie“ vyjadřuje?
Ve studiu magie vystupuje celá řada velmi odlišných hledisek a tedy i metodických přístupů. Jedni ji považují za systém pověr, jiní za nejvyšší vědu o skrytých silách přírody, každý na ní nachází něco specifického, co odpovídá jeho apriornímu pojetí tohoto fenoménu. Religionista G. Maspero v ní spatřuje základ náboženství, kulturní antropolog J.G. Frazer pouhý projev primitivní psychiky, klasik středověké magie H.C. Agrippa z Nettesheimu píše v jednom svém dopise o magii jako o „pravé a tajné filosofii zázraků přírody". Psychoanalytikové spatřují v magii jen projekci úzkosti, okultisté ji chápou jako komunikaci se skrytými silami přírody, jako operace s vědě neznámými „fluidy".
Čím tedy vlastně magie je?
Podle Plinia Secunda (Historia naturae, XXX) je praotcem magie perský mág Zoroaster, ale jako první o ní psal Ostanes, průvodce perského krále Xerxa, který psal o proslulých ťhesalských čarodějnicích. Podle Plinia magie zahrnuje meta-fyzikální a metafyzické a jako taková je druhem filosofie přírody. Agrippa z Nettesheimu vykládá tento názor takto: magie poukazuje na vztah mezi přírodními silami, na podstatu a vlastnosti těchto sil, ale fyzika podává obraz světa z hlediska místa a času, příčin a účinků, tedy z hledisek, které plynou ze smyslového pozorováni, kdežto magie podává obraz světa nadsmyslového druhu.
--- pokus o rozlišení magie a vědy
P. Piobb říká, že magie začíná tam, kde fyzika končí. To je ovšem pojetí omezené na hledisko fyziky, které je příliš úzké a je třeba ho rozšířit na hledisko přírodních věd. Nicméně je tu naznačen již základní rozdíl magie a vědy jako rozdíl magického a mechanisticko-kauzalistického pojetí světa, který vyvrcholil v období německé romantické „naturfilosofie" a byl posléze překonán s odmítnutím newtonovského pojetí světa jako mechanismu. Nevypovídá se tu však nic bližšího o tom, co je to magické pojetí světa.
- magie je založena na harmonii vesmíru (jeden z principů magie)
Trochu dále postoupil mystik Plotin, který vypovídá, že „magie je založena na harmonii vesmíru" a „působí prostřednictvím sil, které jsou spolu spojeny sympatií". Magie je pak založena na poznání těchto sympatických vztahů a na operaci s nimi, objevuje v nich, jak říkali renesanční filosofové přírody „qualitates oceultae" (okultní vlastnosti); podobné lze pak ovlivňovat podobným. Plotin zde však pouze naznačuje jeden z principů magie.
- postoj k vymezení magie od kritika okultismu
Rozhodný kritik okultismu A. Lehmann (1908) podává následující vymezení: „Magie je ono jednání, které má za účel ovlivnění buď nadsmyslového nebo smyslového světa, ale nemůže být počítána ani ke kultovním, ani k technickým operacím" a „Magie je technika, která jde za hranice jistého technického vědění". Lehmann zde především odlišuje magii a náboženství a dále poukazuje na to, že je v praxi technikou sui generis.
- magie je praktická metafyzika
To odpovídá stručné, ale výstižné definici Rogera Bacona: magie je praktická metafyzika. Lehmannovo rozlišení magie a náboženství odpovídá jeho rozlišeni „magického jednáni" a kultu: zatímco první vykonává nad bohy moc, druhé jen ovlivňuje jejich náladu. Ale ani to není přesné, protože vedle magie imperativní existuje i magie invokativní (rozdíl donucování a prosby) a pěstování kultů je podle okultistů spojeno s magickými účinky.
- definice magie podaná kabalisty
Dobrou definicí magie podal podle mého soudu kabbalista hrabě C. zu Leiningen (1888): „Magií rozumíme současné působení smyslových jevů prostřednictvím nadpřirozené síly a mágy nebo čaroděje nazýváme ty, kdož ovládají tyto síly skrze sílu vůle a prostřednictvím svých poznatků o přírodních zákonech nadsmyslového světa."
- Definice podaná stoupenci magie
Prvním je Karl von Eckhartshausen (1790, II. sv.), který na otázku, co je magie pravá, odpovídá: pravá magie je „znalost účinků věčného světla božství ve stvoření" - to je „pravá magie v teorii"; a „přechod tohoto světla od rozumu k vůli" je „pravá magie v provedení". Eckhartshausen zde ovšem vymezuje magii symbolem světla a tepla, neboť dále říká: „Přechází-li světlo ve vůli, stává se teplem". Používá zde slov „Weltlicht" (světové světlo) a „Weltwárme" (světové teplo) a nenechává nikoho na pochybách, že tím nemyslí světlo a teplo ve fyzikálním smyslu. Ale ani vůli nechápe ve smyslu tehdejší psychologie, když píše: „duše, která je v duši, je vůle". Podrobnější výklad uvedených symbolů Eckhartshausen definuje magii jako poznáni a užívám okultního, tj. vědám neznámého činitele, jehož metafyzickými znaky či spíše symboly jsou „světlo" a „teplo". V této souvislosti se jedná o činitele, kterého okultisté nazývají astrál nebo astrální světlo.
- Magie jako nejvyšší filozofie přírody
Druhým velkým znalcem, jehož pojetí magie zde chci ještě uvést, je proslulý Aleister Crowley, který chápe magii jako „nejvyšší filosofii přírody" a v praxi jako „vědu a umění vyvolat změnu v souhlase s vůlí". Nepoužívá zde žádného symbolu, ani nepoukazuje k nějakému metafyzickému okultnímu činiteli, neboť zde uvádí změny a vůli jako dva hlavní znaky magie, aniž by je nějak specifikoval.
- východiska k pojmu magie pomocí etymologické analýzy samotného slova magie
Historikové magie se vcelku shodují v tom, že ve staré Persii byli mágy („magh") nazýváni kněží Zoroastrova kultu, kterým byly přisuzovány nadpřirozené schopnosti, neboť konali různé zázraky.
- Mágové v Persii
Za mágy byly tedy v tomto smyslu označovány osoby, které ovládaly nadpřirozené síly - přesněji řečeno, v oné době síly pokládané za nadpřirozené. Slovo „magie" souvisí s indogermánským slovním kmenem „magh", „moc" (v němčině „Macht", v angličtině „might", v ruštině „magučij", mocný atd.). Podle dějepisce Herodota (v 5. stol. př. n. 1.), který poukázal na perský původ slova magie a na jeho vztah ke kněžím Zoroastrova kultu, tvořili perští mágové zvláštní sektu, kastu, kolegium či řád, který byl vnitřně diferencován a uchovával určité tajné vědění o silách a jejich ovládání. Tito „mágové" byli zavázáni přísným slibem mlčenlivosti o povaze a způsobu používání těchto sil. Řád si své členy sám vybíral a podroboval je přísným zkouškám. Jen ti, kteří při nich obstáli, byli do řádu přijati a zasvěcováni do jeho tajemství.
- Mágové ve Starém Egyptě
Podobně tomu bylo ve starém Egyptě, kde mágy byli nejvyšší kněží (hierofanti) státního náboženského kultu, kteří byli také skutečnými vládci země. Historik magie J. Ennemoser (1844) hovoří o úřadu a o vědění těchto kněží, kteří byli Řeky nazýváni „magoi" a Římany „magi". Byli pokládáni za Zoroastrovy žáky a jejich nejvyšší představitel byl nazýván „mog", resp. „mogbed". Mágové především zprostředkovávali styk s bohy, v chrámech uctívali jejich symboly, evokovali je, zasvěcovali neofyty, v chrámech poskytovali zájemcům různé divinační konzultace, léčili duši i tělo.
- Mágové a šamani
Lze tu shledat nápadnou podobnost s funkcemi a činností šamanů, jak je podává M. Eliade (1997), který ostatně pokládá šamanismus za druh magie. Mágové byli tedy především znalci styku s „bohy" či „démony", kteří personifikovali různé přírodní síly, existující vně i uvnitř člověka.
- Magie v období středověku
Slovo „mág" s ohledu na výše uvedené charakteristiky dostávalo pak zejména v období renesance specifický význam. Pico della Mirandola, velký znalec magie, který v Římě vyzýval k rozpravě o svých devítislech tezích o magii, vysvětloval význam a původ slova magie takto: „Slovo pochází z perštiny a dokonale se kryje s řeckým označením ,filosof, takže ,mág' znamená tolik co moudrý. U různých národů se však toto jazykové označení mění. Tak Gallové nazývají své mudrce „druidy“, Hebrejové ,kabbalisty'..." Naproti tomu však Michael Scot (Scotus - 13. stol.) soudil, že slovo „mágus" znamená trojí: 1. kouzelník (illusoir), 2. škůdce (maleficus) a 3. mudrc či vědoucí (sapiens).
- Magie a černá magie
V Boccaciově Dekameronu byl Scot označován za „velkého mistra černé magie", ale šlo zde spíše jen o špatnou pověst, i když je pozoruhodné, že sám poukázal také na mága-škůdce (černokněžníka). Podobný názor jako Pico vyslovil pověstný Paracelsus: „Magie je ovládání přírody, zmocnění se přírody" a mág je „der weis man, mágus" (ve staré němčině in Astronomia Magna, XII.). A také Paracelsus rozlišuje „magii pekelnou" („magia inferorum", resp. „magia infernalis"), ale také magii přirozenou a ceremoniální („magia naturalis" a „ceremonialis" in Philosophia Sagax, IV, XII). Pekelná magie je mu čarodějnictvím („Hexerei"), jakousi zprofanovanou „vysokou magií".
Shrnutí:
V každém případě znamenala magie jakési vyšší poznání, tj. poznání nadpřirozené, získané nadpřirozenými metodami a mnohostranné využívání tohoto poznání, ať už k účelům dobrým (léčení apod.), nebo nedobrým (poškozování druhých). Ve starodávném pojetí magie je to ovšem zahalováno řadou symbolů, jak jsme již poznali u Eckhartshausena. Magie je podle Papuse „věda o skrytém, skrytá a skrývající". Jejím podstatným znakem je skryté, okultní („oceultum") a sice ve dvojím smyslu: 1. předmětem jsou skryté síly přírody - transcendentno a transcendentálno; 2. získané poznání je skrýváno v řeči symbolů a alegorií.
Čerpáno z autorů uvedených v textu, dále Eliade, Dějiny náboženství
Irena Aghová
Pár slov k výročí našeho státu.
Aby člověk miloval svou vlast a naši předkové ji sloužili až do krajnosti, musí se naučit hledat její hodnoty a najít motivaci ke své službě pro ni v jakékoliv profesi. Láska se dostaví výchovou nebo zážitkem.
Irena Aghová
Moudrost a pošetilost na rozcestí.
Vydaly se cestou, která byla nebezpečná a zrádná. Z jedné strany hrozil pád do propasti, z druhé strany pustá rovina, na niž nebyla patrná žádná cesta, která by vedla do cíle. Cíle byly vytčeny, každý ví, co má dělat.
Irena Aghová
Modleme se též za naši vlast.
Letošní volby silně zapůsobily na většinu občanů, a to rozhodně ne proto, že zrovna nevyhrála ta strana, kterou volili, ale z nečekaných reakcí médií se line též celá řada názorů na zdraví hlavy státu.
Irena Aghová
Nastane nový politický kurz, nebo půjdeme stejnou cestou?
Volby se blíží a spekulace o vítězích v mediích zvyšují napětí ve společnosti. Kdo vyhraje volby může nastolit nový politický kurz ovšem v rámci ústavního pořádku.
Irena Aghová
Komisař Moulin by slavil své nedožité narozeniny.
Ives Reniére se narodil 29. 9. 1942, Bernu, ve Švýcarsku. Věnovala jsem se seriálu "Komisař Moulin" pro něhož tvořil scénáře. Byly chvíle, kdy mne příběhy děsily neútěšnou cestu práva.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem
Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Prodej stavebního pozemku 1583m2 Stříbrná Skalice, okr. Praha východ
Sázavská, Stříbrná Skalice, okres Praha-východ
3 550 000 Kč
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016