Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Informační společnost: Dítě s tabletem nebo uprostřed kopců knih?

Pan ministr Chládek ve svém nedávném prohlášení řekl, že v budoucnu budou děti ve školách dostávat tablety zdarma. Někteří rodiče říkají - tablety mi nesmí domů. Někteří krčí rameny, jiní zase čekají, co se z toho vyvrbí. Děti se rodí do informační společnosti, jsou její součástí a také šiřitelé informací. V tomto případě přikládají svá polínka. Chceme mít vzdělance nebo lidi, kteří se perfektně v informacích orientují? Co mají děti umět a co chtějí umět? Jaké poslání si přinesly nové generace na svět?      

Práce s informacemi

Musím přiznat, že mezi školami, které jsem kdy v životě absolvovala, zvítězila knihovnická škola, na kterou jsem se přihlásila po maturitě na humanitním gymnasiu. To bylo v sedmdesátých letech, tedy - nedávno. Studium se soustřeďovalo nejen na čtení světové a české literatury, odborné knihovnické předměty, ale také na praktická cvičení při práci se čtenářem a podávání informací. Rovněž jsme byli cvičeni v přesném třídění informací podle mezinárodního desetinného třídění, či jsme pracovali na věcných a předmětových či jmenných katalozích. Živě si pamatuji, jak jsem psávala na psacím stroji lístečky do lístkových katalogů podle normy. Pokud člověka nepřejde trpělivost, za pár let získá encyklopedické znalosti, ale za předpokladu, že nějakou dobu platí jako stálé prameny k určitému oboru, které pak rozvíjejí další autoři. Pramenem k různým odborným pracím bývaly také bibliografické seznamy literatury, který měl mít každý po ruce, kdo se o nějaký obor zajímal. V knihovnách tak pracovali lidé v bibliografických odděleních, kteří takové seznamy vytvářeli na objednávku nebo je vydávali v brožurkách. Většinou to byli lidé vzdělaní v různých oborech a musím říci, že tato práce nebyla snadná. A ještě nesnadnější se v nich orientovat a doplňovat je novými záznamy. Tato škola mne naučila s informacemi nejen pracovat, třídit, ale také je vytvářet, byť na primitivnější úrovni, než se děje nyní. Myslím, že v současné době jsou počítače jednou z možností, jak si takovou úmornou práci ušetřit, ale z druhé strany, lidé kteří se vzdělávají, se musí učit pracovat s novými způsoby přijímání, třídění a vyhodnocování informací ještě z jiných zdrojů, než jsou knihy, časopisy apod., a rozhodně se nezbaví nutnosti mít základní a systematický přehled o svém oboru.

Zjednodušování přístupů není vždy vhodné

V tom zběsilém tanci informací, v kterém se také pohybujeme bez ohledu na věk a vzdělání, se snažíme si všechno zjednodušovat. To by bylo docela v pořádku, kdyby ovšem informační vstupy byly seriózní a výstupy k určitému datu platné. To znamená, kdyby tvůrce vstupní informace skutečně téma propracoval a bezchybně dodal k využití veřejnosti, přidal k tomu odkazy na použitou literaturu a doporučenou literaturu, která pomůže rozšířit příjemci obzory a ten může dále pátrat po dalších pramenech. V tomto ohledu, pokud se zabývám nějakými historickými tématy, sáhnu nejraději, jako ke vstupní informaci, k odborným knihám do roku 1944, v kterých jsou uvedeny nejen bibliografické seznamy, pečlivě zpracované autorem nebo kolektivem autorů, ale také odkazy, rejstříky a poznámky, vysvětlující obsahy použitých pojmů, s kterými se setkáváme i dnes s poněkud rozšířené dalšími poznatky, protože vím, že odborné knihy procházely schvalovacím procesem a také jazykovou korekturou. Ovšem, mnoho lidí v dnešní době hlavně odradí objem knih, složitost textu a i jazyková odlišnost od současné používané češtiny.Ale zjednodušit se to nedá. Škoda, že málokterý student si přečte skvělé knihy našich meziválečných vědců, historiků, kunsthistoriků nebo skvělé překlady, protože by mu dalo velkou práci jim dobře porozumět. Stačí přeci jen mít informaci, že takové knihy existují, jsou dostupné tam a tam a podle potřeby se do nich i nakouknout. Jenže - takový proces, jako je vzdělávání se, nelze jen tak zjednodušit.

Moderní technika a její plné využívání - není to jednoduché  

Myslím, že moderní technika při práci s informacemi velmi ulehčí postupy a i úmornost při práci s informacemi, ale rozhodně škola musí své posluchače od nejmenšího věku až po studenty vysokých škol nejen naučit s informacemi pracovat k plnění úkolů a zadání, ale také je vyhodnocovat, třídit, vytvářet a uplatňovat. Jsou lidé, kteří si vyhledávají na Internetu potřebné informace, texty podobné tomu, na kterém právě pracují. Zatímco autor odborné knihy za její správnost a odbornou úroveň ručí, a Internetu není záruka, že text obsahuje správné údaje. Do jaké míry za ně autor ručí? Jedině, pokud zdroje jsou spolehlivé a odkazují se na prameny a jejich autor je znám. Jakmile někdo začne příliš spoléhat na zdroje z Internetu a nepřekontroluje si údaje, může se svou prací pohořet, což se často děje. A z druhé strany, je velmi stresující, když si člověk připustí, že text, na který spoléhá, nemusí být spolehlivý. Jestliže má být Internet zdrojem informací, pak by měl zaručovat spolehlivost a zpětnou vazbu na původní prameny. Wikipedie, kterou používají nejen děti a studenti, ale také občané bez rozdílu vzdělání, je anonymním zdrojem, i když jednotlivá hesla jsou opatřena bohatou bibliografií a i odkazy. Do jaké míry je zdrojem poznání? Je těžké poznat, zda se autor ke svým článkům vrací a aktualizuje je. Měla by být stále živá a vhodná pro odkazy ke školním úlohám i  k běžné potřebě občanů všeho věku.        

Tablety pro žáky základních škol

Pustit dítě s tabletem v ruce na rušnou křižovatku informačních toků dnešního světa bez nutné přípravy je na tak úrovni - dát mu do ruky zajímavou a přitom pro něho nebezpečnou hračku. Myslím, že pro budoucí úspěšné studium by se děti měl učit primárně pracovat s knihou a měl by jim být vysvětlen rozdíl  mezi přijímáním informací z knihy s omezeným informačním tokem a používáním moderní počítačové technologie s neomezeným informačním tokem. Docela chápu zvídavou dětskou dušičku, která nasává informace ze všech stran, ale neumí ještě rozlišit jejich možný manipulativní účinek. Docela také chápu záměr školství omezit výrobu skript a učebnic v papírové podobě a otevřít dětem těžké okované brány do světa úžasných a snadněji uchopitelných informací. Jenže, spolu s dětmi budou muset i učitelé tento trend zvládat a současně i kontrolovat, zda děti s tabletem opravdu pracují nebo pracovat umí a měli by jim učební látku pro tablety zpracovávat na speciálně vedených webových stránkách. Což je práce navíc. Úmorná a nedoceněná.          

Je opravdu nutné, aby lidé ve školství hodně přemýšleli o účinném a správném informačním toku od autorů k uživateli - k učiteli i k žákům -  a zvládli co nejlépe boj s neustále proudícím divokým proudem informací. Současně, aby mohli vyžívat všech možností, které jim moderní technika dává a také, nezapomínali na jednu věc - aby současně vedli děti i studenty ke čtení knih, i když je rozhodně práce s elektronikou významně posune do světa kvalifikovanosti, ale knihy do světa vzdělanosti.   

 

Autor: Irena Aghová | čtvrtek 16.4.2015 17:34 | karma článku: 19,71 | přečteno: 636x
  • Další články autora

Irena Aghová

Kam všichni odešli?

Zrovna včera, když jsem otevřela okno do mezibloku jsem si najednou uvědomila, že je tu náhle prázdno a dřív jsem to tak nevnímala. – kam všichni odešli?

18.7.2021 v 9:37 | Karma: 20,92 | Přečteno: 540x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Euripides. Hippolitos.

Tragédie Hippolitos se hrála v Athénách za archonátu Epaminonda, čtvrtý rok Příběh Hippolyta je spojen se jménem Faidra. Byl několikrát zpracován: 1) jako Euripidova tragedie Hippolitos v roce 428 př. n.l.; 2) Senecova tragedie

17.7.2021 v 0:04 | Karma: 16,81 | Přečteno: 160x | Diskuse| Letní povídka

Irena Aghová

Povídka. Cesta k šípkovému keři.

Šli jsme okolo potoka. Kolem se rozprostíraly louky a pole a už z dálky voněly lesy. Drželi jsme se za ruce a nepromluvili jsme spolu už od té chvíle, co jsme ve vsi zaparkovali na parkovišti auto . Psáno v ich formě

10.7.2021 v 19:18 | Karma: 17,04 | Přečteno: 159x | Diskuse| Letní povídka

Irena Aghová

Amnézie. Povídka je psána v ich – formě

Jak člověk zapomíná na minulost, tak se mu najednou vrací a s ní i úvaha to, co mělo nebo nemělo být

5.7.2021 v 17:08 | Karma: 17,25 | Přečteno: 196x | Diskuse| Letní povídka

Irena Aghová

Povídka: Osamělý muž

I. „Já za to nemůžu,“ řekla drobná starší paní, když byla dotázána policistou, který byl pověřen vyšetřit smrt pana Hanáka včetně vyloupení jeho bytu druhou noc po jeho odvozu z domu.

1.7.2021 v 16:37 | Karma: 21,33 | Přečteno: 597x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Poslanci jednají o zákoníku práce, ANO a SPD odmítají výpověď bez důvodu

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  17:02

Přímý přenos Poslanci začali projednávat úpravu zákoníku práce. Stínový ministr práce a sociálních věcí Aleš...

V Polsku zatkli šestnáctiletého mladíka kvůli útoku na varšavskou synagogu

2. května 2024  13:47,  aktualizováno  16:52

Polská policie zadržela šestnáctiletého mladíka, kterého podezírá z útoku na synagogu Nožykowých ve...

Je to úlet, míní experti o antikampani SPOLU. Trestná však podle nich není

2. května 2024  16:51

„Rusko, pro tebe všecko,“ paroduje předvolební kampaň SPOLU heslo hnutí ANO „Česko, pro tebe...

Začaly maturity. Podle učitelů lehké, studenty ale trápily logaritmy

2. května 2024  16:42

Studenti posledních ročníků maturitních oborů poprvé usedli k maturitním písemkám. Ve čtvrtek...