Putování za Fatou morgánou - první část

Moje vyprávění o severní Africe a její nejsevernější části Tunisku - jehož nejkrásnější pláže jsou v Hammametském zálivu teplého Středozemního moře - je pouhým nástinem krás, které tahle země s příchutí exotiky a orientu nabízí.

"A takto stále, dnem i nocí, pod sluncem i pod hvězdami, slézáme prašné kopce a plahočíme se po únavných pláních, cestujeme po souši a plavíme se po mořích, přicházíme a odcházíme prapodivnými cestami, abychom se potkávali, opouštěli a působili na sebe navzájem - takto se my všichni poutníci bez klidu ubíráme křivolakými cestami života...". (Ch. Dickens - Malá Doritka).

-----------------------------------

Je neděle a nám tak dlouho očekávaný okamžik odjezdu konečně nastal. Po půlhodinovém zpoždění a čekání na odlet, pominu-li menší zajížďku při hledání vhodného nájezdu na letiště, sedíme konečně v letadle a sledujeme probouzející se ranní krajinu pod námi.

Jsem strašně zvědavá na Afriku. Patrně celé své rodině jsem celý minulý týden vydatně lezla na nervy neustálými poznámkami, jak mě asi osloví. Afrika, její dech a vůně. Moře pod námi se zdá klidné a neuvěřitelně modré a my krátce po sedmé hodině kroužíme nad jejím severním pobřežím. Zvolna klesáme k Monastiru a vidíme jen vyprahlou zemi s nalinkovanými řadami ocelově šedivých stromů, vypadajících smutně a neutěšeně. Při výstupu z letadla se moje pocity ještě umocňují. Letiště v Monastiru mi připomíná nejen svým jménem Bulharsko.

Po vyřízení vstupních formalit za hlasitého pokřikování různojazyčných průvodců se naloďujeme do klimatizovaných autobusů podle hotelů, v nichž budeme ubytováni. Většinou všichni pospáváme, krajina je poměrně jednotvárná pláň, pole okolo dálnice odpočívají a jsou po sklizni mezi olivovníky čerstvě zoraná.

Roztržitě vnímám pouze svou únavu (noc před odjezdem jsem toho moc nenaspala) a nekonečné řady olivových hájů. Když se proberu z mikrospánku, stojíme před hotelem, kde nás vítá několik pištců a hudebníků s naříkavou melodií, kterou budeme tak často poslouchat. S recepčním v hale hotelu se chvíli dohadujeme, protože manžel na vstupním formuláři přehodil jméno a příjmení, což mírně koliduje s psaným seznamem z letiště.

Po rychlém ubytování vyrážíme na pláž, která je necelých padesát metrů za hotelem. Vítá nás nebe bez jediného mráčku, nekonečné azurové moře a pláž s jemným písečkem a malinkými oblázky. Jsou na ní slunečníky, které můžeme používat zdarma, pouze lehátka jsou za poplatek. Jdeme se ihned vykoupat, voda je průzračná, přímo božská, ale příšerně slaná. A dozvídáme se, že i kvalita hotelu je odvozena od tohoto aspektu, čím kvalitnější hotel, tím je i v něm sladší voda.

Večer nás v recepci informují, že už v úterý vyráží první zájezd s českým průvodcem na Saharu, který jsme si doma zaplatili. Takže rychle měníme své rozhodnutí jet až po aklimatizaci ve čtvrtek a přihlašujeme se na úterý.

Sahara, její dech a vůně, jak nás asi osloví.

Autor: Ludmila Ibehejová | neděle 1.8.2021 17:13 | karma článku: 18,86 | přečteno: 280x

Putování za Fatou morgánou - třináctá část

Po bouřlivé, hromy a blesky prošpikované noci je náš předposlední den znovu jako malovaný, se spoustou žhoucího slunce a báječně teplé vody. Pro nás dva - a hlavně pro ty naše klouby - jako stvořený.

22.8.2021 v 19:15 | Karma: 21,82 | Přečteno: 226x | Diskuse| Plzeň

Putování za Fatou morgánou - dvanáctá část

Do bájného Kartága jedeme po dálnici necelou hodinu. Cesta je lemovaná kvetoucími ibišky, olivovými háji a vinicemi. Na úhorech se pasou stáda ovcí a my míjíme i pečlivě udržované travnaté zelené pláně s velkými golfovými hřišti.

18.8.2021 v 17:20 | Karma: 20,27 | Přečteno: 270x | Diskuse| Plzeň

Putování za Fatou morgánou - jedenáctá část

Za těch několik dnů si připadám jako čerstvě nasolený slaneček. Voda je tady hodně slaná, nejen v moři, ale i v hotelu. A mně se začíná pomalu a jistě stýskat po naší bělostné vaně, plné sladké vody.Tady máme jen sprchový kout.

15.8.2021 v 16:47 | Karma: 20,59 | Přečteno: 273x | Diskuse| Plzeň

Putování za Fatou morgánou - desátá část

"Sen je sen a kdo mu věří, blázen ten" - říkávala kdysi moje babička. A já to úterní ráno podivný sen měla. V tom snu jsem zraněná při nějaké autohavárii a doktorka mi nechce poskytnout první pomoc. Slyším hlasy a bouchání dveří.

14.8.2021 v 19:17 | Karma: 20,47 | Přečteno: 252x | Diskuse| Plzeň

Putování za Fata morgánou - devátá část

Je pondělní ráno, většina krajanů dnes odletěla, Češi sem totiž jezdí většinou na pouhý týden. Nás dva ještě čeká jeden výlet a to do Barda, což je předměstí hlavního města Tuniska -Tunisu, dále pak do Kartága a Sidi Bou Saidu.

9.8.2021 v 20:42 | Karma: 20,29 | Přečteno: 260x | Diskuse| Plzeň

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  18:36

Přímý přenos Poslanci začali projednávat úpravu zákoníku práce. Stínový ministr práce a sociálních věcí Aleš...

Rozhodnutí o přijetí či nepřijetí eura v Česku udělá příští vláda, říká Fiala

2. května 2024  14:35,  aktualizováno  18:25

Dvacet let od vstupu do Evropské unie Česká republika stále nepřijala společnou evropskou měnu...

Na Plzeňsku hoří střecha sklárny. Zásah je komplikovaný, říkají hasiči

2. května 2024  18:22

V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hoří v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů,...

SPOLU paroduje heslo ANO a spojuje ho s Ruskem, premiér Fiala to hájí

2. května 2024  10:56,  aktualizováno  17:53

V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...

Po studiích technického směru jsem vědu a techniku asi výrazně ochudila. Nikdy jsem totiž nekonstruovala. Ráda jsem psala. Bohužel, jen pro své přátele. A také výborně vařím. A je to na mně a mém manželovi znát...