Zkušenosti z Německa: kanál Dunaj-Odra-Labe se nevyplatí
Na problémy, spojené například již jen s plánovanou studií ekonomického hodnocení tohoto projektu, jsem již několikrát poukazovala.
V loňském roce jsem proto podnikla pracovní cestu do Německa, kde mají s využíváním řek pro lodní dopravu i výstavbou plavebních kanálů bohaté zkušenosti. Chtěla jsem se zde dozvědět, jak se právě Němci staví k plánu českého ministerstva dopravy na stavbu tohoto projektu.
Odpovědi německých expertů byli v tomto ohledu jasné: nákladné investice do rozvoje Labe jako vodní dopravní cesty považují Němci za ekonomicky neefektivní a rozhodně českou stranu nijak nepodporují ve výstavbě kanálu Dunaj-Odra-Labe. Pro Němce je navíc takřka 300 km toku Labe od státních hranic k Magdeburgu naprosto nerentabilní. Úpravy Labe, zejména zvýšení ponoru na alespoň 2,5 metrů, by museli navíc platit ze svého, což je pro ně dnes nepředstavitelné. A proti zintenzivnění vodní dopravy na Labi je i německé obyvatelstvo.
Říční doprava v Německu patří co do objemu k největším v Evropě. Říční dálnicí je v Německu dolní tok Rýna, na kterém se přepraví ročně 150 mil. tun nákladu. Oproti tomu na Labi od Magdeburgu po hranici s ČR pouze 0,46 mil. tun. Tento poměr dává jednoznačnou informaci jak o ekonomice dopravy, tak o prioritách německé vlády.
Němci mají dlouhodobě propočítáno, že rentabilní vnitrostátní vodní dopravu lze provozovat pouze, pokud vodní cesta umožňuje proplout lodím s ponorem 2,5 metru. Od 60. let minulého století proto na tuto hloubku upravují své kanály. Labe v Německu od našich hranic po Magdeburg dnes neumožňuje ani ponor 1,6 metru, což je důvod tak nízkých objemů přepravy. Řeka Labe se navíc dlouhodobě potýká s úbytkem vody, což situaci této vodní cesty ještě více komplikuje. Upravit téměř 300 km toku Labe v Německu je absolutně ekonomicky nerentabilní, Němci by tuto stavbu, na rozdíl od nás, museli platit ze svého a zásadnější stavební úpravy na řece naráží na silný odpor veřejnosti.
Mám potvrzeno, že německé ministerstvo dopravy nejen, že samo aktuálně nechce vylepšovat splavnost Labe, ale nemá v plánu ani podporovat projekt kanálu Dunaj-Odra-Labe. Samozřejmě, že pak jistě nebudou podporovat ani získání dotace na stavbu kanálu ze strany EU prostě proto, že nevěří v účelnost vynaložených investic do rozvoje této dopravní cesty. Názor zastánců stavby kanálu o tom, že se jedná o významnou dopravní tepnu, z níž budou profitovat právě i Němci, je tím zcela lichý. Pro koho se pak kanál má stavět, za jaké peníze a jak moc velký význam má tento kanál mít pro vodní obchodní dopravu ČR a sousedních zemí, je mi tak záhadou.
Debata o splavnosti Labe byla již několikrát probírána i v Evropském parlamentu. Zde vidíme v nařízení 1315/2013 ze dne 11. prosince 2013, o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě, potvrzení toho, že Němci na Labe příliš nesází. Po proudu Labe až do Magdeburgu chybí přístavy evropského významu, dokonce ani Drážďany zde s tímto statutem nejsou uvedeny. Je pak poněkud úsměvné, že Praha, Lovosice, ale i Ústí nad Labem za přístavy tohoto typu označeny jsou. To bohužel je v přímém rozporu s realitou a se strategiemi německé strany, která tímto směrem evidentně navíc nechce do budoucna ani investovat.
Také německá veřejnost a starostové jednotlivých obcí na Labi dávají hlasitě najevo svůj nesouhlas s případnými stavebními úpravami na řece. Argumentují vysokými náklady, které by skutečně nesly jen sami Němci, ale i zničením životního prostředí, což by mimojiné jistě citelně zasáhlo i národní park Česko-saské Švýcarsko.
Proč v případě tak obří investice, jako je kanál Dunaj-Odra-Labe, zavíráme oči před zkušenostmi ze zahraničí? Proč chceme nenávratně zasahovat do krajiny od Pardubic po Břeclav, když je jasné, že kanál bude jak ve výstavbě, tak v provozu, pouze černou dírou na peníze?
Velmi bych si přála, kdyby i díky výše uvedeným argumentům Ministerstvo dopravy od plánu projektu odstoupilo a nemrhalo tak penězi daňových poplatníků.
Miluše Horská
Otevření speciálních škol? Ano, ale pro všechny!
Neviditelný virový nepřítel nám již před časem uzavřel školy, včetně těch, kde vzděláváme mnoho děti s nejrůznějším postižením. Snažíme se je učit na dálku, ale je to nepoměrně těžší než u dětí zdravých.
Miluše Horská
Vidím smysl ve finanční podpoře všech OSVČ
Jednorázových 25.000 korun pouze pro některé OSVČ je hodně malá pomoc státu, který se prezentuje jako silný. Ukazuje to, že ve vládě sedí lidé, kteří nechápou, do jakých problémů se dostala celá řada OSVČ.
Miluše Horská
Dětské dluhy musí zmizet!
V naší zemi čelí exekucím tisíce dětí a mladistvých a další desetitisíce dnes již dospělých lidí si dluhy přinesly z dětství. Dětské dluhy považuji za zvrácenost, která nemá v Evropě obdoby. Je třeba je urychleně odstranit
Miluše Horská
Být doma
Zvýšení příspěvku na péči je pro mě zásadní téma, proto jsem spoluautorkou novely zákona o sociálních službách.
Miluše Horská
Jan Palach a jeho odkaz
„Svobodu, svobodu“, „Masaryk, Masaryk“ a „přidejte se k nám“, volali lidé zde na Václaváku, když si před 30 lety přišli připomenout památku Jana Palacha.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Estonsku roste sebevědomí. Hovoří o blokádě proti Rusku v Baltském moři
Sledujeme online Velitel estonské armády Martin Herem navrhuje spojencům se připravit na možnou blokádu ruských...
Po Kallasové přišla řada na Zelenského, Rusko na něj vydalo zatykač
Ruské úřady zahájily trestní řízení proti ukrajinskému prezidentovi Volodymyru Zelenskému a...
Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí
Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
- Počet článků 60
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 692x