Zkušenosti z Německa: kanál Dunaj-Odra-Labe se nevyplatí

Jedním z témat, kterému dlouhodobě věnuji pozornost, je kanál Dunaj-Odra-Labe. Tuto stavbu považuji za megalomanský a neefektivní projekt, který by navíc nenávratně zničil životní prostředí a tradiční strukturu krajiny, a to nejen v Pardubickém kraji.

Na problémy, spojené například již jen s plánovanou studií ekonomického hodnocení tohoto projektu, jsem již několikrát poukazovala.

V loňském roce jsem proto podnikla pracovní cestu do Německa, kde mají s využíváním řek pro lodní dopravu i výstavbou plavebních kanálů bohaté zkušenosti. Chtěla jsem se zde dozvědět, jak se právě Němci staví k plánu českého ministerstva dopravy na stavbu tohoto projektu.

Odpovědi německých expertů byli v tomto ohledu jasné: nákladné investice do rozvoje Labe jako vodní dopravní cesty považují Němci za ekonomicky neefektivní a rozhodně českou stranu nijak nepodporují ve výstavbě kanálu Dunaj-Odra-Labe. Pro Němce je navíc takřka 300 km toku Labe od státních hranic k Magdeburgu naprosto nerentabilní. Úpravy Labe, zejména zvýšení ponoru na alespoň 2,5 metrů, by museli navíc platit ze svého, což je pro ně dnes nepředstavitelné. A proti zintenzivnění vodní dopravy na Labi je i německé obyvatelstvo.

Říční doprava v Německu patří co do objemu k největším v Evropě. Říční dálnicí je v Německu dolní tok Rýna, na kterém se přepraví ročně 150 mil. tun nákladu. Oproti tomu na Labi od Magdeburgu po hranici s ČR pouze 0,46 mil. tun. Tento poměr dává jednoznačnou informaci jak o ekonomice dopravy, tak o prioritách německé vlády.   

Němci mají dlouhodobě propočítáno, že rentabilní vnitrostátní vodní dopravu lze provozovat pouze, pokud vodní cesta umožňuje proplout lodím s ponorem 2,5 metru. Od 60. let minulého století proto na tuto hloubku upravují své kanály. Labe v Německu od našich hranic po Magdeburg dnes neumožňuje ani ponor 1,6 metru, což je důvod tak nízkých objemů přepravy. Řeka Labe se navíc dlouhodobě potýká s úbytkem vody, což situaci této vodní cesty ještě více komplikuje. Upravit téměř 300 km toku Labe v Německu je absolutně ekonomicky nerentabilní, Němci by tuto stavbu, na rozdíl od nás, museli platit ze svého a zásadnější stavební úpravy na řece naráží na silný odpor veřejnosti.

Mám potvrzeno, že německé ministerstvo dopravy nejen, že samo aktuálně nechce vylepšovat splavnost Labe, ale nemá v plánu ani podporovat projekt kanálu Dunaj-Odra-Labe. Samozřejmě, že pak jistě nebudou podporovat ani získání dotace na stavbu kanálu ze strany EU prostě proto, že nevěří v účelnost vynaložených investic do rozvoje této dopravní cesty. Názor zastánců stavby kanálu o tom, že se jedná o významnou dopravní tepnu, z níž budou profitovat právě i Němci, je tím zcela lichý. Pro koho se pak kanál má stavět, za jaké peníze a jak moc velký význam má tento kanál mít pro vodní obchodní dopravu ČR a sousedních zemí, je mi tak záhadou.

Debata o splavnosti Labe byla již několikrát probírána i v Evropském parlamentu. Zde vidíme v nařízení 1315/2013 ze dne 11. prosince 2013, o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě, potvrzení toho, že Němci na Labe příliš nesází. Po proudu Labe až do Magdeburgu chybí přístavy evropského významu, dokonce ani Drážďany zde s tímto statutem nejsou uvedeny. Je pak poněkud úsměvné, že Praha, Lovosice, ale i Ústí nad Labem za přístavy tohoto typu označeny jsou. To bohužel je v přímém rozporu s realitou a se strategiemi německé strany, která tímto směrem evidentně navíc nechce do budoucna ani investovat.

Také německá veřejnost a starostové jednotlivých obcí na Labi dávají hlasitě najevo svůj nesouhlas s případnými stavebními úpravami na řece. Argumentují vysokými náklady, které by skutečně nesly jen sami Němci, ale i zničením životního prostředí, což by mimojiné jistě citelně zasáhlo i národní park Česko-saské Švýcarsko.

Proč v případě tak obří investice, jako je kanál Dunaj-Odra-Labe, zavíráme oči před zkušenostmi ze zahraničí? Proč chceme nenávratně zasahovat do krajiny od Pardubic po Břeclav, když je jasné, že kanál bude jak ve výstavbě, tak v provozu, pouze černou dírou na peníze?

Velmi bych si přála, kdyby i díky výše uvedeným argumentům Ministerstvo dopravy od plánu projektu odstoupilo a nemrhalo tak penězi daňových poplatníků.

Autor: Miluše Horská | pondělí 16.2.2015 22:41 | karma článku: 18,54 | přečteno: 1080x

Další články autora

Miluše Horská

Otevření speciálních škol? Ano, ale pro všechny!

Neviditelný virový nepřítel nám již před časem uzavřel školy, včetně těch, kde vzděláváme mnoho děti s nejrůznějším postižením. Snažíme se je učit na dálku, ale je to nepoměrně těžší než u dětí zdravých.

20.4.2020 v 8:06 | Karma: 21,32 | Přečteno: 588x | Diskuse | Politika

Miluše Horská

Vidím smysl ve finanční podpoře všech OSVČ

Jednorázových 25.000 korun pouze pro některé OSVČ je hodně malá pomoc státu, který se prezentuje jako silný. Ukazuje to, že ve vládě sedí lidé, kteří nechápou, do jakých problémů se dostala celá řada OSVČ.

3.4.2020 v 18:26 | Karma: 7,70 | Přečteno: 136x | Diskuse | Politika

Miluše Horská

Dětské dluhy musí zmizet!

V naší zemi čelí exekucím tisíce dětí a mladistvých a další desetitisíce dnes již dospělých lidí si dluhy přinesly z dětství. Dětské dluhy považuji za zvrácenost, která nemá v Evropě obdoby. Je třeba je urychleně odstranit

8.8.2019 v 7:42 | Karma: 6,17 | Přečteno: 73x | Diskuse | Společnost

Miluše Horská

Být doma

Zvýšení příspěvku na péči je pro mě zásadní téma, proto jsem spoluautorkou novely zákona o sociálních službách.

29.1.2019 v 17:30 | Karma: 12,72 | Přečteno: 110x | Diskuse | Politika

Miluše Horská

Jan Palach a jeho odkaz

„Svobodu, svobodu“, „Masaryk, Masaryk“ a „přidejte se k nám“, volali lidé zde na Václaváku, když si před 30 lety přišli připomenout památku Jana Palacha.

17.1.2019 v 19:28 | Karma: 0 | Přečteno: 54x | Diskuse | Politika

Nejčtenější

Chlípní rudoarmějci na lovu. Slavný fotograf nafotil tutlanou sexualitu v SSSR

11. června 2025

Seriál Jen rok po Stalinově smrti dorazil do Sovětského svazu Henri Cartier-Bresson. Slavný francouzský...

Poslala manželce zprávu, že jsme milenci. Sekal jsem ji do hlavy, vypověděl primář

16. června 2025,  aktualizováno  11:52

Šokující detaily mimořádně brutální vraždy dnes zaznívají u Krajského soudu v Plzni, kde stanul...

V Indii se zřítil letoun s 242 lidmi mířící do Británie, dopadl na lékařskou ubytovnu

12. června 2025  10:55,  aktualizováno  16:42

Letadlo společnosti Air India s 242 lidmi na palubě mířící do Británie se krátce po startu zřítilo...

Advokát Prouza spáchal sebevraždu. Nechal po sobě dopis na rozloučenou

16. června 2025  12:20

V sobotu spáchal sebevraždu renomovaný padesátiletý advokát a bývalý českobudějovický soudce Daniel...

Rudé prádlo a finta se třpytkami. Strip klub v Charkově nabízí show i útěchu

15. června 2025  20:19

Když si dvacetiletá Lisa na svou směnu ve striptýzovém klubu v ukrajinském Charkově obouvá boty na...

Dva zranění při požáru pily na Vsetínsku, škoda půjde do stovek milionů

17. června 2025  7:57,  aktualizováno  16:50

Velký požár pily na zpracování dřeva vypukl v noci na úterý ve Velkých Karlovicích na Vsetínsku. Po...

Musk reaguje na obvinění z užívání drog. Zveřejnil výsledky testů

17. června 2025  16:35

Elon Musk zveřejnil na síti X výsledky testu na drogy, jenž vyšel negativně. Reagoval tak na zprávu...

Dáváme vládě důvěru, řekl Rakušan. STAN nepodpoří snahu opozice shodit kabinet

17. června 2025  5:55,  aktualizováno  16:35

Přímý přenos Miliarda přijatá v bitcoinech od muže zapleteného do obchodu s drogami zaměstnává poslance....

V Tatrách zahynula slavná polská horolezkyně, uchvátila výkony v Himálajích

17. června 2025  16:22

Na slovenské straně Vysokých Tater zahynula Krystyna Palmowská, slavná polská horolezkyně. O jejím...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 60
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 662x
Více než dvacet let pracuji jako ředitelka školy Svítání, která se věnuje dětem a mladým lidem s mentálním a kombinovaným postižením. Jsem senátorkou pro Pardubicko a také 1. místopředsedkyně Senátu Parlamentu ČR. Mým vzorem je Svatá Anežka Česká, která zasvětila svůj život pokorné službě svému národu.

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.