Řeší náboženství morálku ?

   Od věřících lidí občas zaznívá názor, že ateisté nemohou rozumět morálce. Že nemají nic, co by jim pomohlo určit, co je morální, a co ne.  Opak je samozřejmě pravdou. Morální hodnoty pomáhá stanovovat okolí, to nemusí být církev, ale např. rodiče, škola a další lidé. Morálka vychází ovšem také z elementární logiky. A také z přirozených, genetickým vývojem vrozených citů.

   Jestliže například člověk si je vědom toho, že sám zestárne, pak logicky se snaží novou generací lidi vychovat tak, aby pomáhala starším. A nevytváří negativní vzor egoistickým chováním vůči dnešní generaci starých lidí.

   Přírodu člověk, který neřeší nijak Boha, logicky bere jako zdroj vzduchu, potravin a prostoru pro pohyb i poznávání. Proto považuje za důležité přírodu chránit. V křesťanském desateru není ani jeden bod, který by se věnoval ochraně přírody a zvěře. Zato jsou tam hned dva body, které řeší sexuální vztahy.

   Elementární logika stanoví, že bezpečí stoupne, pokud lidé nebudou vraždit. Křesťanské desatero ovšem zapomíná na fyzické napadení bez následku smrti.

   Logika také stanoví, že hodnoty vznikají prací, pokud někdo krade či podvádí jiné, tak se snadným krátkodobým výdělkem snižuje motivace vytvářet hodnoty prací. Proto takový výdělek je nepoctivý. A v kombinaci s okradením slabých ještě víc nemorální.

   Pak jsou tu přirozené, genetickým vývojem dané city. Mateřskou lásku mají i zvířata. Nepotřebují řešit Boha.  

   Logikou i genetickým vývojem přirozenými city lze dojít k závěru, že je moudré si něco odložit na horší dobu, není nutné k tomuto rozhodnutí slyšet příběh z Bible o 7 tučných a 7 krizových letech. Není asi náhoda, že na severu, kde bylo v dávné minulosti nutné přežít tuhé zimy, se chovají lidé jinak, než v tropických oblastech. Neřekl bych, že tento rozdíl je dán náboženstvím, myslím si, že je dán genetickým vývojem s nutností na přežití zimy.

    Pro mnohé věřící jsou morální principy stanoveny Desaterem a jeho výkladem církevními autoritami. Tyto morální hodnoty se časem ale mění. To co bylo v pořádku v době upálení kritika církevní praxe M. Jana Husa, to vše už asi nebude morální ani pro většinu věřících. Jen fanatik může obhajovat vraždění za účelem jednoty církve, doprovázené rabováním, ničením, znásilňováním. Viz křesťanizace Pobaltí v seriálu Evropa ve středověku, který vysílala TV Prima Zoom, a vychází ze zápisků jednoho portugalského šlechtice. O dělení kořisti je zmínka i ve wikipedii pod pojmem Řád německých rytířů.

   Ani dnes si nemyslím, že všechny církvemi hlásané záležitosti jsou morální. A to nemusíme sledovat islámské fanatiky. U katolíků se jedná například o odmítání antikoncepce. Rychlý růst obyvatel v chudých zemích navyšuje jejich chudobu, zvyšuje i ekologické problémy. Proto je nesmyslné odmítat i přirozenou lásku, která nevede k plození lidí, ale může vést např. k vzájemné pomoci. Podobně je otázkou, zda je morální chtít od lidí, kteří si přejí dobrovolnou smrt, aby bez žádné perspektivy ještě několik let nedobrovolně trpěli v bolestech, byť omezovanými léčivy.  

 

   Závěrem. Nechci věřícím brát jejich Boha. Ale měli by si uvědomit, že morálka je dána víc logikou a přirozeným citem, než neudržitelným tvrzením nějaké církve. Pokud Bůh existuje, tak vynález antikoncepce, televize, PC a internetu slouží k pobavení a poznávání jinému, než vedoucímu k přemnožení Země lidským druhem.

Dodatek. Dva odkazy, které ukazují morální vyspělost některých koček. http://prask.nova.cz/clanek/novinky/hrdina-tydne-kocka-zachranila-dite-pred-agresivnim-psem.html

http://tn.nova.cz/clanek/zpravy/zajimavosti/chlupata-hrdinka-kocka-zachranila-kojence-pohozeneho-v-krabici.html

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Václav Hlavatý | středa 21.1.2015 20:34 | karma článku: 16,24 | přečteno: 647x
  • Další články autora

Václav Hlavatý

Referendum o Evropské unii

3.10.2017 v 22:06 | Karma: 17,56

Václav Hlavatý

RVHP a EU.

11.9.2016 v 10:25 | Karma: 20,97

Václav Hlavatý

Czexit, a co bude potom.

15.7.2016 v 18:31 | Karma: 22,42