Vdaná za beduína
Nabízí se srovnání s knihou (a filmem) Bílá masajka, což byl příběh o kulturní nekompatibilitě partnerů a taky o tom, že protagonistka si svého muže vybrala dosti neuváženě, bez ohledu na jeho povahu, jen proto, že jí připadal neodolatelně sexy.
Tenhle „beduínský“ příběh je jiný. Vypravěčka zabrousila někdy koncem 70. let do jordánské Petry s kamarádkou jako turistka. Tehdy v jeskyních starověkého skalního města ještě bydleli autentiční Beduíni. Dívky nadšeně přijaly pozvání jednoho z nich, aby přespaly v jeho jeskyni. Uměl anglicky, živil se provázením turistů, byl hezký a sympatický a kupodivu ve svých zhruba třiceti letech ještě svobodný – jak se později ukázalo, čekal na evropskou ženu. Což se mu v podstatě splnilo, i když přijela z Nového Zélandu. Mohammad se nesnažil dostat do nějaké bohaté západní země, Marguerite s ním celkem šťastně a spokojeně žila v Petře až do jeho smrti v roce 2002 a narodily se jim tři děti.
Autorka detailně popisuje životní styl a zvyky beduínů, kterým se postupně přizpůsobila, což jí evidentně nedělalo potíže a docela jim přišla na chuť, ale myslím, že k tomu měla povahové předpoklady. Je znát, že jí nevadilo pomalé životní tempo, každodenní rutina kolem získávání vody, paliva, pečení stále čerstvých chlebových placek, nekonečného ručního praní a podobně, a nevadil jí ani naprostý nedostatek soukromí, kdy do její domácnosti mohly kdykoli chodit návštěvy, zejména z řad početného příbuzenstva, a zdržet se neomezeně dlouho – třeba klidně přes zimu. A naopak dovedla ocenit úzký kontakt s přírodou a živly, spaní pod hvězdnou oblohou od jara do podzimu, proměnlivou krásu okolních skal, svěžest vegetace po sezónních deštích, závislost na oslících coby dopravních prostředcích, kozách a ovcích jako zdroji potravy a podobně.
Dnes už to asi v Petře vypadá jinak, stala se jednou z nejmódnějších turistických destinací, vyrostly tam moderní hotely a předpokládám, že i beduíni se asi takzvaně „zcivilizovali“. Na konci vyprávění, kolem roku 2000, už jim ostatně nařídili vystěhovat se z jeskyní starobylého skalního města do nových betonových domů vystavěných poblíž. Možná se změnily i hodnoty těchto lidí, ale v osmdesátých letech byly ještě velmi prosté a tradiční: ohniskem života byla reprodukce, tedy sňatky a děti. Raději chlapečci než holčičky, a čím víc, tím líp. Autorka působila v Petře také jako ošetřovatelka a popisuje, že ačkoli se kojenecká úmrtnost oproti dřívějším generacím velmi snížila, lidé přesto naprosto odmítali antikoncepci s tím, že o počtu dětí přece rozhoduje Alláh.
Četla jsem, že oproti jiným muslimským kulturám je postavení žen u beduínů poměrně rovnoprávné, a tohle vyprávění tomu nasvědčuje. Autorka sice chodila v tradičním dlouhém hábitu a blůze s dlouhými rukávy a na hlavě nosila šátek uvázaný na babku, ale tento oděv zhruba odpovídal tomu, co nosily naše prababičky v 19. století. Jen občas někdo Marguerite upozornil, že například není vhodné, když se chodí vybavovat jako jediná žena s hloučkem místních mužů. V beduínských jeskyních či stanech sice existovaly zóny vyhražené mužům (blíž vchodu) a ženám a dětem (v hloubi příbytku), ale běžně nikdo moc nerespektoval jejich hranice. Také mnohoženství sice existovalo, ale jen v menšině rodin, protože muži raději investovali do jiných věcí než do druhého sňatku, a navíc se zdálo, že samotným ženám polygamie nevadí.
Marguerite se musela přizpůsobit místním zvykům třeba v tom, když jí tchán na znamení své úcty nechal nasadit zcela zbytečnou zlatou korunku na jeden zub – čistě pro ozdobu. Kdykoli se jí narodilo dítě, proudily do jejího domova spousty návštěv, slavily tu a chovaly se jako doma. Požadovat soukromí by znamenalo urážku. Ale zase – ti lidé se uměli bavit, a když se jednou dali do slavení, hodování, zpěvu a tance, pořádně si to užili. Jelikož my Evropané jsme posedlí hygienou, zajímalo mě, jak to chodilo v jeskyni u beduínů. Pro koupel si jednoduše ohřáli vodu a nalili do plechové vany, opět hodně podobně, jako to asi chodívalo u našich předků v 19. století. Vodu ovšem museli nejprve nanosit v kanystrech na hřbetě oslíka od jediného místního pramene, ale to bylo pokládáno za tak příjemnou práci, že se o ni místní větší děti praly. Malým dětem z jeskyní ovšem hrozila četná nebezpečí – pád ze skalní římsy, bodnutí škorpióna, fatální popáleniny.
Když to shrnu, takový životní styl by asi šel silně na nervy nám evropským neurotickým workaholikům, ale určitě má své půvaby. Hlavně v té prostotě, v tom, že se skutečně točí kolem těch nejzákladnějších věcí. Je možné, že když máte méně podnětů, ale silnějších, všechno si intenzivněji prožijete a život tím vlastně získá na kvalitě. Tedy aspoň pro někoho.
Eva Hauserová
Nebojme se mrtvých

Jak se lidé loučí se svými zemřelými blízkými? Způsoby, jakými to děláme – nebo neděláme – právě my v naší kultuře, nemusí vůbec být samozřejmé. Podrobněji se o tom dočteme v knize americké „mileniální Morticie“ Caitlin Doughtyové
Eva Hauserová
Nerůst: jak by to šlo udělat?

Neustálý hospodářský růst nás žene do slepé uličky a do vyčerpávání planetárních zdrojů, přesto pořád nějak neumíme uvažovat jinak. Jak by mohla v praxi vypadat radikální proměna k nerůstu?
Eva Hauserová
Vítejte v roce 2038

Chcete-li se ponořit do nočních můr týkajících se poměrně brzké budoucnosti a potvrdit si své nejhorší obavy z toho, kam spěje EU, přečtěte si právě vyšlou knížku Deník 3038.
Eva Hauserová
Může za všechno kapitalismus?

Vývoj naší civilizace vyvolává obavy: takhle to přece nemůže pokračovat dál! Mezi ekologicky smýšlejícími lidmi se objevuje názor, že za veškerý neblahý vývoj může kapitalismus. Opravdu?
Eva Hauserová
Dvě babičky na dovolené v Egyptě

Už delší dobu jsem opravdu silně toužila jet někam šnorchlovat a kochat se pozorováním podmořského života. K tomu jsou nejlepší korálové útesy, a ty máme relativně nejblíž v Egyptě.
Další články autora |
Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?
Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...
Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje
Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Jednání o míru jsou v kritické fázi, řekl Trump. Rubio rovnou naznačil konec
Sledujeme online Americký prezident Donald Trump v pátek naznačil, že USA zastaví mírové rozhovory, pokud Rusko nebo...
Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let
Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...
Šéfka krajské hygieny ujela od nehody, tvrdí sražený motorkář. Selhání, míní Válek
Ředitelka krajské hygieny ve Zlíně Eva Sedláčková má závažné problémy. Čelí nařčení, že v březnu...
Evropská vína obsahují „věčné“ chemikálie, zjistila studie. Vinaři ji zpochybňují
Nová studie nevládních organizací přišla s odhalením, že evropská vína jsou široce kontaminována...
ANALÝZA: Co když se ukrajinská dohoda už dopéká? Kyjev i Evropa jsou prý spokojeny
Premium Kolem Ukrajiny panuje pěkný chaos. Kdekdo nadává Donaldu Trumpovi, že leze Vladimiru Putinovi do...
Námluvy Pirátů a Zelených? Představy obou stran o spolupráci se liší
Piráti necelého půl roku před volbami hledají způsob, jak zaujmout voliče. Posílili kampaňový tým a...
- Počet článků 380
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2108x
Pokud byste chtěli dostávat můj měsíční permakulturně-ekologický zpravodaj Permatruhlík, nebo pokud byste mi chtěli cokoli sdělit, pište na evahauserova@gmail.com.