Rychle a zběsile 2014

V žádném případě bych nikomu nechtěl kazit dnešního Silvestra, ale myslím si, že vědět o změnách, které se na motoristy chystají, by bylo vhodné co nejdříve. Avšak nepanikařte, ne zítřkem počínaje, převratné návrhy se k podání do sněmovny chystají až během roku 2014, takže uvedení v platnost bych odhadoval nejdřív na rok 2015.

A že se rozhodně nejedná o novinky kosmetické, posuďte sami. Statistický výzkum agentury SKLIDEM o nehodovosti na železničních přejezdech, tedy většinou se smrtelnými následky, přinutil dopravní experty k prosazení změny přednosti v jízdě. Ano, na přejezdech bude nově zastavovat vlak!

„Dodržování přednosti slabšího před silnějším výrazně zamezí četným tragédiím,“ nezpochybytelně vyjadřuje své přesvědčení i ten nejméně fundovaný poradce ministra dopravy, David Losovačka, který naštěstí včas v paměti vydoluje i jednu dosti podstatnou výjimku. „To se však bude se týkat pouze vlaků osobních a nákladních. Rychlíků a spěšných vlaků se změna z pochopitelných důvodů nedotkne, proto bude potřeba být na přejezdech ve střehu i nadále.“

Jaký to div, že naši bezchybní zákonodárci vzali v potaz argument o sedmikilometrovém brždění Pendolína a já dodávám, že i těm podřadnějším vlakovým kolosům prorokuji před přejezdem velké problémy. Konkrétně nutnost kolejních zarážek, lépe však bytelných ocelových závor, nejlépe však přítomnost lehce manipulovatelných železobetonových bunkrů značky Řapík.

 „Jestli pojedu panťákem z Valů u Přelouče do Prahy o deset minut dýl, mi náladu nezkazí,“ komentuje novinku jeden z náhodně vyvolených cestujících, kliďas Vladko Dobrovodský. „ Při možnostech rychlovlaků se z cestování osobákem stejně stává už jenom jakýsi kult nostalgie a loudavého turismu,“ hodnotí neméně smířlivě novou situaci nadšený milovník pomalosti, klidu a bezpečí, gynekolog Radim Poklopec.

Zrychlení dopravy u přejezdů však bude doplněno pravidlem o absolutní přednosti chodců na přechodech, před kterými bude značka: Stůj, dej přednost chodu. Názor oponentů, že se tím doprava ve městech značně zpomalí a přibude drobných kolizí, neobstála. Předtuchu učiněné plechové kavalérie tak válcuje duch ústupu silnějšího slabšímu, který tak najde své uplatnění nejenom na přejezdech, ale i na přechodech. A přes to nejede vlak, ni auto! Logiky smýšlející poznámka, že by stačilo pěší přechody osvětlit a výstražnou značkou na ně včas upozornit, ztroskotala jak jinak, než na financích. No nic, hlavně když bude na nezničitelné zátarasy pro vlaky a také na nové značky. Kterápak spřízněná firma pana ministra se ujme výroby?

V nadmíru bezpečném duchu nachází pokračování pravidlo pravé ruky, které bude platit na všech křižovatkách, pouze s jedinou výjimkou, a to kruhových objezdů. K tomuto rozhodnutí přispělo konání 55 - 70 % řidičů, (agentura POCEM) kteří před křižovatkami, ačkoli byli na hlavní, o 9,5 -17,5 km/hod. (agentura HONEM) zpomalovali i přesto, že nemuseli. Svým nestandartním počinem tak dávali jasně najevo nepřijmutí své přednosti. „Vzhledem k dosaženým statistickým závěrům se tak pravidlu pravé ruky bude muset přizpůsobit de facto pouze neopatrná menšina řidičů,“ nechává se slyšet samotný ministr dopravy Zdeněk Školník.

Pomalost, zácpy, bojácnost – proč ne? Plynulost a svižná jízda nechť jdou stranou, hlavně když se jakýmkoli způsobem sníží následky nehodovosti. Co víc si přát než zjištění, že všem křižovatkám smrti nadobro odzvonilo.

Hlas opatrných řidičů byl vyslyšen i v případě vjezdu na kruhové objezdy, před kterými nastane povinnost vždy zastavovat! Zde vidím logičnost přímo dvojtou, neboť před nimi se to přechody pro chodce jen hemží. Tím se zamezí nárazům zezadu od nepozorných vozidel, kdy bourající řidič příliš spoléhal na to, že auto před ním při vjezdu na kruhák projede plynule, když byl kruhový objezd už z velké dálky viděn jakéhokoli pohybujícího se objektu naprosto prost.

I přes nějaké ty mouchy jsem pro tyto návrhy prosadit v plné míře, neboť co prvořadějšího než bezpečnost na silnicích, by mělo být lidštější. A jestli se tohoto kýženého cíle dosáhne prostředky takovými nebo makovými, bezvýhradně respektuji. Koncem roku 2014 tak bude zvonit umíráček těm nedočkavcům a minutovým honičům, co nemohli vystát za volantem ty pohybově méně schopné a nepřizpůsobivé. Opečovávatelský, srdceryvný sociální státní trend se tak přenáší i na pole dopravní, a to si myslím, je velice správné.

Vždyť co jiného by mělo být důkazem státního rozkvětu, než starost o menšiny méně nadané a plynulému motorizmu nevyhovující. A proto všem závodníkům vzkazuji: Rokem 2014 profrčme naposledy rychle a zběsile, neboť poté si courání na silnicích užijeme víc než dost. 

Autor: Martin Hatala | úterý 31.12.2013 7:56 | karma článku: 11,51 | přečteno: 643x
  • Další články autora

Martin Hatala

Odkaz lesního muže

23.2.2024 v 11:52 | Karma: 16,56

Martin Hatala

Je potřeba nakrmit koně

3.2.2024 v 14:05 | Karma: 12,25

Martin Hatala

Až přijde Klárka

27.1.2024 v 14:09 | Karma: 20,55