Narazila logika při parkování na "T křižovatkách?"

Přiznávám se, až donedávna jsem si myslel, že je křižovatka jako křižovatka, do kříže nebo téčková, na všech že je zákaz parkování. Jenomže není a hlava mi to nebere. Zákon o silničním provozu říká, že řidič nesmí zastavit méně než pět metrů před hranicí jakékoli křižovatky a méně než pět metrů za ní.

Není na obrázku převzatého ze silničního zákona chybné to, že je zazelenáno i 5 metrů od druhé strany křižovatky?

Dovětek pro inženýry: hranicí křižovatky se rozumí kolmice k ose vozovky v místě, kde pro křižovatku začíná zakřivení okraje vozovky. Pro ostatní: pět metrů od křižovatky se počítá až od místa, kde už je rovná silnice.

Zjišťování pětimetrového odhadu řidičů a řidiček by bylo určitě velmi zábavné, ale za daleko přínosnější bych považoval tuto vzdálenost prodloužit. A to i přesto, že hojnost dopravních předpisů považuji za velmi přísné. Avšak znáte to, ne? Záměr je pět metrů, špatný odhad z nich udělá čtyři a každodenní praxe jsou metry tři. A co se děje pak? Z vedlejší vjíždíte na hlavní, obrovská auta parkují velmi velmi vlevo i velmi velmi vpravo a navíc mají začouzená skla. Takže vidíte co? Naprosté ho… Píp!

Přicházím tak s křižovatkovým názorem do pranice. Týká se těch jedině téčkových v obci, na jejichž protější straně parkovat můžete – viz obrázek se zelenými místy. A to právě jsem dlouho nevěděl, toto překvapení si stále neumím logicky zdůvodnit. Navíc jsem přesvědčen o tom, že u nás není každá téčková křižovatka v obci dostatečně plošná na to, aby v ní mohli parkovat ještě auta. Ale čistě teoreticky dejme tomu, že by šířka postačovala. Ale proč jenom teoreticky? Vždyť právě tam zákaz předjíždění před, v a za křižovatkou neplatí při předjíždění jízdních kol, mopedů a motocyklů bez postranního vozíku. A teď veliký pozor: i tehdy, jde-li o předjíždění vpravo!

V konkrétním případě řidič, před kterým se v úrovni téčkové křižovatky objeví překážka, tedy parkující auto nebo i celá řada aut, účastníkům provozu dává znamení o změně směru jízdy. Bliká doleva, přičemž na téčkové křižovatce bude míjet odbočku vlevo. No není to matoucí? Řeknete že je, jenomže i tak by blinkrem neměl nikoho ohrozit, nanejvýš znejistit. Totiž, jestli z hlavní doleva odbočí nebo neodbočí, je vlastně jedno, protože i tak mu případné auto z vedlejší silnice musí dát přednost a blikač každému protijedoucímu.

Jenomže co to auto za ním? Co když si bude myslet, že blikající auto odbočuje a tak se ho rozhodne v křižovatce předjet vpravo? Zakázáno to není tehdy, když není pochybnost o dalším směru jízdy předjížděného auta. A já bych opravdu neměl pochybnost v případě, když by se jednalo o bojácného řidiče, který v křižovatce znatelně zpomalí (jako před odbočováním), překážku v křižovatce velkým obloukem bojácně objíždí tak, že si najede levým kolem na střed (tak jak se při odbočování vlevo má). Nu a co když z těchto jasných indicií nebojácný řidič za ním usoudí, že blikající auto před ním odbočuje a proto se ho rozhodne předjet vpravo? Že je to v úrovni křižovatky hazard? A proč? Předpis to povoluje a při dostatku místa žádný problém.

Jak už jistě tušíte, že pan bojácný nikam odbočí, ikdyž bliká. Nu a protože parkující kolonu už předjel, poslušně se vrací co nejblíže k pravé krajnici a v tom lepším případě i blikne. A jak na to zareaguje naše právě „podjíždějící“ auto? Věřme, že opět nebojácně a bezkontaktně!

Nuž a křižovatková úvaha graduje: Jak vidíte na obrázku, stání v křižovatce povoleno je (zeleně), ale pět metrů za ní už ne! A pak samozřejmě zase ano.

Závěrem jen tak pro osvěžení, uvádím zajímavější výběr toho, kde nesmí auto zastavit a stát. (Samozřejmostí jsou značky zákazu stání a zastavení.) Tedy: Například na přechodě, pět metrů před přechodem, (hned za ním už může,) na mostě, na kruhovém objezdu, tam, kde by vozidlo mohlo zakrývat značku nebo nápis na vozovce, před nepřehledným vrcholem stoupání, na něm a za ním a v nepřehledné zatáčce. Na železničním přejezdu, v podjezdu, tunelu a15 metrůpřed nimi a za nimi. V tunelu neplatí zákaz zastavení a stání jen v případě nouzového stání, na místě opatřeném touto značkou + nezapomeňte tam vypnout motor.

Takže co z toho všeho pro řidiče plyne? Vysouvací metr s sebou a hurá parkovat! Blikat a neodbočovat a hlavně všechny zákazy znát!

Vlastně ne, nic si pamatovat nemusíte, protože v zákoně jsem našel i jednu skvělou, všeříkající větu: Řidič nesmí zastavit a stát i na jiných místech, kde by byla ohrožena bezpečnost provozu.

A když zastavujete, tak prosím vás: Nejdřív blikejte, pak zpomalujte a zatáčejte! Nervy nadranc můžu mít z toho, když ten přede mnou pozvolna zpomaluje až na krok, a až pak doprava blikne, přičemž za ním se to štosuje jenom proto, že se chová jako debil.

Na úplný konec si neodpustím mé olíbené: Ne pomalost, přehnaná opatrnost až bojácnost, striktní dodržování dopravních předpisů, ale především pozornost, předvídavost, ohleduplnost a vlastní soudnost řidičských dovedností přispěje k silniční bezpečnosti daleko víc.

Autor: Martin Hatala | úterý 25.2.2014 14:01 | karma článku: 26,15 | přečteno: 14109x
  • Další články autora

Martin Hatala

Odkaz lesního muže

23.2.2024 v 11:52 | Karma: 16,55

Martin Hatala

Je potřeba nakrmit koně

3.2.2024 v 14:05 | Karma: 12,54

Martin Hatala

Až přijde Klárka

27.1.2024 v 14:09 | Karma: 20,55