Po roce Vánoce Vánoce...

A máme to tady. Každý rok se prý nabídka vánočních produktů posunuje víc a víc dopředu, abychom nezameškali šanci utratit víc peněz - o tom koneckonců Vánoce jsou, nebo ne? V Británii ještě loni panoval jistý řád: konec léta je ve znamení slev a návratu do školy, poté, jen co školní uniformy a pomůcky uvolní prostor, se začne chystat Helloween a s úderem listopadu nastane vánoční bláznění, které nabírá na intenzitě s každým týdnem a pak postupně opadá s novým rokem, kdy se balící papír, přání, dekorace a dárkové sady dramaticky zlevní a postupně uvolní místo Valentýnu, Velikonocím, letním věcem a tak dále a tak dále.

Proto jsem se cítila téměř zrazená, když jsem koncem září najela hned u vchodu do supermarketu do příhodně umístěného papírového regálu plného adventních kalendářů. Už teď? O dva týdny později jsem si v Tescu všimla sice malého, ale příhodně umístěného regálu plného vánočních přání, balících papírů a dekorací. Ulička, ve které je sezonní nabídka, je ještě plná kostýmů a dekorací pro Helloween, ale manažer už očividně objevil volný kout pro ty z nás, kdo chtějí napsat vánoční přání a zabalit první dárky už na začátku podzimu. Možná toužebně hleděl na nudnou sekci s čerstvým ovocem a zeleninou a říkal si, kéž by se tenhle prostor dal lépe využít.... Pár dní poté začaly Vánoce pronikat do televizních reklam, nabídek v letácích a oběžnících a když jsme se dnes proráželi davy v Ikee, narazili jsme před pokladnami na vánoční ozdoby, světýlka a dekorace.

Na Vánoce se zpravidla těším a letos jsem na ně párkrát pomyslela, protože budou potomkovo první, takže ačkoli si je nebude pamatovat, my na ně nikdy nezapomeneme. Dlouhá britská zima a její nehostinné počasí jsou každoročně zpříjemněné vánočními trhy, světly, setkáním s přáteli a delším volnem. Chápu, že obchodníci vidí Vánoce jako šanci vydělat si nejvíc peněz za celý rok. Posouvání vánočních reklam a produktů blíže a blíže ke konci léta mě ale nenaplňuje sváteční náladou, spíš naopak. Marketing vytrvale valí lidem do hlavy, že Vánoce je třeba oslavit nákupem všeho možného. Británie se spolu se zbytkem Evropy nadále potácí ve finanční krizi, tento týden se tu nejvíc řešilo další zdražování elektřiny a plynu, ale kolik lidí se stejně jako každý rok ochotně zadluží, jen aby měli Vánoce jak má být? Já během prosince uklidím a vyzdobím byt, navaříme, napečeme, ovšem podle marketingové masáže bychom měli vyhodit starý nábytek, objednat nový, koupit větší televizi, tři miliony dárků a hotové jídlo a zákusky pro naše pohodlí. Pochopitelně na úvěr, proč si zatěžovat hlavu rozpočtem.

Všechno tohle snažení milých obchodníků mi docela kazí náladu. Sotva jsme si začali užívat podzim, už se na nás chrlí zimní šílenství. Je pochopitelně jen na nás, jak budeme na marketingovou masáž reagovat a já doufám, že je nás dost, kdo berou Vánoce jako oddech, možnost zpomalit, setkat se s přáteli či rodinou, odpočinout si a užít si konec roku. Doufám, že se mi podaří potomkovi ukázat, že Vánoce nejsou jen o dárcích a nákupech, že mají do sebe mnohem víc. Letos to bude snadné, ale postupně se to změní. Možná, že až bude potomek větší, budou adventní kalendáře v nabídce už v květnu - uvidíme....

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Hana Kratka | sobota 19.10.2013 18:51 | karma článku: 9,43 | přečteno: 360x
  • Další články autora

Hana Kratka

V Manchesteru

31.5.2017 v 15:49 | Karma: 13,93

Hana Kratka

Magické číslo tři

6.4.2016 v 16:13 | Karma: 11,02

Hana Kratka

Domácí politika

3.8.2015 v 18:25 | Karma: 10,45

Hana Kratka

Jak neztrácet čas

15.7.2015 v 15:43 | Karma: 8,63

Hana Kratka

Potomek u klávesnice

24.2.2015 v 10:26 | Karma: 10,90