S kabrioletem, nebo bez?
Nebylo to pohodlné auto, sporťák, ale tehdy na nás vyšel pořadník a na řadě byla tato krasavice. Jezdívali jsme v ní rodinné výlety, v létě se koupat, mamince vlály vlasy sepjaté čelenkou, když začalo pršet, tak se natáhla plátěná střecha, na zimu upevnila laminátová a jelo se na vánoční návštěvu příbuzných. Já sedávala, spíš se krčila, vzadu na nepohodlném sedátku. V Heřmanově Huti jsme byli - po řediteli školy a obyvatelce zámku třetí, kdo vlastnil auto a ještě takové luxusní. Tedy určitá elita, za kterou jsem se nesmírně styděla. Lišila jsem se díky tomu autu od ostatních dětí, které vyrážely v neděli na túry s turistickým oddílem, nebo se honily jen tak venku, zatímco já musela na výlet autem. Někdy se mi podařilo zvracet předem, takže mě raději nechali doma, jindy jsem otravovala žaludečními potížemi celou cestu, neboť jsem se ukrutně nudila. Pozorovat rychle míjející krajinu mě nebavilo, číst nešlo, zpívat a vyprávět si mě také bavilo jen chvíli.
Děti ve škole naše auto nekomentovaly, bylo jim to jedno, do školy jsme chodili svorně pěšky každý den na prvním stupni dva kilometry, na druhém čtyři. Manželka ředitele školy učící češtinu a zeměpis si neodpouštěla poznámky typu: „Jsou mezi námi venkovani (rozuměj burani), kteří jezdí autem, místo, aby si vybudovali dům s pořádnou koupelnou.“ Věděla jsem, že míří na mě, ale co jsem mohla dělat? Nikdo se mě na můj názor neptal, byla bych radši, kdybychom to auto neměli a já mohla splývat s ostatními.
Nejspíš pod vlivem tohoto zážitku z dětství jsem na auta zanevřela a nikdy si vlastní nepořídila. Čas však otočil společenskými hodnotami, naši synové byli ve škole jedinými dětmi, jejichž rodina nevlastnila auto, takže měli opačný mindrák. Nicméně, vyrůstali v Praze a do školy to měli pár kroků, na výlety, za babičkou a příbuznými jsme chodili pěšky, jezdili MHD, vlakem, autobusem, či se s někým motorizovaným svezli. Cesta sama o sobě byla cílem, bylo třeba plánovat odjezdy, příjezdy, cestou se obvykle nabídly zážitky s průvodčími či spolucestujícími… Mohu-li zpětně porovnat a vyhodnotit, tak mi připadá ta druhá varianta mnohem zajímavější a zábavnější.
I od dětství mých dětí však už uplynulo pár let, pozoruji, že dnes se mnoho dětí vozí autem do školy a na zájmové kroužky, neboť jít pěšky je nebezpečné s ohledem na projíždějící auta. Děti to považují za samozřejmost, jde o společenskou normu, sedí v autech všechny, baví se hraním her na mobilu, navigace řidiče naviguje, vše jde tak, jak má jít. Silnice jsou plné aut, reprezentanti obcí vymýšlejí, jak zvětšit metry čtvereční svých teritorií tak, aby se na ně vešla všechna auta, která tam chtějí parkovat. Ta se často šinou do cíle svých cest hlemýždím tempem, navigována Zelenou vlnou, ale šinou se všichni, takže solidarita pomáhá snášet absurditu situace. Čas strávený na silnicích se stal součástí života. Kolikrát jsem šla na schůzku a druhá strana přišla pozdě s tím, že uvízla v zácpě, neboť jela autem. Od určité úrovně společenského žebříčku jde nejspíš o nepsanou povinnost a známku životní úrovně. Jde též o prvořadé společenské téma, většina porevolučního průmyslu a služeb nějak souvisí s automobilismem. Nestal se však sluha během dvou generací nepozorovaně pánem?
Marie Haisová
Druhé housle
V podzimních barvách života si užívám harmonie, byť se může zdát, že ve výkonově zaměřené společnosti mohu hrát již jen druhé housle, což má v obecné mluvě poněkud pejorativní nádech.
Marie Haisová
Wikipedistka, aneb s kůží na trhu
Začátkem března 2021 mi přišel e-mail, že Wikipedie pořádá kurz pro seniory. Zuřila karanténa, byly omezovány aktivity, tak jsem se rozhodla přihlásit.
Marie Haisová
Nemocné Česko
Neví, čím to je, ale nikdy neonemocněla, když se chystala lyžovat! Mohlo by zlepšení nálady, vyhlídka na vzrušující zážitek chránit proti virům? Ptá se vědkyně Candace B. Pert a zároveň odpovídá:
Marie Haisová
Slepé skvrny
Sociolog Daniel Prokop v knize Slepé skvrny analyzuje současnou situaci i z ní vyplývající politické manipulace, což je skvělý počin k porozumění společnosti jako celku a chování jednotlivců, ze kterých sestává.
Marie Haisová
Cesta k nesvobodě
Čas ukazuje realitu, o které jsem během karantény četla v knize Timothy Snydera „Cesta k nesvobodě – Rusko, Evropa, Amerika“.
Další články autora |
Ohnivé peklo v lyžařském centru. Lidé skákali z oken, mrtvých je přes sedmdesát
Při nočním požáru v tureckém lyžařském středisku Kartalkaya zemřelo nejméně 76 lidí a 51 utrpělo...
V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla
Po několika odložených startech vstupuje na český trh řetězec se zdravým jídlem. V přízemí...
Havárie historické bojové techniky na jihu Čech: dva mrtví, osm zraněných
Při ukázkách historické bojové techniky u Horního Dvořiště na jihu Čech došlo k tragické nehodě....
Zelenskyj si řekl o 200 tisíc evropských vojáků. Britové jsou pro
Jen co v Bílém domě usedl Donald Trump, vyzval Volodymyr Zelenskyj evropské státy, aby převzaly...
Proti Ficovi bouřilo 30 slovenských měst. Bratislavu burcoval Bolek Polívka
V téměř třiceti slovenských městech se v pátek konaly demonstrace za proevropské směřování země....
V Kladně hořela výšková budova, hasiči museli evakuovat 32 lidí
Hasiči v Italské ulici v Kladně v sobotu v poledne evakuovali při požáru výškové budovy 32 lidí,...
Kvůli poruše nejezdily vlaky mezi Prahou a Kolínem. Provoz stál i na jihu Čech
Provoz na železniční trati mezi Prahou a Kolínem v sobotu na většinu dne u Kostomlat nad Labem na...
Česká skupina Solek zprovoznila v Chile svou největší solární elektrárnu
Česká skupina Solek zprovoznila v Chile fotovoltaický park o rozloze 121 hektarů, který bude...
Jak postupovat při katastrofě nebo v blízkosti střelce. ČZU představila návod
Vyplatí se stát v dopravním prostředku spíše v blízkosti řidiče, nebo naopak co nejdál? Na jak...
Prodej rodinného domu 98 m2, pozemek 1162 m2
Tučapy, okres Vyškov
3 950 000 Kč
- Počet článků 224
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1686x
Více o mně je na: www.mariehaisova.webnode.cz