S kabrioletem, nebo bez?
Nebylo to pohodlné auto, sporťák, ale tehdy na nás vyšel pořadník a na řadě byla tato krasavice. Jezdívali jsme v ní rodinné výlety, v létě se koupat, mamince vlály vlasy sepjaté čelenkou, když začalo pršet, tak se natáhla plátěná střecha, na zimu upevnila laminátová a jelo se na vánoční návštěvu příbuzných. Já sedávala, spíš se krčila, vzadu na nepohodlném sedátku. V Heřmanově Huti jsme byli - po řediteli školy a obyvatelce zámku třetí, kdo vlastnil auto a ještě takové luxusní. Tedy určitá elita, za kterou jsem se nesmírně styděla. Lišila jsem se díky tomu autu od ostatních dětí, které vyrážely v neděli na túry s turistickým oddílem, nebo se honily jen tak venku, zatímco já musela na výlet autem. Někdy se mi podařilo zvracet předem, takže mě raději nechali doma, jindy jsem otravovala žaludečními potížemi celou cestu, neboť jsem se ukrutně nudila. Pozorovat rychle míjející krajinu mě nebavilo, číst nešlo, zpívat a vyprávět si mě také bavilo jen chvíli.
Děti ve škole naše auto nekomentovaly, bylo jim to jedno, do školy jsme chodili svorně pěšky každý den na prvním stupni dva kilometry, na druhém čtyři. Manželka ředitele školy učící češtinu a zeměpis si neodpouštěla poznámky typu: „Jsou mezi námi venkovani (rozuměj burani), kteří jezdí autem, místo, aby si vybudovali dům s pořádnou koupelnou.“ Věděla jsem, že míří na mě, ale co jsem mohla dělat? Nikdo se mě na můj názor neptal, byla bych radši, kdybychom to auto neměli a já mohla splývat s ostatními.
Nejspíš pod vlivem tohoto zážitku z dětství jsem na auta zanevřela a nikdy si vlastní nepořídila. Čas však otočil společenskými hodnotami, naši synové byli ve škole jedinými dětmi, jejichž rodina nevlastnila auto, takže měli opačný mindrák. Nicméně, vyrůstali v Praze a do školy to měli pár kroků, na výlety, za babičkou a příbuznými jsme chodili pěšky, jezdili MHD, vlakem, autobusem, či se s někým motorizovaným svezli. Cesta sama o sobě byla cílem, bylo třeba plánovat odjezdy, příjezdy, cestou se obvykle nabídly zážitky s průvodčími či spolucestujícími… Mohu-li zpětně porovnat a vyhodnotit, tak mi připadá ta druhá varianta mnohem zajímavější a zábavnější.
I od dětství mých dětí však už uplynulo pár let, pozoruji, že dnes se mnoho dětí vozí autem do školy a na zájmové kroužky, neboť jít pěšky je nebezpečné s ohledem na projíždějící auta. Děti to považují za samozřejmost, jde o společenskou normu, sedí v autech všechny, baví se hraním her na mobilu, navigace řidiče naviguje, vše jde tak, jak má jít. Silnice jsou plné aut, reprezentanti obcí vymýšlejí, jak zvětšit metry čtvereční svých teritorií tak, aby se na ně vešla všechna auta, která tam chtějí parkovat. Ta se často šinou do cíle svých cest hlemýždím tempem, navigována Zelenou vlnou, ale šinou se všichni, takže solidarita pomáhá snášet absurditu situace. Čas strávený na silnicích se stal součástí života. Kolikrát jsem šla na schůzku a druhá strana přišla pozdě s tím, že uvízla v zácpě, neboť jela autem. Od určité úrovně společenského žebříčku jde nejspíš o nepsanou povinnost a známku životní úrovně. Jde též o prvořadé společenské téma, většina porevolučního průmyslu a služeb nějak souvisí s automobilismem. Nestal se však sluha během dvou generací nepozorovaně pánem?
Marie Haisová
Druhé housle
V podzimních barvách života si užívám harmonie, byť se může zdát, že ve výkonově zaměřené společnosti mohu hrát již jen druhé housle, což má v obecné mluvě poněkud pejorativní nádech.
Marie Haisová
Wikipedistka, aneb s kůží na trhu
Začátkem března 2021 mi přišel e-mail, že Wikipedie pořádá kurz pro seniory. Zuřila karanténa, byly omezovány aktivity, tak jsem se rozhodla přihlásit.
Marie Haisová
Nemocné Česko
Neví, čím to je, ale nikdy neonemocněla, když se chystala lyžovat! Mohlo by zlepšení nálady, vyhlídka na vzrušující zážitek chránit proti virům? Ptá se vědkyně Candace B. Pert a zároveň odpovídá:
Marie Haisová
Slepé skvrny
Sociolog Daniel Prokop v knize Slepé skvrny analyzuje současnou situaci i z ní vyplývající politické manipulace, což je skvělý počin k porozumění společnosti jako celku a chování jednotlivců, ze kterých sestává.
Marie Haisová
Cesta k nesvobodě
Čas ukazuje realitu, o které jsem během karantény četla v knize Timothy Snydera „Cesta k nesvobodě – Rusko, Evropa, Amerika“.
| Další články autora |
Obluda smrdící sírou drtila vše, co jí stálo v cestě. Zemřelo přes 20 tisíc lidí
Sopka Nevado del Ruíz, jež leží v Andách asi 130 kilometrů západně od kolumbijské metropole Bogoty,...
Duku na pohřbu uctili prezidenti i herci. Na Hradě zněl zvon Zikmund, proletěla letadla
V katedrále sv. Víta na Pražském hradě se veřejnost, církev i představitelé státu rozloučili s...
OBRAZEM: Prezidenti, Turek i Kalousek s Babišem. Kdo nechyběl na Dukově pohřbu
S kardinálem Dominikem Dukou se v sobotu v katedrále sv. Víta na Pražském hradě rozloučily stovky...
OBRAZEM: Labská bouda slaví půl století, nahlédněte do kuchyně i wellness
Labská bouda v nadmořské výšce 1340 metrů severozápadně od Špindlerova Mlýna je i po padesáti...
Má Putin Trumpovy explicitní fotky? Bílým domem zatřásly Epsteinovy e-maily
Nové e-maily z kauzy okolo zemřelého odsouzeného sexuálního predátora Jeffrey Epsteina obsahují...
Oslavy 17. listopadu vrcholí koncertem v Praze. Zazněla podpora i Ukrajině
Přímý přenos Účastníci Koncertu pro budoucnost ve spodní části Václavského náměstí dnes podpořili ve svých...
Autobus u Medíny narazil do cisterny a vznítil se. Z desítek cestujících přežil jeden
Při autobusové nehodě poblíž saúdskoarabského svatého města Medína zemřelo 45 lidí, převážně...
Severokorejská tradiční medicína dobývá ruský trh. Slibuje zázraky
Severokorejské farmaceutické společnosti se pokoušejí v Rusku registrovat svá léčiva založená na...
Meteorologové varují před náledím. Pozor by si měli dát chodci i řidiči
Na většině území České republiky se může od dnešní osmé hodiny večerní tvořit náledí, někde také...
- Počet článků 224
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1687x
Více o mně je na: www.mariehaisova.webnode.cz



















