Jak se v Čechách chodí jedním krokem vpřed a dvěma vzad

Vždy mě dojímá, když na začátku září vídám vystrojené děti, jak míří, plny očekávání či otrávenosti do škol, aby se tam potkaly a utkaly se svými souputníky a čelily tlakům těch o generaci či více starších, kteří je budou ex katedra programovat, aby byly za deset měsíců o něco moudřejí než jsou dnes.

Tenhle konkrétní čas nástupu do školy mi vždy připomíná Čas jako jediného našeho vládce, se kterým všichni dříve či později splyneme a který zhojí všechny rány, všechna utrpení a všechny pozemské křivdy. Avšak tak, jako nevstoupíme dvakrát do téže řeky, tak se nikdy nezopakuje jediná hodina našeho života. Každá je jiná, ač se nám to - v opakovaných rytmech dne a noci, v pravidelném střídání čtvera ročních období - nezdá.

Před léty mě napadl -  jako reakce na vládnoucí „Čas jsou peníze“ - projekt „Čas je život“, s podtitulkem: harmonie mezi mužskými a ženskými hodnotami a principy. Podpořila ho Evropská komise a v jeho rámci jsem popsala ženské principy (inspirována Východní filosofií, kde se myslí na duchovní a duševní hodnoty, jejichž fyzickým nositelem či nositelkou může jak žena, tak muž, podle toho, jak má tyto charakteristiky rozvinuté a školou či sebevzděláním zušlechtěné). Pro vaši představu - mezi ženské principy patří:

intuice                             iracionálno                             pudy

emoce                            city                                          instinkt

láska                              empatie                                  mateřství

péče o druhé                 skutečné lidské vztahy           soucit

hudba                            tanec                                      literatura

pohoda domova zkrášlená uměním                              vnímavost

květy                              děti                                         zvířata

život                               spolupráce                              vedení

Jin                                  uvolnění                                   celek

 

K mužským principům by mohl patřit:

rozum                             technika                                   technologie

věda                               slova                                       logika

detail                              účelnost                                   cíl

sobectví                          soutěžení                                 právo

hierarchie                        peníze                                      majetek

boj                                   lov                                           zabíjení

řízení                              vnější svět                                moc    

Jang                                napětí                                      uniforma

Vždy je třeba dávat do souvislostí a pak je patrné, že k žádnému z těchto principů - ať ženskému či mužskému nelze automaticky přiřadit znaménko plus či mínus, nemají samy o sobě výlučnou pozitivní či negativní hodnotu; záleží na zmíněných souvislostech a míře; např. přemrštěná péče o druhé může být příčinou či následkem závislosti, přílišné soutěžení v každodenním životě postrádá empatii a může být  asociální.. Není nad zlatou střední cestu,  harmonii, úměrnost a vyváženost. 

Projekt jsem realizovala v letech 1999 – 2001, jeho součástí byla i paralelní konference k tehdejšímu setkání Světové banky v Praze s názvem: „Život není na prodej - ženy, děti, příroda jako alternativa k politice Světové banky (WB), Mezinárodního měnového fondu (IMF) a Světové obchodní organizace (WTO)“, na které přijela hvězdná reprezentace světové „alternativy“ v čele s Vandanou Shiva z Indie.

Dnes, pár dní před začátkem školního roku, se mi zdá, že jsme opět tam, kde jsme byli, snad ještě nějaký čas nazpět, přesně v duchu „jeden krok vpřed, dva kroky zpět“, vezmu-li v úvahu, že  25. srpna 2008 vyhlásilo MPSV pod taktovkou ministra Nečase Výzvu č. 26 k předkládání grantových projektů v oblasti podpory 3.4.- Rovné příležitosti žen a mužů na trhu práce a slaďování pracovního a rodinného života s tímto Upozorněním: Projekty nemohou mít politický charakter, nesmí sloužit k propagování jakýchkoliv politických nebo ideologických cílů, včetně ideologií feminismu či maskulinismu. Soubor ke stažení: výzva_26.pdf, velikost: 333.7 KB, poslední změna: 25.08.2008

Co dodat? Snad jen, že koncem června mívám podobné pocity, když vídám děcka s květinami, jsou téměř o rok starší a šťastná, že mají další školní rok za sebou;  těší se na léto, volno a dobrodružství, čas prožitý ve zcela jiném rytmu a prostoru. Od září do června se naučili lépe číst, psát a počítat, starší se zahloubali do zákonitostí fyziky, chemie, poznali kus  historie a další země atlasu světa Země…

Nicméně se mi zdá, že stále zůstává opakovanou a nevyslyšenou Výzvou českému školství, zda jeho absolventi a absolventky se v průběhu školního roku dozví něco víc o sobě jako mužích a ženách, o čase jako jediné spravedlnosti, která odměřuje životní čas bohatému stejně jako chudému? Zda skrze svůj sex a gender poznávají sebe sama, tak, jak už před staletími radila delfská věštírna?

  

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Marie Haisová | středa 27.8.2008 19:34 | karma článku: 11,44 | přečteno: 1089x
  • Další články autora

Marie Haisová

Druhé housle

9.8.2022 v 11:26 | Karma: 10,04

Marie Haisová

Nemocné Česko

23.2.2021 v 9:20 | Karma: 17,07

Marie Haisová

Slepé skvrny

8.11.2020 v 8:57 | Karma: 5,07

Marie Haisová

Cesta k nesvobodě

11.6.2020 v 13:22 | Karma: 11,53