Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Větší pokuty za dopravní přestupky nás neukázní, ale rozzuří

Ministr dopravy Dan Ťok navrhuje několikanásobné zvýšení pokut za dopravní přestupky. Na ty, kdo porušují zákon a ohrožují nevinné lidi, musí být přísnost. Má to ale některá „ale“.

Zdrojů té zprávy je více – například zde. Přísnost má ovšem naději plnit svou funkci jen tam, kde je s ní spojená spravedlivá důslednost. Tj. tam, kde je potrestán opravdu každý, kdo se proviní. Vím, že reálně to v takové absolutní míře není dosažitelné, ale nepotrestané výjimky  by neměly být častější než „politováníhodná nedopatření v ordinaci doc. Choholouška“. Tedy „... maximálně... ale opravdu maximálně... třikrát za deset let“, a to souhrnně v celém státě. S důsledným finančním postihem konkrétních pracovníků těch složek státního aparátu, které mají stíhání na starost a kterým nějaký viník unikl bez trestu.

O přísnosti, která je uplatňována bez spravedlivé důslednosti, platí: Čím větší je takováto přísnost, tím větší je to nespravedlnost, nezákonnost, zvěrstvo.

Vezměme si dva konkrétní případy:

Malé překročení rychlosti – do 10 km/h: Dříve na místě do 1000,- a ve správním řízení do 2500,-. Nový návrh: na místě do 1500,-, ve správním řízení do 5000,-.

Vjezd na přejezd na červenou – tam je zvýšení drastičtější. Ve správním řízení se horní limit zpětinásobuje – z pěti na pětadvacet tisíc korun.

(Malá poznámka – a to už se zvyšují pokuty dříve drasticky zvýšené. Vzpomínám si – a nepřipadá mi to zase až tak dávno – že jsem platil za zastavení v zákazu pokutu 20 (= dvacet) korun.)

Opravdu si náš ctěný stát od navrhovaných drastických pokut slibuje větší uvědomělou kázeň řidičů?

V normálních běžných lidech je většinou princip spravedlnosti většinou zakořeněn velmi hluboko; a projevuje se  vědomým nebo podvědomým nevysloveným ctěním a respektováním těchto dvou principů:

  1. Nezákonný čin (od přestupku po zločin) nevznikne až tím, že je někdo přistižen, ale tím, že se prostě stane.
  2. Lidé jsou si rovni.

No a když dáme tyto dva principy dohromady, vznikne jednoznačný závěr, jednoznačná němá nebo i hlasitá výčitka občana vůči státu: Když se někdo někde provinil proti něčemu a nebyl potrestán, jak může stát trestat mne, provinivšího se jinde proti něčemu jinému?

A když je frekvence těch nepotrestaných příliš velká oproti chocholouškovskému „třikrát za deset let“, tak se chycený a postižený občan neukázní, ale rozzuří. Rozzuří na nespravedlivého nepřítele jménem stát. A s nepřítelem se nekamarádí; nepříteli se dělají naschvály a nakonec se proti němu důsledně bojuje.

Rozzuřenost občana postihem je tím větší, čím vyšší je pokuta. Představte si: Jedu v koloně, blížím se k železničnímu přejezdu. Začne zvonění a blikání červených světel, ale auto těsně přede mnou ještě přes koleje přejelo. Vjelo na ně dvě, tři vteřiny po začátku blikání červené – a snad každý řidič ví, že blikání je nastaveno nejméně deset, spíše však nejméně dvacet sekund před spuštěním závor. Takže ten přede mnou projede parádně a naprosto bezpečně. Já čekám a čekám, on získá docela dost cenných minut náskoku; a třeba je to konkurent, dojede si pro kšeft dříve než já a já ostrouhám. Moje škoda může jít do nedozírných částek.

Mimochodem – v normálně fungujícím tržním kapitalismu jsme konkurenty tak trochu všichni se všemi. Ekonomie času platí univerzálně, zdržení je pro pracovitého jedince vždy nevratným poškozením.

Před přejezdem bych si ovšem počkal vždy milerád; zastavil bych před ním drsně a důsledně na první cinknutí a bliknutí červené. Jen kdybych věděl, že v tomto státě není nikdo, kdo kdykoliv jindy před kterýmkoliv jiným přejezdem nezastaví a projde mu to bez postihu. Nebo mu projde bez postihu telefonování za jízdy apod.

Mám pocit, že státní zaměstnanec se do úzkosti podnikajícího člověka až příliš často nedovede vcítit. Řidiče-úředníka zastaví červená před přejezdem – no bože – dojede do cíle své služební cesty o pět minut později. Za těch pět minut zpoždění mu zaměstnavatel-stát určitě nesebere pětinásobek jeho měsíčního platu. Podnikajícímu člověku se taková veliká ztráta může přihodit leckdy. Zpozdí se, zakázka mu unikne, ale své fixní náklady musí platit stále. A při nedůslednosti státu se mu ještě směje veškerá konkurence, která na státní dopravní příkazy a zákazy kašle. Která si třeba svůj kšeft kliďánko domluví mobilem za jízdy. Tedy – při současné české míře postihu za dopravní přestupky – směje se mu zvysoka a zvesela drtivá většina jeho konkurence.

Před novými opatřeními byl přichycený řidič oproti nepřichycenému postižen nespravedlivě pěti tisíci korunami. Po nových opatřeních se tato nespravedlivost vyšplhá na pětadvacet tisíc korun. Zuřivost náhodně chyceného občana vzroste; jeho touha, vynalézavost a kreativita při obcházení státních zákonných norem vzroste také.

A ti, kdo z moci úřední zavedli a schválili toto selektivně vymáhané zpřísnění, se – nastojte!!! – zase budou divit jako diví. Jak to, že to nepomohlo?

No protože to odporuje základním psychologickým poznatkům o lidském chování. Ba co dím – odporuje to zdravému rozumu.

Já zde píšu už druhou stránku – a zatím to moudrý Winston Churchill shrnul do jediné věty tohoto smyslu: „Přemíra regulací vede k neúctě k právu.“ (Pouze jsem tu větu slyšel od žáků – někdo může najít přesnější zdroj.)

Epilog: Jedu si takhle včera bezpečnou rovnou naprosto přehlednou čtyřproudovkou z Frýdku-Místku do Frýdlantu nad Ostravicí. Kdyby zde všichni jeli 200 km/h, tak na 99.999 procent se nic zlého nestane. Ale je povolená devadesátka. Řídká kolona aut jede něco kolem devadesátky, možná něco malinko přes. Nekazím plynulost kolony; zbytečným přibržďováním (tj. důsledným lpěním na dopravních předpisech) bych totiž mohl zavinit kolizi. Vtom se zezadu poměrně rychle přiblíží policejní octavia „pomáhat a chránit“. Kolona reflexivně zpomaluje na jistou devadesátku, nejspíše však na takových cca 87 km/h.  Policisté k ničemu urgentnímu nespěchají. Nehoukají, neblikají. Ale legální tempo ostatních je jim očividně málo – a tak předjíždějí kolonu aut docela citelným rozdílem rychlosti; odhadují rozdíl nejméně na 10 km/h. Blíží se zúžení vozovky ze dvou souběžných pruhů na jeden. Oprava vozovky. Vpravo jsou typické značky postupně omezující rychlost – nejdříve sedmdesátka, kousek za ní padesátka. Policejní octavia míjí tu sedmdesátku rychlostí nejméně 85 km/h a tu padesátku rychlostí nejméně 65 km/h. Ale pořád to vše působí celkově klidným a naprosto bezpečným dojmem. Takto se přece normálně jezdí.

Nějak se však nemohu zbavit dojmu, že v tom autu policista-spolujezdec toho policistu-řidiče do této chvíle nezastavil ani nepokutoval. A nejspíše ho nebude pokutovat ani v budoucnu podle nových likvidačních sazeb.

Autor: David Gruber | pátek 15.4.2016 9:29 | karma článku: 32,22 | přečteno: 1769x
  • Další články autora

David Gruber

Boj za minimální rychlost aut 100 km/h v obcích

Existoval jeden menší stát ve střední Evropě. Měl za sebou totalitní minulost – a tedy horší životní úroveň obyvatel, než byla obvyklá na západ od jeho hranic. Moudré vedení toho státu se rozhodlo tento hendikep odstranit.

5.5.2024 v 11:34 | Karma: 33,62 | Přečteno: 3676x | Ostatní

David Gruber

Návštěva u Jana Wericha

Co by asi národní umělec pan Jan říkal na dnešní situaci? Byl by na straně „evropských hodnot“ nebo na straně „dezolátů“? Není od věci navštívit místa, kde dlouhá léta bydlel – a zamyslet se.

20.3.2023 v 10:05 | Karma: 28,56 | Přečteno: 545x | Diskuse| Ostatní

David Gruber

Proč jsme nejbohatším státem na světě?

A proč česká starobní penze po nedávném zvýšení přesáhla tři sta tisíc měsíčně? Při průměrné mzdě hodně přes půl milionu měsíčně? Proč u nás žadoní Němci z Bavorska, aby mohli dělat pomocné práce v našich domácnostech?

6.3.2023 v 17:20 | Karma: 27,91 | Přečteno: 369x

David Gruber

Pane Jurečko – hlídáte si dostatečné rozevírání nůžek v příjmech penzistů?

Nedávno jsem se z médií dozvěděl, že další nivelizace starobních penzí je podle ministra Jurečky „spravedlivější“. Myslím, že nic nemůže být více vzdáleno pravdě.

14.2.2023 v 10:42 | Karma: 33,28 | Přečteno: 1103x | Ostatní

David Gruber

Jaký člověk by měl být optimálním prezidentem naší země?

Často mám pocit, že ti, co se reálně hlásí za kandidáty, to dělají z důvodu kariéry a tak trochu i z touhy po životě v přepychu. Aby si pohladili své ego. Jakého člověka by však ve svém čele měl chtít obecný lid?

12.1.2023 v 13:39 | Karma: 22,03 | Přečteno: 510x | Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

ANALÝZA: Válečný kabinet se sype kvůli zájmům Netanjahua

20. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Po protestu ministra obrany se přidal i člen válečného kabinetu Benjamin Ganc. Chtějí od Netanjahua...

Rušte dětská lůžka, vybízí pojišťovna špitály. Ve hře jsou denní stacionáře

20. května 2024

Premium Pediatrů je málo, dětských oddělení moc a ne všechna využita. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP)...

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají

19. května 2024,  aktualizováno  22:16

Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...

V Maďarsku havaroval na Dunaji motorový člun. Dva lidé zemřeli, pět se pohřešuje

19. května 2024  14:38,  aktualizováno  20:42

Dva lidé zemřeli při lodní nehodě na řece Dunaj severně od maďarské metropole Budapešti, uvedla v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 333
  • Celková karma 33,62
  • Průměrná čtenost 2327x
Zakladatel oboru "techniky duševní práce" neboli "beneopedie"(1984), který zahrnuje mj. všechny soft skills vyšší generace a témata rozvoje osobnosti. Zakladatel profese nezávislého lektora, konzultanta, kouče v naší zemi (1986). Autor více než 55 klasických papírových knih, jichž se jen na českém a slovenském trhu prodalo přes milion a sto tisíc výtisků. Autor a moderátor čtyř televizních vzdělávacích seriálů. Autor řady e-knih a audioknih.

viz též www.gruber.cz

 

Seznam rubrik