Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Povolit či nepovolit alkohol za volantem?

Inspirovala mne dnešní příloha MF DNES. Zhostila se dilematu slušně – jeden názor pro „nepovolit“, tedy nula promile při řízení, druhý názor povolit množství alkoholu v krvi do půl promile. Problém však má jednoznačné řešení.

Oba názorové celostránkové trojsloupky mi připadaly uměřené, bez extrémů. Něco bych však měl na připodotknutí, na vlastní komentář:

Proč, sakra, pořád donekonečna diskutovat? Ano, diskutující mohou ve svých formulacích projevit své ego; ukázat sobě a světu, jak tomu z toho či onoho úhlu pohledu rozumějí lépe než jiní a jak ti ostatní s jiným názorem se šeredně mýlí. Ukájení lidského ega má svůj smysl, papír či harddisk se zaplňuje, může být z toho i sem tam kšeft; noviny s diskusí se prodají, televizní štáb o tom něco natočí a jeho členové jsou za ten den práce zaplaceni… a tak pořád dokola.

Problém však lze také řešit s konečnou platností. Proč nezapojit vědu, není to vůbec složité.

Představte si křivku v kartézské soustavě xy, kde na vodorovné ose x je množství alkoholu v krvi řidiče a na svislé ose y jeho schopnost zvládat auto, koncentrovat se na řízení, být přesný, mít klidné pevné nervy, koordinovat své pohyby, předvídat situaci, rychle reagovat atp. Prostě – sumární schopnost řídit.

Slovní zastánci nuly promile alkoholu v krvi jako by argumentovali tím, že tak křivka má jednoznačně sestupný charakter. Že při nule alkoholu v krvi tak křivka začíná poměrně vysoko na ose y (tj. maximální hodnota schopnosti řídit) a ihned pak prudce klesá – a pak už probíhá doprava stále blízko té osy x. A stále blíže té osy x, až se jí začne  dotýkat. Člověk s 20 promile alkoholu v krvi má schopnost řídit nulovou, protože je mrtev, ha.

Ale – co když ta křivka klesá mnohem méně prudce, než „nulovci“ tak vehementně tvrdí. Co když je dejme tomu do 0.2 promile víceméně vodorovná?

Anebo – co když jiné, povolené faktory zhoršují schopnost řídit více než ten nepovolený?  Smí se řídit při zvýšené teplotě, dejme tomu kolem 37.5 až 38° C? Nejspíše ano. Obdobně jako závislost schopnosti řídit na množství alkoholu v krvi by jistě mohla existovat závislost schopnosti řídit na horečce řidiče. A co když se s 37.8° C řídit smí a schopnost řídit je přitom jednoznačně nižší než s 0.3 promile alkoholu v krvi?

Desetikorunu ukrást smíte, ale za zcizenou pětikorunu jste citelně trestáni? Co je to za zvrácené zákonodárství??

Jistě existuje řada výzkumných ústavů, které mají kapacity, finance, čas, lidi aj. na to, aby tyto křivky stanovily vědecky. Aby vše vyzkoumaly na dostatečně velkém počtu případů (cca nad tisíc řidičů), ze všech možných aspektů. Závislost schopnosti řídit

  • na množství alkoholu v krvi,
  • na nejčastějších lécích, zejména na těch uklidňujících,
  • na stresu, rozčilenosti řidiče,
  • na únavě,
  • na době uplynulé od posledního spánku atp.

A nakonec výsledná křivka všech faktorů dohromady.

Kdo ví, jestli by toto vše nezvládla diplomka nebo doktorská disertační práce jednoho šikovného studenta. Asi ne – na důkladné závěry by musel pracovat celý tým. Možná i několik měsíců, ale určitě ne dlouhé roky. Státní peníze se vydávají na mnoho méně užitečných věcí.

A pak by byly vědecky ověřené křivky – s platností přírodního zákona, tedy nadřazené  jakýmkoliv lidským ústavním zákonům apod.

Možná by se ukázalo, že samotná křivka závislosti schopnosti řídit na množství vypitého alkoholu má hned po svém startu na svislé ose y malý krátký oblouček nahoru. Že tedy řidič po jednom pivu (= 0.1 – 0.3 promile alkoholu v krvi) je klidnější, méně vystresovaný, méně agresivní, méně sužovaný žízní a tudíž lépe řídící než ten, kdo před jízdou sušil hubu.  Kolem 0.4 promile se schopnost z toho optima snižuje – a srovnává na úroveň nuly promile. A problém nastává až třeba od 0.5 promile výše.

Třeba by věda ukázala, že správná je opravdu nulová tolerance alkoholu. Ale bylo by to vědecky podloženo - a nadále diskutovat by bylo směšné.

Ale třeba by vědecký výzkum dopadl jinak. Pak by se mohlo stát, že v nové zákonné normě stát sice toleruje 0.0 promile alkoholu a přimhuřuje oko, ale vřele doporučuje řidičům mít v krvi 0.1 – 0.3 promile, protože toto je podle vědecké křivky prostě nejbezpečnější.

Ale to by musela být naše společnost rozumnější – když už ne masový lid, tak aspoň ti nahoře. Méně tlachání, méně populismu ve prospěch určitých skupin voličů na úkor ostatních lidí - a více zapojit a respektovat vědu.

Autor: David Gruber | čtvrtek 25.4.2019 10:46 | karma článku: 35,25 | přečteno: 1713x
  • Další články autora

David Gruber

Boj za minimální rychlost aut 100 km/h v obcích

Existoval jeden menší stát ve střední Evropě. Měl za sebou totalitní minulost – a tedy horší životní úroveň obyvatel, než byla obvyklá na západ od jeho hranic. Moudré vedení toho státu se rozhodlo tento hendikep odstranit.

5.5.2024 v 11:34 | Karma: 32,87 | Přečteno: 3344x | Ostatní

David Gruber

Návštěva u Jana Wericha

Co by asi národní umělec pan Jan říkal na dnešní situaci? Byl by na straně „evropských hodnot“ nebo na straně „dezolátů“? Není od věci navštívit místa, kde dlouhá léta bydlel – a zamyslet se.

20.3.2023 v 10:05 | Karma: 28,56 | Přečteno: 542x | Diskuse| Ostatní

David Gruber

Proč jsme nejbohatším státem na světě?

A proč česká starobní penze po nedávném zvýšení přesáhla tři sta tisíc měsíčně? Při průměrné mzdě hodně přes půl milionu měsíčně? Proč u nás žadoní Němci z Bavorska, aby mohli dělat pomocné práce v našich domácnostech?

6.3.2023 v 17:20 | Karma: 27,91 | Přečteno: 365x

David Gruber

Pane Jurečko – hlídáte si dostatečné rozevírání nůžek v příjmech penzistů?

Nedávno jsem se z médií dozvěděl, že další nivelizace starobních penzí je podle ministra Jurečky „spravedlivější“. Myslím, že nic nemůže být více vzdáleno pravdě.

14.2.2023 v 10:42 | Karma: 33,28 | Přečteno: 1102x | Ostatní

David Gruber

Jaký člověk by měl být optimálním prezidentem naší země?

Často mám pocit, že ti, co se reálně hlásí za kandidáty, to dělají z důvodu kariéry a tak trochu i z touhy po životě v přepychu. Aby si pohladili své ego. Jakého člověka by však ve svém čele měl chtít obecný lid?

12.1.2023 v 13:39 | Karma: 22,03 | Přečteno: 508x | Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica

18. května 2024

Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...

Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel

18. května 2024

Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...

Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král

17. května 2024  22:12

Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...

Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen

17. května 2024  18:10,  aktualizováno  21:32

Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...

  • Počet článků 333
  • Celková karma 32,87
  • Průměrná čtenost 2327x
Zakladatel oboru "techniky duševní práce" neboli "beneopedie"(1984), který zahrnuje mj. všechny soft skills vyšší generace a témata rozvoje osobnosti. Zakladatel profese nezávislého lektora, konzultanta, kouče v naší zemi (1986). Autor více než 55 klasických papírových knih, jichž se jen na českém a slovenském trhu prodalo přes milion a sto tisíc výtisků. Autor a moderátor čtyř televizních vzdělávacích seriálů. Autor řady e-knih a audioknih.

viz též www.gruber.cz

 

Seznam rubrik